Deel via

Gaan de senioren de coronacrisis betalen?

May 2020
Gaan de senioren de coronacrisis betalen? Als het van gedragseconoom Jan-Emmanuel De Neve afhangt wel. Hij deed het opmerkelijke voorstel om een coronataks op de oudere generatie te heffen in een gesprek met VRT NWS. Aan ons om hierop te reageren....

Wat gaat de lockdown ons kosten? En hoe gaan we dat betalen? En vooral ook: wié gaat dat betalen? Na de uitzending van 'Pano' over de economische impact van het coronavirus, doet de Belgische gedragseconoom Jan-Emmanuel De Neve een opmerkelijk voorstel: hef een coronataks op de oudere generatie. 

"Ouderen zijn de eerste slachtoffers van de gezondheidscrisis die nog altijd aan de gang is. Maar economisch? Nee, die last komt op de jongere generatie terecht. Dat zegt gezondheidseconoom Jan-Emmanuel De Neve, een Belg die les geeft aan de Universiteit van Oxford en de Britse regering adviseert", lezen we op VRT NWS in een bijdrage van Hans Bontinck, Fabian Lefevere en Sara Van Boxstael.

'De ouderen moeten de crisis betalen'

senioren Emmanuel De Neve wil de ouderen de crisis laten betalen. "De jongeren zijn de eerste in lijn om hun job te verliezen", zegt hij in een gesprek met VRT NWS. "Zij zijn ook degenen die het minste baat hebben bij de lockdown, omdat ze minder vatbaar zijn voor het virus. En dus moet er toch wel ergens het besef komen van de oudere generatie dat de jongeren zich voor een stuk aan het opofferen zijn."

De Neve hoopt dat de  politiek een manier vindt om die oudere generatie iets terug te laten  geven, en denkt zelf aan een coronataks voor ouderen. "Eenmalig misschien, om die ongelooflijke inspanning van de jongere generatie toch wel te kunnen erkennen, op een structurele of constructieve manier."

Is de lockdown een goede of slechte zaak?

 VRT NWS stelt zich vraag of de lockdown, die nu weliswaar versoepeld wordt, een goede zaak is. Hebben we de juiste balans gevonden tussen economie en gezondheid? De Neve vindt dat een lockdown hoe dan ook nodig is.

"De consensus onder economen is dat het echt niet gezondheid versus economie is. Want je moet de publieke gezondheid onder controle hebben zodat het consumentenvertrouwen weer aanzwengelt." Want anders blijven de mensen binnen en consumeren ze niet. Met alle gevolgen van dien voor de economie.

Wie zich duidelijk buiten de consensus bevindt, is Paul Frijters, professor welzijnseconomie verbonden aan de London School of Economics , die de lockdown een slecht idee vindt. Daarvoor heeft hij een kosten-batenanalyse: we winnen misschien een beetje gezondheid, maar we verliezen zo veel op andere vlakken, dat het nettoresultaat negatief is.

Als voorbeeld maakt hij de vaststelling dat heel veel mensen nu niet naar ziekenhuizen gaan, en dus sneller sterven. Of dat er geen ivf gebeurt, waardoor er minder kinderen geboren worden. "Als je dat soort afwegingen doet, is het heel snel duidelijk dat de lockdown zinloos is." 

Over de lockdown in België is Frijters bepaald vernietigend. "België is een prachtig voorbeeld van een land dat het virus helemaal niet heeft weten te onderdrukken. Het heeft redelijk veel coronadoden en krijgt een economische ramp over zich heen."

Paniek vermijden

Volgens hem is paniek de boosdoener en moet de bevolking vooral paniek vermijden. Dat kan, zo denkt hij, met het argument dat er ergere zaken zijn. "Zet dit af tegen andere dingen die ook slecht zijn voor onze gezondheid. Zoals roken, verkeersdoden of een normale griep. Dan zou je snel zien dat het coronavirus niet eens een top vijf zou halen van de dingen die ons de komende tien jaar de das gaan omdoen."

Hard voor de virologen?

Frijters is overigens bijzonder hard voor de virologen die de crisis proberen in te dijken, niet geheel onlogisch als tegenstander van de lockdown. "Een van de tragedies van deze lockdown is het gemak waarmee hele bevolkingen achter een vrij klein groepje virologen aangelopen heeft."

Virologen bestuderen ziektes en virussen. Maar ze denken niet na over de socio-economische impact van hun voorstellen. "En nu zijn ze tot hun eigen verbazing tot een soort koning-wetenschappers uitgeroepen, en waarschijnlijk zijn ze volstrekt overrompeld door de ramp die dit over België en andere landen uitgestort heeft."

 Herbekijk hier de uitzending van Pano.

Auteur: Stefaan Van Laere

158 reacties

Herman Slosse
Er zijn er die voorwaar een paar maal met hun kop ergens tegenaan zijn gelopen.Stel je voor een leven lang gewerkt en zoals ik dan nog wat bijverdienen tot uw 81jaar bij het ministerie van justitie en waar je daarna op wat je Sociale lasten bijverdiende nog eens extra a rato van 45 procent belastingen diende te betalen en dan hadt je aan 5 euro p.u gewerkt .Sociale zekerheid werd ook afgehouden maar als je dan denkt dat je daarop nog wat pensioen zou krijgen vergeet dat maar.
En nu dat extra onbelast bijverdienen dat mogen ook velen vergeten ,tis ten overstaand van anderen discriminerend zie raad van state.Denk dat de ouderen zelfs nu nog in vlaanderen genoeg meebetalen die die nog gezond zijn ,zie de vlaamse zorgkas alla mieke vogels.,dat werd ook de ouderen mee in de strot geduwd. H.S Gent
18/05/20 14:10 REAGEER
Flurk_2471
hadt??? tis??? overstaand???
18/05/20 15:09 REAGEER
huubje
Aan de administrator: gelieve deze ongepaste, niet ter zake doende, reactie te verwijderen.
19/05/20 13:38 REAGEER
Herman Slosse
bedankt voor de fout opmerking
19/05/20 13:43 REAGEER
Herman Slosse
dan toch nog een kleine opmerking u was voorzeker leraar als ik een opmerking heb dan doe ik dat ,maar die zo graag opmerkingen maken over een fout van zulke mensen hou ik niet zoveel van......
19/05/20 13:58 REAGEER
Louis1
Maak jij nooit typ fouten?
21/05/20 20:25 REAGEER
Line
ik ken een Flurk uit mijn jonge jaren van Roeselare ben jij dit. Wij als 60 plusser hebben al dikwijls voordelen ontlopen en maar betalen altijd krijgen wij op onze kop.....De ministers vergeten hoeveel ze op een maand verdienen en zelf tijdens de lockdown kassa kassa terwijl er momenteel zoveel mensen op het randje van het faillissement staan, kunnen zij lekker verder boeren. Wanneer gaan zij eens een bijdrage leveren. Ons België een van de
landen waar de belastingen hoog zijn, gaan ze de belastingen nog opdrijven, Beu ben ik het meer dan beu. De gewone man moet steeds het gelag betalen......
24/05/20 19:43 REAGEER
franstt
beste, u hebt groot gelijk dit is echt schandalig, ben benieuw hoeveel hij zal bijdragen? en geef die 2000 minister eens 2 maanden geen loon, dan is alles opgelost
18/05/20 17:37 REAGEER
Inla
Groot gelijk, het bewijst nogmaals hoe wereldvreemd "PROFESSOREN" wel zijn, ze weten gewoon nooit hoe de vork in de steel zit, en spuien de grootste nonsens. Niet verwonderlijk dat jongeren ook niet meer nadenken!
Isabel
21/05/20 10:09 REAGEER
Louis1
Mr De Neve heeft mogen studeren omdat zijn ouders (zijn dat ook geen senioren of "nutteloze" oudjes?) zijn studies betaald hebben. Nu wil hij ons en in feite ook hen, nog een stuk van ons reeds te zwaar belast pensioen afnemen om de "jeugd" te compenseren voor wat in feite? Omdat we nu zogezegd niet meer renderen? Ik heb nog een zekere Adolf iets in die aard zien in de praktijk brengen in de jaren 1940. Denk toch na vooraleer je een kwakkel de wereld instuurt want er is altijd een politieker die nieuwe belastingen een goed idee vindt. (zijn er nog andere?)
21/05/20 20:38 REAGEER
Aurora_
De senioren hebben heel hun leven de economie doen draaien en hebben heel wat afgedragen oa voor pensioenen. Nu zijn ze ook in deze corona-crisis terecht gekomen en staan op de eerste linie als slachtoffer. Stel dat je man door corona is overleden en dat je het zelf net hebt overleefd.. extra ziekenhuis- en begrafeniskosten, bovenop de kosten van het bejaardentehuis. Willens nillens in quarantaine geplaatst en je geliefden moeten missen. En dan zou je nog extra moeten afgeven en verder in de problemen komen, omdat deze regering de economie zo goed als stil heeft gelegd en nog wel om jongeren te ontlasten die door hun stiekeme samenscholingen en feestjes misschien wel de oorzaak waren van jouw leed en verlies, in ieder geval van heel wat overlijdens.. is dat moord????.. neen dank u.. ik denk dat er deze keer eindelijk maar eens bij de rijken moet aangeklopt worden met hun dure villa's en sjieke wagens.. ook wij hebben ooit hard gewerkt en hebben nu recht op ons pensioen en een rustige oude dag..
18/05/20 14:29 REAGEER
géryvandergoten
Sommige senioren werkten ook 42 uur/week (soms meer)
18/05/20 18:22 REAGEER
buschauffeur
Ik ben er nu 75. Toen ik begon te werken (1963) was er nog de 45 uren week (en soms meer). Welke jongere kent dat nog ? Nu zijn ze na 38 u al moe. Een beetje meer respect voor de oudere generatie (die het mogelijk gemaakt heeft dat jullie thans zo gemakkelijk kunnen leven) zou niet misplaatst zijn
19/05/20 02:35 REAGEER
mariedertien
volledig mee eens Aurora
19/05/20 08:57 REAGEER
Gustaaf Senrame
Beste Aurora,
Ik ben het volledig met u eens, ik kan het niet beter verwoorden.
Van mij mogen er zo meer van deze vrouwen en of ouderen zijn.
Proficiat.
19/05/20 14:25 REAGEER
Lukero
Dat heb je goed gezegd en geschreven Aurora, ik had het niet beter gekund en ben het volledig met je eens.
19/05/20 18:11 REAGEER
Cottenie
Met een beetje geduld zien we nog een aantal natuurrampen, met de daar aangekoppelde volks verschuivingen, extreme armoede en nog meer menselijke ellende op ons afkomen......
Wanneer men dan aan belasting paradijzen denkt evenals allerhande creatieve vormen van belasting ontduiking, ons politiek ongelooflijk log bestel, hun incompetentie en hun vlucht naar Europa, om daarginds alles nog eens in het groot te overdoen... is voor mij één zaak duidelijk, de limieten van de onverzadigbare multinationals en de machtshongerige mens zijn bereikt.
En nu maar weer creatief op zoek gaan naar wie de corona rekening zal betalen. Indien alles eerlijk zou verlopen ....... gewoon om moedeloos van te worden. Ook ons kapitalistisch systeem blijkt te stuiten op de onverzadigbare grenzen van de mens evenals diens gebrek aan medeleven voor de sukkels.
24/05/20 08:46 REAGEER
Erik Verhulst
Kijk, ik kan hier een zeer lange tekst met honderden redenen schrijven waarom wat Jan-Emmanuel De Neve voorstelt te gek is om los te lopen maar ik ga me beperken tot volgend Engels gezegde "It is better to keep your mouth shut and let people think that you are a fool, than to open your mouth and to confirm it". Maw aan niet te veel aandacht en tijd besteden aan van de pot gerukte zaken.
ir Erik Verhulst
18/05/20 15:09 REAGEER
Marleen mestdagh
Volledig mee eend
18/05/20 16:00 REAGEER
Jan met de pet
Kwak kwak ! Eend
19/05/20 10:14 REAGEER
guilhem
Kort en krachtig gezegd Erik. Ik vraag me overigens af hoe die gezondheidseconoom en die professor welzijnseconomie aan zo'n 'job' geraakt zijn, voor mij was dat een uitsluitingscijfer en geen nieuwe kans in september heren professoren ...
18/05/20 17:33 REAGEER
Rach
Volledig akkoord, Erik. Ook ik zou honderden redenen kunnen schrijven over dit gebrek aan inzicht en … aan het verleggen van verantwoordelijkheden. De oudere generatie heeft nooit de voordelen gekend die we vandaag hebben. Al die mensen hebben veel meer uren én veel harder moeten werken dan de jongeren vandaag. Zo goed als niemand van de 'ouderen' heeft alles van thuis uit gekregen en zijn dus nooit zoals de jongeren kunnen starten met een mooi huis/appartement en zonder geldzorgen. En net die mensen, betalen nu ook weer de hoogste tol qua 'risico' en complete eenzaamheid. Mensen die het sowieso al veel moeilijker hebben zowel op sociaal als op financieel gebied. We leven gewoon in een onverdraagzame en vooral domme wereld. A little learning is a dangerous thing.
18/05/20 20:09 REAGEER
Anuwala
Volledig akkoord, die heeft een toer teveel gedaan op den molen. Dat ze het geld halen waar het teveel zit. Bvb overtallige ministeronkosten en de wedden van voetbalisten. Dat die eens beginnen met een RSZ bijdrage te doen, zoals wij heel ons leven hebben gedaan
19/05/20 16:35 REAGEER
Chuchi
Volledig mee eens.
Moeten wij nog een Coronataks betalen beetje zot ja van ons armoepensioen !!
20/05/20 01:13 REAGEER
ermonneke
Ik ben 75 jaar 48 voltijds gewerkt, in 48 jaar 13 ziekte dagen, de eerste 9jaar geen verlof genomen en dan vraag ik mij af "WAT" heb ik toch fout gedaan om zo gestraft te worden.
18/05/20 15:41 REAGEER
Mariejeanne
tzijn zotten die werken en vooral die afdragen!è!!
18/05/20 20:28 REAGEER
tjue
Dat is 200% juist,en die luierikken met het grote geld geven dan nog het voorbeeld ook,kijk maar eens naar onze ministers,is er tijdens deze coronatijd al iets goed gelopen,ze weten nog niet hoe ge een mondmasker moet op zetten,en bestellen,, zij zullen wel naar hun tweede of derde verblijf trekken tijdens de vakantie,,de sukkels.......
19/05/20 10:36 REAGEER
RIETEPETIET
Dit is te gek voor woorden, de schaamte voorbij. Mijn man en ik hadden samen 77 jaar gewerkt om de sociale zekerheid op te bouwen. Hij is overleden aan kanker in 2013. Ik heb de kinderen uit zijn eerste huwelijk moeten uitbetalen en verloor het grootste pensioen. Op mijn pensioen betaald ik nog steeds belastingen dus draag ik zelfs nu nog mijn steentje bij. Het is steeds maar de vergrijzing hier en de vergrijzing daar maar we hebben wel ons hele leven afgedragen wat is er met dat geld toen gebeurt? We zijn de babyboomers dus we maar met velen meer dan onze ouders waarvoor we afdroegen wat is er mee gebeurt? We kenden geen ouderschapsverlof, kinderopvang ongekend evenals onthaalmoeders. Waarom moet een landje dan ongeveer zo groot is als New York en plus minus evenveel inwoners zoveel regeringen hebben? 9 ministers voor gezondheid vertel dat maar eens aan een verstandige mens en dan nog geen mondmaskers om iedereen te beschermen , Ze zijn zelfs nog niet bekwaam om hun eigen partijstandpunten aan te passen in het voordeel van de belastingbetalers, hun burgers die zij zouden moeten vertegenwoordigen. Ik kan nog uren doorgaan.Maar Mijnheer De Neve denkt als zij alles voor mij en niets voor een ander want de oudjes mochten ook creperen in hun verzorgcentra waar ze zoveel voor moeten betalen. Mensen die de 2 Wereldoorlog hebben meegemaakt, sommigen zelfs voor hun land gevochten en het daarna hebben opgebouwd. SCHANDE Mijnheer De Neve
18/05/20 15:43 REAGEER
Rach
Volledig akkoord. Dit gaat alle schande voorbij. Dankzij jullie hebben alle volgende generaties het veel makkelijker gekregen. En de huidige jongeren worden gewoon in een luxenest geboren en hoeven zelfs niks meer te bewijzen. Enfin, dit geldt uiteraard ook niet voor alle jongeren maar toch wel de meerderheid.
18/05/20 20:16 REAGEER
Line
groot gelijk
24/05/20 19:45 REAGEER
annyvl
spoel he mond man en ga nu eten. de OUDEREN hebben een oorlog en de naoorlogse jaren meegemaakt
een voorbeeld: wij waren met elf en we moesten 1 kip verdelen onder ons 11. en dat heeft jaren geduurd. wij hebben Belgie op poten gezet , en wat hrbt U gedaan voor t land? nu worden we ook nog in rusthuizen gestoken tot de laatste cent op is en nu bij de Coronacrisis moesten de bejaarden als eerste gaan. 26 op 21 dagen, dank u hartelijk voor dit smerige voorstel .u moest corona krijgen!
18/05/20 15:43 REAGEER
arnie1951
Ik begrijp niet dat zo iemand iets durf schrijven. Heeft hij ook al gedacht aan de andere kant van het verhaal. De staat verdient nu al aan onze generatie
Punt 1 Nu moeten ze al aan ongeveer 6000 van de 10000 personen die overleden zijn geen pensioen meer betalen van ongeveer 25000 euro per maand.
Punt 2 Binnen de 6 maand kunnen de langstlevende of de kinderen de erfrechten betalen en ja het is een beetje normaal onze generatie heeft meestal een goede spaarpot wat wil zeggen dat ze in elk huisgezin nog eens ongeveer 25000 euro komen halen. Kortom hoe eenzijdig is die man.
Wat wij ,als derde generatie,wel kunnen doen is massaal mee investeren in de heropbouw van onze economie waardoor wij allemaal nog een rendement van ons geld kunnen halen van 5 procent. Hoe dat kan ,dat leg ik later wel eens uit , maar nu is het aan ons om ons op een positieve manier onze rug te rechten en mee het probleem op te lossen zodat onze kleinkinderen nog in een betere wereld terecht komen dan wij.
arnie1951
19/05/20 16:27 REAGEER
MikMiichel
Als je eens ziet wat de favoriete "sporters" zoals voetballers, tennissers en ook de politiekers in heel korte tijd binnenhalen, waarom worden dan de mensen die er niets mee uit te staan hebben met de vingers gewezen om te betalen. Iedereen een EERLIJK LOON en ernaar belast kan heel veel helpen.
18/05/20 15:44 REAGEER
Aurora_
ja daar mag geld gehaald worden.. die hebben na enkele jaren al een fortuin verdiend.. misschien kunnen ze vrijwillig wat afgeven?.. en wat met de politici waarom verdienen die zoveel?.. en ook sommige hoge ontslagpremies zijn nog altijd niet van de baan.. ik denk trouwens dat giften voor het goede doel nu ook eens naar de corona-put mag gaan..
18/05/20 16:32 REAGEER
candyman666
Het zijn niet de ouderen die absoluut in februari en maart in Italië en Oostenrijk moesten gaan skiën en die massaal het Corona virus naar België hebben gebracht. Het zijn ook niet de ouderen die pre-lockdown feestjes hebben georganiseerd en hebben bijgedragen tot massale verspreiding van het virus. Wij blijven in ons kot en gaan 1 keer per week naar de supermarkt, niet om te hamsteren maar om onze aankopen voor 1 week te doen. Wij houden ook 1,5 m afstand van mekaar als we mekaar op de straat tegenkomen en een kort praatje slaan. Waarom zouden wij dan de rekening moeten betalen ?
18/05/20 15:49 REAGEER
Aurora_
klopt!
18/05/20 16:28 REAGEER
Rach
Dat is inderdaad de grote vraag! Waarom de ouderen die wel alle maatregelen naleven en de grootste slachtoffers zijn van het onverantwoorde gedrag van jongeren? Zouden die jongeren niet beter betalen voor al die doden die ze op hun geweten hebben?
18/05/20 20:20 REAGEER
Guido1
Moet weer geld kosten,en de kleine man is weer het slachtoffer en het kom weer uit onze zak,de staat is rijk genoeg dat ze daar maar aan bellen.
18/05/20 20:44 REAGEER
VGGerrit
Is Emmanuel vergeten wie het virus hier massaal heeft binnengebracht van op skivakanties?
Is dat niet de generatie die, "dankzij" hun ouders rot verwend zijn ? Want ja, reizen en op vakantie gaan is toch een recht nietwaar ? Van economen moet je boven uw stand leven want van economen moet (al) je geld rollen. Sparen is verderfelijk en moet bestraft worden met belastingen, taksen, ...... En nu zouden enkel degenen die spaarden om, nu ze op pensioen zijn, "normaal" te kunnen leven moeten betalen !
Wel meneer de econoom, ik zou ook eens een jaar niet op vakantie gaan zoals wij dat jaren aan een stuk moesten doen om ons huis te kunnen afbetalen. Dan kan ook jij "bijleggen" om de corona put te betalen.
18/05/20 15:52 REAGEER
Patike
VGGerrit, goed gezegd en helemaal met je eens!
18/05/20 16:37 REAGEER
Rach
Volledig mee eens.
18/05/20 20:21 REAGEER
mariedertien
Helemaal mee eens!
19/05/20 09:02 REAGEER
ghislaine*
Groot gelijk Gerrit, men schijnt te vergeten wat wij senioren hebben bijgedragen aan belastingen en sociale zekerheid, en inderdaad , men krijgt de indruk dat de nieuw trend nu is, even werken tot men geld genoeg heeft om te reizen of op weekend te gaan. Wij deden tenminste ons werk nog met hart en ziel.
ghis
19/05/20 13:43 REAGEER
Condebo
Wat denken en schrijven de verantwoordelijke van onze regering?
Het is niet omdat er ene op zijn kop is gevallen dat de bevoegde diensten ermee akkoord gaan.
Colpaert Sarah
18/05/20 15:54 REAGEER
Guido Smeets
Het voorstel van dhr.De Neve maakt mij en vele andere ouderen boos en getuigt van weinig realiteits zin . Deze Mr. vergeet dat het de ouderen zijn die door hard werken deze welvaartsstaat hebben opge bouwd , welvaartsstaat waarvan nu de jongere generatie de voordelen van geniet . Trouwens , i.v.m. de corona besmettingen , het waren niet de ouderen die voor de lockdown nog snel naar nederland reden om verder te kunnen winkelen of op terrasjes te zitten , het waren niet de ouderen die lockdown feestjes organiseerden , het zijn niet de ouderen die corona feestjes organiseren maar het zijn wel de ouderen die zich het best aan de maatregelen houden en het zijn wel de ouderen die het meeste risico lopen op fatale afloop na besmetting !
Een beetje respect en empatie zou de heer De Neve sieren !
Laat iedereen naar vermogen zijn steentje bijdragen is volgens mijn boerenverstand veel rechtvaardiger dan de boekenwijsheid van een econoom !
18/05/20 15:56 REAGEER
Patike
Awel ja Guido, daar heb je helemaal gelijk in!
18/05/20 16:38 REAGEER
Rach
Inderdaad, boerenverstand is vooral gebaseerd op logisch redeneren en levenservaring. Boekenwijsheid is gekopieerd gedrag zonder zelf in staat te zijn om zelfstandig te denken en te theoretiseren. En daar is veel mee gezegd wat velen vandaag de dag, betreft.
18/05/20 20:29 REAGEER
endi
Eigenlijk is het te zot voor woorden, maar als we niet reageren geven wij die pipo een vrije tribune om nog meer dwaasheden te verkondigen.
Wij waren de eerste generatie die meer dan 8 uur per dag/ 5dagen per week werkte want wij waren de 1ste generatie waar man EN vrouw buitenshuis werkten. Deze "oudjes" hebben er ook wel voor gezorgd door hun ganse beroepsloopbaan bij te dragen de huidige generatie kan genieten van allerlei sociale voordelen en verworvenheden die in onze tijd niet bestonden. Honderden zaken die nu normaal lijken werden door onze generatie bedacht, afgedwongen, ingevoerd, en betaald. Wij denken hier aan: de 35 urenweek, de vele weken betaald verlof, een degelijk uitgebouwd sociaal vangnet, kindercrèches, ouderschapsverlof, maaltijd- en andere cheques, studiemogelijkheden voor iedereen, een eigen wagen, een performante gezondheidszorg, vaderschapsverlof, allerlei premies en tot voor enkele jaren (vóór de "jeugd" het overnam) toch een begroting in evenwicht. .
De Corona is niet veroorzaakt door de "oudjes" die op ski-reis gingen, lockdownpartys hielden of bubbeloverschrijdend te keer gingen maar wellicht door iets jongere lieden.
Dat die schone meneer dat allemaal niet in rekening brengt getuigd van een kortzichtig egoïsme dat niet bedeeld is met enige empathie laat staan erkenning. Het wordt tijd dat deze "gedragseconoom" zich leert te gedragen
18/05/20 15:57 REAGEER
Aurora_
prima verwoord!
18/05/20 16:26 REAGEER
DECR4711
Wereld vreemde man die alles op de schouders van de ouderen wil leggen die al gans hun leven belastingen betalen
18/05/20 15:58 REAGEER
Marcus
Ja die jongeren... Zij gaan nu eens zeggen wat er moet gebeuren, eerst hebben ze door ons de gepensioneerden kunnen studeren, door ons hard werken was er geld voor hun studies en nu gaan zij nog eens centen afpakken om te kunnen overleven wat zouden ze zeggen als hun kinderen binnen enkele jaren het zelfde zouden doen met hun pensioen??? Leren overleven, zuinig zijn, niet alles willen dat moeten ze doen. Hebben wij ook geleerd.
18/05/20 16:01 REAGEER
Juisseppe Amigoss
Diegenen die met zulke ongelooflijke onzin boven water komen dat de oudere generatie de corocnarisis zou moeten betalen, die haasten zich maar heel erg snel naar de dichtsbijzijnde psychiater om hun totaal verwarde hersenactiviteit dringend te laten nakijken, want dat werkt daar absoluut niet meer naar behoren. Enkel zware medicatie zal misschien nog wat kunnen helpen bij die mensen.. . De oudere generatie heeft met die hele crisis totaal niks te maken, noch qua ontstaan, noch qua verspreiding, laat staan van die lockdownvodden... .Misschien hebben de jongeren het wel binnengebracht en verspreidt... .Trouwens wij hebben gans ons leven ongelooflijk hard gewerkt met bijlagen van alle zorgkosten enzo die er bij hoorden, dus de ouderen hebben véél meer bijgedragen dan de jongere generatie het al kan . Het zou er nog aan moeten mankeren dat de oudere generatie niet zou kunnen profiteren van de nodige zorg, waarvoor ze zoveel hebben bijgedragen in hun leven... . Dus: VERGEET HET MAAR!
18/05/20 16:09 REAGEER
alfalinea
Ga hier niet veel woorden aan verkwisten. Hopelijk heeft deze persoon nog zijn ouders en grootouders die gelukkig niet zijn overleden door Corona. Wie heeft deze persoon zijn studies betaald? Wie betaald de studies van al onze " geleerden"? Gelukkig zijn de armen van geest want zij zullen het Licht zien......hoop ik toch.
18/05/20 16:19 REAGEER
Marleen mestdagh
Echt te zot voor woorden, mijn man is in 2014 op 59 jarige leeftijd, na 45 jaar Ononderbroken hard werken invalide geworden wegens zware hartproblemen, nu 6 jaar later heeft hij reeds 3 open hart operaties ondergaan. Zware ziekenhuisfacturen, medicijnen, enz.. Heeft gedurende 45 jaar socialelasten en belastingen betaald en heeft zo bijgedragen aan ze toekomst. Niemand heeft ons ooit gevraagd of we rond kwamen. Sommige jongeren zeggen zelfs openlijkdat ze nu meer netto over houden dan als ze werken. Waar zijn ze dan slachtoffer? Ikzelf heb ook 43 jaar gewerkt en bijdragen geleverd. In de periodes dat ik economisch werkloos werd gesteld kreeg ik geen suppl. Premie en moesten wij zelf onze energierekeningen betalen. Ben er ook mee akkoord dat het grotendeels de jongeren zijn die de ziekte Bo n'en gebracht hebben. In de krokusvakantie wist men al van Covid 19 in Oostenrijk en Italië, maar toch zijn ze nog massaal gegaan. Ik herinner mij een interview van een dame op skireis die zei dat ze helemaal niet bang was en dat ze er nog een goeie zou opdrinken. Ook de lockdown feestjes warenmeestal jongeren. Dus ben zeker niet akkoord dat zij het grootste slachtoffer zijn. Ga het geld halen op de Kaaimaneilanden ipv. In de reeds geplunderd zakken van de ouderen te graaien
18/05/20 16:20 REAGEER
Jari
Pensioensparen : vergeet het.
Lange termijn sparen : vergeet het.
't Zijn maar 2 voorbeelden.

Je denkt toch niet dat het EMF en andere instanties aan dhr. De Croo een cadeau hebben aan een negatieve rente.

En voor wat betreft naar de psychiater gaan en op hun kop gevallen : wij (= De Staat) gaan braaf doen wat diegenen die wij vertegenwoordigd hebben ons opleggen = betalen.
18/05/20 16:21 REAGEER
ROT50
Beste,
Ongelooflijk wat een prietpraat ouderen moeten dan maar het gelach betalen, als eerst de verlofgangers de ouderen hebben besmet terwijl de regering 14 dagen nodig had om tot een besluitvorming te komen?
Onze generatie heeft dag en nacht gewerkt, ook bijverdient om rond te komen, verlof kenden wij niet of hadden er geen geld voor! wegens een baksteen in onze maag ook mijn vrouw heeft in ploegen gewerkt en betaalden in de jaren 1980 a 1997 55% belastingen, ben je niet verlegen professor, zou je niet liever denken om de regering af te slanken met al zijn voordelen dit zou pas een besparing zijn.
Wie voelt zich geroepen om "rood groen' toe te passen vragen wij reeds 40jaar! hier heb je een tegenvoorstel van een gewone burger maar realist. Dank voor de inspraak.....
18/05/20 16:32 REAGEER
lieveke
Ongehoord! Te gek om los te lopen! gelukkig springen de ouderenorganisaties voor ons in de bres.
18/05/20 16:35 REAGEER
billy the kid
betoging in brussel,.... 42 jaar gewerkt rsz afgedragen, nu in brugpensieon en dan nog gestraft worden. dat ze dan al mijn afbetalingen aan de staat maar terug geven.
18/05/20 16:40 REAGEER
Richard Van dessel
Kan men geen taksen heffen op lesgevers aan de universiteit die klinkklare onzin uitkramen? Hoe onnozelere praat, hoe meer taksen.
Richard Van Dessel
18/05/20 16:40 REAGEER
wiwinne
Kort en goed, zowel de senioren als ikzelf hebben hun mooiste jaren gewroet om er te komen. Wij zagen jaarlijks hoe moederke staat méér en méér haar zakken vulde met onze pensioenspaarcenten. Nu dat wij er kunnen van genieten zijn we ten laste. Dus ik stel voor dat men op de dag van ons pensioen ons direct een gratis ticket overhandigd zowel voor euthanasie als een gratis begrafenis met alles erop en eraan. Zo zijn ze onmiddellijk van ons af en moet men niet een Covid uitvinden of lossen om senioren te liquideren, wat zelfs de zwakkeren ook meeneemt. Laat men nu eens alle ministers en parlementsleden ook taks en belasting betalen, en minder investeren aan inkomers die hier met de hand en zak open staan zonder ooit iets voor het land gedaan te hebben. Crisis opgelost.
18/05/20 17:09 REAGEER
fred1948
Zouden meneer De Neve zijn ouders nog leven ? Waarschijnlijk niet ! Ik zou het in ieder geval in zijn plaats niet aan m'n ouders durven te zeggen ! Laat al die multi nationals eens een steentje bijdragen en al die groot verdieners !
18/05/20 17:12 REAGEER
Johan
Ik ben met alles hierboven akkoord. Ik heb nog een voorstel gehoord van een politieke partij, ik ben geen lid van geen enkele partij. Toch is het voorstel om dat onze regering tot nadenken zou moeten stemmen. Als er nu eens een éénmalige taks zou geheven worden van 5% op de fortuinen boven de 3 miljoen euro kan ons land 15 miljard binnenhalen. Maar het voorstel is al afgeschoten door alle rechtsgezinde partijen. Het is zogezegd niet rechtvaardig om die mensen dat aan te doen en niet uitvoerbaar, waar hebben we dat nog gehoord dat er geen belasting kan geheven worden op hoge vermogens. Dat is zand in ons ogen strooien, en wat willen ze niet liever dat de middenklasse en al die gefortuneerde gepensioneerden maar de crisis moeten betalen. Leve de belgische politiek !
18/05/20 17:21 REAGEER
aascha
Wie heeft het virus hier binnengebrachtven verspreid? Mensen die terugkwamen van zakenreizen, (après) ski, carnavals, (lockdown) feestjes enz. Wie zijn de grootste slachtoffers? Welke bevolkingsgroep heeft zich het best aan de lockdown maatregelen gehouden?
I rest my case....
18/05/20 17:23 REAGEER
Pipoke
Houden ze nog niet genoeg belasting af van ons pensioent(tje)?
18/05/20 17:24 REAGEER
Afour
Wat gaan ze nog allemaal uitvinden of voorstellen? De mensen die hun leven lang hard gewerkt hebben, en nu met een klein pensioentje proberen rond te komen, gaan toch het gelag niet moeten betalen zeker? Ten eerste kunnen zij - als de economie zich herstelt - hiervan niet profiteren om weer meer inkomsten te genereren; de 'jeugdigen' wel... Bovendien heb ik niet de indruk dat die 'jongeren' financieel veel last hebben van Covid-19 of zich erg moeten opofferen: als ik zie hoeveel duizenden 'wielerterroristen' in het weekend rondrijden met Eddy Merckx-fietsen - of dergelijke - van € 5000 en meer...
18/05/20 17:24 REAGEER
EVM
Zoek voor die knaap een schandpaal
laat de ministers de helft van hun loon inleveren : en vooral gooi meer dan drievierde eruit
en de topsporters
laat de Europamonisters mee betalen
schaf de steun ? aan de vakbonden af
18/05/20 17:26 REAGEER
Seppe123
Vele ouderen hebben al jaren problemen om rond te komen met een pensioentje van 1200 euro of minder! Nooit was er geld voor hen.
Nu delen ze het geld uit zonder controle: zelfstandigen die een premie vragen en in het zwart of online verder verdienen.
En wat met de ministers met hun groot inkomen + vergoedingen die nu niets doen zolang er geen regering is. En dan krijgen ze binnenkort nog een grote uitstapregeling als ze geen minister meer zijn.
Inbev klaagt nu ook omdat ze minder bier verkopen terwijl ze al jaren geen belastingen betalen.
Ga het geld halen waar het zit, en niet bij de armen.
18/05/20 17:31 REAGEER
André
Dat ze eens die grootverdieners aanpakken en belastingen doen betalen en de bedrijven . Wij hebben ons ganse leven gewerkt tot we kreupel zijn en bijgedragen , en velen zullen het zich nog herinneren van het zilverfonds waar we ook voor betaald hebben en wat blijkt nu , er zit geen cent meer in zonder dat wij daar iets van terug gezien hebben en betalen nog altijd die belasting . Nu moeten wij doen met een aalmoes en alle geluk dat de oude generatie nog opgevoed geweest is om te sparen en zitten we met wat spaarcentjes die ze nu ook nog willen afpakken ten voordele van opnieuw de grootverdieners . Dat ze iedereen een pensioen geven van 2000 Euro per maand netto dan zouden er veel daar in Brussel en Ceo andere taal spreken .
18/05/20 17:37 REAGEER
Raha
Niet te veel aandacht aan besteden. Bekijk dat ventje eens op Wikipedia en ge ziet direct welk vlees ge in de kuip hebt. Van dezelfde soort als de meeste van onze politiekers ; veel blabla en weinig boemboem, leeft op de kap van de belatingbetaler en betaald niet graag belastingen wat de reden is van zijn job in Oxford. Zwaait rond met titels, papers en toespraken ; kortom een ventje dat graag in de belangstelling staat en vertelt hoe en wat anderen moeten veranderen.
Naar het schijnt zijn zulke "briljante geesten " soms het slachtoffer van vroegtijdige dementie. Ik zou het willen gaan geloven als ge zijn uitspraken leest !!!
18/05/20 17:38 REAGEER
swakejo
Katje Lee mag van mij blijven leven, die 2 gekken euta???
18/05/20 17:43 REAGEER
doeby 1
Hier is Doeby1 met een antwoordje. Ik denk dat het studeren in zijn hoofd is geslagen.
Ben juist weduwe geworden en ik heb dit gedaan voor mijn een appartement gekocht voor 2 jaar. Ik schrok mij een bult als ik zag wat pensioen ik krijg, niet vet hoor, moet nog zien hoe ik alles kan betalen anders appartement verkopen. Dan vraagt die mijnheer "laat de ouderen betalen" is dat een misplaatste grap of wat? Mijn dochter heeft een B en B die nog altijd gesloten is. Ik help zoveel ik kan want financieel is dat zeer zwaar. Dus mijnheer bij mij valt niets te rapen en heb ook gewerkt en mijn man ook. Moet goed rekenen om toe te komen.
18/05/20 18:06 REAGEER
Lucvermeulen
Die fameuze Econoom heeft blijkbaar uit het oog verloren dat vadertje Staat voor de afgestorven ouderlingen geen pensioen meer moet betalen ! Dat is wel een mooie bijdrage vanwege de senioren !
18/05/20 18:06 REAGEER
emilius
Men vergeet gemakkelijk dat de senioren al betalen met hun leven en dit in vele betekenissen grrrr
18/05/20 18:08 REAGEER
Jvbrus
Gezondheidseconoom???
Welke jobs gaan ze nog allemaal uitvinden ;)
18/05/20 18:22 REAGEER
Gazonaikis
Gazonaikis

Ga hier geen woorden aan vuil maken.Mensen die zulke onzin verkondigen zijn totaal wereldvreemd,meestal zijn ze onnozel geboren en daarna zot gewiegd
18/05/20 18:32 REAGEER
Ebell
Ik en nog vele anderen betalen al 25 jaar lang een solidariteitspremie, ik vraag me wel af voor wie die premie bestemd was, misschien om de ontslagvergoeding van sommige parlementsleden te betalen Misschien kan er even gedacht worden aan een paar ministerposten te schrabben; 8 ministers van gezondheid en welzijn, is misschien van het goede een beetje te veel.
Eddy
18/05/20 18:33 REAGEER
Jolo
Mag het duidelijk zijn dat Maggie De Block en Marc Van Ranst, gevolgd door de putschregering Wilmès (filmpje van zondag gezien????), op ALLE vlakken gefaald hebben: inzicht, preventieve maatregelen, proactief werken, inschatten, correcte informatie verschaffen, de burgers gerust stellen (als men bepaalde mensen, met gezond verstand, die kritisch waren begint uit te lachen, dan weet je het wel), 57 keren het tegenovergestelde beweren van wat ze eerder gezegd hebben, meer bezig geweest in tv-studio's het communisme propaganderen dan onderzoek doen in een labo (hé, meneer Van Ranst), informatie achterhouden of simpelweg liegen, volharden in de boosheid, de meest debielen beslissingen nemen,..... en zo kan ik nog wel eventjes doorgaan. We spreken dan nog niet van de economische ramp die ze daarmee veroorzaakt hebben..... Om maar te zeggen dat onbekwame egotrippers ons geregeerd en geleid hebben in deze crisis. Hoeveel doden hebben ze op hun geweten ??? Om dan groene en andere ideetjes te horen krijgen dat de senioren gaan betalen, dan mag men heel deze regering simpelweg liquideren. De laatste 4 maanden hebben ze tijd en geld verspild met hopen !! Wij en onze kinderen gaan nog 50 jaar, wij gaan het waarschijnlijk niet meer meemaken, de fratsen van deze debielen betalen .....
18/05/20 18:34 REAGEER
marlil
JOLO hetgeen je hier zegt houd geen steek Is puur populisme politieke praat .De noodregering heeft gedaan en doet nog het nodige binnen haar bevoegdheden.Dat een groot deel van de senioren het financieel niet breed hebben is niet hun fout wel van de geldverslindende teveel aan politiekers Die niet voldoende voor de gewone burgers doet en deed om eigen glorie ..aan de zijlijn heb je altijd gelijk
23/05/20 20:27 REAGEER
Fuego
Die kerel denkt enkel aan zich zelf en moet zich schamen betaald te worden om dit soort praat uit te kramen.Er zijn nog veel actieve senioren die of bijklussen of nog een eigen zaak hebben. Als hij op zijn 78 nog een zaak kan oprichten midden de corona perikelen zal hij wel anders praten.
18/05/20 18:35 REAGEER
Sapientia
Professor Paul Frijters heeft duizendmaal gelijk. (Bijna) heel het land loopt achter een stelletje omhooggevallen virologen die elkaar regelmatig tegenspreken en op de koop toe onheilsprofeet spelen over de toekomst tot in 2022. Ooit gehoord over de rattenvanger van Hamelen ?
18/05/20 18:36 REAGEER
Helena van Troje
En vooral! Gaan wij dat laten gebeuren? Gaan wij als het zover moest komen zo onnozel zijn om dat te betalen? Ik hoop van niet. Ik hoop dat wij dan massaal uit ons kot zullen komen om te protesteren en vooral massaal pertinent weigeren te betalen. Eens zien hoever ze zullen schieten.
Wij zijn veel te braaf. We hadden al veel langer veel meer moeten buiten komen om onze rechten op te eisen.
18/05/20 18:47 REAGEER
HUBANNA
Dat degenen die al deze onnozele praat verkondigen zelf hun z
18/05/20 19:01 REAGEER
HUBANNA
dAT DIEGENEN DIE DEZE ONNOZELE PRAAT VERKONDIGEN NU EINDELIJK ZELF HUN DUIT EENS IN HET ZAKJE DOEN EN NIET ALLES OP DE RUG SCHUIVEN VAN DIE ZOTTE BELGEN DIE HEEL HUN LEVEN HARD GEWERKT HEBBEN OM TE KUNNEN VERTEREN BIJ HUN PENSIOEN(AALMOES )
18/05/20 19:07 REAGEER
josmali
dat de Neve met een dikke pree de corona betaald ,de ouderen hebben al genoeg belasting betaald en meneer die lesgeeft in engeland gaat zeggen wat hier in belgie moet gebeuren ,als de dik betaalden de helft van hun salaris geven is al veel opgelost en hebben de ouderen met een klein pensioen toch nog iets om te leven
18/05/20 19:11 REAGEER
seetje
ik vroeg het aan Mark Van Ranst de viroloog antwoord volledig van de pot gerukt!!
persoonlijk vind ik het jammer zo één uitspraken ! deze mensen hebben gewerkt het sociale stelsel mede mogelijk gemaakt zoals tot voor enkele jaren met andere woorden voor de periode BDW zeer goed werkte en zoals je ziet aan het zorg personeel + artsen is het stelsel volledig verkracht door BDW/open VLD ! IK denk dat deze top econoom zijn ouders en hijzelf zeer rijke mensen zijn en zijn ouders indien op pensioen vééééééééél meer dan mijn pensioen van 1.280 zal hebben na NB.44 jaar gewerkt en al arbeider 100% aangegeven en op alles lasten betaald
18/05/20 19:11 REAGEER
Gijsst
In crisistijden zien velen de kans om in het nieuws te komen. Dit is zo'n absurd voorbeeld van iemand die zonder verder na te denken maar iets roept in de hoop dat media dat zullen oppikken. En ja hoor er is altijd wel een medium dat er op in springt.
Want stel dat je ouderen (financieel) verantwoordelijk houdt, wat dan met de corpulente medemens tussen de 50 en 65 jaar? Schijnt ook een risicogroep te zijn.
Of wat met hen die willens en wetens de voorschriften aan hun laars lappen of die idioten die bewust in iemands gezicht tuffen, hoesten of niezen en zo de kans op verspreiding vergroten?
Kortom geef niet een bepaalde groep de schuld want er is geen schuldvraag. Er is maar één vraag en dat is hoe komen we hier met zijn allen zo goed mogelijk uit. Dat is niet om 1 groep aan de schandpaal te nagelen.
18/05/20 19:29 REAGEER
josejules
Laat die ouderen maar betalen, ze zullen toch niet reageren.
Schandalig dat er dergelijke voorstellen en of ideeën durven geopperd worden.
Laat ze gewoon alle subsidies afschaffen dat zal een verschil uitmaken of verminder het aantal ministers, staatsecretarissen enz.. zowel federaal als regionaal.
18/05/20 19:32 REAGEER
Etienne Keymolen
indertijd heeft men het grote tekort aan geld ingevuld door een solidariteitsbijdrage te vragen aan hoge wedden en hoge pensioenen en dat heeft , na een aantal jaren, geholpen.
Ik pleit ervoor dit terug te doen zo niet zal het moeilijk worden om de schuldenberg af te lossen.
18/05/20 19:40 REAGEER
Duveltje
Alweer zo'n geniale inval van een zelfverklaarde intellectueel die op kosten van de maatschappij heeft mogen studeren en zich in de schijnwerpers wil werken met controversiële ideetjes en tegen de schenen stampt van de generaties die hebben gezorgd dat meneer De Neve mocht studeren en al heel zijn leven in pluchen zetels en comfortabele werkomstandigheden zijn leven mag leiden.
Niet te vergeten dat hij waarschijnlijk een vrij hoog inkomen heeft aan de universiteit van Oxford.
Ik prijs mezelf gelukkig dat dergelijk figuur de Britse regering adviseert !!!
Daar gaat het allemaal van een leien dakje ... toch !???
Mocht meneer De Neve opnieuw zijn verstand terugvinden, dan zou hij ten eerste zijn gedrag mogen aanpassen en zeker zijn economische prietpraat mogen herzien.
Een maatschappij die economie boven levens plaatst is het bestaan niet waard.
Misschien mag meneer De Neve zijn handen eens echt uit de mouwen steken en daadwerkelijk bijdragen aan de maatschappij door echt te werken en geen onzin uit te kramen.
Het zijn de oudere generaties die gezorgd hebben door hard werk en labeur dat hij zo'n comfortabel leventje kan hebben.
Misschien een beetje respect tonen voor deze generaties en wat minder in de picture willen staan zou alvast het juiste gedrag zijn voor een gedragseconoom !
18/05/20 19:40 REAGEER
EdR
Al de bovenstaande verontwaardigde reacties zijn het absoluut waard om te worden gelezen, omdat het helemaal waar is. Tja, voor mij 40 jaar werken voor een waardevast pensioen. Sinds 2008 korting van 18% en nooit tot nu toe meer een inflatie correctie. Nog voor dat deze agressieve griep werd opgepikt als een pandemie, stonden de pensioen fondsen al weer te blaten dat er volgend jaar zeker weer zal worden gekort. Waarom? terwijl het geld aldaar tegen de plinten op klotst. Vervolgens is die griep golf met de naam van Corona er voor nodig om de onderliggende vileine gedachten bloot te leggen dat wij ouderen "dor hout" vertegenwoordigen. Kijk eens aan! we hebben een slachtoffer waar een ieder toch al geld van ontvreemd, maar waar men nu ook alle frustraties op kan bot vieren. Altans, dat "dor hout" en "geld ezel" aanduiding is de onder liggende gedachte hier in Nederland, ook al word het in alle aard ontkend, maar intussen wel is gezegd en word gedaan. Als het geld van ons ouderen zou stinken, kan ik u vertellen dat het hier behoorlijk zou stinken bij lieden die niet eens bij ons geld in de buurt zouden mogen komen. Dat zal in België niet anders zijn dat de zwakste groep de klappen gaat krijgen. Volgens mij vallen er altijd zulke lijken uit de kast als een en ander in een gemeenschap spaak dreigt te lopen! Links om, of rechtsom, iemand moet als de kop van Jut dienen. Beschaving is wel een uiterst dun laagje, wat vooral bij dit soort situaties van nu erg duidelijk aan het licht komt. Trouwens, men zal toch wel heel erg hard moeten slaan voor ik er aan onder door zal gaan. Het gezegde "het zal mijn tijd wel duren" gaat hierbij echt wel op. Ik kan degene die ons nu onterecht betitelen als "dor hout" en als gemakkelijke geld ruif zien, verzekeren dat als het hun is gegeven op een dag te merken ook in het hokje "overbodig" te worden ingedeeld. En dat gaat zeer snel, zo snel dat je er geen begrip van hebt waarvoor je gisteren voor je gevoel al die drukte voor hebt gemaakt. Koekje van eigen deeg, heet dat toch? Denkend dat oudere bonden/partijen de kooltjes voor je uit het vuur zullen halen lijkt ook een utopie. Hier in Nederland rollen de leden nog als eens over de vloer met elkaar. Wat moet je daar nou van verwachten? Hooguit bevestigen ze dat dementie onder ouderen meer voorkomt als bij jongeren. Je zult er zelf voor moeten gaan vechten. Eerlijk gezegd op onze leeftijd nog vechten tegen de bierkaai? Er zijn prettigere manieren om de eind streep te halen!

Ed.
18/05/20 19:49 REAGEER
alfons42
Heer vergeef het hem, hij weet niet wat hij vraagt.
Het is reeds de derde maal dat wij in het nieuws komen, wat hebben wij toch misdaan.
Gelukkig komt er van al die vragen niet veel in huis.
Ik heb de universiteit aangeschreven met de vraag of dit van Engeland komt, Ik ga maar niet zeggen hoe de studenten hem beschrijven. Hij zelf heeft geen reactie.
Een raad heb ik hem meegegeven dat hij maar eens naar China moet gaan, dan zal hij weten wat er moet gedaan worden met de oudere generatie.
Een iets begrijp ik er niet goed aan en dat is dat alle nieuwsankers schrijven wat de mensen graag lezen, zien en volgen, dat brengt de kijk- en leescijfers omhoog.

18/05/20 19:59 REAGEER
alfons42
Wat er wel heel jammer is daaraan, bij een enquête in Oudenburg, dat er veel midden klasse leeftijd zijn die meegaan met dergelijke onzin.
18/05/20 20:06 REAGEER
Tontonflingueur
Dajje groot geliek èt! God gezeijd!
18/05/20 20:43 REAGEER
Loslobos
Wij " de ouderen" hebben onze huidige welvaartsstaat mee helpen opbouwen door te werken en het afdragen van RSZ Belastingen ......hebben besparingen en verhogingen van taksen meegemaakt
Wij "ondertussen met pensioen" met een eerder beperkte uitkering, zouden nu opnieuw moeten gaan "extra" bijdragen
Ik denk dat er ons lang 101 zaken zijn waar men kan op besparen, te beginnen met het aantal ministers - staatssecretarissen - kabinetten - regeringen te reduceren - het extra controleren van begrotingen en budgetten en uitgaven.
En Is wat meer naar Paul De Grauwe professor aan de London School of Economics and Political Science, luisteren over zijn economisch beleid rond de aanpak van de huidige "corona uitgaven"
De virologen en andere wetenschappers voor de Corona aanpak in België¨leveren schitterend werk, moeten blij zijn dat wij zo'n top mensen hebben
Weg met het voorstel JE De Neve
18/05/20 20:00 REAGEER
fvswakke71
De ouderen die door corona zijn overleden en waarvoor ze geen pensioen meer hoeven te betalen en daarbij nog de erfenistaksen die ze kunnen heffen op de nalatenschap van die ouderen.
De ouderen hebben de Corona al betaald De Neve
18/05/20 20:18 REAGEER
Tontonflingueur
Hoelang zal het duren vóór MEN (lees gedragseconomen, welzijnseconomen en andere economen) voorstelt om alle 65-plussers een sticker met daarop "65+" te laten dragen? En de gevolgen daarvan kennen we. A propos, nooit geweten dat er zoveel soorten "economen" op deze aardkloot ronddwarrelden. Cynisch?Ja...waarom niet? Evenveel als die surrealistische voorstellen. Wanneer stopt dat nep- of pseudo-expertengeleuter? Wanneer stopt dat media-gedoe om alles en iedereen te categoriseren volgens leeftijd, functie, beroep of wat dan ook? De gevolgen van de epidemie zijn blijkbaar veel erger, gevaarlijker en helaas blijvender dan de epidemie zelf. Ik zou zeggen : "Elk zijn mening, maar de geachte heer De Neve mag die mening voor mij best confineren tot maximaal 1,5 meter buiten de stadsgrenzen van Oxford." Enne, mijnheer De Neve wat betreft jouw voorstel ... "YOU MIGHT THINK THAT, I COULDN'T POSSIBLY COMMENT!" ????????????????
18/05/20 20:18 REAGEER
ZaRo
Die vent is op zijne kop gevallen en is nog altijd aan het botten. In zijn plaats zou ik me schamen mij nog in het openbaar te vertonen. Wat hij nu is heeft hij te danken aan de noeste arbeid van de senioren. Eerst 7 maal je tong draaien dan zal je geen onzin uitkramen.
18/05/20 20:19 REAGEER
clauwke
Wat mij opvalt : tot nu toe was er geen sprake meer van "de gepensioneerden". Ik meen mij nochtans te herinneren dat bij vorige verkiezingen door bepaalde partijen steevast werd gezegd dat het gemiddeld pensioen hier veel te laag was en er veel gepensioneerden niet rondkwamen om een deftig bestaan te leiden. Ga maar eens na hoeveel een verblijf in een zorginstelling kost...
Er was zelfs een partij (de Ps om ze niet bij naam te noemen) die eiste dat iedere gepensioneerde minimum 1500 € netto per maand zou moeten krijgen...
En volgens die "wetenschapper" zouden die zelfde gepensioneerden nu ook nog die rekening moeten betalen. Een werkloze die tijdelijk op 70% van zijn loon komt is plots een slachtoffer en moet met allerlei premies geholpen worden. Ik denk dat geen enkele gepensioneerde 70% van zijn loon ontvangt...maar aan hen heeft " nu " geen enkele politieker gedacht... ..Maar ja...er zijn nu bepaalde mensen in onze huidige "pampermaatschappij" die ervan uitgaan dat de gepensioneerden dan ook allemaal "stinkend rijk" zijn.
18/05/20 20:20 REAGEER
adirtymindisajoyforever
Ik val elk jaar achterover als ik de bedragen lees van belastings- en BTW ontduiking. Daar een oplossing voor vinden zal voor onze economieprofessor, net zoals voor onze politici en belastingsdiensten, waarschijnlijk veel te moeilijk zijn. Gemakkelijk gaat blijkbaar altijd beter.
18/05/20 20:23 REAGEER
Liane
Mijnheer zijn leven is: economie! Toch normaal dat hij een robot geworden is en geen mens meer! Economie EERST! Elk jaar MEER winst dat is zijn levensmotto. Misschien neemt zo iemand de winst mee in zijn kist?
18/05/20 20:36 REAGEER
Tontonflingueur
Tiens, nu ik eraan denk : laat fenomenen genre De Neve een geluidswerend mondmasker dragen! Dan moeten we hun cerebraal geleuter niet meer aanhoren. En wie een Neef Regelt voor een ander, zit er zelf mee opgezadeld!
18/05/20 20:36 REAGEER
GreetjeRust
Ik ben nu 69 jaar jong. Dus al vier jaar op pensioen dewelke ca € 540,-- per maand bedraagt.
Als alleenstaande vraag ik mij af hoeveel er van dit pensioen nog af kan !!!!
18/05/20 20:37 REAGEER
Seppe123
Ik vind het ook ongeloofwaardig dat veel bedrijven en zelfstandigen na 6 weken minder omzet opeens failliet zijn. Veel gepensioneerden moeten jaren overbruggen met een inkomen van 1200 euro of minder. Als ze ook nog huur moeten betalen van 600 euro: begin er maar aan. Ze zouden de ministers eens een half jaar een inkomen moeten geven van 600 euro waarmee ze de maand moeten doorkomen. Dan weten ze wat armoede is.
18/05/20 20:38 REAGEER
genieter75
Die mr.Deneve is blijkbaar niet de slimste van de klas geweest me dunkt!
Hij gaat er blijkbaar aan voorbij dat onze ouderen niet de schuld moeten dragen van deze crisis en evenmin moeten de jongeren daar voor opdraaien!
senioren hebben heel hun leven hard gewerkt en meestal al te veel belastingen moeten betalen niet soms?
Er is zelfs een befaamde minister geweest die zonder pardon een massa geld in brand stak.... vergeten soms?
Nu moeten senioren nog hopen dat ze hun pensioentje kunnen blijven betalen hoor slimmerik?
Wat of wie erd an wel zo moeten voor opdraaien voor die kosten.... laat ons eerst fatsoenlijk en eerlijk een keuze maken van waar en hoe we willen wonen en al die extra tweede verblijven extra zwaarder belasten.
Ik weet wel dat deze ook al taksen hierop bijdragen maar een tweede verblijf is en blijft sowieso altijd een luxe en deze luxe moet dan maar eens beter bijdragen voor die overlast die zowel aan zee als ardennen wordt gemaakt.
Ik heb met die tweede verblijf geen enkel probleem maar blijf dan wel van het pensioentje van de senioren af Mr. DeNeve!..... hoeveel eigendommen hebt u dan wel, slimmerik?
18/05/20 20:51 REAGEER
Kireluhnav
Eerst was er Professor Annemieke, gedoodverfde virologe annex epidemiologe, die ALLE +65-ers veroordeelde tot opsluiting en nu komt een zekere De Neve orakelen dat diezelfde groep moet veroordeeld worden om op te draaien voor de gulle prijsuitdeling op touw gezet door onze ambtenaren en politici. De Neve maakt deel uit van de brexit, en dat hij het daar maar bij houdt.
Ik wacht al 74 jaar op mensen die de ambtenarij en politici zelf laat opdraaien voor de beleidsfouten die ze maken. Pleziermakers laten terugkeren uit een "besmet" Italië, vervallen mondmaskers blijven opslaan, zorgverstrekkers NIET voorzien van basis beschermmiddelen: wat een ellende. En aan De Neve: ik zal nog graag een bijlage betalen zodat u zeker in het Verenigd Koninkrijk blijft!
18/05/20 20:56 REAGEER
Rode Rebel
Ben 78 jaar en wat ik daar over die geleerde bol heb gelezen : wel daarvoor heb ik geen woorden
heb steeds geleerd respect te tonen voor de OUDEREN en wat doet die ....foei

18/05/20 20:57 REAGEER
vanaerdejos
Deze man heeft nog 18 jaar te goed, dan geeft je hem een komt 45 met één patroon. Te gebruiken binnen de 7 dagen.
18/05/20 21:12 REAGEER
johnny bg
het wordt tijd dat wij, ok-boomers, ons laten horen. moeten wij deze crisis betalen? ok, maar eerst de grote zakken met geld van de ceo 's, depolitici, de millenniyolo 's met bedrijfswagen incl. tankkaart... leegmaken. dan valt er misschien te praten. zoniet gaan we misschien eerst eens een bezoekje brengen aan gedragseconoom Jan-Emmanuel De Neve. & btw: "gedragseconoom", moet je daarvoor gestudeerd hebben? in onze tijd bestond dat beroep toch niet denk ik.
18/05/20 21:15 REAGEER
EdwinVW
Het domste wat je kunt doen is een speciale coronabelasting invoeren. Hoe lang ga je die aanhouden? Hoe hoog moet die zijn? En gaan we bij elke nieuwe of herhaalde crisis een nieuwe belasting invoeren. De kosten moeten gewoon gedekt worden door de algemene middelen.
18/05/20 21:25 REAGEER
valencia
Deze De Neve zouden zijn diploma moeten afpakken wegens wartaal. Het waren de jongeren die de corona hebben binnengebracht. Spijtig genoeg betalen de ouderen reeds een groot deel van de corona. Als je berekent dat van de 9000 doden, ongeveer 80% gepensioneerden zijn en als je dan berekent aan nog maar 1000€ pensioen per maand, dan spaart de staat 7000x1000= 7000.000€ per maand, dit is ca 84 miljoen € per jaar. Dus waar zit die halve.... nog over te zeveren! Het zijn altijd enigen, die ten koste van alles in de actualiteit willen komen!
18/05/20 21:25 REAGEER
lucaerts
Ik ga ervan uit dat het hier om een vergissing gaat en dat dit geen prof maar een stand-upcomedian is.
Heb er eens goed mee gelachen????
18/05/20 21:35 REAGEER
Robert V
Ik was er nog altijd van overtuigd dat "Oxford" een degelijk instituut was. Hoe kan het dan dat men dergelijke mensen in de rangen van de profs opneemt. Een heel klein beetje gezond verstand moet al volstaan om dergelijke uitspraken als "dom" te betitelen. Is de oorzaak van al die overlijdens in het verenig koninkrijk soms het gevolg van het "domme advies"? Laat ons hopen dat die adviezen dan ginder blijven, evenals die zogenaamde "intelligente" ideeën.
18/05/20 21:44 REAGEER
Alfred5
wie heeft de lockdown bepaalt? ja juist, de jongeren, iets wat niet nodig was, en trouwens de ouderen kunnen zeer goed voor zichzelf zorgen op voorwaarde dat al die snotneuzen zich er niet mee bemoeien. Kijk eens naar Formosa, hoe deden zij het? onmiddellijk testen , wat gebeurde er hier? praten en praten en praten, gekibbel als kiekens, zoals steeds bewijzen dat ze het NIET kunnen (op een paar zeldzame uitzonderingen na) Uiteindelijk zouden alle gepensioneerden GEEN belastingen mogen betalen, zij hebben meer dan genoeg bijgedragen
18/05/20 21:52 REAGEER
pruts
Ik denk dat deze persoon gestudeerd heeft op onze kosten.Ik denk ook dat vele ouderen hun deel en verdiensten in het verleden reeds bewezen hebben en nu het eerste slachtoffer zijn van dit virus.Ik mag hopen dat de regeringen zich NIET laten adviseren door zulke kortzichtige personen die enkel de bedoeling hebben om tweedracht te zaaien en de solidariteit te verbreken.Hij moest zich schamen voor zijn uitspraken.
18/05/20 21:55 REAGEER
alfons74
Het zou nu misschien eens het goede moment zijn dat onze heren ministers en groot verdieners eens een duit in het zakje doen in deze corona crisis in plaats van aan de ouderen te denken.
En in plaats van nu nog steeds geld vrij te maken voor asielzoekers en illegalen besteed het in U eigen land en mensen dat in crisis is
18/05/20 22:12 REAGEER
dundee
Heeft die pipo al een berekend welke besparing door het jammelijke overlijden van vele ouderen
voor de staatskas op jaarbasis zal besparen ( pensioenen, medische zorgen, verpleging,vergrijzing, enz.)
Zal wel een getal met vele 00000000 zijn. Dat ze deze besparing in de economie pompen.
Ben op mijn 15 jaar gaan werken, iedere dag (5) 10 tal uren, om zo een spaarpotje op te bouwen
om ons kinderen een flinke duw in de rug te geven om confortabel hun leven te starten.
Iets wat wij niet hadden want mijn ouders kwamen uit WOII (weggevoerden) die van 0 hebben
moeten beginnen, kunnen de jongeren dit nu ook niet?
Dat dit heerschap begint met wat hij niet nodig om te leven van zijn jaarwedde af te staan, en een dokument ondertekend dat hij akkoord gaat later met een maandelijks pensioen van 1000€.
18/05/20 22:14 REAGEER
Inina
Zeer juist Dundee. er zijn vele ouderen die geen medische zorgen in het ziekenhuis konden/mochten krijgen en in het woonzorgcentrum waar ze verbleven zonder afscheid te kunnen/mogen nemen van hun familie gestorven zijn. Spijtig genoeg...… maar de pensioenen van die mensen worden nu ook niet meer uitbetaald!!! en de speciale geneeskundige zorgen zoals beademing die deze mensen niet hebben gekregen in de ziekenhuizen omdat er geen plaats was is toch ook een heel grote bijdrage van de oudere generatie zou ik denken !
22/05/20 08:45 REAGEER
adg
Tiens? Oxford, is daar nu een instituut voor geestesgestoorden?
Mam, man; u hadden ze beter eerst MENS laten worden vooraleer je prof werd!!!
18/05/20 22:35 REAGEER
Marc Vanacker
Dat is een kamergeleerde die in een ivoren toren in Oxford zit en geen enkele binding heeft met het werkelijke leven van mensen die in gewone beroepen gewerkt hebben. Heeft die man ooit een bedrijf geleid?
18/05/20 23:16 REAGEER
Sir Andro
Waarom zulk asociaal mens hier nog plaats gunnen? Verder wil ik aan zo iemand geen woord meer vuilmaken.
18/05/20 23:28 REAGEER
Senior01
Deze fijne mijnheer heeft op onze losten kunnen studeren, heeft nu een vet betaalde job in het buitenland, en komt ons nu eens de les spellen. Dat hij maar in Engeland blijft en zijn Trump achtige ideeën daar uitwerkt.









18/05/20 23:49 REAGEER
josaugust
"Sommige " van de reacties vindt ik interessant. n.l. deze die , met rede, beweren dat het niet de senioren zijn die de ziekte in het land gebracht hebben . De senioren zijn slachtoffers van de jongere generatie dus Mijnheer De Neve het raakt kant noch wal wat je beweert. Los daarvan vindt ik niet dat we te hoog moeten oplopen met de beweringen dat wij (ik ben 82) de economie en het land vooruit geholpen hebben. Jawel kan zijn maar we zijn er niet slechter bij geworden. Bewijs ? Mijn eerste 17 jaar heb ik alleen geprofiteerd van de staat. Dan ben ik gaan werken tot 60 jaar dus 43 jaar MIN 43 x 104 weekenden per jaar Even verder gaan 43 x 104 = 4472 dagen ongeveer 12 jaar. Gewerkt 43 -12 = 31 jaar daartegenover staat 17 + 22 pensioen jaren = 39 jaar genieten voor 31 jaar werk
19/05/20 00:38 REAGEER
Hello everybody Ici Vandeghinste. Alles mooi gelezen, proficiat aan onze ouderen (waar ik deel uitmaak) om op hun achterste poten te staan. Ik schuimbek ik wens uit ganser harte dat deze helegare uit Oxford ASAP een mooie fatale gegunde covid 19 toe. Wij hebben met z'n allen gewerkt om zulk heerschap de kans te geven om te studeren, iets wat wij hebben moeten missen, door jong te moeten werken. Steeds gepluimd door de staat, en na 'n welverdiende pensioentje nog deel afstaan ? Vergeet het, wij hebben geen schuld aan de crisis, wij respecteren de regels. Besmetten niemand, is de jeugd die alles aan hun laars lappen etc . By 2 way, hebben ze nog geen profijt genoeg aan de overlijdens van ons mensen in de WZC ? Die veel te duur betalen, en ja , wij de ouderen dragen nu nog voldoende bij aan de kassen, en aan de graaiers van politici's.Betalen nog eens mee aan verwende nesten a la hoe heet die gek alweer ? Zijn luxe leven te spekken.Welgemeende groeten aan al onze ouderen . En nog vele jaren in goede gezondheid NICOLE :-)
19/05/20 00:42 REAGEER
Roger49
Betalen we al niet genoeg, zodat de studenten alle dagen kunnen feesten ?!
19/05/20 00:56 REAGEER
GreM
Zoveel verschillende economische disciplines
Zoveel verschillende economen
Zoveel verschillende meningen

John Kenneth Galbraith (econoom):
-De economie wetenschap is uiterst nuttig als een vorm van werkgelegenheid voor economen.
-Ik maak me zorgen over onze neiging om te veel te investeren in zaken en te weinig te investeren in mensen.
-Enz... (zie internet)

Paul De Grauwe (econoom):
-Waarom zouden we de centrale banken het oplopende begrotingstekort van landen niet laten financieren door geld bij te drukken – om erger te vermijden?
-Enz... (zie internet)
19/05/20 06:31 REAGEER
sandorgw
Debiel en Beleid zijn dezelfde letters hé , daarmee is alles gezegd.
19/05/20 06:52 REAGEER
John316
Hebben senioren hun steentje al niet bijgedragen door te overlijden aan corona.... Van offers gesproken. Hoeveel besparing is dit op pensioenen?
19/05/20 07:54 REAGEER
bartalli
Zou hij dit durven te voorstellen in het bijzijn van zijn ouders en of grootouders? De naoorlogse generaties die dit land en de jongeren de welvaart hebben gegeven. Ik heb zo mijn twijfels.
Ik vermoed dat dit een kreet om aandacht vragen, is. Kleine kinderen doen dat ook.
Maar als je tijdens de dag al gaat vertellen hetgeen je 's nachts droomt,...misschien toch eens mee verder gaan!
Ik zou eigenlijk eens een oprechte mening willen horen, hoe de jongeren zelf, (tot welke leeftijd ben je nog bij de jongeren, eigenlijk?), op deze uitspraken reageren.
19/05/20 08:37 REAGEER
PaDiet
Sorry, maar de senioren betalen reeds onvrijwillig deels de corona crisis!! Gezien al de overlevende van hun doden ongewild slachtoffer worden van erfenis belastingen. En die is al niet mals hé.
Wij zouden eens allemaal voor de spiegel moeten gaan staan, zien of jezelf wel eerlijk bezig bent. Al die zeer rijke betaalde baantjes waaronder sommigen van hen dan nog bescherming krijgen. Of dat dan wel eerlijk is ten opzichte van mensen die 40 à 45 jaar hebben gewerkt aan een klein tot redelijk bedrag, en ook pensioen hebben betaald in de tijd voor hen, die nooit hebben bijgedragen. Zouden wij niet beter één regering vormen in dit klein landje? ipv 5 of 6? Ze beslissen toch nooit zelf iets. zien naar Frankrijk of vragen hulp aan derde. Verder kunnen ze toch geen overeenkomst maken om een regionale regering. Dus al die hulpeloze afgevaardigde die wij nooit kiezen, want ze worden benoemd door de partijen en soms nooit hebben op de lijsten gestaan. Dus nutteloos een functie krijgen. Grote besparing. Al jaren zeggen ze dat ze moeten besparen, maar ons BNP tekort blijft stijgen- In privé bedrijven wordt je dan aan deur geplaatst. ook ander zelfstandige beroepen mogen wel eens nadenken over hun vergelijk met inkomsten t.o.v. prestaties!
19/05/20 08:42 REAGEER
vamojo
Diegenen met zulke gedachten, en dat nog durven te verkondigen, zijn geestelijk gestoorden. In Mortsel is nog voldoende plaats voor hen, en ze zullen met zachte hand behandelt worden.
19/05/20 09:24 REAGEER
Cactus
De staat verdient al genoeg aan de senioren die corona niet overleven, de erfenisrechten die moeten betaald worden zoals reeds vermeld en ook de pensioenen die ze niet meer moeten uitbetalen aan diegenen die er gans hun leven hebben voor betaald, maar er nu niet kunnen van genieten (? ) omdat ze onvoldoende beschermd werden door onze dikbetaalde politiekers.
19/05/20 09:38 REAGEER
aronjaco
Wat voor mij duidelijk is , dat is :
- dat het Covid-19 virus bij intelligente mensen , zij vooral die niet met beide voeten vast op de grond staan , onherstelbare hersenschade aanricht, hier bij bedoelde professor;
- dat er weer eens een bommetje wordt gegooid vanuit de politiek om eens na te gaan in hoeverre de gekte zich verder kan verspreiden , hier door de jongeren voor het eigen belang te laten kiezen;
- dat de ouderen nu geen wijzende vinger naar die jongeren moeten richten ; zij , de jongeren , kunnen niet verhelpen dat er nu en dan eens enkele gekken zijn die zich willen profileren . Tweestrijd tss. ouderen en jongeren kunnen wij met ons allen missen als kiespijn;
- dat het naar mijn mening de grootverdieners en kapitaalkrachtigen zijn die nu eens , trouwens ook in hun eigen belang, zich eens solidair moeten opstellen .
- dat wij in ons landje de wereldrecordhouders zijn wat betreft een aantal politici met alles er rond en er aan , en heel rijkelijk betaald. Die stal mag eens straf opgekuist worden, 't zal al heel veel verschil maken op de uitgaven betaald door alle sukkels / belastingbetalers.
Ik kan nog wel even doorgaan , maar allez , 't Is al goed zeker hé.

19/05/20 10:08 REAGEER
JayDee
We mogen ook niet blind zijn in de zin van het vroegere brugpensioen was deels ook op rekening van de maatschappij Het enige wat toen verkeerd liep was dat de regering was DeHaene toeliet dat er geen vervanging meer moest zijn voor diegene die op brugpensioen ging . Wat dus de kost zwaarder maakte voor de gemeenschap Anderzijds heb je het Matheuseffect hiermee bedoel ik dat veel ouderen op heel jonge leeftijd gingen werken . Ze betaalden daarmee studies en studiebeurzen via belasting van de meer gegoeden die via allerlei omwegen zo een beurs verkregen Wat vast staat we zullen allemaal opdraaien voor dit virus groetjes
19/05/20 10:19 REAGEER
jabe
Wat denkt die De Neve wel, wat zever komt die hier verkondigen. Hij verdient er mee om dit te verkondigen op VRT. Dat hij bijdraagt en de ministers. Laat ons gerust met ons klein pensioen.
We kunnen onze kleinkinderen al niet zien en dan deze zever verkondigen. Bah foei.....
19/05/20 10:29 REAGEER
dekri
Het is simplistisch alle schuld van onze problemen op de schouders van de virologen te plaatsen Zij hebben ervoor gezorgd dat er voldoende plaats zou zijn in de hospitalen opdat vooral ( 85 % ) de ouderen nog zouden kunnen verzorgd worden in erge gevallen ( intensieve) ; dat was de reden voor het instellen van de lockdown ! Daarmee waren vooral de jongeren ook verplicht in hun kot te blijven. Gelukkig voor ons ouderen ! Wat betreft betalen van de rekening: iedereen zal moeten bijdragen, jongeren en ouderen naargelang hun draagkracht .Dat gebeurt in ons land al sinds jaren; ook door de kapitaalkrachtigen ; ook door een reeds belangrijke vermogensbelasting ..., ook door de ouderen !
19/05/20 10:40 REAGEER
Flokkie30
Mr Van Laere, te veel last van Corona ? Het is de oudere generatie die er voor gezorgd heeft dat de jongeren nu te verwend leven en kunnen studeren om niet te moeten werken vanaf hun 14 jaar zoals wij moeten doen hebben. Zulke woorden verwacht men toch niet van iemand die blijkbaar " gestudeerd " heeft, Ik zou beschaamd zijn dit te zeggen !!!!!!!!!
19/05/20 10:52 REAGEER
ferrariwalter
Zot gestudeerd!
19/05/20 10:54 REAGEER
Inina
Zot ja, zo lijkt hij inderdaad te zijn, al is hij niet zo zot om zelf ook een centje van zijn ruime inkomen bij te willen dragen!
22/05/20 08:36 REAGEER
Boel
Vanaf mijn 7 ja je leest goed 7 jaar moest ik van mijn ouders optreden met een orkestje om geld in het laadje te brengen. Maar soit voor een lang verhaal kort te maken mijn generatie heeft de vorige moeten helpen om er financieel te komen. Dan hebben wij voor ons zelf moeten zorgen want hadden nergens geen steun. Wij hebben 2 kinderen die we dan ook nog eens moeten verder geholpen hebben of ze kwamen er niet het leven werd maar duurder en duurder. Van mijn 17 ging ik bij een baas werken en ben op mijn 65 met pesioen gegaan met allerlei kwalen. Op dit ogen blik trek ik 1240 € pensioen. en wij zouden nu voor de nalatigheid van de regering nog eens een taks moeten betalen. Is het niet beter dat men euthantie pleegt als we 65 worden dan is dat ook opgelost. Ik vraag mij af want nu is "kawasaki" uitgebroken bij de jeugd wie gaan ze daar voor laten opdraaien. Misschien aan De Croo vragen om ons geld in Afrika terug te vragen, maar ja dan kan hij de dikke nek daar niet meer uithangen
19/05/20 11:24 REAGEER
GRR
Te gek voor woorden. En dat noemt zich gedragseconoom!
Ik hoop dat hij oud genoeg zal worden om door zijn kinderen zo behandeld te worden
19/05/20 11:59 REAGEER
ZENO
Steek die man in een home voor geesteszieken en laat hem nooit meer los !
Zeno.
19/05/20 13:04 REAGEER
Dwarsligger
Ik ben beschaamd om alle reacties (op één na,:Josaugust) te lezen.( Eigenlijk kan ik het niet opbrengen om ze allemaal te lezen). Dat velen gefrustreerd zijn, daar kan ik inkomen. Afgunst is echter wat anders. Zelf 86 j.en komende uit een huishouden van 10 kinderen en een katholiek gezin waar de verplichting (na de zondeval in het aards paradijs) nog gold :"Gaat en vermenigvuldig u"..Was dit op een ogenblik dat de aarde na miljarden jaren (ik denk) niet eens 2 miljard mensen telde. In de loop van mijn generatie zijn er wel 6 miljard bijgekomen. China alleen telt er zoveel als er 100 jaar geleden op de ganse wereld waren ! De natuur (of China) houdt zich in stand en voert een natuurlijke selectie uit. Zie de dieren waar de zwaksten van meet af aan aan hun lot overgelaten worden. Daar regelt alles zichzelf ! De "zwaksten" gaan eruit. Maar niet zo bij de mens ! Dat dier is "te slim" (??)geworden. Het heeft zich weten te wapenen tegen al die kwaaltjes met het gevolg dat er altijd maar meer en meer mensen bijkomen en er minder en minder verdwijnen. Het wordt onmogelijk voor de aarde om aan die behoeften te voldoen. Heeft professor De Neve gezegd dat IEDER van ons dat moet betalen ? Heeft hij gezegd dat ALLE "jonge" nietsnutten daarvan moeten profiteren? Nee, volgens mij ging het over de "kinderen" en JA, ik voel mij enorm schuldig dat mijn kleindochter (12 j.) 6 maand niet naar school kan en wie weet wat gevolgen er nog van zal dragen ? Ik ben (vrijwillig) voltijds (enkel dekking van mijn kosten) blijven werken tot 80 j.om een bedrijf van 40 werknemers van het faillissement te redden. Wanneer ieder voor zich berekent "hoeveel" hij /zij in zijn/haar leven afgedragen heeft en hoeveel hij/zij op 40 jaar pensioen zal trekken...dan denk ik dat er bijna niemand in de verste verte zoveel zal betaald hebben als hij/zij zal trekken van de staat! Moet die dame (waarschijnlijk ex zelfstandige) met een pensioentje van nauwelijks 560 € bijdragen ? Nee ! En al die andere kleine pensioentjes ? NEE ! Dat is niet gezegd ! Kunnen die grote pensioenen (staatsbeambten, enz.,) bv. boven de € 2500 dat ? JA ! En volgens mij hebben al die hoge pensioenen ook in hun loopbaan waarschijnlijk zoveel verdiend, zodat zij dat niet eens nodig hebben ! (De staat gaat er van uit dat dit het geval is bij de zelfstandigen?) Van mij mag men die tol zeker wel bij de gepensioneerden gaan halen en bv. alle pensioenen boven de € 2500 à 3000 afromen. De anderen laat men ongemoeid en integendeel, de minima worden verhoogd naar bv. 1500 en waarom niet iedereen 1500 ? (ik ben géén socialist).Niet méér niet minder. En ja ik ga ook geen zelfmoord plegen en ik wil ook wel 100 j .(of méér) worden! Maar de kinderen die NIETS misdaan hebben moeten daar niet het slachtoffer van worden.Laat die (grote) pensioenen betalen ! Ik heb een pensioentje van netto €2100, samen met mijn echtgenote, dus € 1050 p.p. en die € 50 mag er af ? (Als het moet).
19/05/20 14:25 REAGEER
huubje
De heer De Neve doet hier een asociale en kortzichtige uitspraak en redeneert op vergelijkbare wijze met die van de nationaalsocialisten in Duitsland, nu bijna een eeuw geleden. Toen waren het de joden die schuldig waren voor alles wat verkeerd ging, nu zijn het de senioren, louter een kwestie van een bepaalde groep als schuldige aan te wijzen. De senioren zijn de grootste groep die de dupe van deze crisis (geweest) is en vaak met het leven bekocht heeft, daarom moeten diegenen onder hen die nog overblijven nog eens extra bloeden? Van een kromredenering gesproken.
Deze econoom vergeet blijkbaar dat de senioren een groep vertegenwoordigen die heel belangrijk is voor de economie. Volgens dezelfde tunnelvisie kunnen we bijvoorbeeld ook de zorgverleners decimeren nadat die hun werk voltooid hebben.
We beseffen allemaal dat na deze crisis iedereen zijn bijdrage zal moeten leveren, een beetje billijk zou zijn in verhouding tot de inkomsten, want aan de grote vermogens wordt immers sowieso niet geraakt, dat zou volstrekt niet naar de zin van een dergelijke econoom zijn.
19/05/20 14:27 REAGEER
Ik sluit me volledig aan bij Sir Andro, De Neve heeft oogkleppen aan. Luxe leventje geleid, veel buitenlandse reisjes op kosten van de Gemeenschap om lezingen te houden enz.,,,
Maar ik denk dat dit doorgestoken kaart is, nu hebben politici een prachtig onderwerp om mee te redetwisten ( er moet gestemd worden straks ) de politicus met de beste slogan zal gekozen worden. Afstraffen Senioren... we zijn nog met velen.

19/05/20 15:40 REAGEER
Dolf123
België is ziek. Heel ziek. De beleidsmensen zijn niet bekwaam. Fouten stapelen zich op. Beloftes die niet doorgaan. Belgen die nog in buitenland vastzitten in de steek laten. Belgen moeten zelf een vliegtuig charteren om over te komen, waar het buitenlands beleid niet in slaagt. De belgen worden uitgelachen tot en met. We betalen al meer belasting als in de middeleeuwen. De pensioenen die zeer laag staan. Nu de senioren nog gaan lastig vallen door één of andere prater. België is doodziek.
19/05/20 18:32 REAGEER
Van den Driessche
Jan-Emmanuel De Neve, wie denkt ge dat na de 2de wereldoorlog tot op heden de wereldeconomie terug op de been heeft gebracht? Om uw geheugen op te frissen. De 2de wereldoorlog heeft wel 5 jaar geduurd. Jij panikeert al na een paar maanden, sukkelaar. Zoek het nu maar zelf uit.
19/05/20 19:50 REAGEER
Roland Coppens
We hebben allemaal, gedurende een loopbaan van meer dan 40 jaar, meer dan 50% aan belastingen betaald, directe of indirecte, en nu moeten onze politiekers en hoogbegaafde wetenschappers het nog maar eens hebben van de gepensioneerden. Dat de politiekers ons geld vergooien aan de zittende en niet zittende parlementariërs van de federale regering, en dit zolang er geen nieuwe regering is moet zeker kunnen. Maar hebben de gepensioneerden al niet heel wat bijgedragen aan de crisis? Er zijn nu spijtig genoeg al meer dan 9000 overlijdens waarvan ongeveer wel 8000 gepensioneerden, dat is een besparing van 12.000.000€ aan pensioenen, waar gaat dit geld naartoe gaan? En ga mar eens na wat andere "voordelen" dat met zich meebrengt, terug heel wat plaats in de rusthuizen, minder ziektekosten, want de senioren zijn de grootste kostenpost, die econoom kan daar toch maar alleen blij om zijn. Wat komt die man hier eigenlijk doen, plots is ons land vergeven van allerlei specialisten die het allemaal beter weten, en de mensen zo in de war brengen dat men echt niet meer weet wat te doen. Allemaal eminente professoren die de kans schoon zien om toch maar eens in beeld te komen. Die meneer de Neve geeft les in Engeland, dat hij terug gaat naar Engeland, maar ja hij heeft eventjes niets te doen en zal hier maar eventjes komen zijn waarheid verkondigen. Een nietsbetekenende raad aan de pers, stop met het opvoeren van virologen, psychologen, politiekers, die het allemaal beter weten, hou jullie bij de groep van mensen die aangesteld zijn en doe de rest zwijgen, al die calimero's we hebben er al een grote in Antwerpen, en dat is genoeg.
19/05/20 21:34 REAGEER
RDS
ME
Inderdaad zullen wij uit onze corona coma ontwaken en moeten vast stellen dat wij weggekatapul-teerd zijn 80 jaar terug in de tijd en naar een ander land!
Is het niet de moment om na te denken over ons hoger onderwijs
1) Alle hogescholen die enkel financiëel economische opleiding geven onmiddellijk sluiten (binnen de 12 uur)met verplicht achterlaten en vernietigen van alle literatuur en computerbestanden die zij bezitten
2) Zelfde voor dergelijk faculteiten aan andere hogescholen en universiteiten.
Op die manier zal misschien vermeden worden dat de ouderen nog verder gepest worden door uitspraken als die van de Neve (die zich boven alles en iedereen verheven voelt na dergelijke opleiding) en de kans lopen dat die uitspraken uiteindelijk nog gevolgd worden door regeringen.
20/05/20 11:54 REAGEER
Donkey
Het zal niet een "onafhankelijke" econoom zijn die gaat bepalen wie de crisis gaat betalen. Denk maar eens na welke politiekers eventueel de voorstellen van zulk een econoom zouden invoeren. Vertrouw geen elke politieker te rap en zoek zeker naar politiekers die effectief met andere voorstellen komen zeker als het over de pensioenen of onze eigendom gaat. Ik ga hier niet neerzetten wie ik allemaal niet vertrouw maar het zijn er eigenlijk maar bitter weinig.....
20/05/20 12:38 REAGEER
Inina
Ik vertrouw de politici van de klassieke partijen die al zo lang aan de macht zijn ook totaal niet. er zou eens grote kuis in moeten gehouden worden, ze doen toch niks dan palaveren en onnozele voorstellen doen, maar zelf een cent bijdragen van hun RUIM INKOMEN inclusief hun bijkomende mandaten dat doen ze totaal niet. Integendeel steeds meer grabbelen in de geldpot en anderen lees gewone burgers en senioren de crisissen laten betalen dat doen ze perfect. Ik walg ervan!!!
22/05/20 08:33 REAGEER
GreM
Het gekke is:
-er is genoeg, genoeg geld, genoeg grondstoffen, genoeg water, enz
-maar hoe verdelen we dat
Maar dan komt de bedenking, economisch gezien...
Wat zien we dan?
20/05/20 12:50 REAGEER
Donkey
Niet alle grondstoffen zijn onuitputtelijk. Drinkbaar water is ook schaars aan het worden. Dus dat er van alles genoeg is zou ik niet durven zeggen.
20/05/20 15:26 REAGEER
GreM
U hebt een punt.
Zon en wind zijn niet direct grondstoffen maar kunnen wel voor onze energie zorgen.
Drinkbaar water, tja... daar kunnen we iets aan doen bv. een beter water-huishoudkundig beleid.
Maar eigenlijk gaat het over wie betaald, hoe verdelen we dat?
20/05/20 19:53 REAGEER
Camilla
Ja, veel om te lezen. En er staat nog niet bij dat veel van die gepensioneerden vrijwilligerswerk doen, anders zouden er nog meer mensen moeten wachten op gepaste hulp in woonzorg centrums. Al dat vrijwilligerswerk van gepensioneerden is niet te betalen .
Het is ook wel een generatie die nog gelovig was. Ze waren niet perfect, maar hebben en doen toch wel veel goede dingen. Dus sluit ze niet uit, wie moet het dan doen? De 2 verdieners? Die hebben helemaal geen tijd. Werken, en in de vakantie op reis gaan. Het is hun gegund hoor, maar alles met mate he. Een beetje respect voor elkaar zal niet misstaan mensen. MILLA
20/05/20 22:36 REAGEER
sola
Nieuwjaarsbrief van De Neve: Liefste ouders en grootouders, bedankt dat ik op jullie kosten heb mogen studeren, mogen leven, dat ik zo ver ben geraakt dankzij jullie. Toch zou ik jullie willen vragen nog veel meer centjes te geven om het zieke België uit het slop te halen. Uiteindelijk is het enige waar jullie nog voor moeten dienen is geld geven, voor de rest moeten jullie zwijgen. Je ondankbare zoontje, Jean Emmanuel. België, de 21ste corono 2020.
P.s. groetjes van Pvda'er Marc Van Ranst, hij had geen tijd om te schrijven, want hij moest naar VRT, VTM, Gert Late Night, Canvas, tiktokfilmpjes maken, iftars bij de moslims en kranten met onzin vullen.
21/05/20 14:52 REAGEER
Louis1
Inderdaad, Mr De Neve heeft mogen studeren omdat zijn ouders (zijn dat geen senioren of nutteloze oudjes?) zijn studies betaald hebben. Nu wil hij ons en in feite ook hen, nog een stuk van ons reeds te zwaar belast pensioen afnemen om de "jeugd" te compenseren voor wat in feite? Omdat we nu zogezegd niet meer renderen? Ik heb nog een zekere Adolf iets in die aard zien in de praktijk brengen in de jaren 1940. Denk toch na vooraleer je een kwakkel de wereld instuurt want er is altijd een politieker die nieuwe belastingen een goed idee vindt. (zijn er nog andere?)
21/05/20 20:41 REAGEER
Inina
Ik zou meneer de Neve zijn volledige inkomen wel eens willen kennen, en ook van alle politici in ons land met hun meerdere mandaten, dan wil ik mijn pensioentje daar dan wel eens naast leggen. het resultaat zal dan wel voor zichzelf spreken hoor. Ga het geld halen bij de rijken de multimiljonairs, meneer De Neve zelf en onze politici . Maar natuurlijk ze hebben allen een grote mond en persen de zwakkeren uit, maar als het erop aan zou komen om zelf ook maar iets in te leveren (bv opstapvergoeding) dan gaat kan dat niet want zogenaamd verworven recht. Onze pensioenen zijn ook een verworven recht, dus daar moet men ook afblijven we hebben er heel ons leven voor gewerkt. Schaf wat ministers af ze doen toch niks kunnen dat palaveren na een jaar kunnen ze nog geen regering vormen!!! ik wens mr De Neve dan ook zware Corona dan kan zijn inkomen al zeker gebruikt worden en moet hij zulke onnozele voorstellen in elk geval ook niet meer doen
22/05/20 08:26 REAGEER
GreM
Vraagje:
door wie en waarvoor worden economen betaald?
22/05/20 09:19 REAGEER

Login Registreer

Stefaan Van Laere

Hoofdredacteur
Hoofdredacteur
Hoofdredacteur van SenNet Magazine Stefaan Van Laere (1963) wilde als kind de Tour de France of toch minstens het wereldkampioenschap veldrijden winnen. Door omstandigheden geheel buiten zijn wil is dat er vooralsnog niet van gekomen. Hij is sinds 1988 actief als beroepsauteur en journalist met een brede waaier aan interesses. Hij schreef intussen meer dan 80 boeken (zowel fictie als non-fictie) voor jeugd en volwassenen en publiceerde artikels in tal van kranten en magazines. Ook heeft hij zijn eigen uitgeverij (Partizaan). Hij is van oordeel dat elk onderwerp interessant genoeg is om over te schrijven en dat leeftijd vooral een getal is. www.stefaanvanlaere.be www.partizaan.befacebook

Meer artikels van Stefaan Van Laere

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels