Ons gehoor is een belangrijk element om te overleven. Het wordt beschouwd als een van de belangrijkste overlevingszintuigen. De gevolgen van gehoorverlies zijn aanzienlijk, zowel op het werk als thuis. Horen is essentieel voor het onderhouden van onze relaties met vrienden en familie, voor een volledige deelname aan activiteiten en het ervaren van levensgebeurtenissen.
Horen maakt het mogelijk om te genieten van veel van de dingen die bijdragen aan onze kwaliteit van dagelijks leven. Gehoorverlies kan ons belemmeren om deel te nemen aan veel van de gekoesterde momenten van het leven, zoals het horen van de stem of het lachen van een geliefde, het deelnemen aan zinvolle gesprekken met familie en vrienden, het horen van de geluiden van de natuur of het luisteren naar favoriete shows of sporten. op tv.
Sociaal isolement
Gehoorverlies wordt in verband gebracht met gevoelens van sociaal isolement, depressie en chronische ziekten. Door het belang van horen voor onze carrière, interpersoonlijke relaties, prestaties en veiligheid, zijn de menselijke gevolgen van gehoorverlies aanzienlijk.
Verbinding maken met de wereld
Waarom moeten we goed kunnen horen? Als een van onze belangrijkste zintuigen, stelt het vermogen om te horen ons in staat om verbinding te maken met de wereld. Het belangrijkste is dat horen ons verbindt met mensen, waardoor we kunnen communiceren op een manier die geen van onze andere zintuigen kan bereiken. Zoals de beroemde 20e-eeuwse activist en opvoeder, Helen Keller, het verwoordde: "Blindheid snijdt ons af van dingen, maar doofheid snijdt ons af van mensen".
Horen om met mensen te communiceren
Hoe groter het gehoorverlies, des te ernstiger ons vermogen om te communiceren wordt aangetast. De impact van zelfs mildere vormen van gehoorverlies op het dagelijks leven mag niet worden onderschat en zeker niet worden genegeerd.
Ons vermogen om met andere mensen te communiceren is sterk afhankelijk van ons vermogen om spraak te verstaan, wat een van de meest complexe geluiden is waarnaar we moeten luisteren. Zonder goed gehoor in beide oren vergt het begrijpen van wat iemand zegt meer concentratie en kan het erg vermoeiend zijn, vooral als er meerdere mensen praten of als er achtergrondgeluid is.
Horen om geluiden om ons heen te ervaren
Naast het belang om met andere mensen te communiceren, is het ook kan goed horen ook bijdragen tot ons gevoel van welzijn en het verschil maken voor onze kwaliteit van leven. Luisteren naar muziek, televisie en radio, naar de bioscoop of theater gaan, een voorstelling bijwonen, naar bijeenkomsten gaan om te leren of gewoon voor het plezier en luisteren naar de geluiden van de natuur: ze kunnen allemaal worden beïnvloed door de staat van het gehoor. Hoewel we allemaal individuen zijn en verschillende interesses en behoeften hebben, maken deze geluiden deel uit van het ten volle 'beleven' van het leven. Het genieten van de wereld van geluid kan snel moeilijk of zelfs onmogelijk worden gemaakt door gehoorverlies.
Grote afhankelijkheid
Het verkeerd begrijpen van wat er is gezegd, kan zowel voor de luisteraar als voor de spreker erg frustrerend zijn en kan het omgaan met vrienden en familiebijeenkomsten tot een moeilijke, veel minder plezierige ervaring maken. Dit leidt maar al te vaak tot het vermijden van dergelijke situaties of tot een grotere afhankelijkheid van een partner of vriend met een beter gehoor.
Impact op onze relaties
Relaties kunnen snel beginnen te lijden onder de druk van het proberen om te gaan met gehoorverlies, zelfs tot het punt van een volledige communicatiestoring wanneer een gehoorverlies te ver gaat voordat professionele hulp en ondersteuning wordt gezocht.
Oplossingen
Gelukkig zijn er oplossingen. In veel gevallen kan een brede waaier van hoortechnologieën en persoonlijke, professionele ondersteuning uitkomst bieden.
Dossier over horen
Wil je meer weten over horen? Lees dan zeker onze artikels in het dossier over horen.
Het belang van een grondige hooranalyse op maat
Kies voor een hooroplossing met een proefperiode in eigen omgeving
11 reacties
Hans Anders maakt reclame dat ze maar half zo duur zijn, zijn ze dan ook zo goed.
Mijn gehoor is redelijk maar in hoge gebouwen en met masker is ze totaal weg.
Ik heb enkele weken geleden een apparaat besteld en heb er sindsdien niets meer van vernomen!
Is het niet meer voorradig ?
Maar dan maak ik mij de bedenking : wat is duur ? Een goed gehoor is mij meer waard dan die enkele duizend euro's ( en ja, ik leef ook van een bescheiden pensioen), ik kan (hopelijk) weer volop genieten van een gesprek met mijn huisgenoten, mijn kinderen, mijn kleinkinderen, van de tv, van muziek en ook van de natuur .
Dus ontzeg ik mij wat anders dat niet zo dadelijk nodig is en in deze coronatijd zit het er ook niet meer in om gezellig met familie en vrienden op restaurant te gaan of te reizen ...
en is deze keuze voor de apparaten zeker een pluspunt.
Rik
Volgens mijn bescheiden mening is een goed hoor apparaat heel goed wanneer het optimaal is afgesteld op de klant, fout van vele gehoorcentra en als elektrotechnicus en zelf slechthorende kan ik hier over meespreken. De gehoortoestellen zijn meestal allemaal goed, echter de afregeling en de service van de audiologen die u bedienen zijn erg verschillend! Ook normaal denk ik meestal hebben zij geen gehoorproblemen en begrijpen ze ok niet wat er zich afspeelt bij hun klanten. Ze beseffen ook meestal niet hoe ze u kunnen helpen! Vandaar mijn schrijven, zo kunnen ze ook nog wat bijleren. Gehoorschade is niet alleen het volume verhogen daar hoor je meestal niet beter van! Het wordt bepaald door welke frequenties voor de patiënt minder goed doorkomen en welke niet. Waardoor het afregelen eigenlijk niet door de audioloog kan worden uitgevoerd want die hoort niet wat u hoort en kan dus alleen op uw info de zaak afregelen wat echter zelden goed wordt gedaan. Eigenlijk zou je zelf die instellingen moeten kunnen doen zodat je onmiddellijk kunt inpikken op wat er gebeurt. Dus een goede raad voor de gehoor specialisten zorg ervoor dat de klant zelf die instellingen kan uitvoeren, dan pas gaat het veel beter gaan om de hoor kwaliteit via via gehoortoestellen optimaal te benutten. Dus voor de klanten wees niet te gauw tevreden maar wees uiterst kritisch bij de ingebruikname van gehoorapparaten.