Deel via

De rol van senioren door de geschiedenis heen

August 2021
Vind je de term 'senior' eerder een eretitel dan een belediging? Je hebt groot gelijk! Doorheen de eeuwen heen speelden senioren overal in de wereld hun rol en werd met hun ervaring rekening gehouden. Dat zal in de toekomst meer dan ooit belangrijk zijn, want het aandeel van de 65-plussers in de bevolking neemt steeds toe. Laura Carstensen, professor in de psychologie aan de Stanford University, en expert in het thema veroudering, duikt in de geschiedenis.

Zowel in westerse als oosterse samenlevingen stijgt het percentage senioren snel. Maar we zijn nog niet geprogrammeerd voor 25 of zelfs 30 jaar vrije tijd. Dit vormt een uitdaging voor onze huidige maatschappelijke structuur en hoe we ons aanpassen, zal de rol van senioren nu en in de komende jaren beïnvloeden.

Hoe je je tijd na je pensionering kunt invullen, is één kant van het probleem, maar er zijn ook andere zorgen. Gaat ons zorgstelsel failliet of zal het pensioenstelsel zal instorten onder de last van een vergrijzende bevolking?

 Laura Carstensen, professor in de psychologie aan de Stanford University, waar ze stichtend directeur is van het Stanford Center on Longevity en de hoofdonderzoeker van het Stanford Life-span Development Laboratory is een expert op het gebied van veroudering.

Wat is een senior?

“Om beter te begrijpen hoe de rol van senioren in onze samenleving ten goede kan veranderen, is het belangrijk om te begrijpen waar we vandaan komen en waar we naartoe willen. Laten we eens kijken naar de verschillende rollen die ouderen door de geschiedenis heen hebben gespeeld. Wat is een senior? Mensen hebben de neiging om mensen in categorieën in te delen. In feite categoriseren we mensen sinds het begin van de beschaving. Wanneer iemand de leeftijd van 65 jaar bereikt, wordt hij/zij gecategoriseerd als senior, ook als die persoon zichzelf niet als oud of senior herkent. Het is eerder een sociale constructie dan een bepaald biologisch stadium.”

Bovendien kan de chronologische leeftijd die wordt aangeduid met ’ouderdom’ zowel cultureel als historisch variëren. Helaas is er altijd een stigma verbonden aan ‘oude mensen’ en ‘ouderdom’, en dat is de reden waarom verschillende culturen over de hele wereld de behoefte voelen om eufemismen te vinden, zoals:

  • Senioren
  • Oudere volwassenen
  • De herfst van het leven
  • De avond van het leven
  • Voor hoogbejaarden: de winter van het leven
  • De Gouden Tijd

Sommige van deze termen kunnen neerbuigend overkomen en veel mensen vinden het helemaal niet leuk om als ouderen of senioren te worden gecategoriseerd. In plaats daarvan zouden ze liever gewoon ‘oud’ worden genoemd en het feit onder ogen zien dat ze niet zo jong zijn als ze ooit waren. Anderen zien de term 'oud' als iets met een negatieve connotatie en weigeren dat soort categorisering. Hoe dan ook, het is een gevoelige kwestie.

Hoe is de rol van senioren in de loop van de geschiedenis veranderd?

“Genetisch gezien zijn we niet slimmer of hartelijker dan onze familieleden 10.000 jaar geleden waren. Desalniettemin zijn we in de praktijk biologisch fitter dan onze overgrootouders.”

Waar komen we vandaan? En hoe is de rol van senioren door de geschiedenis heen veranderd? Historisch gezien zijn er verrassende en vaak trieste feiten over ouderdom. Vanuit biologisch oogpunt was de levensverwachting vóór de 20e eeuw vaak lager dan 60 jaar. Dus niemand had het soort levensduur dat we vandaag zien.

Vanuit sociologisch oogpunt is er altijd enige onduidelijkheid geweest over ouderdom. Ouderdom kan ofwel worden gezien als een bron van wijsheid en prestige of als een stadium van verval en een bron van lijden.

Oude tijden

senioren2 Hoewel sommige sterke, gezonde mensen de leeftijd van 70 bereikten, stierven de meesten voor hun vijftigste. Degenen die in de veertig werden, werden met respect behandeld, terwijl degenen die zwak waren als een last werden beschouwd, genegeerd en zelfs gedood.

In de oudheid werd de categorie ‘oud’ niet op basis van leeftijd toegepast, maar op het verlies van het vermogen om nuttige taken uit te voeren.

 Klassieke Griekse en Romeinse culturen

Ouderdom werd gezien als een fase van verval, terwijl vooral schoonheid, kracht en jeugd werden gewaardeerd. De Atheners, in de tijd van Aristoteles, hielden niet van oude mensen en kwamen vaak tegen hen in opstand.

Middeleeuwen en renaissance

Geen van beide tijdperken bleek de ‘gouden eeuw van veroudering’ te zijn en er was vaak een antagonistische benadering van ouderen. Ouderdom werd vaak afgeschilderd als een wrede of zwakke levensfase. Afhankelijk van de omstandigheden konden ze "gerespecteerd of veracht, geëerd of ter dood gebracht worden". Sommige van de 16e-eeuwse utopisten, zoals Thomas More en Antonio de Guevara, begonnen zich echter een wereld voor te stellen waarin oude mensen konden kiezen tussen leven in aftakeling of waardig sterven. Op dat moment was een leven van meer dan 65 jaar een zeer zeldzame prestatie.

Mediterrane en Latijnse cultuur

Dit is een andere cultuur die ouderen vereert als belangrijke mensen. De oudste generatie wordt vaak ingezet om te helpen bij de zorg voor de jongsten, terwijl de kostwinners buitenshuis werken. Als zodanig bleven ouderen grondig geïntegreerd, tot ver in de latere levensfasen. moderne tijd Door vele verbeteringen door de eeuwen heen is de levensverwachting nu ongeveer 79 jaar voor mannen en 83 jaar voor vrouwen. Maar in moderne westerse culturen is de culturele status van senioren afgenomen. Naarmate ze langer leven, raken ouderen vaak ontheemd vanwege financiële beperkingen of het onvermogen om zelfstandig te wonen. Velen worden gedwongen te verhuizen naar bejaardentehuizen, begeleid wonen en verpleeghuizen. Sommigen beschrijven dit fenomeen zelfs als 'ageism'.

Georges Minois stelt dat "altijd en overal de jeugd de voorkeur heeft gekregen boven de ouderdom". De moderne westerse cultuur staat bekend om de individualistische focus op jeugd, zelfredzaamheid en individualisme. Als gevolg daarvan hebben de Verenigde Naties in 2011 een mensenrechtenverdrag voorgesteld dat specifiek ouderen zou beschermen.

Feit is dat veel gezinsdynamieken drastisch zijn veranderd, met meer grootouders dan kinderen. Zoals Laura Carstensen het stelt: “Die piramide die altijd de verdeling van de leeftijd in de bevolking vertegenwoordigde, met veel jongeren onderaan en een kleine piek van oudere mensen die tot op hoge leeftijd overleven, is omgevormd tot een rechthoek."

De rechthoek- of kubusvorm betekent dat voor het eerst in de geschiedenis van de menselijke soort de meeste baby's die in de ontwikkelde wereld worden geboren, de kans krijgen oud te worden. Laura Carstensen stelt ook dat de stijging van de levensverwachting niet gebeurde omdat we sterker zijn dan onze voorouders, maar omdat cultuur, wetenschap en technologie een sleutelrol speelden bij het verbeteren van gezondheid en welzijn.

Welke rol spelen oudere volwassenen in de huidige samenleving?

"De 20ste eeuw was getuige van twee ingrijpende veranderingen in regio's van de wereld waar mensen goed zijn opgeleid en wetenschap en technologie floreren." Laura L. Carstensen

Als we bereid zijn te luisteren en te leren, is het gemakkelijk in te zien dat het belang van ouderen voor onze samenleving verder gaat dan oppassen op kleinkinderen, verhalen vertellen, geld en eten geven. De immense oceaan van ervaring en wijsheid kan als een baken dienen voor jongere generaties.

Ouderen spelen ook een sleutelrol bij het onderwijzen van culturele waarden aan jongeren en het bewaren van tradities, aangezien ze de bewakers zijn van een rijk cultureel erfgoed.

Zijn we op weg naar een leeftijdsinclusieve samenleving?

Hoewel er in de ontwikkelde landen nog steeds een aanzienlijk aantal senioren in armoede leeft, is er volgens The Guardian de afgelopen twintig jaar veel moeite gedaan om de armoede onder gepensioneerden terug te dringen. In plaats van ons te concentreren op een ontmoedigende visie op de impact van een vergrijzende bevolking, zou het helpen als we een meer evenwichtige benadering zouden volgen bij de implementatie van nieuwe beleidsoplossingen die de echte uitdagingen zouden aanpakken, zoals:

  • Hoe kunnen we ervoor zorgen dat oudere volwassenen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben om hun huis zo lang mogelijk aan te passen aan de ouderdom?
  • Hoe kunnen we ervoor zorgen dat degenen die voor oudere volwassenen zorgen, de ondersteuning en training krijgen die ze nodig hebben?
  • Hoe bieden we ondersteuning om senioren in staat te stellen bij te blijven dragen aan de samenleving met de beste kwaliteit van leven?

Het milieu seniorvriendelijk en toegankelijker maken moet een zorg zijn van elke overheid, vooral als het gaat om het bieden van veilige omgevingen om te wandelen, fietsen en het openbaar vervoer te nemen. In Singapore hebben ouderen bijvoorbeeld een kaart die ze kunnen vegen bij oversteekplaatsen om de verkeerslichtwisselingen te vertragen, zodat ze genoeg tijd hebben om de straat over te steken (bron: The Guardian).

Auteur: Stefaan Van Laere

7 reacties

Helena van Troje
Zo een kaart aan de lichten zie ik best wel zitten. Verder vraag ik me af of het echt nodig is dat de staat zich weer gaat moeien met de zelfredzaamheid van ouderen. Wij kunnen toch zelf uitvissen wat we nodig hebben en waar we die hulp kunnen vinden? Of bedoelen jullie dat de overheid overzichtelijke info samen brengt over wat er allemaal mogelijk is, om zo lang als mogelijk in je eigen huis te blijven en jezelf te verzorgen. Wat het financiële plaatje betreft, dat heb je voor een deel toch ook zelf in handen. Heb je je hele leven niets uitgevoerd en alleen maar gestempeld dan zal het iets moeilijker worden...Heb je hard gewerkt en een appeltje voor de dorst opzij kunnen leggen dan zal het wat makkelijker gaan. Voor de mensen die om welke reden dan ook niet voor dat appeltje hebben kunnen zorgen kan de staat zijn verantwoordelijkheid opnemen.Maar daarin vind ik dat we eerlijk moeten blijven.
23/08/21 13:56 REAGEER
Cyper
Hard werken geeft niet altijd de zekerheid van een "appeltje voor de dorst", Helena. Ik zou ze niet te eten willen geven, de vele mensen die zich hun hele leven de pleuris hebben gewerkt en die nu tot op de draad versleten op een minimumpensioentje zitten te overleven, of zelfs dat niet hebben en bij het OCMW moeten aankloppen voor een "aanvulling". Zowel tegenover jonge werklozen als oude gepensioneerden wordt nog altijd met de strafbanvloek van "je hebt niet hard genoeg gewerkt" gezwaaid om armoede te justifiëren. Terwijl ik ook een massa mensen ken, die niet half zo hard hebben gewerkt maar ofwel veel geluk hebben gehad, of rijk zijn geworden door anderen uit te buiten... Als de overheid er niet was om die scheeftrekking in gepensioneerden recht te trekken, dan zouden er evenveel arme bedelaars en daklozen langs onze straten zwerven als in de Verenigde Staten of in ontwikkelingslanden. Of in de achttiende eeuw. Je hebt je toekomst heus niet altijd zélf in handen...
23/08/21 16:11 REAGEER
Mooi verwoord Cyper, 'n doordenkertje. PS: Je moet ook 'n dosis geluk hebben.....
23/08/21 16:35 REAGEER
Helena van Troje
Ik ben het voor een groot stuk met je eens Cyper. Maar als je regelmatig geconfronteerd wordt met de verhalen van mensen uit je dichte omgeving over hun frustraties als ze moeten werken met te werk gesteld werklozen, dan ga je een en ander vanuit een ander gezichtspunt bekijken.Ik denk niet dat het de bedoeling is dat je in juni een trui met lange mouwen aandoet om je prikplaatsen te verstoppen, ik denk ook niet dat je het werken kan noemen als je zoveel als je kan jezelf drukt en ergens ongezien een tukje gaat doen terwijl de anderen zich uit de naad werken. Tot spijt van wie het benijdt zijn er nog meer dan genoeg profiteurs van de vangnetten van de staat. Heel erg dus voor de mensen die zich uit de naad hebben gewerkt en met een bestaansminimum moeten rondkomen.Daarom mijn laatste zin: dat we eerlijk moeten zijn in onze maatschappij en solidariteit moet de mensen bereiken die het verdienen. Tja, volgens jou blijf ik dus met mijn schuld en boete houding zitten....Ik heb teveel gezien denk ik...Zelf ben ik heel bewust een tijd thuis gebleven om mijn kinderen op te voeden en niet in de kribbe of bij een onthaalmoeder te zetten. Dat laat zich nu in mijn portemonnee voelen, daar ik absoluut niet wou gaan stempelen. Ik wou dat zo omdat ik zelf altijd op internaat gezeten heb.
23/08/21 17:28 REAGEER
jam
Oud of jong,je moet het geluk hebben gerespecteerd te worden .Je nuttig voelen en waardevol als mens, zelfs als je voor sommige dingen hulp vraagt of nodig hebt.Spijtig genoeg ,sinds, vorig jaar covid 19 de kop opsteekt krijg ik eerder verwijtende blikken ,dan meelevende .Rond mijn 50 jaar kreeg ik van een jongere collega de vraag wanneer ik zou stoppen met werken.Dat was zonder enige twijfel een goedbedoelde vraag. Ik had er nog niet aan gedacht.Alsof ik wou stoppen met mijn werk,trouwens werken heeft niet enkel een financiele reden dan wel gewoon het feit dat ik mijn werk nuttig vond en bovendien graag deed.Op mijn 58 werd ik ziek en na een jaar op pensioen gesteld.Voordien vroeg mijn zus mij,goedbedoeld,wanneer stop je met werken.
Mijn antwoord luidde 65 .Zij was daarover verwondert met de woorden ;wat is dat toch met mijn broers.Of je oud bent of niet ,een mens moet zijn geluk zelf kunnen bepalen.Wat zou ik graag na mijn ziekte opnieuw hebben kunnen werken,dat voelde ook; uit het oog uit het hart.We zijn nog steeds niet ontwikkelt genoeg om ons geluk te maken met de dagen te vullen.Hoeveel activiteiten zouden doodbloeden zonder de vele vrijwilligers,die dikwijls ook ouderen zijn.Zo zou ik nog een tijd kunnen doorgaan.
23/08/21 17:07 REAGEER
rafand
De jonge generaties zijn in de weelde geboren en zijn niet bekwaam om hun toekomstig levenscomfort te verzekeren. Van beheren en beheersen van schaarste hebben ze geen kaas gegeten. Vier decennia geleden werden rekenmachines in scholen toegelaten. Dit luide meteen de aftakeling van het geheugenverlies in. Iets herstellen kunnen ze niet meer. Men begint nu met mondjesmaat aan de circulaire economie, maar zoals gewoonlijk weten ze niet waar de "allround" kennis voor het grijpen ligt, namelijk bij de 80 plussers. Ik kan er van meespreken, want mijn 41 jaren avondonderwijs raak ik mijn kennis nog aan de straatstenen niet kwijt. Een dokter-geriater vertelde mij 40 jaar geleden: Aan onze universiteiten worden er VAKIDIOTEN aan de lopende band gemaakt. Terzijde die dokter had in zijn studententijd drie doctoraten behaald.
24/08/21 00:58 REAGEER
jam
Veel kennis staat in boeken,of kun je sinds een aantal jaren vinden op het middel dat we hier gebruiken,het internet.Echter niet alles is hier te vinden.Oude mensen kennen veel of weten veel,dat noemt men overlevering en ervaring.Het water bestaat al eeuwen dus moet het niet opnieuw worden uitgevonden.Boekenwijsheid is in het woord zelf ,terug te vinden,wijsheid uit boeken.Jonge mensen zijn een lust voor het oog,oude mensen ,minder mooi misschien of geholpen door botox zijn waardevol.Als je de geschiedenis niet kent weet je niet waarheen je moet .Dus heb respect voor ouderen en beschouw ze niet op hun economische waarde of verliespost.Waar zou ons land staan zonder ouderen en babyboomers.Er is niets tegen recyclage,dus evenmin het hergebruik van kennis.
24/08/21 09:11 REAGEER

Login Registreer

Stefaan Van Laere

Hoofdredacteur
Hoofdredacteur
Hoofdredacteur van SenNet Magazine Stefaan Van Laere (1963) wilde als kind de Tour de France of toch minstens het wereldkampioenschap veldrijden winnen. Door omstandigheden geheel buiten zijn wil is dat er vooralsnog niet van gekomen. Hij is sinds 1988 actief als beroepsauteur en journalist met een brede waaier aan interesses. Hij schreef intussen meer dan 80 boeken (zowel fictie als non-fictie) voor jeugd en volwassenen en publiceerde artikels in tal van kranten en magazines. Ook heeft hij zijn eigen uitgeverij (Partizaan). Hij is van oordeel dat elk onderwerp interessant genoeg is om over te schrijven en dat leeftijd vooral een getal is. www.stefaanvanlaere.be www.partizaan.befacebook

Meer artikels van Stefaan Van Laere

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels