Ben je een overtuigde veggie/veganist? Of kan je je stukje vlees op tijd en stond niet missen, maar zet je toch af en toe eens een vleesvervanger op tafel? Je bent niet alleen! Het aantal mensen dat (soms) vlees overslaat groeit met de dag.Belgen eten minder vlees en vis
De coronacrisis lijkt ervoor gezorgd te hebben dat de Belgen minder vlees en vis eten. Uit een nieuw rapport van ProVeg blijkt dat de omzet van vlees- en zuivelvervangers in 2020 met 14% gestegen is ten opzichte van 2019. Bij de discounters (Aldi en Lidl) zelfs met 25%. Uit cijfers van Garden Gourmet blijkt bovendien dat het percentage Belgen dat nog elke dag vlees eet, het voorbije jaar enorm gedaald is. Nog slechts 56% van de Belgen geeft aan elke dag vlees of vis te eten. Bij het laatste onderzoek van EVA vzw, in januari 2020 gaf ongeveer 70% van de Belgen aan nog elke dag vlees of vis te eten.
Met de VeggieChallenge die op 1 maart start, speelt EVA vzw hierop in. Samen met hoofdpartners Colruyt Laagste Prijzen en Garden Gourmet wil de vzw minstens 35.000 mensen inspireren om een maand (meer) veggie te eten. Al meer dan 11.000 Belgen schreven zich in.
Versnelt corona de veggie evolutie?
Dat veggie in de lift zit, zien we al een aantal jaren, maar de coronacrisis lijkt ervoor gezorgd te hebben dat de evolutie in 2020 opnieuw wat versneld is. Niet alleen blijkt uit cijfers van ProVeg dat de verkoop van vlees- en zuivelvervangers verder aan het boomen is, ook uit nieuwe cijfers van onderzoek in opdracht van Garden Gourmet komt duidelijk naar voren dat de Belg steeds vaker vlees en vis afwisselt met plantaardige alternatieven. Maar liefst 35% van de Belgen is in 2020 minder vlees gaan eten of er zelfs helemaal mee gestopt. In deze groep zitten er beduidend meer vrouwen (40%) dan mannen (29%). Nog slechts 56% van de Belgen geeft aan nog elke dag vlees of vis te eten.
VeggieChallenge maakt het makkelijk
De grootste drempel voor de Belg om vaker voor duurzame, plantaardige alternatieven te kiezen, blijft een gebrek aan praktische kennis en een gebrek aan kennis van het aanbod. De VeggieChallenge die in maart start, komt dus op het goeie moment. De Belgen zijn meer dan ooit klaar om (meer) veggie te eten. Iedereen die zich (gratis) inschrijft op www.veggiechallenge.be krijgt hiervoor de ondersteuning die zij nodig hebben. Bekende ambassadeurs zoals An Lemmens en Wim Ballieu geven het goede voorbeeld.
Wim Ballieu: “Ik ben de zoon van een slager en toch kook ik drie keer per week vegetarisch. Ik denk aan mezelf en aan onze kinderen.”
An Lemmens: “De wereld veranderen met je vork? Dat kan! Doe mee aan de VeggieChallenge, niet alleen goed voor jezelf, maar voor de hele planeet.”
Bekijk hier het filmpje waarin An Lemmers oproept om mee te doen aan de VeggieChallenge.
Ook verschillende Belgische steden en gemeenten doen mee: Oostende, Kortrijk, Brugge, Hasselt, Genk, Leuven, Mechelen, Gent, Sint-Gillis, Elsene en Bergen roepen hun inwoners op om in maart zoveel mogelijk veggie te eten.
“Stad Oostende ziet in de VeggieChallenge de ideale kans om de consumptie van gezond, lokaal en fair geproduceerd voedsel te promoten. Dat is een belangrijke doelstelling uit onze voedselstrategie Oostende Oogst” aldus schepen Silke Beirens en burgemeester Bart Tommelein. “Een dieet met meer plantaardige voeding is goed voor mens en planeet. Heel wat restaurants in Oostende dragen hun steentje bij en zullen in maart heerlijke vegetarische en vegan takeaway maaltijden aanbieden.”
Hoofdpartners Garden Gourmet en Colruyt Laagste Prijzen
Dankzij de steun van hoofdpartners Colruyt Laagste Prijzen en Garden Gourmet zal het veggie aanbod in maart makkelijk toegankelijk zijn. Garden Gourmet zorgt dankzij een samenwerking met Foodbag voor een VeggieChallenge foodbox en zet samen met Deliveroo de veggie restaurants in maart in de kijker. Arthur Duquesne de la Vinelle, business manager Garden Gourmet: “We vergelijken de rol van Garden Gourmet in de voedingssector met de rol van de elektrische fiets op het vlak van mobiliteit: de wagen inruilen voor een fiets was een grote inspanning, maar de elektrische fiets heeft die stap vergemakkelijkt. Met onze producten willen we mensen helpen om makkelijker van vlees naar veggie over te schakelen.”
Bij Colruyt Laagste Prijzen zagen ze de voorbije jaren een duidelijke stijging van de verkoop van veggie producten. “In onze winkels vind je een ruim assortiment vegetarische producten en dat werd recent uitgebreid met 20 nieuwe referenties. In 2021 komen hier zeker nog 10 nieuwe producten bij, van vegetarische tonijnsalade tot vegan smeerkaas”, zegt Guy Elewaut, directeur marketing Colruyt Laagste Prijzen.
Nieuw dit jaar is dat ook bedrijven zich engageren om hun werknemers te motiveren om mee te doen. Bij IKEA zetten ze de veggie maaltijden in de maand maart extra in de kijker. Bij Nestlé, Aoste en VITO, waar de meeste mensen telewerken, worden er vooral inspiratie en tips gegeven om in maart volop voor lekker en gezond veggie te gaan.
In het kort
- VeggieChallenge van EVA vzw startte op 1 maart. Al meer dan 11.000 mensen schreven zich in (cijfer 28 februari).
- Inschrijven kan gratis op www.veggiechallenge.be.
Je kiest zelf of je veggie, vegan of flexi gaat.
- An Lemmens en Wim Ballieu doen mee.
- De steden Oostende, Kortrijk, Brugge, Leuven, Hasselt, Genk, Mechelen, Gent, Sint-Gillis, Elsene en Bergen roepen hun inwoners op om mee te doen.
- VeggieChallenge@work: IKEA, Aoste, Nestlé en VITO doen mee en roepen hun werknemers op om (meer) veggie te eten.
- Hoofdpartners Garden Gourmet en Colruyt Laagste Prijzen zorgen ervoor dat het makkelijk wordt om in maart veggie te eten.
- Als 35.000 Belgen meedoen besparen we:
* 66.500 autoritten van Antwerpen naar Brussel aan CO2
* 40 miljoen keer douchen
* 70.000 dierenlevens.
2 reacties
Weer trachten op te vallen?