Deel via

Wat is jouw mening over de nieuwe lockdown?

November 2020
Vlaanderen zit intussen alweer een week in een tweede lockdown, al mogen we het technisch gezien zo niet noemen. Hoe ervaar jij deze nieuwe gedwongen isolatie? Hoog tijd dat de senioren van zich laten horen! Neem de gelegenheid te baat en reageer via onderstaand artikel!

corona4 We hebben intussen een week kunnen ervaren welke impact de verstrengde maatregelen van de regering op ons leven hebben. Maar al te vaak wordt de stem van de senioren in dit maatschappelijk probleem nauwelijks of niet gehoord. Graag vernamen we van jullie hoe jullie deze nieuwe periode waarin we gedwongen worden onze sociale contacten tot het minimum te beperken ervaren.

Valt het voor jou allemaal wel mee? Zie je het niet meer zitten? Hoe pak je de tweede lockdown aan? Heb je nuttige tips om deze periode door te komen?

Jullie mening interesseert ons!

Laat het ons weten door hieronder een (korte) reactie neer te schrijven! Zo kunnen we jullie stem laten horen en de senioren in deze moeilijke tijden de aandacht geven die ze verdienen.

Auteur: Stefaan Van Laere

115 reacties

Erik9850
Kunnen als 76-77 jarig koppel in eigen woning , leven met de corona beperkingen , op uitzondering
van 1 regel nl :
1 knuffel contact (altijd dezelfde ) per persoon is voldoende , maar wel beiden samen te ontvangen ( elk 1) om bv samen te kunnen activiteit doen , binnens huis ( bv kaartspelen , koffie drinken , sport babbel enz
9/11/20 09:12 REAGEER
mieke65
wij zijn een koppel van 72 en 75 en hebben geen problemen met de coronabeperkingen
we houden ons er strikt aan en willen graag dat iedereen dat zou doen dan waren we reeds lang een eind op de goede weg geweest ,maar we worden gegijzeld door de asocialen die de kantjes er vanaf lopen en alleen maar aan fuiven en plezier maken danken
Marie jeanne
10/11/20 11:05 REAGEER
fleurbloem
Marie jeanne, daar ben ik volledig mee eens met wat je schrijft. Zo denk ik er ook over.
Ik ben vandaag juist 75 geworden, alleen, en dan voel ik me heel dikwijls eenzaam. Spijtig dat we zoiets moeten doormaken en voor de kleinkinderen is het ook niet gemakkelijk. Maar ja, hoop doet leven !
10/11/20 15:11 REAGEER
WilliamHimpe
- De controleerbaarheid van de richtlijnen is minderwaardig en ontoereikend. Voor de hardleerse die anderen in gevaar brengen: Systeem Quebec. Het is niet de grootheid van de boetes die het verschil maken. Integendeel een probleem die agenten weerhoudt van te schrijven doordat ze dan nog méér problemen krijgen met de reacties van de bevolking. Andere maatregelen toevoegen in de sociale sector. Vb hulp- en verzorgingssector, begrafenisondernemers, onderwijs. Wel te verstaan als ze niet drager of besmettelijk meer zijn. Het niet opvolgen is een vorm van opzettelijke slagen en verwondingen. Het is simpel: oude gezegde op te volgen: Wie niet horen wil moet voelen. Die hardleerse bvb ook naar leger voor training discipline, respect en onderdanigheid en de begrippen van eendracht en "samen" bijbrengen.
9/11/20 09:28 REAGEER
mieke65
daar ben ik het volledig mee eens
Marie Jeanne
10/11/20 11:06 REAGEER
irenevansaet
Alles rond corona is sterk overdreven de hoofdzaak mensen angst bij brengen...daar draait alles om en ons voorbereiden om de meest nefaste vaccinaties te aanvaarden
ik raad allen aan verdiep je in virus waanzin.nl waar de waarheid door vele "echte" dokters wordt verteld en niet diegene die uit zijn op geld van de allerrijkste op de aarde die het niet gezond voor hebben met de mensheid...... dit alles in het piepklein neer gezet
weg van mainstream media die alleen leugens verkondigen
9/11/20 10:04 REAGEER
Doedie
Overdreven! Wat een onzin! Leugens... Flauwekul.
We gaan nog maanden zeer voorzichtig moeten zijn. De cijfers waren iets gedaald, maar stijgen weer! Wacht maar tot de scholen terug opengaan.
Wie zoiets schrijft houdt zich waarschijnlijk ook niet aan de regels en wij, de rest, zijn het slachtoffer.
9/11/20 11:47 REAGEER
Jozef Verleysen
Beste Doedie, Irene's commentaar is geen flauwekul, of leugens. Er wordt fel overdreven, vooral in het doorgeven van de besmetting; draag je masker, houdt afstand, en mijdt mensen die in je gezicht staan te hoesten, maar een droge hand op een droog oppervlak zal geen besmettelijke deeltjes opvangen. Dat gezegd zijnde, de 'overdrijving' van de ons opgelegde regels is misschien wel te rechtvaardigen omdat je wat gezondheid betreft, liever te voorzichtig bent, dan niet voorzichtig genoeg.
Daarom alleen nog dit : het sluiten van 'niet-noodzakelijke handelszaken' is een stap te ver; de kans dat iemand je besmet in een speelgoedwinkel, of een kledingzaak, waar hooguit twee klanten tegelijk binnen staan, is veel kleiner dan in de supermarkt waar je toch steeds met een 50-tal personen bent.
9/11/20 19:04 REAGEER
EdwinVW
Josef, een handdruk zet meer virus (en bacterie) over van de ene persoon op een andere dan een wangkus. Maar ook dat laatste zou ik nu niet doen. Solidair zijn a.u.b.
12/11/20 20:28 REAGEER
mieke65
zeker weten ,ik noem het criminelen want dat zijn ze
10/11/20 11:08 REAGEER
hviaene
Ga dan maar zelf eens in intensieve kijken. Maar wedden dat je een excuus vindt om niet te gaan???
9/11/20 12:21 REAGEER
vivaldi
Er zijn twee soorten mensen. Gelovers en niet-gelovers (gelovigen is iets anders!)
Ikzelf heb vandaag een sterfgeval meegemaakt van een 64 jarige, gezonde, vrouw die met corona in coma geraakt is en overleden.
Dan voel je aan den lijve dat deze ziekte - trouwens al voorspeld in 2015 volgens Science et Vie, wel heel erg serieus moet genomen worden.
De enige en relatieve bescherming zijn de regels die we kennen, maar die geven geen enkele zekerheid en verminderen enkel de kans besmet te geraken, met alle gevolgen en , niet alleen de dood.
Je mag het van mij 'fake news' noemen maar er zouden nog een heel pak kandidaten op de lijst staan om corona op te volgen.
Ik zou toch wel aanraden de studies van experten serieus te nemen, meer dan wat er allemaal op sociale media rondgaat.
9/11/20 22:00 REAGEER
mieke65
sociale media is de pest van deze tijd ,de onzin die daar als waarheid verkondigd wordt is ongelooflijk en zo velen trappen daar in
10/11/20 11:12 REAGEER
Jan met de pet
Ben je niet beschaamd om zo een domme praat te schrijven ? Mensen wensen dat ze zwaar ziek worden .
19/11/20 10:20 REAGEER
belguy
die mensen kijken ook niet naar ons die wel heel voorzichtig zijn hè of ben jij er ook zo ene die zegt dat het maar een griepje is ik ben anders al veel bekenden kwijt door de covid hoor Jan met de pet
28/11/20 18:18 REAGEER
mieke65
ik hoop dat degenen die zo reageren en anderen in gevaar brengen vandaag of morgen zelf op intensieve liggen
10/11/20 11:10 REAGEER
Passant
Zolang als er mensen zijn die de uiterst noodzakelijke minimummaatregelen én het gevaar van dit virus met deze , sorry, domme praat en dom geloof blijven zien als een waanzin en de echte 'echte ' dokters en wetenschappers als leugenaars en overdrijvers willen doen doorgaan zullen we er nooit in slagen het virus klein te krijgen . Dat zelfs bij ons dokters en wetenschappers ( ?? ) menen te mogen vertellen dat het onzin is zullen deze mensen zeer graag geloven ...maar dat diezelfde ontkennende dokters en wetenschappers nadien - lees eindelijk ! - door hun eigen kliniek én door hun eigen universiteit worden teruggefloten zal men natuurlijk niet hebben gelezen/gehoord. Mogen we vragen aan alle ontkenners en minimaliseerders de dag dat een vaccin beschikbaar is ook afwezig en afzijdig te blijven , zoveel eerder zijn mensen die dit virus en maatregelen wel ernstig nemen en volgen geholpen zijn.
9/11/20 12:57 REAGEER
Paul G
de reactie van irenevansaet is ABSOLUUT onbegrijpelijk en wereldvreemd ! Denkt U echt dat alles sterk overdreven is ???? vraag dat dan maar aan de families van de VELE overledenen o.a. in de woonzorgcentra...... verschrikkelijk zo'n reactie !!!
Paul
9/11/20 13:35 REAGEER
Gie
Ja Paul, ik vermoed dat irenevansaet besmet is door het QAnon virus .... Daar zal nooit een vaccin voor bestaan.
9/11/20 14:29 REAGEER
mieke65
bij ons noemen ze dat ,zo dom als het achterste van het varken
10/11/20 11:14 REAGEER
ROMARO
Belachelijk standpunt,gevaarlijke reacties!
Irene is getroffen door een blind Trumpisme!Ze heeft zeker geen familie of vrienden,alleen een vis mss?Schande zoiets te moeten lezen!
9/11/20 16:15 REAGEER
Praag 2020
Beste Irene, ik ken U niet maar vindt wel dat U ontzettend dom en negatief reageert op alles wat de Corona betrefd. Ik hoop dat U veel tussen de mensen gaat en dan zonder Masker, dan besmet het sneller. Wij wonen in Praag/Tsjechie en hebben dit jaar al de tweede Lock-down en volgen deze zeer nauwlettend op en zijn super voorzichtig, want op onze leeftijd, beide 70 jaren oud, kan men niets meer riskeren. Hier is de mediesche zorg zeer goed en wij hebben verschillende covid-centra in Praag. LOOP hier maar eens rond zonder kap dan kun je denken wat er gebeurt!!
9/11/20 16:46 REAGEER
jabe
Beste Irene ik denk dat je niet weet wat het virus teweeg brengt. Verscheidene mensen die we goed kennen overleden aan het CORONAVIRUS, en dit is geen leugen. Dus wat jij hier neerpent dat is pas onzin enz.....
9/11/20 17:02 REAGEER
NadineVIP
Je hebt groot gelijk Irene. Jammer genoeg geloven de meeste mensen gewoon alles wat op TV komt en kijken ze gewoon niet verder.
De mainstream media in gans Europa zijn jammer genoeg niet geloofwaardig.
9/11/20 20:09 REAGEER
jabe
nog iemand die de ernst er niet van inziet. Hopelijk krijg je het niet. Dus volgens u is dit allemaal fake. Sorry hé. Je ziet het toch aan de cijfers.
10/11/20 10:19 REAGEER
Passant
Wat zijn dan zeer precies alle elementen die er op neer komen te beweren dat alles wat op TV komt NIET geloofwaardig is en welke zijn het dan om te beweren dat alle andere WEL geloofwaardig zijn ? Hoe bepaalt u dat en waarom ? Voor zover mij bekend is over de HELE wereld wat op TV komt min of meer gelijk en worden min of meer gelijke maatregelen getroffen . Dus heeft die hele wereld het verkeerd ? In vind geen enkele reden om 90 % verkeerd te vinden en 10 % andere wel als de enige juiste uit te roepen . Als u het kan uitleggen, graag ....al denk ik dat er niet veel zal van komen .
10/11/20 10:56 REAGEER
Donkey
welke media zijn dan volgens jou wel geloofwaardig?Diegene die helemaal geen verantwoordelijke moeten vermelden voor de onzin die ze laten verschijnen? Ik neem aan dat je nu al die verantwoordelijken gaat vervolgen omdat je genoeg bewijs hebt dat ze onzin uitkramen dat jou benadeelt. Doe dat maar in plaats van hier wat onbewezen uitspraken en gevaarlijke stellingen neer te schrijven.
23/11/20 12:17 REAGEER
willempe
Ga maar eens na wat de pest heeft aangericht in Europa.Of de Spaanse griep 110 jaar geleden.Waren het toen ook allemaal leugens van producenten van serums?Nee, want toen bestonden die geneesmiddelen spijtig genoeg nog niet.Of gelooft u liever al die leiders van allerlei sekten of godsdienstwaanzinnigen die enkel en alleen op eigenbelang uit zijn.Darwin,Vesalius,Gallilei zijn ook uitgemaakt,verstoten of vermoord geweest om hun inzicht in hun toenmalige tijden.We gaan toch niet opnieuw dezelfde fout maken Irene?Nee zeker.Laten we vertrouwen op onze wetenschappers die enkel het goede met ons voorhebben en die wel heel goed weten dat zachte heelmeesters de lelijkste wonden maken,maar daar zeker geen behagen in scheppen.Hou je gezond en verlies zeker je geloof in een betere toekomst niet.Vele groeten.
9/11/20 21:13 REAGEER
Lexus
Volg liever minimum de regels i.p.v. te zeggen dat het overdreven is. Het is door mensen die alle maatregelen overdreven vinden en ze niet toepassen dat we blijven zitten met het coronavirus.
9/11/20 22:09 REAGEER
karelm
ontkenner, trumpaanhanger of gewoon idioot? vraag maar eens aan de duizenden families die een dierbare hebben verloren of verhuis dan maar naar waanzin.nl
10/11/20 04:51 REAGEER
mieke65
hoe dom kun je zijn Irene!!!
10/11/20 11:07 REAGEER
fleurbloem
Irenevansaet, wat zeg jij nu, zeggen jou de coronacijfers dan niets ?
10/11/20 15:16 REAGEER
JayDee
Ik heb een vriend kinesist op afdeling intensieve zorgen Antwerps hospitaal Ik zou je daar eens willen uitnodigen Irene dan kan je eens vastellen wat overdreven is groetjes aan de non believers
11/11/20 09:39 REAGEER
Loprakso
Dat is eveneens mijn mening.
Het adviesorgaan is exclusief samengesteld uit "onbekwame" Antwerpse (Gent en Brussel mogen niet meedoen in de kindertuin U.Z.A.) zogezegde virologen die iedereen bang moeten maken.
Waar hebben ze die E.Vlieghe van onder het stof gehaald om ze onmiddellijk voorzitter te maken. (Instituut der Tropische Ziekten - COVID 19 is dus een tropische aangelegenheid).
Die Van Damme die niets dan prietpraat verkondigt en zich erg au sérieux neemt.
En dan ! ! ! Van Ranst. Wanneer vindt hij de tijd onderzoekingswerk uit te voeren?
Alle dagen verkondigen dat hij het niet weet, zowel op de Vlaamse als de Franse Televisiezenders. Op de radio, in de kranten. Kortom alle media.
Van de uitspattingen in zijn Willebroek rept hij met geen woord.
Hoeveel verdienen die sukkels die vooropgesteld hadden voor hun werk niet verloond te worden. Komaan. Leg dat onderwerp eens bloot.
22/11/20 17:03 REAGEER
Loprakso
Sorry, ik vergat mijn nickname. LOPRAKSO

Voor Van Ranst vergaat ik nog de sociale media Facebook en Twitter.
Cumuleer al zijn berichten en je hebt een lijvig boek.
Goed bezig
22/11/20 17:13 REAGEER
Donkey
Loprakso : Geen enkele van jouw stellingen is bewezen. Iemand onbekwaam noemen kan iedereen. Zeggen dat iemand prietpraat verkondigt kan ook iedereen. Een virus is altijd een aangelegenheid van tropische ziekten omdat er mogelijk een verband is tussen temperaturen en het ontstaan en muteren van virussen. Deze dienst mee inschakelen en zelfs een voorname rol laten spelen is gewoon een blijk van intelligentie. Al de genoemde heren/dame hebben voortgestudeerd en werken allemaal aan het hoofd van teams die ook de nodige opleidingen gekregen hebben. Je bent helemaal niet geloofwaardig als je dit niet beseft . Verloning bediscussieren heeft geen enkel nut in deze context !
23/11/20 12:31 REAGEER
Donkey
IreneVansaet : Voor geen enkele van je stellingen lever je enig bewijs. Je zou toch eens een ziekenhuis moeten bezoeken en vooral de afdeling intensieve zorgen. Er sterven 1 op de 3 mensen die daar met covid-19 terecht komen. In Belgie hebben we meer dan 1000 overlijdens per week nog in deze 2de golf. Dit afdoen als leugens en helemaal geen bewijs leveren dat die cijfers niet kloppen is ongehoord . Of in jouw geval naar een schimmige website verwijzen die als enige met andere verhalen komt is pas crimineel. De zogezegde mainstreammedia vermelden met name allemaal wel een verantwoordelijke uitgever , die voor de de rechtbank kan gebracht worden als er door zijn medium iemand benadeeld wordt. Waarom zou jouw schimmige website wel echte dokters aan het woord laten terwijl echte dokters met man en macht de pandemie aan het bestrijden zijn. Denk je nu echt dat er ook maar 1 regering de draconische maatregelen zou aanhouden als het niet nodig zijn. Vele economische sectoren dreigen te kapseizen door de maatregelen en de enige remedie om terug normaal te geraken zal de vaccinatie zijn. En neen big pharma bestaat niet alleen uit vaccins maken. Het is slechts 1 van de vele producten waaraan die werken. Indien een vaccin mislukt is het nog een fikse kostenpost voor het betreffende bedrijf.
23/11/20 12:08 REAGEER
belguy
wat een prietpraat vertelt u daar allemaal irenevansaet ik hoop voor u dat gij niet besmet geraakt en op intensieve terecht komt zoals al vele mensen dan zou je wel anders piepen
28/11/20 18:12 REAGEER
Mialucia
Voor mij spreekt het vanzelf dat we allemaal samen moeten zorgen dat we het virus klein krijgen, en daarvoor zonder morren de nodige maatregelen moeten ondersteunen.
Het is voor niemand aangenaam, al zeker niet voor wie minder mobiel is en alleen woont. Maar wij zijn niet diegenen die klagen en de regels overtreden. Wij zijn allang blij dat wij - door thuis te blijven - aan de besmetting kunnen ontsnappen. Ik snap de studenten niet die het absoluut nodig vinden om te ontspannen met vooral veel vrienden rond zich. Ze schijnen niet te begrijpen dat die houding er de oorzaak van is dat wij - ondanks de inspanningen van velen - er niet in slagen het virus te stoppen. Zij zijn de toekomst van onze samenleving, de volgende generatie universitairen die later een rol gaan spelen in de organisatie van onze samenleving. Hun asociaal gedrag baart mij daarom zorgen.
Mijn suggestie? 250,00 eur. boete helpt niet! Verplicht iedere student die betrapt wordt op het overtreden van de corona-regels om een maand gratis te helpen in de ziekenhuizen. Confronteer hen met de realiteit, liefst tijdens nachtdienst. Zo kunnen verplegers het verzorgende deel van hun werk aan hen overlaten , zich concentreren op hun echte taken, en de broodnodige rustpauzes inlassen.
9/11/20 10:13 REAGEER
Ortho
Ik neem de vrijheid om een tekst van Prof. Mattias De Smet (Prof. Klinische Psychologie, Universiteit Gent) hier neer te schrijven.
Hij zegt : "Reactie op virus niet bepaald door feiten"
‘Het is belangrijk dat we stilstaan bij iets waar we ondertussen in paniek aan voorbij hollen: wat onze reactie op het virus bepaalt, zijn niet de feiten op zich maar wel het verhaal dat omtrent de feiten geconstrueerd wordt’. ‘Dat verhaal wordt geconstrueerd door hulpverleners die oprecht hun best doen, door mensen die hun medemensen niet willen zien lijden, door politici die de juiste beslissingen willen nemen, door academici die zo objectief mogelijke informatie willen verstrekken.’

Tot zover de bouwstenen die Desmet bruikbaar vindt voor het verhaal over corona. Maar, zo constateert de klinisch psycholoog, ‘het verhaal wordt ook geconstrueerd door politici die onder druk staan van de publieke opinie en zich genoodzaakt voelen om krachtdadig op te treden, door leiders die de controle kwijt waren over de samenleving en nu door het virus de teugels weer in handen kunnen krijgen, door experts die hun onwetendheid moeten verbergen en de vlucht vooruit kiezen, door academici die een gelegenheid zien om zich te laten gelden, door de in de mens inherent aanwezige neiging tot hysterie en dramatiek, door farmaceutische bedrijven die een gouden kans ruiken, door media die gedijen op sensationele verhalen, door getuigenissen van unieke gevallen bij wie het ziekteverloop uitzonderlijk zwaar was…’
Dus : inzicht
9/11/20 10:14 REAGEER
Van Oekelen
Prof.Matias Desmet ik denk en voel dat U wel gelijk heeft want uiteindelijk zijn er donkere achtergronden die wij als leek niet mogen kennen.
Dat de mensen bang gemaakt worden is zeker een feit en heeft al in vele gevallen pijnlijke onomkeerbare situaties doen ontstaan.
Wat betreft de ouderlingen vind ik het een schande dat zij in eenzaamheid sterven en bovendien worden ze ook nog in vele gevallen opgesloten . Men zou er voor tekenen om dement te zijn. Zelfs bij overlijden is het voor de families onmenselijk...wat er speelt bij bepaalde academici, politici en experts is mij onduidelijk maar dat er iets aan het veranderen is , is heel duidelijk . Voor alle duidelijkheid dit virus bestaat . Maar hoe men hier mee om gaat is toch echt niet koosjer.
9/11/20 14:47 REAGEER
Ortho
ZET JE ANGST BIJ DE VUILBAK.

Professor P. Capel, immunoloog, legt in de 'college' uit dat we de angst bij de vuilbak moeten zetten. Luister naar dit waardevolle college en probeer het leven weer "normaal" in te vullen. Hier :
https://www.youtube.com/watch?v=jrtREpqvRd4&feature=emb_logo
9/11/20 16:34 REAGEER
mieke65
wat een onzin!!
10/11/20 11:19 REAGEER
Donkey
Kan er hier eens iemand bewijs aandragen dat er geen 15000 doden gevallen zijn. Dat er niet dagelijks nog 170 sterfgevallen bijkomen. Kunnen diegenen die dat bewijzen eens de regering op andere gedachten brengen? Ik heb nog enkel vage verdachtmakingen gelezen maar niemand die met bewijzen ook maar iets kan aantonen. Complottheorieen zijn zoals het woord zegt enkel theorieen. Bewijs is nog door niemand geleverd.
23/11/20 12:42 REAGEER
Idefix
Dus als ik het goed begrepen heb dan werken de complot theorieën en de rampscenario's perfect.
Voor degenen die het nog niet moesten weten....De grote verdrukking begint over 6 maanden hé, zorg dat ge een propere onderbroek aanhebt voor de opname....
9/11/20 10:23 REAGEER
Ortho
(vervolg tekst) : Dus : inzicht in de situatie is m.i. cruciaal. De tweede lockdown is disproportioneel. Ik vrees echter dat de derde lockdown op stapel staat ..... tot "het vaccin" er is ! En dat "vaccin", dat is een ander verhaal !
9/11/20 10:24 REAGEER
noriem
Het is onverantwoord dat de media nu reeds met berichten bezig is : wanneer versoepelen . Onlangs gelezen op internet .
9/11/20 10:36 REAGEER
Lampenman
Dat is heel juist, er gaan weeral enkelingen denken dat ze weer uit de rij mogen springen
9/11/20 12:32 REAGEER
mieke65
daar ben ik het helemaal mee eens ;zijn er nog niet genoeg doden gevallen
10/11/20 11:20 REAGEER
Luvano
Zoals noriem schrijft: "stop met de meldingen dat het weer de goede kant uitgaat". Anders creëren we een sfeer van het moet niet zo streng meer. Het stoort mij dat wij senioren alles doen om de regels te respecteren terwijl wij week na week voetballers zien spuwen, elkaar vastpakken terwijl ze luid roepen. Kappers moeten sluiten terwijl die mensen perfect hun werk kunnen doen met mondmaskers! En ik begeef mij op glad ijs: "ik zie dagelijks moslimmannen die elkaar een hand geven, elkaar kussen en omhelzen en dat met hun mondmasker onder hun kin. Zijn die mensen soms doof en blind?
9/11/20 11:31 REAGEER
mieke65
alleen maar dom
10/11/20 11:21 REAGEER
fikske
De media moet stoppen met de bevolking schrik aan te jagen. Hou U aan de regels, is niet zo moeilijk. Maar degenen die zich niet aan de regels houden(feestjes, samenkomsten, mondmaskers niet dragen )moeten veel zwaarder gestraft worden, ook de vreemdelingen.
9/11/20 11:44 REAGEER
Lampenman
Allemaal heel correct maar de boosdoeners bewust maken dat ze verkeerd bezig zijn, begin er maar aan, de rekening van alles maag niets moet word nu aangeboden!
9/11/20 12:34 REAGEER
vicescape
Maatregelen om het virus in te dijken moeten getuigen van "gezond verstand" en dat ontbreekt compleet.
De sluiting van de restaurants en cafés heeft geen aarde aan de dijk gebracht.
Hoe het virus zich verspreidt in een carwash is me een raadsel?
Maatregelen treffen zonder de broeihaarden te kennen of deze koudweg te negeren zijn zinloos.
En dan zijn er de inwoners die deze maatregelen aan hun laars lappen.
Dus, graag beredeneerde en afdwingbare maatregelen, die gelden voor AL onze inwoners.
9/11/20 11:51 REAGEER
VGGerrit
Inderdaad. Gezond verstand ? Twee voorbeeldjes:
1
Iedereen weet al jaren, zelfs uit eigen ervaring, dat de scholen een motor zijn voor het verspreiden van verkoudheden en griep en dat zelfs de kleinsten in de crèche hun kameraadjes en gezinsleden, inclusief oma en opa, konden aansteken. Zo zag je elk seizoen het weldoend effect van een schoolvakantie op de besmettingspieken omdat vele contacten dan een poos wegvielen.
Maar als bij wonder is dit met Covid-19 niet het geval, nu besmetten diezelfde kinderen zo goed als niemand, althans dat maakt men ons wijs. Zo kan alles "open" blijven.
2
In Nederland zijn de winkels al heel de tijd gewoon open gebleven, zonder mondmaskerplicht voor personeel en klanten. Nochtans zijn hun ziekenhuis opnames, ook die op de intensive care, altijd lager dan de onze. Er zijn meer Hollanders zijn dan Belgen, dat wij het slechter doen dan de Nederlanders zal dus niet liggen aan de winkelsluitingen en de mondkapjes.
9/11/20 18:59 REAGEER
lilib
Heb alles diagonaal gelezen. Ben niet iemand die vlug reageer. Met mijn medische en wetenschappelijke achtergrond heb ik vanaf het begin heel veel wetenschappelijke artikelen gelezen. Volgens mij hebben heel veel mensen het niet door dat dit een SARS virus is, dus een long virus waarmee niet moet gelachen worden. Ik heb het niet echt voor de chinezen, maar op geneeskunde geloof ik hen. Daar geneeskunde iets heilig is voor hen. Heb ook Chinese en Tibetaanse geneeskunde bestudeerd.
En die lockdown? Niet plezant. Ook ik vind dit plezierig met mijn 84 jaar. Maak het er het beste van en geniet van kleuren en zoek die op. Geniet van kleine dingen.
Er zijn ergere dingen. Kijk niet zo zeer naan anderen en doe iets.
9/11/20 11:56 REAGEER
WillyT
Deze regering draait een rad voor iedereen zijn ogen, uw gezondheid is niet het belangrijkste maar de ECONOMIE. Alles moet hiervoor wijken. De werkende mens staat centraal. Om deze entiteit goed te laten functioneren dient de kinderlast te verminderen door thuiswerk en het openen van scholen, en dit gaat gepaard met opeengepakt openbaar vervoer en contacten op de werkvloer. En voor de ontspanning gaan we zeker reizen niet verhinderen voor de werkende mens, dat zou een terugval zijn van de toeristische industrie. Dus met het openbaar vervoer naar het werk voor zij die lichamelijk werk doen en niet thuis kunnen werken, lekker elkaar aansteken op overvolle trams en bussen die vuil en vies zijn, en niet regelmatig genoeg worden gereinigd (ge moet maar eens kijken tussen de zittingen en de binnenwand van de tram, het kan goed zijn dat ge nog stukken brood terugvindt van de vorige dag, uitgedroogd en vies), laat staan dat er antivirale vloeistoffen aanwezig zijn. Goed teamwerk verrichten, dicht bij elkaar onder bazen die u liever zien verschijnen op het werk, zelfs ziek dan dat het werk achteruit gaat, of niet uitgevoerd kan worden. En de scholen, broeihaarden, die ons zeker 5 procent gaan kosten aan onderwijzend personeel dat ziek is, of erger, of dat het wel voor gezien gaat houden in de toekomst.
LEVE DE ECONOMIE, make Europe strong again, zo lang de hospitalen maar niet overvol zijn, dan mag alles en primeert het grote geld. En de middenstand, tja die leven toch maar van de interne geldomgang in een land, dat is geen groot geld. Dus geen pintjes of een etentje voor de gewone man.
9/11/20 12:21 REAGEER
Mouna
Geachte Willy T,

Heel eloquent gezegd, Ik zou het niet beter kunnen verwoorden.
9/11/20 15:36 REAGEER
hviaene
Tja, de verbeterring die zich nu aftekent is niet het gevolg van de lockdown, daarvoor is die nog te recent. Is die dan té vroeg en overdreven??? Dat zullen we pas binnen een jaar of twee kunnen beoordelen. Nu zijn er nog veel te veel onbekende faktoren in de verspreiding van het virus om dat te kunnen beoordelen.
Dat er mensen zijn die de maatregelen aan hun laars lappen, dat zal wel altijd en overal gebeuren. Maar het moet me toch van het hart dat de experts daar zelf enige schuld aan hebben. Als je hun uitspraken over sommige evenementen zou terug verzamelen, waar ze hel en verdoemenis over ons uitriepen, en er daarna eigenlijk weinig of geen gevolgen van waren, dan is het niet te verwonderen dat er minder geloof aan hen gehecht wordt door sommigen.
Maar die experts zijn over het algemeen niet te beroerd om toe te geven dat ze het zelf niet allemaal echt weten, ze spreken met de verworven kennis van het moment. Achteraf zijn we allemaal wijs.
9/11/20 12:34 REAGEER
Lucvermeulen
op onze tanden bijten en doen wat de geneeskunde-experten ons voorstellen, voor ieders bestwil !
9/11/20 12:44 REAGEER
mieke65
die oude mensjes die 2 oorlogen mee gemaakt en nu moeten sterven aan corona een echte schande ,door degene die vinden dat het hun zaken niet zijn en dat zei niet moeten opdraaien om een (paar) oude mensen te redden
10/11/20 11:35 REAGEER
Arno
Mieke65 denk jij dat mensen tweemaal kunnen sterven ? Mensen die twee oorlogen hebben meegemaakt zijn meer dan honderd jaar oud.
11/11/20 15:06 REAGEER
kkbeuc
De lock down is een noodzaak om een algemene besmetting te vermijden. De besmetting is duidelijk aan het verminderen dit was al een week te zien. Wiskundig is dit de daling van de procentuele stijging of beter de afgeleide. Ventilatiesystemen en hygiene zijn zeer belangrijk. Daarom café's en restaurant mogen open gaan die een goed ventilatiesysteem hebben en alle gebruikte materialen in vaatwasmachine kuisen. Dit geeft een positieve instelling. Het probleem bij jongeren die de regels niet volgen is niet de schuld van de jongeren maar dit ligt bij de opvoeding en dan zijn wij allemaal schuldig.
9/11/20 12:54 REAGEER
mieke65
ja de pampergeneratie ,alles mag en niets moet
10/11/20 11:26 REAGEER
benzel
De huidige maatregelen gaan voor mijn part te ver. Restaurants en andere eetgelegenheden zouden onder strenge voorwaarden wel moeten kunnen open blijven. Niet essentiële winkels zouden op afspraak kunnen werken en/of een heel beperkt aantal klanten tegelijkertijd toe te laten. De bezoekregeling aan RVT's is wel heel streng. De meeste residenten zijn alleenstaanden en 1 van de nog weinig overblijvende lichtpuntjes in hun eenzaam bestaan is bezoek van familie. Ons veel te complexe politiek systeem maak efficiënt besturen quasi onmogelijk, denk aan de 9 ministers van volksgezondheid in dit kleine landje. Zelf volg ik wel de opgelegde maatregelen goed op in de hoop zelf niet besmet te worden en het zeker niet te verspreiden.
9/11/20 12:57 REAGEER
bartalli
Een zeer terechte beslissing, jammer genoeg te laat ingegrepen, met dank aan de "noodregering".
Onze zoon heeft 23 jaar van de 44, 12 uur per etmaal, aan de beademing gelegen, geloof me dit wil jezelf niet meemaken.
Er zijn zeker beslissingen bij die discutabel zijn, maar geef ze tenminste een kans om te bewijzen dat ze hun nut hebben.
Op burgerzin, zonder lockdown, daar geloof ik totaal niet in. Er zijn mensen die het nog altijd niet begrepen hebben en in een fase van ontkenning leven....spijtig !
9/11/20 13:30 REAGEER
Helena van Troje
Heel verwarrende berichtgeving, geen eenduidige besluiten, mensen die de regels aan hun laars lappen in naam van hun persoonlijke vrijheid. Tof landje waarin wij leven. Ik heb al verschillenden mensen moeten afgeven aan covid. Ik volg de corona maatregels heel secuur op en denk dan soms: " Nu leef ik al acht maand in een quasi volledig isolement op mijn een contact die mijn boodschappen doet na. Stel dat ik het toch nog krijg in laatste instantie en eraan dood ga, dan heb ik de laatste maanden van mijn leven toch maar triestig doorgebracht." Dan heeft een mens toch goesting om foert te zeggen. Maar wij zijn gehoorzaam en plichtsgetrouw groot gebracht en dus houden we vol zolang het duurt.

9/11/20 13:55 REAGEER
kurtsandra
ach alles ga voorbij hoor ,ik ben 70j al 30j alleen nog nooit verveeld ,en enkele dagen in de week als vrijwilliger bezig in het ziekenhuis ,vroeger bij de patienten op hartbewaking en beroerte zorg en neurologie ,nu met de corona op een andere afdeling zonder patienten ,alle dagen thuis iets te doen ik ook iedere dag vers en het onderhoud moet ook gebeuren en ik heb geen of weinig kontakt met familie of kennissen ,doen ze alleen als ze me nodig hebben ik lees veel op de pc bezig en ik ben nog altijd koket haar mooi gekapt een vleugje lippenstift oorbellen en ik hou mijn gemoed hoog en als het nieuws is over corona luister ik niet meer dus niet klagen hoor als je gezond ben
9/11/20 14:31 REAGEER
Gie
Ben 77 en in prima conditie. Ik heb van die beperking echt geen last hoor. Eerlijk gezegd, er verandert bitter weinig voor mij. Dat "sociaal" gedoe met kaarten, petanque, vogelpik en gezever over vroeger kan mij echt niet bekoren. Ik kan nog steeds gaan wandelen, fietsen, doe mijn boodschappen, potje koken en op seks staat ook geen lockdown. Ik ben graag alleen en voel me best met enkele intieme sportnachtjes per week. Wat is dan het probleem?
9/11/20 14:53 REAGEER
karelm
idem Gie, beter niet te veel luisteren naar die waarheidpredikers, die zijn er meer dan we nodig hebben, voor mij veranderd ook niet veel, ben 68 en verveel mij geen minuut.
10/11/20 05:09 REAGEER
ferrariwalter
Het dragen van mondmaskers blijkt volgens longartsen ook niet zo gezond te zijn. Een beduidend groter aantal patiënten met bacteriële en schimmelinfecties op de longen zonder besmet te zijn met covid-19.
9/11/20 15:33 REAGEER
Arno
Er is ook geen wetenschappelijk bewijs (volgens de gouden regel) dat de mondmaskers die de massa gebruikt verspreiding van virus het voorkomen. Marc Van Ranst zei zelf dat het dragen van mondmaskers zinloos is.
9/11/20 23:25 REAGEER
joshuygh
irenevansaet, het is triestig dat U dat durft beweren terwijl er iedere dag +/- 150 belgen sterven aan corona.Maar ja; er zijn tientallen miljoen amerikanen de nu nog beweren dat Trump nog nooit gelogen heeft... Iedereen weet dat sommige artsen veel geld verdienen, maar als je ziet wat zij allemaal doen om zo veel mogelijk mensen te redden, tezamen met het verplegend personeel en alle andere mensen die in de ziekenhuizen werken, kan ik alleen maar zeggen: DANK U ALLE.N uit heel mijn hart.
9/11/20 15:46 REAGEER
lodewijk1302
Wanneer gaat de overheid toegeven dat alle cijfers fout zijn. 1 de PCR test is niet gemaakt om Covid 19 op te sporen, vele positieven zijn fout zodat het cijfer overdreven is. 2 heel wat ziekenhuis opnamen kunnen vermeden worden door snelle behandeling met HCQ+zink+antiviraalmiddel zoals aangetoond in Nederland en elders maar hier blijkbaar niet toegelaten (in Nederland ook niet meer toegelaten). 3 zijn de overlijdens enkel en alleen door Covid 19 of door onderliggende aandoeningen. Waar is de griep?
ALs dit voorbij is sturen ze wel een nieuw virus van China om onze economie verder kapot te maken en ons afhankelijk te maken van hen en de Big Pharma. Covid 19 is een goed hulpmiddel voor Agenda 2030 van de VN. Het word er niet gezelliger op als dat word doorgevoerd. Ik ben 75 maar mijn kinderen en kleinkinderen zullen er de gevolgen van ondergaan of in opstand komen.
9/11/20 15:49 REAGEER
DVW
Inmiddels is HCQ niet meer verboden:
https://zelfzorgcovid19.nl/schriftelijke-bevestiging-nhg-hcq-is-helemaal-niet-verboden-nieuwe-huisartsbrief-vs5/
9/11/20 17:08 REAGEER
freyad
Mensen eisen vrijheid van meningsuiting als compensatie voor de vrijheid van denken, waar ze zelden gebruik van maken! https://docs4opendebate.be/open-brief/?fbclid=IwAR2SSG6zcvKm994_4WLDfKmQaTwnd7ZMEq1IFAyqhPIePqLw9rcK3Dr-10Q
9/11/20 16:32 REAGEER
MGeeraerts
Ik kan er héél goed mee leven. begrijp dat het voor alleenstaande mensen moeilijk is, maar toch kan ik er mee leven en begrijp ik het dat het NODIG is. Hopelijk worden de teugels niet te snel gelost dit keer zodat we niet opnieuw in het JOJO effect geraken. Mensen moeten eens beseffen dat het de enige oplossing is om er van af te komen. Als we denken aan de mensen die direct na WO I geconfronteerd werden met Spaanse Grieptoestanden dat die er zeker nog erger aan toe waren, wij hebben nu TV, Radio, internet, allerlei games en ontspanningsmogelijkheden die zij niet hadden. Wij hebben eten, zij hadden haast niets, na die ellendige Oorlog. Ze zijn er ook doorgeraakt, misschien moeten we daar eens aan denken en ons niet te makkelijk beklagen. Laat de maatregelen maar lang genoeg duren zodat ze in de ziekenhuizen terug ademruimte krijgen.
Die mensen hebben het nodig, want alle NON-BELIEVERS mogen daar eens een tijdje gaan helpen, dan zullen hun ogen misschien open gaan en hun eigenzinnig egoïsme verdwijnen want het gaat hen enkel om hun zin te kunnen doen, en zich niet te moeten plooien naar regeltjes. Arm Vlaanderen!
.
9/11/20 16:35 REAGEER
ferrariwalter
De federale regering stippelt een beleid uit tot een bepaalde datum, en dan doen de lagere beleidsniveaus er nog eigengereid een schepje bovenop.

Citaat: De federale regering nam eind oktober de beslissing om onder meer kerstmarkten, wintermarkten en schaatsbanen in open lucht te verbieden tot 13 december 2020. Gouverneur van de provincie Antwerpen Cathy Berx verstrengt nu die maatregel. “Kerstmarkten, winterdorpen, in- en outdoor gelegenheidsschaatsbanen en vergelijkbare installaties en/of evenementen worden voor het héle grondgebied van de provincie Antwerpen verboden tot 31 januari 2021", laat Berx weten in het gloednieuwe politiebesluit dat vandaag/maandag is opgesteld. Het besluit gaat onmiddellijk in. Einde citaat uit HLN.
9/11/20 16:46 REAGEER
Arno
Ook een burgemeester in de provincie Antwerpen kan er nog een schepje bovenop doen, wat een circus. Het wordt de hoogste tijd dat rechterlijke macht dit gaat toetsen aan de Grondwet. Het Hof van Beroep te Charleroi heeft verleden week een belangrijk uitspraak gedaan i.v.m. de genomen maatregelen door de Belgische overheid.
9/11/20 23:16 REAGEER
JeanPD
Er is nog veel te weinig controle op openbare plaatsen en openbaar vervoer. Wij wonen vlak langs het station en je ziet in de treinen en bussen nog velen zonder mondmasker in overvolle bussen. Ook in het centrum rijdt de politie regelmatig door de winkelstraten maar reageert niet op mensen zonder mondmasker of die in de verkeerde richting lopen. Nochtans duidelijk aangegeven.
Aan de andere kant zijn er veel zaken onnodig gesloten zoals carwash, schoenmakers en andere wel essentiële winkels. In de supermarkten loop je veel meer gevaar.
9/11/20 17:22 REAGEER
aronjaco
Zoals altijd en overal , zijn er believers en non-believers. Ik behoor tot de eerste soort en wel omdat ikzelf en zeker mijn vrouw tot de risicogroep behoren.CCovid-19 krijgen is zonder meer dodelijk.
Toch zijn er blijkbaar nog heel wat die enkel en alleen aan zichzelf denken, weinig risico tot ernstige verwikkelingen, en dan handelen alsof alles overdreven wordt , egoïsme .Ja , en het is niet omdat meen " psycholoog " is dat die het beter weet. Psychologie is nog altijd geen wetenschap ; het is natte vinger werk.
Ik meen één ding te weten en at is : als niet streng de hand wordt gehouden aan de basisprincipes om corona te vermijden er nog drama's op ons afkomen. Inenting is een hoeksteen in de strijd en ja, bepaalden worden dar heel rijk van , net zoals bv. de autoproducent , echter met dat verschil dat er werkelijk iets wordt gedaan ten voordele van ons allen.
9/11/20 17:25 REAGEER
Osaida
Het is zoals vele malen reeds geschreven voor iedereen een moeilijke tijd. De ene persoon kan beter tegen de eenzaamheid, wat die ook voor je is, maar laat ons niet twisten over de noodzakelijkheid van de beperkingen. Ieder mag en kan zijn mening hebben, maar wat het belangrijkste is: volg de regels zodat we nog niet eens langer dit moeten meemaken. Beken wel dat het mezelf op mijn 74 jaar ook heel dikwijls moeilijk valt, vooral emotioneel. Maar...laat ons samen ons best blijven doen ondanks er nog steeds mensen zijn die niet willen zien hoe erg covid19 is.
9/11/20 17:27 REAGEER
Jipi
Spijtig dat de goeie het altijd met de slechte moeten bekopen.
Voor mij en het ganse gezin kan er niet streng genoeg opgetreden worden tegen die nietsnutten die er hun laars aan vegen. Met optreden bedoel ik voor iedereen, alle rassen en religies. Ik merk hier op dat het meestal gekleurden zijn die de maatregels niet toepassen en dat de politie hier doet zoals hun neus bloed. NEEN iedereen gelijk voor de wet!
Persoonlijk heb ik weinig last van die 2e lockdown. Ik doe mijn boodschappen en voor de rest geniet ik lekker thuis. Het was ook eens moment om te klussen, iets waarvan ik gretig gebruik gemaakt heb.
Mijn enige oproep aan iedereen is: "Respecteer ALLE maatregels, hou afstand van mekaar en draag uw mond/neusmasker!".
9/11/20 17:50 REAGEER
HUBANNA
Nu het bewezen is dat de verspreiding NIET komt uit de restaurants, frituren ed. zou men eerst eens moeten nagaan vanwaar het virus zich blijft verspreiden !! Is het niet zo, dat mensen (zeg miljoenen) die zich NIET laten inenten uit onbegrijpelijke vrees voor een prikje, de meest risicovolle personen zijn en dit dan ook verspreiden !?

HUBERT
9/11/20 17:52 REAGEER
Mij stoort enkel de MUILVOD, vanwege mijn bril, niet te doen. De rest je m'en fou, ik ben graag binnen, ga alleen buiten als het echt niet anders kan, al jaren. Horeca, reizen etc had en heb en zal nooit het geld voor hebben. Dus veranderd niets !
9/11/20 17:56 REAGEER
Arno
Het ergste is dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs is dat de MUILVOD enige bescherming biedt. Trouwens Marc Van Ranst verklaarde zelf 'het dragen van een mondmasker is zinloos'
9/11/20 22:54 REAGEER
HondaCRV
Veel mensen onderschatten het coronavirus. Het is voor alle duidelijkheid geen gewoon griepje. Het is waar dat er ook elk jaar mensen sterven door het griepvirus maar als je de impact van covid-19 ziet kan deze pandemie toch niet geminimaliseerd worden. Gelukkig is er licht aan het einde van de tunnel en heeft Pfizer vandaag positief nieuws de ether ingestuurd. Een bescherming van 90 % garanderen is toch beter dan het continu moeten dragen van dit vervelend mondmasker, zeker voor mensen met een bril.
Wij hebben door mijn werk in het buitenland geleefd en niet altijd in de meest aangename omstandigheden. Relativeren en zich aanpassen aan een bepaalde situatie is primordiaal. Als iedereen zich houdt aan wat van er van hun wordt verwacht zal alles veel vlugger terug naar het normale kunnen terugkeren. OK wij missen ook ons vrienden, af en toe eens een terrasje kunnen doen of eens lekker kunnen tafelen maar als wij dan denken aan de families die met tragedies te maken krijgen door het coronavirus verdwijnt dit alles als sneeuw voor de zon. Volhouden is de boodschap. Samen komen wij er door en volgende zomer zullen wij er dan er hopelijk nog eens een lap kunnen op geven.
9/11/20 18:26 REAGEER
ronnymo
Hallo iedereen,
Zoals in alle discussies lopen de meningen sterk uiteen..mensen die niemand kennen in hun omgeving die positief getest heeft of in het slechtste geval overleden is nemen deze zaak zeer ernstig en zijn zich terdege bewust van de diepmenselijke gevolgen ervan en steunen de noodzaak om soms verregaande maatregelen te moeten nemen om deze pandemie onder controle te krijgen.
De andere mensen vinden dit maar niks en willen liefst zo snel mogelijk terug naar hoe het voor maart is geweest, inclusief alle vrijheden die erbij horen wat zeer gewenst en begrijpelijk is.
Ikzelf ben als verpleegkundige besmet geweest in maart terwijl ik er niet om gevraagd had en ben zeer ziek geweest gedurende een maand - een gegeven dat ik niemand toewens. Nu 8 maand later ben ik nog steeds snel moe en heb blijvende concentratiestoornissen (waar ik kan mee leven)
Ik heb respect voor ieders mening, maar kan me moeilijk vinden in het feit dat bvb 1,4 miljoen landgenoten het echt niet konden laten om eens een jaartje niet op reis te gaan omdat ze dit "nodig hadden".
Het ga jullie goed!
mvg Ronny uit Oostakker
9/11/20 18:43 REAGEER
Leo-van-Hamme
Wat mevrouw Vansaet schrijft is zonder meer misdadig. Het is enorm jammer dat de coronaproblemen maar blijven voortwoekeren precies omwille van onder meer dergelijke meningen. Ik ga mij van verdere commentaar onthouden, want het zou moeilijk worden om het beschaafd te houden.
Als iedereen het respect zou opbrengen om de regels te volgen (ze zijn inderdaad niet plezierig), zouden we er op een redelijke termijn kunnen van verlost zijn. Ik hoor jongeren zeggen: "we zijn maar éénmaal 18 jaar", wel, ik ben maar éénmaal 76 !
9/11/20 18:43 REAGEER
ZaRo
Ik ben het volledig eens met Dhr. Impe. Er heerst te weinig discipline bij de bevolking om de coronamaatregelen na te leven. Een legerplicht terug invoeren zou hieraan veel verhelpen.
Tevens zou er bij ons politiekorps ook wat meer verantwoording mogen ingepompt worden, want het blijkt dat hun optreden niet veel zoden aan de dijk brengt, is het misschien teveel gevraagd om strenger op te treden of is het administratief teveel werk. Denk wel dat die door ons belastinggeld betaald worden dan hebben wij ook recht op bescherming tegen die egoïsten die de regels aan hun laars lappen.
9/11/20 18:49 REAGEER
Bargain
De lockdown en de vrijheidsberoving is misschien wel te rechtvaardigen omdat strenge maatregelen zich opdringen om de ziekenhuissector te redden.Hopelijk trekt men voor 1 keer lessen hieruit voor de toekomst. Als begeleidende maatregelen zou men de mensen perspectief moeten bieden ip de vele belastingsverhogingen die al begonnen zijn en een somber eindjaar aan te kondigen. De VRT vertikt het ook om degelijke programmas aan te bieden , enkel nog steeds herhalingen??? Nu oogst men wat men al jaren aangemoedigd heeft: enorme instroom van imigranten die als konijnen in hokken dicht op elkaar zitten (cfr Brussel,Antwerpen,Genk....)
9/11/20 19:23 REAGEER
Arno
De ellende is begonnen met de voorspelling door de WHO covid19 is zeer besmettelijk en zeer dodelijk, de ganse wereld in paniek. Nu heeft de WHO de voorspelling moeten bijstellen wel zeer besmettelijk niet zeer dodelijk 0,23% besmette mensen overlijden. Staan de genomen maatregelen in verhouding tot het probleem, wie overlijdt door/met corona, welke nevenschade veroorzaken de genomen maatregelen, wie heeft het personeel en kamers in de ziekenhuizen weggesaneerd ? Per dag overlijden er tussen 15.000 a 20.000 mensen aan ondervoeding, waaronder 3.000.000 kinderen/jaar dit probleem is reeds jaren gekend de oplossing nog steeds niet gevonden. We moeten ons diep schamen.
9/11/20 22:44 REAGEER
Walter146
De remedie is veel erger dan de kwaal. We hebben de Aziatische griep in 1957 toch ook overleefd zonder al die maatregelen of vaccins.
10/11/20 13:00 REAGEER
Sylvain
Doe niet flauw! Is het zo moeilijk om de voorzorgsmaatregelen te respecteren?
Moeten we daarom misschien toch al zo oud geworden zijn om zo negatief te reageren?
10/11/20 15:56 REAGEER
Bob-Linda
zij die beweren dat covid 19 maar een gewoon overroepen griepje is en denken van alles aan hun laars te lappen moeten maar zo fair zijn hun echte naam bekent te maken zodat deze kan doorgegeven worden aan de ziekenhuizen in geval deze personen besmet moesten geraken men ze kan weigeren en ze doorverwijzen naar begraafondernemers
10/11/20 16:50 REAGEER
Sabin
Ik ben een man van 83 en heb een serieuse vorm van polyneuropathie, waardoor ik gevaarlijke evenwichtstoornissen heb.
Ik kan nog wel met de auto rijden. Maar dat gebeurt nog enkel voor de noodzakelijke verplaatsingen!
Men zou veel strenger moeten toezien op de toepassing van de coronamaatregelen.
De boetes zouden moeten het dubbel zijn.
Als iedereen zich aan de coronamaatregels had gehouden, was waarschijnlijk geen 2de lockdown nodig geweest!
11/11/20 00:20 REAGEER
sylverebas
Bijna de hele wereldbevolking is nu geïndoctrineerd door de dictatoriale ordewoorden van de virologen en bacteriologen, opgelegd door de WHO, en waaraan de regeringen van alle landen, enkele uitgezonderd, zich aan houden. Het abnormale lijkt normaal geworden...afstand houden, maskers verplicht, geen feesten of bijeenkomsten meer...en weldra misschien verplichte vaccinaties. Men heeft het zover gebracht dat iedereen elkaar wantrouwig bekijkt.
Schande over hen die zich kritisch zouden durven uiten en de berichtgevingen van de media betwijfelen! Er sterven inderdaad dagelijks duizenden, velen soms in ondraaglijke pijnen aan allerlei kwalen. Maar laten we toch nuchter oordelen, pandemieën zijn er in de loop van de geschiedenis altijd geweest waartegen we ons telkens weer lichamelijk konden herbewapenen. Gunnen we de kracht aan ons lichaam om zelf antistoffen op te bouwen zonder al die absurde maatregelen opgelegd van hogerhand. Mijn medeleven aan alle doodzieken... maar ieder van ons moet er ooit het loodje bij neerleggen.
DWARSKIJKER SYLVESTER;
11/11/20 14:06 REAGEER
Arno
Virussen horen nu eenmaal bij de natuur, zoals ook sterven een natuurlijk proces is. Door de technische evolutie is de mens erin geslaagd om de levensduur van mensen te verlengen, gelukkig maar. De natuur houd daar echter geen rekening mee, voor het voortbestaan van een soort zal de natuur een selectie doorvoeren waardoor zwakkeren zullen overlijden, de natuur grijpt eveneens in wanneer er van een bepaalde soort een teveel is. Bij het ouder worden stellen we vast dat we allerlei kwalen en mankementen krijgen waardoor we steeds zwakker en zwakker worden en uiteindelijk overlijden. Nu hebben we te maken met covid19 en zien we dat de meest zwakkere mensen overlijden, we zullen dit moeten leren aanvaarden. Het spijtige is dat men een angstklimaat heeft doen ontstaan waardoor er niet alleen covid19 slachtoffers zullen vallen maar ook onder de gezonde bevolking. Zelf ben ik 74 jaar respecteer de maatregelen maar stel me zeer veel vragen over de wijze waarop mensen worden voorgelicht en sommige genomen maatregelen. De WHO heeft bij de uitbraak van covid19 informatie verspreid waardoor er paniek is ontstaan, op een later tijdstip heeft men moeten toegeven dat de mortaliteitsgraad door covid19 veel lager ligt dan eerst werd aangekondigd.
12/11/20 20:36 REAGEER
oscario
ik begrijp de mensen niet die zich amper aan de regels houden, ik ga veel wandelen als 73- jarige doe ik veel om mijn conditie zo goed mogelijk te houden op mijn wandelingen door het dorp draag ik een mondmasker en hou zoveel mogelijk afstand toch kom ik veel mensen tegen zonder mondmasker en die staan te kletsen ! Domme en onverantwoordelijke mensen ze brengen de anderen in gevaar met dergelijke houding vooral de jeugd trekt zich nergens wat van aan en moet absoluut samen met anderen activiteiten hebben de Vlaming kan tegenwoordig niets meer alleen doen blijkbaar ! Ik heb niemand nodig om te gaan fietsen of wandelen het is heerlijk alleen in de natuur of met de hond ! We gaan nooit het virus overwinnen met een dergelijke lakse en flauwe houding en kaarsjes branden met de buren zal ook niet helpen !!
12/11/20 12:16 REAGEER
robrit
Wij als koppel van 70 en 68 hebben geen probleem om ons zo strikt mogelijk aan de maatregelen te houden. Zelfs onze eigen kinderen en kleinkinderen zo weinig mogelijk ontmoeten en zeker op afstand en met mondmasker. We kunnen het ook niet begrijpen hoe laks sommigen hiermee om gaan !!!
