Deel via

De kunst om het belangrijke van het triviale te onderscheiden

May 2021
Wij senioren weten wellicht beter een onderscheid te maken tussen de dingen die echt belangrijk zijn en trivialiteiten dan de jongere generaties. We hebben in ons leven al heel wat meegemaakt en jongeren beschikken niet over die ‘geschiedenis’. Onze ervaring leert ons om te relativeren en in moeilijke tijden zoals de huidige coronacrisis niet te wanhopen. Want als er één ding is dat we tijdens ons leven geleerd hebben is dat er na regen altijd zonneschijn komt...

Het bekende quizprogramma Blokken met presentator Ben Crabbé loopt al sinds 5 september 1994 op de openbare omroep. Daar wordt het verschil tussen de verschillende generatie soms wel erg aanschouwelijk wanneer jongeren fundamentele gebeurtenissen uit de recente geschiedenis niet kennen. Wij babyboomers schudden af en toe ongetwijfeld het hoofd, want wij beschikken wel over deze kennis.

Bij gesprekken met mensen uit de generatie van je kinderen en kleinkinderen valt het vaak op: hun referentiekader aan herinneringen is nu eenmaal anders dan het onze. Gebeurtenissen tijdens ons leven die ons hebben getekend, zijn voor hen onbekend of hooguit feiten die ze op de schoolbanken tijdens de geschiedenis hebben geleerd en waar ze weinig of geen affiniteit mee hebben. Maar dat geldt natuurlijk omgekeerd. De mijlpalen uit hun nog jongere leven zijn voor ons wellicht minder relevant.

Dat geldt natuurlijk om ook omgekeerd. Jongeren hebben nu eenmaal andere interesses dan wij. Het is zaak om toch interesse voor hun leefwereld om te brengen en te hopen dat ook zij dat voor ons doen.

Wat de (oudere) babyboomers onder ons bewust hebben meegemaakt

geschiedenis2 - De opkomst en doorbraak van de rock ’n roll in de jaren 1960-70.

- De introductie van de anticonceptiepil in 1960.

- De bouw van de Berlijnse Muur in 1961, meteen het bekendste symbool van de Koude Oorlog.

- De moord op president Kennedy (1963).

- De opkomst van de jongerencultuur vanaf 1968 (Flower Power).

- De eerste landing op de maan (1969).

- Eddy Merckx (eerste Tourzege in 1969).

geschiedenis4 - In de jaren 1960-1970 worden steeds meer landen in Afrika onafhankelijk, Congo voorop.

- Meer vrouwen aan de macht (bijvoorbeeld 1966 Indira Gandhi in India en in 1969 Golda Meïr in Israël).

- De federalisering van België (ingezet in 1970).

- De Vietnamoorlog, beëindigd door de akkoorden van Parijs in 1973.

- De oliecrisissen vanaf 1973.

- De dood van Mao in China (1976).

- Het schrikbewind van de Rode Khmer in Cambodja (1978).

- Het begin van het terrorisme in Europa vanaf de jaren 1970: de Rode Brigade (Italië), de Rote Armee Fraktion (Duitsland), de IRA (Ierland), de ETA (Spanje),…

geschiedenis5 - Conservatieve regeringen aan de macht in de jaren 1980: Margaret Thatcher, Ronald Reagan en Helmut Kohl.

En recenter onder meer:

- De dodelijke overvallen van de Bende van Nijvel tussen 1982 en 1985.

- De opkomst van de autotelefoon en de faxmachine in de jaren 1980.

- Nieuwe ziektes zoals aids (eerste gevallen in 1983).

- Het uiteenvallen van het communisme in Europa met als hoogtepunt de afbraak van de Berlijnse Muur in 1989.

- De opkomst en doorbraak van internet en e-mail eind jaren 1980-begin 1990.

- De bloederige Balkanoorlogen, die in de periode 1992-1995 leidden tot het uiteenvallen van Joegoslavië.

- De doorbraak van de mobiele telefoon in de jaren 1990. Toen nog aarzelend, nu moet je al zoeken om nog ergens een telefooncel te vinden.

Voor ons senioren ‘gekende leerstof’, jongeren hebben hier hooguit vage noties van… Moraal van het verhaal: we zijn allemaal kinderen van onze tijd. Te beseffen dat de jongeren van nu fundamenteel niet anders zijn dan wij maar nu eenmaal in een andere samenleving opgroeien kan alleen maar bijdragen tot meer wederzijds begrip.

Auteur: Stefaan Van Laere

6 reacties

jam
Een stootkar,een bakfiets,een brandweerauto met houten deurkaders.De eerste auto van een tuinder in de straat,een televisie een week op proef met een antenne in de dakgoot,de eerste telefoon met abonnement op kosten van de werkgever,geen riolering maar sterfputten in de tuin,een plank om bakstenen te stapelen en zo op een stevige houten ladder omhoog te dragen,een metalen halfronde bak gevuld met mortel ook via de ladder omhoog tillen,een mobylette waarvan de motor kon gekanteld worden en zo had je een fiets,een specie bruin en wit om de binnenmuren te bepleisteren,putwater,een schoolreis naar zee en pootje baden ,een telegram waarop de tekst gekleefd werd een grote radio met lampen binnenin,kolenkachels gestookt met eierbolletjes,de rijkswacht per fiets,de veldwachter.Rust op de straat.Wie vult aan?
10/05/21 17:32 REAGEER
Seke
Draaien rond je oren, honger, kou,op je knieën op de tree met een zinken emmer op je kop, met een lange tong gans de les vooraan staan, ook soms met ezelsoren,met een schop onder je kont in het kolenkot vliegen, met ijzeren sleutels op uw nagels kloppen, enz.enz.
11/05/21 12:26 REAGEER
Staxmotown
en op één april op verzenderkesdag om ne floeren hamer gaan om zacht te kloppen
12/05/21 16:48 REAGEER
Staxmotown
Dankzij de generatiekloof heb ik : Ik heb het vliegend sch...t aan de meeste jongeren die denken dat ze het warm water hebben uitgevonden door op hun handen te staan zei ..... n sic ... :-) en als het er op aan komt mag die ouwe zak dan de hete kolen voor hen uit het vuur gaan rapen en alles oplossen ... :-)
12/05/21 16:52 REAGEER
jam
In het 2 de studiejaar met de armen gekruist aan een lessenaar zitten.Zoniet werd er op de vingers geslagen .Ik was bang van de onderwijzer,dat hoeft toch niet.Voor mijn ouders was ik niet bang,wist gelukkig wat mocht en niet.Door hen werd ik opgevoed met woorden,soms een tik..Eerste van de klas kreeg 5 boeken op het einde van het schooljaar,de laatste niets en iedereen mocht lachen om leerlingen met weinig punten.Niet slim ,lastig of ander gedrag en je vloog achteraan in de klas.Heb nooit slagen gehad op school,maar weet zeker indien ik onterecht werd gestraft mijn ouders,zonder dat ik het wist,met de school contact zochten.Nog steeds word les gegeven aan leerlingen met een gemiddelde intilligentie.
11/05/21 14:25 REAGEER
elvee
Sommige onderwijzers waren inderdaad brutaal, en ze konden het zich dan nog permitteren ook. Zij behoorden toen nog tot de notabelen van de gemeente, en hadden geen last van reacties. De onderwijzer had altijd gelijk . . . Volgens mij reageerden zij zich af op de weerloze leerlingen uit frustratie.
Maar gelukkig waren er ook normale mensen onder, waarvoor de leerlingen dan respect hadden.
12/05/21 10:54 REAGEER

Login Registreer

Stefaan Van Laere

Hoofdredacteur
Hoofdredacteur
Hoofdredacteur van SenNet Magazine Stefaan Van Laere (1963) wilde als kind de Tour de France of toch minstens het wereldkampioenschap veldrijden winnen. Door omstandigheden geheel buiten zijn wil is dat er vooralsnog niet van gekomen. Hij is sinds 1988 actief als beroepsauteur en journalist met een brede waaier aan interesses. Hij schreef intussen meer dan 80 boeken (zowel fictie als non-fictie) voor jeugd en volwassenen en publiceerde artikels in tal van kranten en magazines. Ook heeft hij zijn eigen uitgeverij (Partizaan). Hij is van oordeel dat elk onderwerp interessant genoeg is om over te schrijven en dat leeftijd vooral een getal is. www.stefaanvanlaere.be www.partizaan.befacebook

Meer artikels van Stefaan Van Laere

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels