Deel via

Belgen zetten massaal de stap naar digitaal betalen

August 2021
We zetten intussen - noodgedwongen door corona? - massaal de stap naar digitaal betalen. Zij het bij heel wat mensen (vooral senioren) nog altijd niet van harte, maar toch doen we het steeds meer en meer. Vertegenwoordiger van de financiële sector Febelfin lanceerde samen met haar partners Bancontact Payconiq Company, Mastercard, Visa en Worldline de jaarlijkse Digital Payment Barometer en kwam na één jaar tot opmerkelijke conclusies.
  • Contactloos betalen met de kaart breekt definitief door bij alle leeftijdscategorieën. De coronacrisis was duidelijk een trigger om dit uit te proberen.
  •  In tegenstelling tot wat de meesten vermoeden, is contactloos betalen met de kaart niet typerend voor de jongere generaties: van alle mensen die minstens één keer contactloos betaald hebben, geven de hogere leeftijdscategorieën zowaar aan er meer mee vertrouwd te zijn dan de groep jongeren.
  • Ondertussen hebben 7 op de 10 Belgen (69%) minstens één keer contactloos met de kaart betaald in een fysieke winkel, in vergelijking met 49% vorig jaar, vóór aanvang van de crisis.
  • Het aantal Belgen dat minstens een keer mobiel heeft betaald in een fysieke winkel stijgt ook: 35% in 2021 tegenover 30% in 2020.
  • Wel zegt voorlopig slechts 4 op de 10 Belgen (van alle leeftijden) goed vertrouwd te zijn met betalen via de smartphone in een fysieke winkel. Bij contactloos met de kaart betalen is dat ondertussen al 7 op de 10.
  • De kloof tussen de populariteit van digitaal betalen en cash betalen is groter geworden: slechts 13% zegt dat cash zijn of haar favoriete betaalmiddel is.
  • Het dalend gebruik van cash zet zich door bij alle leeftijden.

Digitaal betalen zit al jaren in de lift en de huidige pandemie heeft dit verder versterkt. Steeds meer mensen laten de bankbiljetten en muntstukken voor wat ze zijn en halen de bankkaart of de smartphone boven. Dat blijkt uit recent onderzoek van partners Bancontact Payconiq Company, Febelfin, Mastercard, Visa, en Worldline in samenwerking met de VUB: na het verstrijken van één coronajaar, betaalt slechts 13% van alle Belgen nog liefst cash en betaalde 70% al minstens één keer contactloos.

De Vrije Universiteit Brussel voerde onderzoek naar de trends in betaalverkeer en goot de resultaten in de Digital Payment Barometer. Tijdens de maanden maart van dit jaar en vorig jaar werd telkens een representatieve staal van respectievelijk 1.176 en 1.181 Belgen online en telefonisch ondervraagd over hun betaalgewoonten en -voorkeuren. De resultaten laten toe de invloed vast te stellen van de coronacrisis op het betaalgedrag van de Belgen en de evolutie van digitaal betalen in kaart te brengen.

Een eerste belangrijke conclusie van het onderzoek is de definitieve doorbraak van contactloos betalen met de kaart – en dit in alle leeftijdscategorieën. Daar waar in 2019 nog 1 op 3 minstens eenmaal contactloos betaalde, was dit in 2020 gestegen tot bijna de helft (47%) en na 1 jaar coronacrisis hadden 7 op de 10 Belgen kennisgemaakt met contactloos betalen met de kaart. Een opvallende stijging van liefst 50% sinds het begin van de pandemie. De coronacrisis was duidelijk een trigger om contactloos betalen uit te proberen.

Verrassend is dat de grootste sprongen zich voordoen bij de hogere leeftijdscategorieën. Uitschieter is de groep 65- tot 74-jarigen. Van hen heeft 76% als minstens één keer contactloos betaald, tegenover slechts 36% vorig jaar. En van alle mensen die minstens één keer contactloos betaald hebben, geven de hogere leeftijdscategorieën zowaar aan er meer mee vertrouwd te zijn dan de groep jongeren (16-24 jaar). In tegenstelling tot wat de meesten vermoeden, is contactloos betalen dus niet typerend voor de jongere generaties.

De coronacrisis was duidelijk een trigger om contactloos betalen uit te proberen.

digitaal2 Ook betalen met de smartphone in een fysieke winkel zit in een positieve flow, zij het iets minder uitgesproken. Meer Belgen hebben minstens een keer mobiel betaald in een fysieke winkel dan vóór de coronacrisis: 35% in 2021 ten opzichte van 30% vorig jaar, voor aanvang van de crisis. Het verband met leeftijd is omgekeerd aan wat we vaststelden bij contactloos met de kaart betalen. Mobiel betalen in fysieke winkels is dus in de eerste plaats populair bij de lagere leeftijdscategorieën; de 55-plussers zijn er minder vertrouwd mee.

De meest in het oog springende toename situeert zich bij de 16- tot 24-jarigen: bij een vierde van hen is mobiel betalen het afgelopen jaar het favoriete betaalmiddel geworden. Daarvoor was dat slechts 9%. Het gemiddelde van alle leeftijdsgroepen was 8% en steeg een coronajaar later naar 14%.

Voorlopig zegt, over alle leeftijden heen, slechts 4 op de 10 Belgen goed vertrouwd te zijn met betalen via de smartphone in een fysieke winkel. Bij contactloos betalen met de kaart is dat 7 op de 10. Wel is het zo dat een derde van de niet-mobiele betalers het overweegt in de toekomst. Vroeger bedroeg dat aantal slechts een vierde.

Voor steeds minder mensen is cash het favoriete betaalmiddel. Ook dat blijkt uit de cijfers en ligt volledig in lijn van de verwachtingen. De daling van de populariteit van cash zet zich door bij alle leeftijden (van 16% naar 13%), maar is het opmerkelijkst bij de jongste én de oudste deelnemers aan het onderzoek. Opvallend: de leeftijdscategorie die het minst (9%) van cash houdt, is de groep 65- tot 74-jarigen.

Ook in onze portefeuille is de trend letterlijk merkbaar: 6% van de Belgen heeft nooit cash op zak en 42% kan maximaal 20 euro cash op tafel leggen. Gemiddeld had de Belg in 2021 55,60 EUR cash in zijn portefeuille steken, tegenover 61,20 EUR vóór de coronacrisis. Weinig verrassend is het aantal cash betalingen sterk afgenomen: een indrukwekkende daling van maar liefst 39% op een jaar tijd.

Globaal genomen kunnen we vaststellen dat sinds het aanbreken van de crisis de Belgen die graag met de betaalkaart betalen dat liever contactloos doen. In de jongste en de oudste categorie, waar er relatief gezien nog behoorlijke animo bestaat voor cash betalingen, vindt ook een verschuiving plaats van cash naar kaartbetalingen via de terminal. Betalen met de smartphone doet het dan weer vooral goed bij jongeren.

De contactloze kaart is nu het favoriete betaalmiddel van 36% van de Belgen (tegenover 16% vorig jaar); 37% stopt toch nog liever de kaart in de terminal (tegenover 60% in 2020). Slechts 13% zweert nog steeds bij cash.

Conclusie - de invloed van corona

Het feit dat steeds meer Belgen de voorkeur geven aan digitaal betalen is een trend van de laatste jaren, die zich harder heeft doorgezet sinds het uitbreken van de coronacrisis. Toch toont de Digital Payment Barometer enkele opvallende uitkomsten: zo is cash het minst populair bij de 65- tot 74-jarigen en dat kan verband houden met hygiënische motieven. De meest kwetsbare actieve groep is alvast duidelijk cash beginnen te vermijden.

Maar de belangrijkste vaststelling blijft het succes van contactloos betalen met de kaart bij alle leeftijden. Daar waar betalen met de smartphone in een fysieke winkel vooral in trek is bij de categorie 16- tot 24-jarigen, is dat geenszins het geval met contactloos betalen met de kaart.

Daarnaast hebben we gezien dat de kloof tussen de populariteit van digitaal betalen en cash betalen groter is geworden: 87% kiest voor digitaal betalen. Dat mag niet verwonderen want iedereen kent onderhand de voordelen: het is snel, veilig, gebruiksvriendelijk én hygiënisch. Met name de laatste eigenschap kan de verklarende factor zijn voor de opmerkelijkste resultaten uit dit onderzoek.

Kortom, de crisis is de bluts met de buil: het is het zoveelste duwtje in de rug richting een samenleving waar digitale oplossingen het leven eenvoudiger én veiliger maken.  

De Digital Payment Barometer maakt onderdeel uit van Digital Payment Day, een initiatief van koepelorganisatie Febelfin, in samenwerking met de partners uit de betaalsector: Bancontact Payconiq Company, Mastercard, Visa en Worldline. Op die dag maken we elk jaar resultaten van wetenschappelijk onderzoek over digitaal betalen wereldkundig en promoten we digitaal betalen.

 

bron: febelfin.be

Auteur: Stefaan Van Laere

8 reacties

VGGerrit
De financiële sector laat al jaren geen kans voorbij gaan om cash in een slecht daglicht te plaatsen. Het zou daar een groot feest zijn moest cash afgeschaft worden omdat ze zich dan gaan kunnen permitteren om voor werkelijk alles vergoedingen aan te rekenen. Corona kwam ook als een zegen want nu konden ze kaart van hygiëne volop trekken. Je wil toch niet sterven omdat je geld hebt aangeraakt nietwaar!
Dat cash achteruit gaat heeft ook te maken met de bankcontact automaten die overal opgedoekt werden. In vele gemeenten is er niet eens één automaat meer. Je gaat geen 5 km afleggen om geld uit de muur te halen. Daar wordt hier zedig over gezwegen.
Als de vos de passie preekt, boer let op uw kippen (en ganzen)
23/08/21 12:43 REAGEER
josejules
De financiële sector is hier uiteraard de grote winnaar, ten koste van de service naar de cliënt. Eerst een afspraak maken dan mag je de bank binnenkomen, anders ……….
Kinderachtig.
Wat men ook vergeet te melden dat bij iedere digitale betaling de handelaar kosten moet betalen aan payconiq, MasterCard, Bancontact, met als gevolg dat dit de prijs van de goederen ook duurder maakt. Wie betaalt en wie wint???
23/08/21 13:56 REAGEER
Jos Vercruysse
Volledig akkoord met de vorige opmerkingen. Senioren zijn voor banken een gemakkelijke te melken doelgroep, onmondig, kinderlijk en amper op consumentenfora vertegenwoordigd.
Een argument dat ik kreeg was dat je als cash geld bij je thuis bewaart, niet kan bewijzen dat het geen zwart geld is, terwijl als je geld op een bankrekening staat en al je betalingen digitaal verlopen er geen probleem is. Weet ook dat elke bank in België het recht heeft om een rekeninghouder zonder enige motivering of verantwoording te schrappen. Middeleeuwser kan het niet.
23/08/21 14:50 REAGEER
Nedervlaming2
Volledig eens met voorgaande reacties. De huidige regering doet niets om de burgers te beschermen die als een citroen uitgeperst worden. De geldwolven worden alleen maar driester, arrogante reclame boys krijgen vrij spel, de door de overheid beschermde internet maffia is baas in ons eigen huis. Ik zoek een uitweg om zoveel mogelijk alles af te bouwen, minimum internetverkeer, een gewone GSM, geen Instagram en wat nog allemaal wat de kuddedieren bezig houdt.
23/08/21 15:15 REAGEER
Cyper
Ik vind jou wel heel erg overdrijven, Nedervlaming. Je gooit ook veel teveel dingen op één hoop: de regering, de "geldwolven", de reclame, de "internetmaffia" enzovoort. Terwijl dat allemaal afzonderlijke gegevens zijn, die heel vaak totaal niks met elkaar te maken hebben en zelfs soms tegenover elkaar staan... Dat is dus een verkeerde houding. En jouw oplossing, je overal van afsluiten, zal ook niet helpen en zal alleen voor jezelf een straf worden. Je moet je verstand gebruiken en boycotten wat verkeerd of nutteloos is, maar profiteren van wat jouw leven makkelijker kan maken. En je moet je ook niet zo door je slechte humeur laten leiden.
23/08/21 16:21 REAGEER
Swakke22
Ik ben 81. ik betaalenkel nog cache op café, omdat ik dan wat drinkgeld kan geven. Voor de rest betaal ik altijd met de kaart (contactloos als het bedrag niet te groot is. Laatst was ik in de supermarkt aan de kassa, en mijn prtefeulle vergeten. Had ik dan maar met mijn smartphone kunnen betalen. Ik was daar tot heden nog niet aan toe, maar nu ga ik het toch installeren.
27/08/21 12:28 REAGEER
RDS
Veel erger is dat de banken veel service aan hun automaten niet meer te beschikking stellen (zonder vermindering van de bankkosten) en dat men nu voor alles alleen staat thuis. Maar om ganse dagen alles te veranderen en veel dingen onbruikbaar te maken is nog altijd geld
27/08/21 15:38 REAGEER
alex019
er is veel pessimisme lees ik hier. cyper gaat naar de kern. momenteel wordt er veel digitaal gedaan. ook de overheid doet lustig mee en dat wordt vergeten,invullen belastingen,aanvraag pensioen of alle andere zaken. de ziekenfonds aanvraag digitaal loket enz. er is een grote groep die achter blijft en men onderschat dat.en ook nog dit een bank moet winst maken want wie zou zijn geld zetten op een verlieslatende bank.grtjs alex
3/09/21 14:57 REAGEER

Login Registreer

Stefaan Van Laere

Hoofdredacteur
Hoofdredacteur
Hoofdredacteur van SenNet Magazine Stefaan Van Laere (1963) wilde als kind de Tour de France of toch minstens het wereldkampioenschap veldrijden winnen. Door omstandigheden geheel buiten zijn wil is dat er vooralsnog niet van gekomen. Hij is sinds 1988 actief als beroepsauteur en journalist met een brede waaier aan interesses. Hij schreef intussen meer dan 80 boeken (zowel fictie als non-fictie) voor jeugd en volwassenen en publiceerde artikels in tal van kranten en magazines. Ook heeft hij zijn eigen uitgeverij (Partizaan). Hij is van oordeel dat elk onderwerp interessant genoeg is om over te schrijven en dat leeftijd vooral een getal is. www.stefaanvanlaere.be www.partizaan.befacebook

Meer artikels van Stefaan Van Laere

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels