Deel via

Hoe gaan senioren om met de digitalisering van onze samenleving?

May 2020
In deze coronatijden is het als senior meer dan ooit zaak om mee te zijn met de digitalisering, of anders val je helemaal uit de boot. Studente banaba Ouderencoaching aan de Thomas More Hogeschool Geel Lien Permentier (22) schreef over het onderwerp een boeiend opiniestuk met als titel 'Mijn grootouders online? De invloed van de toenemende digitalisering op ouderen in onze samenleving'.

In dit opiniestuk wordt ingezet op de bewustwording van de effecten van digitalisering op de doelgroep ouderen. Wat een mooie vooruitgang blijkt te zijn, is dat helaas niet voor iedereen.

Als student koos ik er enkele jaren geleden voor om de bacheloropleiding ‘Orthopedagogie’ te volgen aan de UCLL in Diepenbeek. Nadat ik deze opleiding succesvol had afgerond, besloot ik om nog verder te studeren. Omdat ik al van jongs af aan interesse heb in de doelgroep ouderen, schreef ik me in voor de banaba (bachelor na bacheloropleiding) ‘Ouderencoaching’ aan de Thomas More Hogeschool in Geel. Mijn interesse in deze doelgroep wordt versterkt door persoonlijke ervaringen met mijn grootouders. Bovendien merk ik dat naast de toenemende vergrijzing de digitalisering een belangrijke plaats kent in onze samenleving. Dankzij nieuwe technologieën kunnen we veel meer dan vroeger. Denk hierbij aan online bankieren, online winkelen, enzovoort. De digitalisering brengt veel voordelen met zich mee, maar geldt dit voor iedereen?

Vanuit mijn huidige opleiding heb ik geleerd dat het belangrijk is om de competenties en krachten van ouderen in het licht te zetten. Dit wordt ook wel empowerment genoemd. Door hun eigen mogelijkheden te exploiteren wordt er verwacht dat ouderen hun verouderingsproces zelf afremmen.

Zelfredzaam maar gefrustreerd

senioren Mijn grootouders zorgen goed voor zichzelf en zijn zelfredzaam. Ze doen bijvoorbeeld nog steeds zelf de boodschappen. Toch is er bij hen sprake van een toenemende frustratie en ontgoocheling, omdat ze bepaalde handelingen niet meer zelfstandig kunnen uitvoeren. Mijn grootouders moeten namelijk op regelmatige basis op consultatie bij de huisarts of in het ziekenhuis. Waar ze deze afspraken vroeger zelf maakten, dient dit nu steeds meer digitaal te gebeuren.

Helaas reikt de technologische kennis van mijn grootouders niet zo ver en schakelen ze regelmatig de hulp in van kinderen of kleinkinderen. Ik sta versteld van het feit dat zelfs dokters de overstap maken naar online afspraken. Na verloop van tijd leven we allemaal in een digitale wereld. Ik verplaats me in de schoenen van de ouderen en ik kan heel goed begrijpen dat dit voor hen allemaal niet vanzelfsprekend is. Mij lijkt het daarom een slimme keuze om diensten/organisaties met betrekking tot gezondheid en zorg niet volledig te digitaliseren en op deze manier ouderen de mogelijkheid te geven om telefonisch of op andere manieren een afspraak vast te leggen.

Diverse lokale dienstencentra en ouderenorganisaties zetten reeds sterk in op de doelgroep ouderen en passen daarom op regelmatige basis hun activiteitenaanbod aan. Zo kunnen de ouderen kiezen om een workshop: ‘Meer doen met WhatsApp’ of ‘Hoe beveilig ik mijn computer?’ te volgen. Deze initiatieven zijn goed bedoeld, maar naar mijn mening bereiken ze hier niet voldoende ouderen mee. Eén op twee van de 65-plussers heeft namelijk geen smartphone om dit soort opdrachten uit te voeren. Deze groep ouderen is immers opgegroeid in een tijd zonder deze technologie. Het zou daarom relevanter zijn om algemeen te starten met bijvoorbeeld: ‘Wat kan ik met mijn computer/smartphone?’  Op deze manier leren de ouderen eerst hun apparaat kennen om hierna over te schakelen naar specifiekere toepassingen en systemen.

Inzetten op actief ouder worden

Uiteraard is het belangrijk dat we inzetten op actief ouder worden. We streven sterk naar inclusie en proberen iedere gemeente om te bouwen tot een leeftijdsvriendelijke gemeente. Door ouderen de mogelijkheid te bieden om aan allerlei activiteiten te participeren, kunnen ze hun leervermogen blijvend stimuleren. Dit is allemaal erg positief in theorie, maar niet zo vanzelfsprekend in de praktijk.

Ondanks het feit dat er veel initiatieven bestaan, bereikt dit de meeste ouderen niet. Waarom? Omdat de informatie omtrent deze activiteiten nog te vaak uitsluitend digitaal te vinden is. Wie online informatie zoekt, komt vaak meer te weten dan wie enkel de informatie uit het gemeenteblad raadpleegt. Het optimaliseren van het gemeenteblad is daarom een logische volgende stap om ouderen beter te bereiken.

We merken daarnaast sterk dat de toenemende digitalisering de mogelijkheden van de ouderen ondermijnt. Mijn grootouders kunnen niet meer zelfstandig een afspraak maken bij de dokter of het abonnement van hun krant verlengen. Bovendien zullen bankautomaten in de toekomst verdwijnen en worden deze systemen gedigitaliseerd. Wie toch nog hulp wenst, betaalt hier zes euro voor. Ouderen die geen smartphone of computer met internetverbinding hebben, vallen uit de boot en worden extra bestraft.

Bovendien duikt er met deze toenemende digitalisering criminaliteit op. Mensen maken misbruik van de onwetendheid van bepaalde doelgroepen. Omdat iedereen mee wilt zijn met de tijd, wordt er vaker online geëxperimenteerd. Helaas zijn ‘fake websites’ niet altijd te onderscheiden van echte websites. Cijfers brengen ons immers bij dat drie op tien van de ouderen ooit al slachtoffer is geworden van internetcriminaliteit. Via kleine advertenties wordt er naar de gegevens van deze ouderen ‘gevist’. Omdat ze vaak niet beter weten geven ze hun gegevens door en worden deze helaas misbruikt.

Zo lang mogelijk zelfstandig blijven

senioren3 Toch trachten we ervoor te zorgen dat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven. Dit kan door initiatieven die ik hierboven reeds aanhaalde. Maar indien alles nog meer digitaliseert, vrees ik dat dit de mogelijkheden van deze doelgroep verder zal ondermijnen. Ik pleit daarom voor een specifieke aanpak of werkwijze om ouderen wegwijs te maken in deze gedigitaliseerde samenleving. We kunnen de vooruitgang immers niet vertragen of stopzetten. We moeten daarom trachten ouderen hier op een goede manier bij te betrekken. Maar hoe kan dit in de praktijk gerealiseerd worden?

Ik denk dat een goede oplossing vanuit twee invalshoeken bekeken moet worden. Enerzijds kan er ingezet worden op vrijwilligerswerking. Ik denk hierbij aan vrijwilligers met achtergrondkennis over computers, technologie, enzovoort. Aan de hand van hun kennis en expertise kunnen zij vervolgens ouderen ‘coachen’ en wegwijs maken in de ingewikkelde gedigitaliseerde wereld. Het is vervolgens aan de ouderen om op dit aanbod in te gaan. Anderzijds is het niet enkel aan de ouderen om ‘mee te zijn met de tijd’, maar vraagt deze oplossing ook een flexibele houding van allerlei professionals. Zo kan er geopteerd worden voor een eenvoudig systeem om online verrichtingen te doen of afspraken te maken. Een systeem waarbij er bijvoorbeeld duidelijke stappen vermeld worden, op maat van de ouderen. Dit met een aangepaste woordenschat zodat iedereen de website begrijpt en kan hanteren.

Dit is een oplossing die niet in enkele dagen gerealiseerd kan worden en vraagt van beide partijen de nodige flexibiliteit. Toch denk ik dat we in onze huidige samenleving over de nodige kwaliteiten beschikken om deze oplossing mogelijks te realiseren. Het valt enkel te bekijken wie zich hier voor wilt inzetten en op welke manier.

Dit opiniestuk trachtte duidelijk te maken dat de toenemende digitalisering gezien wordt als een medaille met een onvermijdbare keerzijde. Niet voor iedereen is dit gegeven een meerwaarde en het is daarom belangrijk om hier inzicht in te krijgen. Dit om mogelijke oplossingen tot stand te brengen en op deze manier te komen tot een inclusieve en leeftijdsvriendelijke samenleving.

Geschreven door Lien Permentier (22).

6 reacties

georgie
Ik ben een dame van 68 jaar en een internetgebruiker van het eerste uur. In mijn kennissen- en vriendenkring heb ik ondervonden dat niet iedereen direct 'mee' is. Onbekend is onbemind en bovendien is er te weinig ondersteuning op het niveau van ouderen. Zelf heb ik ook moeilijkheden ondervonden om te leren op oudere leeftijd. Nog maar een nieuwe taal leren is moelijker dan 20 jaar geleden. Ik volg ook met regelmaat allerlei cursussen om bij te benen in mijn reeds moeizaam vergaarde kennis en bravo voor de inspanningen die geleverd worden door diverse instanties om bijscholingen te geven, maar helaas is dit voor veel ouderen nog niet voldoende. Bovendien vergeet men ook veel sneller wat men heeft geleerd. Het vraagt echt veel energie om alles 'vast te houden' . Ook op Facebook zijn heel weinig 70-plussers te vinden. Er is nog veel werk aan de winkel om iedereen op een behoorlijk niveau te krijgen.
Groetjes, Georgie
3/05/20 12:35 REAGEER
roffelgt
@Lien Parmentier => heel veel van je bemerkingen zijn juist maar 10 jr. vrijwilliger zijnde binnen het platform www.digidak.be heb ik deze ondervinding (die ik jouw tekst niet terugvind) dat er 2 groepen zijn 1. die de stap wel zetten om computer te leren (en daarna smartphone) 2. die het digitaal gegeven altijd voor zich uitschuiven "dat het niet meer aan hen besteed is" - De bemerking van Georgie onderschrijf ik volledig dat "de cursisten het moeilijk kunnen onthouden". Trouwens we zien regelmatig dat cursisten terugkeren d.w.z. de les opnieuw komen volgen.
@Lien, wil je meer van mijn ondervindingen ? kve.digidak@hotmail.com
4/05/20 16:04 REAGEER
Sylvain
Ik denk dat veel ouderlingen de stap niet durven zetten om veiligheids overwegingen. Ik maak zelf al gebruik van de computer sedert 1980. Een smart telefoon heb ik (nog) niet. Op de dag van vandaag is het evenwel echt noodzakelijk om de nieuwe technologiën te gebruiken.
Wat voor velen misschien interessant is dat gebruiks vriendelijke onderrichtingen ter beschikking zouden zijn voor onze bejaarden.
Sylvain Cuypers Helchteren
5/05/20 20:13 REAGEER
Stuerke
'k Word er deze week ook 79 en 'k heb vanaf 1980, toen mijn zoon voor zijn communie als geschenk een pc vroeg, de ontwikkelingen en vernieuwingen ter zake tamelijk goed gevolgd. Vond ik toch. Maar zoals het de laatste jaren veranderd, begint het een beetje mijn petje te boven te gaan. Een eerlijk gezegd, ik kan me financieel wel iets permiteren, maar zo maar een nieuw programma te kopen om zgz. bij te blijven, en nu dan meestal zonder een degelijke handleiding, doe ik niet meer. Als ik de dure "extensies" dan eens goed bekijk dan stel ik me nu steeds de vraag: wat doe ik er mee of hoe dikwijls ga ik dat gebruiken. Maar ik heb niet de illusie dat de huidige trent door mijn visie erop zal veranderen. Tot later eens.
11/05/20 10:01 REAGEER
Utopia
Ik ben een 70-plusser en sociaal iemand in het verenigingsleven. Eerst en vooral zul je hier antwoorden vinden van personen die de media op een of andere manier gedeeltelijk of geheel onder de knie hebben (wat prachtig is). Maar de werkelijkheid is toch wat anders.... Als ik in een zaal met méér dan 150 personen de vraag stel wie hun afdelingswebsite volgt.... blijken dat er maar een 10-tal te zijn. Het is dus aan mij om hen hierin te steunen waar nodig mag/kan blijken. Onze generatie heeft immers op school geen computerlessen gehad, hier dient rekening mee gehouden te worden. De wet van de privacy maakt het hen ook niet gemakkelijk.. de meeste ouderen hebben hier een angstgevoel aan over gehouden. Dit ten koste van het verenigingsleven wat ik een warm hart toe draag.
8/05/20 18:02 REAGEER
SUPEROMI
Zelf ben ik bijna 83 en sinds 2005 gebruikster van pc (een Mac).....m'n kleinzoon heeft me op weg geholpen en alles klaar en duidelijk uitgelegd. Toen waren er geen cursussen voor mac....ik heb dus héél veel zelf geprobeerd, geklikt, gezocht, gevraagd, fout gedaan en van die fouten geleerd, en ook beginnen "durven".... ik mag met fierheid zeggen dat ik het meeste toch wel onder de knie heb.....ik doe er ook veel mee. Maar vraag me niks technisch want dat is een flop..... iets aangekocht heb ik nog nooit, ik gebruik ook maar alleen de programma's die 'k nodig heb. Met een mac kan je nog zòveel meer, maar àlles moet ik niet kunnen. Ik ken genoeg oud-collega's en vrienden van mijn leeftijd die zelfs geen pc hebben, niet willen.....onder het mom : dat is niks voor mij. Ze weten niet wat ze missen want een andere wereld is voor me open gegaan. Dankzij dit "speeltje" ben ik niet in een zwart gat gevallen. Ik was/ben leergierig, en dat helpt.
Sinds kort heb ik ook een I-phone, gelinkt aan m'n mac en ook daar ken ik nog niet alles van, maar dat hoeft ook niet. M'n I-pad gebruik ik vooral om te lezen, maar ik kan er ook mee schrijven en opzoeken hoor als ik dat wil, dat zijn maar een paar klikken.
Gelukkig kende ik een héél klein beetje van pc....op m'n werk moest ik hem gebruiken voor "tekstverwerking"....de grote "moederpc", een kast van een beest (ik spreek van de jaren 80 ongeveer) , stond in een plaats apart en een printer moest door velen worden gebruikt. Daar was 't aanschuiven. Ik was directiesecretaresse en één van de eersten die overgeschakeld ben van een tikmachine naar een pc..... Een angstgevoel heb ik dus helemaal niet - durf ik ècht iets niet, dan vraag ik raad aan m'n kleinzoon en meestal kan hij me telefonisch helpen. En dan weet ik dàt ook weeral..... dan rest me alleen het maar te onthouden.....totnutoe lukt het wel maar soms heb ik toch wel een beetje twijfels, en dan probeer ik wat uit..... Dit is mijn ervaring met "digitalisering" voor senioren..... SUPEROMI (Els)
16/05/20 23:52 REAGEER

Login Registreer

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels