Deel via

Samen ons land mooi(er) maken

October 2021
Erger je je soms ook blauw aan de vuile straten? Vertegenwoordiger van de Belgische voedingssector Fevia zet met een aantal partners mee de schouders onder een campagne tegen zwerfvuil. De boodschap is duidelijk: als we met zijn allen - jong én oud - hier de schouders onder zetten houden we ons land proper en daar is iedereen bij gebaat.

De strijd tegen zwerfvuil is een werk van lange adem en is duidelijk nog niet beslecht. Vlaanderen maakt regelmatig schattingen over de omvang van het zwerfvuil en de cijfers voor 2019 zijn allesbehalve bemoedigend. In Wallonië en Brussel bestaan dergelijke statistieken niet of zijn ze niet publiek toegankelijk. Een aantal versnipperde gegevens, onder meer de resultaten van de “Grand nettoyage de printemps”, tonen weliswaar geen negatieve evolutie, maar ook geen echte verbetering.  

Regionale experts

Waren we dan te optimistisch toen we ons eind 2020 in een overeenkomst met de drie regionale ministers engageerden om het zwerfvuil met 20% te verminderen, samen met Comeos en Fost Plus? Fevia denkt van niet. Met de financiering van de oprichting van regionale expertise-eenheden in zowel Vlaanderen (Mooimakers) als Wallonië (BeWapp) legden we de basis voor een gecoördineerde aanpak van het probleem. Gemeentes hadden ook vóór de oprichting van deze cellen natuurlijk al een zwerfvuilbeleid. Maar er waren weinig of geen deskundigen tot wie ze zich konden wenden. En er was weinig of geen gecoördineerde regionale aanpak, laat staan een overkoepelende zwerfafvalstrategie. Hetzelfde geldt eigenlijk ook Brussel, alhoewel de schoonmaak op gewestelijk niveau via Net Brussel verloopt.

Na 5 jaar werking van Mooimakers en BeWapp, is die expertise er nu wel. Bovendien zijn er nu ook tal van instrumenten ingevoerd, zoals:

  • Begeleiding van gemeenten en lokale schoonmaakplannen
  • Opleidingen voor gemeenten en van agenten die openbare netheid controleren
  • Innovatieve projecten zoals de ontwikkeling van de ideale vuilnisbak
  • Tests voor een aangepaste uitrusting van parkeerterreinen langs autosnelwegen
  • Een beter inzicht in het gedrag van de burgers op het gebied van zwerfvuil en illegaal storten
  • Diverse maatregelen en studies ter verklaring en becijfering van het afval afkomstig van zwerfvuil
  • Bekende merken die campagne voeren voor netheid in de publieke ruimte
  • Mobilisatie en erkenning van Mooimakers en Schoonmaakambassadeurs
  • Sensibiliseringscampagnes over het ganse Belgische grondgebied.

​​​​​

Gedrag veranderen

Waarom werkt het dan niet of onvoldoende? Waarom werpen sommige mensen hun verpakkingen, sigarettenpeuken, stukjes papier of maskers nog steeds op de grond en in de natuur? Wat is nodig om dat gedrag te veranderen? In bepaalde gevallen is het mogelijk om met preventieve maatregelen het afval te beperken. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van herbruikbare bekers bij bepaalde evenementen of op hiervoor geschikte plaatsen.

Maar als we het probleem daadwerkelijk willen aanpakken, dan moeten we het gedrag van de burgers veranderen. Althans van hen die hardleers zijn. Tot nu toe lukt ons dat niet. Toch mogen we niet opgeven en moeten we hierop verder inzetten. Er bestaan al verschillende initiatieven om hierin verandering te brengen:

  1. Vlaams Minister Zuhal Demir nam het initiatief om verschillende actoren rond de tafel te brengen om samen de strijd aan te binden tegen zwerfvuil en samen een charter uit te werken. Ook de verpakkingswereld, waaronder Fevia en Fost Plus, werden uitgenodigd om hieraan deel te nemen. Maar dat is niet alles. Voor het eerst hebben vele andere actoren, zoals de transport- en de bouwsector alsook de landbouwgemeenschap, zich ertoe verbonden sensibiliseringscampagnes op te zetten. Alle beleidsniveaus waren hierbij ook betrokken. Voor Fevia is dit een goede zaak. Zwerfafval gaat inderdaad niet alleen over verpakkingen. Alleen als we onze krachten bundelen, kunnen we resultaten boeken.
  2. In het kader van die charter engageert Fost Plus zich om de controlebrigades gedurende vijf jaar te financieren. De bedoeling is te testen en aan te tonen dat handhaving op het terrein kan werken. Wij horen maar al te vaak dat het erg moeilijk is iemand te betrappen die iets op de grond gooit en dat als je dat toch doet, het moeilijk is de dader te beboeten. Met deze gerichte proefprojecten willen wij testen en aantonen dat dit haalbaar is.
  3. Na De Haan en Antwerpen, zal Namen vanaf 1 september The Click testen, een innovatief project van Fost Plus. De bedoeling is om met UCoins de juiste handeling te belonen, zoals je afval in de juiste publieke vuilnisbak gooien. Die vuilnisbakken worden dan zeer fijnmazig nagesorteerd om zoveel mogelijk materiaal te kunnen recupereren. Voor Fevia is het Click-project een moderne en efficiënte versie van de toekenning van een "waarde" aan afval. De proefprojecten die op grote schaal worden uitgerold, moeten ons in staat stellen te evalueren of het systeem al dan niet werkt.
  4. Fevia verbindt zich er dan ook toe haar leden verder te mobiliseren. Wij vragen aan alle bedrijven, niet alleen de drankensector, om de impact van hun naambekendheid te gebruiken om zwerfvuil te bestrijden. Fevia zal hen hierin bijstaan. Wij zullen ook een code van goede praktijken opstellen voor het uitdelen van samples of staaltjes in de publieke ruimte.
  5. De proefprojecten met terugkeerpremies, die gedurende twee jaar in verschillende Waalse gemeenten zijn uitgerold, zijn in juni afgelopen. Een evaluatie is lopende en de resultaten zijn eind september beschikbaar. Op basis hiervan zullen we de haalbaarheid van verschillende nieuwe acties moeten onderzoeken. Fevia, en de verpakkingswereld in het algemeen, tonen zich hier, net zoals in Vlaanderen, als een actieve speler die openstaat voor innovatie.
  6. In Brussel nam minister Marron het initiatief om samen met een groot aantal actoren een strategie voor publieke netheid uit te werken. Ook de verpakkingswereld wil bijdragen tot het welslagen van een dergelijke strategie.
  7. Op 17 september ondertekent Fevia Vlaanderen samen met ministers Demir en Crevits de Green Deal "Anders Verpakken". Deze Green Deal is gericht op het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen om eenmalige verpakkingen in de takeaway sector te verminderen.

 

Nood aan meer samenwerking

Zullen we met die maatregelen de zwerfvuilplaag volledig de kop in kunnen drukken? Waarschijnlijk niet. Er is nood aan meer samenwerkingsverbanden, meer betrokkenheid van alle actoren en meer innovatie. Maar het zal ons zeker helpen om de juiste weg in te slaan. Ook de omzetting van de richtlijn betreffende Single Use Plastics brengt verandering in de situatie. Vanaf 2023 zullen de producenten van producten die in het afval terechtkomen, zelf de schoonmaak ervan moeten financieren. Iedereen, niet alleen de verpakkingssector, zal hiervan de impact voelen. De verpakkingswereld zal hier zijn verantwoordelijkheid blijven nemen, zoals in de jaren negentig met de oprichting van Fost Plus, een ware revolutie van het afvalbeleid die tot zeer goede resultaten leidde. Samen staan we sterk!

 

Bron: fevia.be

Auteur: Stefaan Van Laere

9 reacties

Cyper
Ik hoor altijd "ergert u zich ook blauw aan al dat zwerfvuil?" en dan schudt iedereen hevig van ooo,ja. Zou dat wel waar zijn? Dan denk ik meestal: als iedereen zich zo blauw ergert, dan is ofwel iedereen schizofreen en doet tegelijkertijd voortdurend iets, waar hij zich zélf blauw aan ergert, ofwel liegt minstens de helft en ergert zich er helemaal niet aan. Want iedereen is iedereen! En als iedereen zich eraan ergerde, zou er geen zwerfvuil liggen... Zwerfvuil wordt niet s'nachts gedumpt door een soort boze kaboutertjes, maar wordt rondgestrooid door mensen. Die zich dan schijnheilig overdag blauw ergeren? Komkom. Liegen doen ze, minstens de helft. Liegen dat ze zwart -pardon, blauw zien.
6/10/21 01:53 REAGEER
denardenees
het zwerfvuil in ons land is een ware schande waar voor delen van de bevolking voor verantwoordelijk zijn als iedereen eens voor eigen deur zou vegen dat zou een eerste grote stap zijn naar meer netheid als men soms ziet hoe het onkruid welig tiert op de voetpaden en hoe zakjes afval langs wegen worden achtergelaten .....
en dan klagen over hoge taksen ja personeel dat kost geld !!!!!
11/10/21 16:50 REAGEER
jam
Zelfs als er geen vuilbakken op de straat staan, geeft ons dat niet de toestemmin, het op de straat te werpen.Vuilbakken op straat dienen niet om ons huisvuil in te deponeren.Aan de droogdokken, in Antwerpen, waar veel mensen samenkwamen ,vorig- en dit jaar, door corona werd veel afval gedumpt.De vuilismannen zitten ook liever thuis, bij hun famillie dan s'avonds extra uren te moeten presteren omdat het afval naast de afvalcontainers werd gedropt.Seignoren,sommigen gedragen zich als boeren(ongemanierde enkelingen).
11/10/21 17:16 REAGEER
Coolio
Ik kees voor de zoveelste keer: sensibiliseren. Dat gebeurt al jarenlang... tevergeefs.
Een efficiënte en effectieve aanpak bestaat uit:

1. SENSIBILISEREN
Via een campagne wijzen op het storend karakter van achtergelaten afval en op het inciviek gehalte van wie afval achterlaat.

2. AANKONDIGING REPRESSIEVE FASE
Expliciet afficheren dat vanaf datum X gestart zal worden met een repressieve fase.
Aankondigen van o.m.:
- de installatie van (al dan niet verplaatsbare) camera's op gekende afvaldumpingssites (hotspots);
- de mogelijkheid dat vingerafdrukken genomen zullen worden op achtergelaten recipiënten;
- meedelen dat de werkelijke kosten vd onderzoeksdaden in kaart gebracht zullen worden en verhaald zullen worden op de bewezen vervuiler.

3. Wat de meeste politici niet durven voorzien: een daadwerkelijke REPRESSIEVE FASE.
3.1 Hoge basisboetes (min. 1000 E) voorzien per persoon van wie bewezen wordt dat deze afval, inbegrepen plaatselijke verbruiksafval, heeft achtergelaten of gedumpt.
3.2 Camera's, camera's en camera's plaatsen nabij gekende afvaldumpingsites.
3.3 Op zomerse dagen: een zeker percentage van de dikwijls omvangrijke gemeentelijke of stedelijke ambtenarencapaciteit vrijmaken om teams samen te stellen die camera's installeren op zomerse hotspots waardoor de vervuilers en hun nabij-geparkeerde voertuigen in beeld kunnen worden gebracht en/of die zelf ter plaatse een en ander noteren of in beeld brengen en die 's anderendaags nagaan of en waar er daadwerkelijk verbruiksafval achtergelaten werd + die recipiënten verzamelen om desnoods vingerafdrukken te kunnen doen preleveren (igv latere discussie). (Niet te vergeten: deze ambtenaren dienen wellicht formeel de bevoegdheid ad hoc te worden verleend.)
3.4 Zo nodig samenwerking met politie voor de correcte afname van verhoren van geïdentificeerde vervuilers die de boete niet betalen.

Wedden dat dit, samen genomen, een aanzienlijk gunstig effect zou kunnen hebben op de problematiek van de plaatselijke verbruiksafval en zwerfvuil?
11/10/21 18:27 REAGEER
mapo
heel goed verwoord
13/10/21 20:36 REAGEER
Boomzaag
Waarom maken we het moeilijk.... met statiegeld is het probleem 70% opgelost.... het zijn dezelfde firma's , zoals Cola die in de USA sinds vorige eeuw statiegeld hebben in de US .... waarom hier niet ... het is misschien te simpel????
11/10/21 19:59 REAGEER
Treeserik
volledig akkoord, ik ruim mijn straat reeds sinds een 15 tal jaren op en merk alleen een toename, in het begin was een vuilzak voldoende, nu werk ik met een bakwagen. En steeds dezelfde merken van blikjes ( cola en inbev 90%) mijn laatste opruimbeurt 93 blikjes...
11/10/21 21:25 REAGEER
akkefietje
Ik ruim ook al jaren in samenwerking met de Gemeente enkele straten op en merk dat het sluikstorten is verminderd.
Er is ook bebouwing bijgekomen en waar gebouwd is wordt er aanzienlijk minder weggesmeten.
Ik vind er nog wel blikjes en flesjes drank en zie ook dat het storten zich dan verplaatst naar andere minder bevolkte straten.
11/10/21 21:43 REAGEER
11Suzanne
Het is bijna "gewoon "geworden dat er na een evenement tonnen , ja tonnen afval wordt achtergelaten . Dat waar er kan gekampeerd worden tenten en ander materiaal wordt achtergelaten.
Wie zijn de ouders die dat goed vinden ? en de ouders doen het zelf dus ook!
En waarom begint iedereen het normaal te vinden dat op een festival de diensten afval moet opruimen?
14/10/21 14:19 REAGEER

Login Registreer

Stefaan Van Laere

Hoofdredacteur
Hoofdredacteur
Hoofdredacteur van SenNet Magazine Stefaan Van Laere (1963) wilde als kind de Tour de France of toch minstens het wereldkampioenschap veldrijden winnen. Door omstandigheden geheel buiten zijn wil is dat er vooralsnog niet van gekomen. Hij is sinds 1988 actief als beroepsauteur en journalist met een brede waaier aan interesses. Hij schreef intussen meer dan 80 boeken (zowel fictie als non-fictie) voor jeugd en volwassenen en publiceerde artikels in tal van kranten en magazines. Ook heeft hij zijn eigen uitgeverij (Partizaan). Hij is van oordeel dat elk onderwerp interessant genoeg is om over te schrijven en dat leeftijd vooral een getal is. www.stefaanvanlaere.be www.partizaan.befacebook

Meer artikels van Stefaan Van Laere

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels