Inzetten op groenten
Volgens de Hoge Gezondheidsraad is het voorzien van voldoende groenten op ons menu een van de belangrijkste aandachtspunten. Een voeding met te weinig groenten (minder dan 300 gram per dag) is in verband gebracht met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker. Het precieze mechanisme achter de beschermende werking van groenten is nog niet helemaal uitgeklaard. Het gaat waarschijnlijk om een combinatie van (leefstijl)factoren. Een gezond samenspel tussen de verschillende voedingsstoffen in groenten zit er mogelijks voor iets tussen. Meer én vaker groenten eten is dus de boodschap. Volgens de nieuwe voedingsrichtlijnen eet je best dagelijks minstens 300 g groenten.
Medio september trapte VLAM de tweede golf af van de jongerencampagne ‘Vegetables are the new sneakers’ op sociale media. Het doel is jongeren aan te moedigen om meer groenten te eten. Dat is hoognodig, want 97% van de millennials eet nog te weinig groenten, klinkt het bij VLAM.
Jongeren eten (veel) te weinig groenten
Uit cijfers van VLAM blijkt dat maar liefst 45% van de alleenwonende 18- tot 30-jarigen niet elke dag verse groenten eet. Uit een onderzoek van 2019 blijkt dat millennials groenten nochtans lekker én gezond vinden. Het probleem is dat ze vinden dat groenten niet passen in hun drukke agenda. Ze vinden groenten bereiden tijdrovend en ook de grote hoeveelheden (zoals bloemkool) vinden ze niet handig. VLAM wil met de tweede golf van de campagne bewijzen dat groenten easy, yummy, fresh en funky zijn.
Korte en zinnenprikkelende video's
Met de campagne ‘Vegetables are the new sneakers’ wil VLAM millennials inspireren zodat ze vaker kiezen voor groenten. Zo worden een hele reeks korte video’s ingezet die VLAM op verschillende digitale platformen zoals YouTube, Snapchat, Instagram, Facebook en Spotify aanbiedt. Het zijn dé kanalen waarop jongeren vandaag voornamelijk actief zijn. De campagne is heel gericht opgesteld met de 20- tot 30-jarigen als doelgroep.
Lekker van bij ons
VLAM richt zich uiteraard niet alleen tot jongeren. Iedereen die geïnteresseerd is in lokale producten kan bij dit centrum terecht voor meer informatie. Zo vind je op de website Lekker van bij ons heel wat praktische recepten. Op deze website kan je je ook inschrijven om geregelde nieuwe creatieve en gemakkelijk klaar te maken recepten te ontvangen.
3 reacties