We hebben niets tegen de jongeren, maar dat ze het aub toch ook nog wat vol houden uit respect voor ieders toekomst en welzijn. Natuurlijk missen we ook ons sociaal contact en knuffels met onze geliefden. Oproep tot iedereen, SAMEN geraken we er door !!!
Roberto
16/11/20 10:16 REAGEER
Leen Joseph
Mijn mening wordt gevraagd. Hier is ze dan: ik leef alleen, met de honden, de poes en de kippen. Ik voel me goed in de gegeven maatregelen. ik noem ze met opzet niet beperkend, dat geeft een gevoel van gemis, wat ik niet heb. Ook laat ik me niet vangen door de VELE (nmbm onnodige) berichten op de media over gemis en spijt en dat het lastig is allerlei emotionele uitlatingen van die aard. ik wens niet te leven in een wereld van wonden en pijn.
Dit gaat over, het is niet voor de rest van ons leven. en is dat zo, dan kan je er nog het beste van maken ... en dat is wat ik doe.
Gewoon leven zoals het nu kan en dan zien we wel. eenvoudig in het moment zijn, meditateer, rust op tijd, volg je innerlijke stem, volg je eigen natuur en ga vooral in de natuur, om je op te laden met zuurstof. eet gezond, veel groenten en fruit en voer je immuniteit naar hoge toppen.
verder hoop ik dat dit jullie helpt in jullie zoektocht naar meningen.xxx
16/11/20 11:43 REAGEER
Isidore
Isidore,
Zeer eigenaardig dat niemand verwijst naar Zweden. Daar hebben ze een gelijkaardige populatie als bij ons (iets meer dan 10 miljoen), geen algemene lockdown, winkels en restaurants open, geen mondmaskers en toch minder dan de helft doden dan bij ons. Zwitserland wil dat systeem nu ook overnemen, en misschien Luxemburg ook. Stelt niemand zich daar vragen bij ?? Men heeft in Zwitserland de ouderen (en risico gevallen) wel wat afgeschermd van de jongeren, en deze laatste hun gang laten gaan om groepsimmuniteit te bekomen. Daar is de curve vrij constant en dus geen paniek. Vergeet niet dat stres en angst de mensen ziek maakt (alle dokters bevestigen dat) en dat alleen positieve gedachten naar positieve resultaten leiden.
Ik sluit mij ook volledig aan bij ARNO
Vergeet niet dat ook een flinke griep tot 8 à 10.000 doden geleid heeft in 2018. Toen vond iedereen dat blijkbaar normaal ondanks massale vaccinatie. Mensen open jullie ogen. Om maar te zwijgen van ca 7 miljoen doden door roken wereldwijd, en 15 miljoen doden door hart en vaatziekten. En sigaretten mogen nog altijd verkocht worden. Alles draait rond vaccins en de geweldige miljarden business die daar aan verbonden is.
16/11/20 12:50 REAGEER
Donkey
Pas in het nieuws : Zweden stevent ook af op strenge coronamaatregelen gelijkaardig aan Belgie. Ook daar spreekt men nu van een lockdown. Waarom Belgie zo veel doden kent? Misschien is het toch niet zo aangewezen om het einde van je leven in een Belgisch WZC door te brengen.
23/11/20 13:00 REAGEER
Joannesdeprins
Als ik een vraag vraag voor mensen met een beperking die kanker heeft over Corona krijgt ge zelf geen antwoord met wat is hij bezig , denkt hij maar alleen aan zij loon , of tellen de zwakste niet
16/11/20 18:16 REAGEER
pedroerna
Het ergste zijn de personen die het niet meer verder kunnen vertellen, dood!
maar deze hebben nu een eeuwige rust, maar de nabestaanden dragen het met zich mee als een virus in hun geheugen.
Hopelijk met inentingen STOPT covid .......
J.Pierre-L
17/11/20 11:35 REAGEER
sniper
Zelf gisteren 70 geworden van het bouwjaar 1950, ik had nooit gedacht dat dit ons nog kon overkomen in een wereld die we vandaag kennen(2020), wij houden ons correct aan de opgelegde regels al heb ik het moeilijk om mijn verjaardag te moeten vieren zonder de knuffels van de kinderen en kleinkinderen;. Anderzijds heb ik 2 kinderen en 1 schoondochter die in de zorg werken(1 arts, 1 kine, 1 verpleegster in een woonzorgcentra) en als ik hoor welke drama's zich daar afspelen mogen we nog van geluk spreken wat we nog allemaal kunnen en mogen, vraag maar eens aan onze ouders hoe zij de oorlogsjaren hebben beleefd. Heb goeie moed en recepteer de regels. Ga eens wandelen, kom eens buiten en ontdek welke mooie plekjes hier in ons eigen landje zijn. Wees verstandig en ga eens niet op reis met kerstmis anders kunnen we terug herbeginnen van nul af aan.
19/11/20 10:18 REAGEER
Gelukkig verjaardag Sniper, nog vele jaartjes gewenst :-)
19/11/20 19:40 REAGEER
annyvanloon
voor de ongelovigen.. tot het U treft ....
20/11/20 17:56 REAGEER
BigJohn
Wat niet erg is dat sommige mensen het risico willen nemen om besmet te worden om toch maar centjes binnen te krijgen wat trouwens heel begrijpelijk is maar wat wel erg is dat er andere mensen die gezondheid voorrang geven op centen verdienen mee slachtoffer worden van het risicogedrag van de anderen ,gezondheid is wel het allerbelangrijkste maar dat schijnt hier niet van toepassing te zijn voor een bepaalde groep! , "Wat ben je met al je miljoenen Piet als je plassen moet en je kan het niet" (Toon Hermans)
22/11/20 22:50 REAGEER
timy
spijtig dat iedereen zijn verstand niet gebruikt, ik weet niet iedereen is zo verstandig als sommige andere maar we zitten toch allemaal in hetzelfde schuitje, doe er wat aan om je eigen gezondheid te sparen ,allemaal, veel liefs van mij Tim
23/11/20 11:56 REAGEER
Donkey
De vaccinatie is gratis en niet verplicht, welke goeie redenen kunnen er nu zijn om niet gevaccineerd te worden ? Je beschermt jezelf ermee tegen een ziekte die je fataal kan worden. Je kan terug iedereen ontmoeten , wie kan dan weigeren om gevaccineerd te worden? Als het je niets kost en toch voordelen heeft waarom dan niet? Dat er iemand rijk wordt aan het produceren van die vaccins is toch niets dat jou tegenhoudt om je te beschermen ?
23/11/20 13:18 REAGEER
Donkey
Ik lees net dat 1 op 3 dokters ook twijfelen over de vaccinatie. Dat doet me eigenlijk meer twijfelen aan de dokters dan aan de vaccins. Waarom? In de meeste gevallen krijg je bij een doktersbezoek toch medicatie voorgeschreven. Er zit bij die medicatie altijd een bijsluiter en in heel veel gevallen staan daar nogal wat mogelijke bijwerkingen op vermeld. Soms ook zelfs ernstige. Toch schrijven de dokters de medicatie voor. We hebben bij mijn moeder eens zo'n bijsluiter gelezen toen ze zich lusteloos voelde en slecht at. Toen hebben we zelf besloten om die medicatie niet aan onze moeder toe te dienen. De dokter zei ons toen dat we die bijsluiter niet mochten lezen. Ik weet hoe veel opleiding een dokter krijgt en heb alle respect voor hen maar soms zijn ze ook niet helemaal juist in hun beoordelingen. Heel zeker zullen ook de vaccins bijwerkingen hebben maar ik ben er van overtuigd dat covid-19 doormaken voor heel veel mensen veel zwaarder zal zijn dan de vaccinbijwerkingen. De vaccins zijn getest op 10000-den mensen en indien er onveiligheid wordt vastgesteld zal zo'n vaccin niet goedgekeurd worden. Daar ben ik zeker van. Medicatie die bijwerkingen heeft kan daarentegen wel goedgekeurd raken als ze in het overgrote deel van de gevallen ook de kwaal verlicht of behandeld.
25/11/20 14:42 REAGEER
karelm
beste donkey, ik lees ook wel de bijsluiters maar beslis dan wel om de medicatie in te nemen, indien je niet zeker ben van je stuk kan je altijd een tweede opinie vragen aan een andere dokter, niets mis mee, maar dat zou niemand moeten tegenhouden om deze vaccin tegen covid 19 te laten zetten. dat er dokters zijn die twijfel zaaien is niet goed voor de samenleving, ze zouden beter vragen stellen aan de wetenschappers en virologen dan dit zomaar in de media te gooien. we mogen ons gelukkig achten dat we een zo goed uitgebouwd gezondheidszorg hebben (kijk maar eens naar het gebroddel en de meer dan 260 000 doden in de verenigde staten).
1/12/20 08:48 REAGEER
Donkey
beste Karelm, we hebben dezelfde visie als het over de vaccinatie gaat. We hebben inderdaad een heel goed uitgebouwde gezondheidszorg en dat ondervind ik momenteel in de vorm van een kankerbehandeling aan de lijve. De mogelijke bijwerkingen van de medicatie gaan tot zeer ernstig. Mogelijk is de vaccinatie tegen covid zelfs niet effectief daardoor of kan ze ernstige problemen meebrengen. Dat zal geen enkele dokter nu al kunnen vertellen. Toch wil ik me laten vaccineren omdat het me blijft een kans geven dat ik een coronabesmetting kan overleven. Want de niet gevaccineerden blijven het risico lopen om alsnog besmet te raken en er ernstige complicaties kunnen aan overhouden. Men zegt wel eens dat de vaccinatiegraad boven de 70% moet geraken om als maatschappij naar een veilige situatie te raken. Maar men zou toch ook moeten benadrukken dat de niet gevaccineerden risico blijven lopen. Het vaccin kan namelijk van die aard zijn dat het je beschermt om ernstig ziek te worden maar niet dat je niet besmettelijk bent voor anderen. Met andere woorden het virus zou kunnen blijven circuleren en de gevaccineerden zouden meer kans maken om niet ziek te worden. Dit is geen vaststaand feit maar is wel een mogelijkheid en om jezelf te beschermen is er dan maar 1 optie : laat je vaccineren. Deze reactie is niet tegen jou persoonlijk bedoelt.
3/12/20 08:58 REAGEER
Hugoo
Wat een gekakel...
28/12/20 11:17 REAGEER

Login Registreer

Stefaan Van Laere

Hoofdredacteur
Hoofdredacteur
Hoofdredacteur van SenNet Magazine Stefaan Van Laere (1963) wilde als kind de Tour de France of toch minstens het wereldkampioenschap veldrijden winnen. Door omstandigheden geheel buiten zijn wil is dat er vooralsnog niet van gekomen. Hij is sinds 1988 actief als beroepsauteur en journalist met een brede waaier aan interesses. Hij schreef intussen meer dan 80 boeken (zowel fictie als non-fictie) voor jeugd en volwassenen en publiceerde artikels in tal van kranten en magazines. Ook heeft hij zijn eigen uitgeverij (Partizaan). Hij is van oordeel dat elk onderwerp interessant genoeg is om over te schrijven en dat leeftijd vooral een getal is. www.stefaanvanlaere.be www.partizaan.befacebook

Meer artikels van Stefaan Van Laere

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels