Er tekenen zich twee duidelijke, financiële tendensen af tijdens coronacrisis, aldus Febelin:
- de Belg past zijn betaalgedrag aan;
- de crisis heeft aanzienlijke impact op de financiën van heel wat mensen: de aanvragen tot betalingsuitstel blijven stijgen.
- De daling van het aantal kaartbetalingen in een fysiek verkooppunt tekent zich minder sterk af dan de daling van de cashafhalingen: dit wijst erop dat mensen hun aankopen momenteel liever digitaal betalen.
- Contactloos betalen kent een boost na het optrekken van de limiet tot 50 euro: 29% van alle kaartbetalingen gebeurt contactloos.
- Vanaf 11 mei 2020 versoepelden de quarantainemaatregelen en openden alle winkels opnieuw de deuren. Febelfin roept op om zo veel mogelijk digitaal (via de kaart en de smartphone) te blijven betalen. Digitaal betalen - en zeker contactloos - is bij uitstek de meest hygiënische en veilige manier om te betalen.
- de financiële sector doet een extra inspanning om de consumenten, bedrijven en zelfstandigen die onder financiële druk staan door de coronacrisis te ondersteunen. Enerzijds door het verlenen van betalingsuitstel (consumenten, bedrijven en zelfstandigen) op bestaande kredieten, anderzijds door het toekennen van nieuwe kredieten (bedrijven).
De banken verleenden meer dan 107.000 keer betalingsuitstel voor hypothecair kredieten. Bij ondernemingen ligt dat cijfer momenteel op meer dan 116.000 betalingsuitstellen. Bovendien werden er meer dan 20.000 nieuwe kredieten toegekend voor een bedrag van meer dan 4,5 miljard euro in de maand april.
Samen met de ondernemers bekijken de banken de actuele situatie, de evolutie en de gevolgen van deze crisis. Bij het verstrekken van nieuwe kredieten bekijken ze elke aanvraag dus individueel.Febelfin stelt vast dat de historische goedkeuringsgraad van ongeveer 95% in huidige corona omstandigheden van toepassing blijft.
Wie financiële problemen kent door de coronacrisis, wordt gevraagd zo snel mogelijk contact opnemen met zijn of haar bank. Samen kan naar de gepaste oplossingen worden gezocht.
Belg betaalt digitaler
Om de verspreiding van het coronavirus in te dijken, vragen handelaars en banken om zo veel mogelijk digitaal te betalen. Betalen met de kaart en de smartphone is dan ook een uiterst veilige en hygiënische manier om aankopen af te rekenen, en al helemaal als het contactloos gebeurt. De Belg heeft inmiddels zijn betaalgedrag hierop afgesteld.
Het aandeel van contactloze kaartbetalingen kent een enorm sterke stijging. Sinds de verhoging van de limieten op 14 april wordt meer dan 1 op de 4 kaartbetalingen (29%) contactloos afgehandeld. Dit betekent een verdubbeling in vergelijking met februari van dit jaar (16%).
Doordat een heel aantal winkels gesloten waren tijdens de coronacrisis daalde het totale aantal kaartbetalingen dat in een fysiek verkooppunt gebeurde wel. De daling van het aantal geldafhalingen zette zich echter nog sterker door. Dit lijkt erop te wijzen dat de Belg momenteel vaker de kaart bovenhaalt dan dat hij of zij cash betaalt. Febelfin roept alvast op om zo veel mogelijk digitaal (via de kaart en de smartphone) te blijven betalen.
Auteur: Stefaan Van Laere
3 reacties