Deel via

Export blijft de motor van onze voedingsindustrie

September 2021
Corona heeft er op allerlei vlakken stevig ingehakt. Niet in het minst op onze bedrijven, en het is zaak om de draad snel weer op te pakken. De export is nu eenmaal de motor van onze industrie, weet men bij Fevia. De vertegenwoordiger van de Belgische voedingsindustrie geeft ons een blik op de toekomst. Meer dan ooit zullen onze bedrijven moeten mee zijn met de nieuwe ontwikkelingen om onze welvaart te blijven verzekeren, is de boodschap.

Contacten maken nieuwe contracten. Maar hoe onderhoudt een voedingsbedrijf haar internationale relaties in tijden van een gezondheidspandemie? Want crisis of niet: export blijft de motor van de groei van de Belgische voedingsindustrie. Wij legden onze oren te luisteren bij een aantal leden-voedingsbedrijven: keren we ooit nog terug naar de oude manier van zaken doen? (Fevia)

 

 

Hybride is het sleutelwoord

De reisrestricties dwongen voedingsbedrijven om volledig over te schakelen naar het digitale. “Tijdens de lockdown gingen onze meetings met klanten volledig online door. In aanloop naar de meeting, stuurden we klanten wel op tijd een aantal stalen op zodat we die tijdens de call konden bespreken”, vertelt Yves Boone van Lilly’s Cakes. 

Hoe maakten bedrijven dan nieuwe contacten? “Als wij niet tot bij een prospect geraken, dan brengen we de prospect gewoon virtueel tot bij ons. Tijdens de lockdown organiseerde Frigilunch virtuele bedrijfsbezoeken. Op die manier krijgt een potentieel nieuwe klant een zicht op het productieproces en hoe de kwaliteitsprocedures verlopen”, aldus Anthony Botelberge van Frigilunch.

Mix van fysiek en digitaal

Voedingsbedrijven verwachten dat de toekomst een mix brengt van fysieke en digitale ontmoetingen.

Davy Van Poucke van Dely Wafels: “Fysieke meetings zijn echt wel broodnodig. Want kwaliteit kan je niet proeven door een computerscherm. De coronacrisis bracht wel een mentaliteitsshift: we gaan bijvoorbeeld niet voor elke meeting een grote verplaatsing doen. Voor opvolgmomenten met huidige klanten, kan dat digitaal. Voor nieuwe klanten is dat eerste, fysieke contact heel belangrijk. Onderschat de kracht van een fysieke ontmoeting niet.”

 

Stijgende kosten eisen hun tol

Nu de economie wereldwijd opnieuw op gang komt, zien voedingsbedrijven hun kosten enorm de hoogte ingaan. Niet alleen grondstofprijzen zijn duurder geworden, maar ook verpakkingen, transport en logistiek. Voedingsbedrijven trekken aan de alarmbel en hopen dat de markt zich snel stabiliseert.

Stijgende kosten eisen hun tol

Annick Janssens van Milcobel: “De kostprijs van containertransport is heel hard gestegen, en bovendien loopt het boeken van containers moeizaam. Ook het wereldwijde tekort aan hout heeft een invloed op het aanbod van paletten en karton. Onze teams doen er alles aan om flexibele oplossingen te vinden voor deze tekorten, zodat de impact voor klanten beperkt blijft.” 

Kosten doorrekenen

Die stijgende kosten moet je als voedingsbedrijf kunnen doorrekenen. “De kostprijs van elk ingrediënt dat Lilly’s Cakes gebruikt, is aan het stijgen. Verpakkingen? Die stijgen met 30%. Wij zijn momenteel de contracten met onze leveranciers aan het vastleggen voor volgend jaar. En die prijzen gaan door het dak. De consument gaat vanaf 2022 meer moeten betalen voor onze producten. Dat staat buiten kijf”, aldus Yves Boone van Lilly’s Cakes. 

De heruitvinding van events

Events zijn belangrijke gebeurtenissen om als voedingsbedrijf nieuwe kansen te grijpen. Na lang wachten, mogen grote events in openlucht opnieuw doorgaan in ons land. Maar hoe ziet de toekomst eruit voor grootschalige indoor evenementen in het buitenland? Wat de toekomst brengt, is nog koffiedik kijken. Maar één ding staat vast: fysieke events blijven een vaste waarde.

Zo blijven beurzen een belangrijk kanaal voor voedingsbedrijven om hun producten aan de wereld te tonen, bestaande contacten te onderhouden en om nieuwe klanten te ontmoeten. Maar ook beurzen ontsnapten niet aan de versnelde digitaliseringsgolf die de coronacrisis met zich meebracht, en moesten zichzelf heruitvinden. 

Na lang wachten gaat Anuga, één van de grootste voedingsbeurzen in Europa, opnieuw door van 9 tot 13 oktober. Een belangrijk momentum, waar niet minder dan 160 Belgische voedingsbedrijven aan deelnemen. Voor de eerste keer in de geschiedenis voorziet Anuga een digitaal luik aan het event.

Benieuwd welke Belgische voedingsbedrijven deelnemen aan Anuga? Bekijk het overzicht op de food.be website

Ecotrophelia Europe gaat online

Ecotrophelia, de Europese innovatiewedstrijd gaat dit jaar online door en dus niet op Anuga zelf. Een team studenten van de KULeuven campus Geel vertegenwoordigt ons land op zondag 24 oktober met Barry, een 100% allergeenvrije, krokante en lekkere ontbijtreep. Slepen we dit jaar een prijs in de wacht? We duimen!

Het beste van België in één magazine

In aanloop naar Anuga maakten we met ons promotiemerk “Food.be – Small country. Great food.” een magazine op, waarin we uitpakken met wat ons land als de beste te bieden heeft: fantastische voeding en dranken. We bundelden de leukste wist-je-datjes en de mooie verhalen van onze leden-voedingsbedrijven. 

Wist je bijvoorbeeld dat de export van voeding en dranken goed is voor 1/10de van de totale export van ons land? En dat Belgische voedingsbedrijven extreem efficiënt zijn in het vermijden van voedselverliezen? De verliezen zijn beperkt tot 1,5% en onze ondernemers blijven investeren in het hergebruik van grondstoffen!

 

Bekijk het magazine

 

Bron: fevia.be

Auteur: Stefaan Van Laere

0 reacties

Login Registreer

Stefaan Van Laere

Hoofdredacteur
Hoofdredacteur
Hoofdredacteur van SenNet Magazine Stefaan Van Laere (1963) wilde als kind de Tour de France of toch minstens het wereldkampioenschap veldrijden winnen. Door omstandigheden geheel buiten zijn wil is dat er vooralsnog niet van gekomen. Hij is sinds 1988 actief als beroepsauteur en journalist met een brede waaier aan interesses. Hij schreef intussen meer dan 80 boeken (zowel fictie als non-fictie) voor jeugd en volwassenen en publiceerde artikels in tal van kranten en magazines. Ook heeft hij zijn eigen uitgeverij (Partizaan). Hij is van oordeel dat elk onderwerp interessant genoeg is om over te schrijven en dat leeftijd vooral een getal is. www.stefaanvanlaere.be www.partizaan.befacebook

Meer artikels van Stefaan Van Laere

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels