Deel via

Doe de interactieve aardappeltest!

November 2021
Aardappelen blijven de maaltijdbegeleider bij uitstek in Vlaanderen. Echter, consumptiecijfers tonen aan dat de verbruiksfrequentie, zeker bij de jongere generatie, daalt. Met de campagne ‘Aardappelen – Prepare to be surprised’ wil VLAM (het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) millennials maar ook ouderen opnieuw warm maken voor aardappelen door hen te inspireren met verrassende recepten.

Dit najaar pakt VLAM uit met een video, posts op sociale media en een interactieve test. Het doel? Bewijzen dat wie je ook bent, van welke smaken je ook houdt en hoeveel tijd je ook hebt in de keuken, er altijd een aardappelgerecht is dat helemaal bij je past.

Aardappelen blijven de belangrijkste maaltijdbegeleider in Vlaanderen: bijna de helft van de Vlamingen eet 4 of meer keer per week aardappelen (excl. friet) en bij 86% komen ze minstens 1 keer per week op het bord. Bij 18-34 jarigen liggen deze cijfers wel lager, maar ook zij eten nog steeds regelmatig aardappelen: nl. 31% eet 4 of meer keer per week aardappelen en 80% minstens wekelijks.

Jongeren eten gemiddeld minder vaak zelfbereide maaltijden thuis, ze opteren minder vaak voor traditionele maaltijden (49% van de 18-34-jarigen versus 74% van de +55-jarigen) en willen minder lang in de keuken staan (43% van de jongeren wil doorgaans minder dan 30 minuten tijd spenderen aan de bereiding van een maaltijd versus 21% bij ouderen). Hun beeld over aardappelen is dat het minder variatierijk is (24% van de jongeren vindt dit tegenover 7% van de ouderen) en vrij arbeids- en tijdsintensief (40% van de jongeren vindt dit tegenover 8% van de ouderen).

Fout beeld over aardappelen bijstellen

Het traditionele beeld dat de 18-34-jarigen hebben over aardappelen klopt echter niet met de werkelijke troeven van het product … en dat bewijst VLAM met zijn campagne ‘Aardappelen – Prepare to be surprised’.

De website aardappel.be, onderdeel van de campagne, staat boordevol gerechten die veraf staan van de traditionele keuken. Ze verrassen door hun creativiteit en eenvoud. Iedereen kan er een gerecht vinden dat past bij zijn eetgewoontes, smaken en beschikbare tijd.

Doe de test

Om de Vlaming nog meer te helpen in zijn zoektocht naar een gerecht dat bij hem past, ontwikkelden we een interactieve test waarbij je na het invullen van een paar eenvoudige vragen een aantal suggesties krijgt van aardappelgerechten. Hou je bijvoorbeeld van zoetzure, zoute of eerder zoete smaken, ben je een extravert, perfectionist of open persoon? Elke combinatie levert verrassende aardappelgerechten op die bij jouw persoon passen.

De test is onderbouwd met marktonderzoek door iVox (uitgevoerd in augustus 2021 bij 1.000 Vlamingen (18+) in opdracht van VLAM).

VLAM maakt de test en de receptenwebsite bekend door middel van een video en een campagne op sociale media.

Europese steun

De campagne van VLAM kadert in een promotiecampagne met Europese cofinanciering. Het programma loopt 3 jaar (2020 – 2022) en wordt mede uitgevoerd door Bord Bia in Ierland en CNIPT in Frankrijk en ondersteund door Europatat (European trade organisation).

Auteur: Stefaan Van Laere

1 reactie

wimverbeke
Leuke test!
15/11/21 18:30 REAGEER

Login Registreer

Stefaan Van Laere

Hoofdredacteur
Hoofdredacteur
Hoofdredacteur van SenNet Magazine Stefaan Van Laere (1963) wilde als kind de Tour de France of toch minstens het wereldkampioenschap veldrijden winnen. Door omstandigheden geheel buiten zijn wil is dat er vooralsnog niet van gekomen. Hij is sinds 1988 actief als beroepsauteur en journalist met een brede waaier aan interesses. Hij schreef intussen meer dan 80 boeken (zowel fictie als non-fictie) voor jeugd en volwassenen en publiceerde artikels in tal van kranten en magazines. Ook heeft hij zijn eigen uitgeverij (Partizaan). Hij is van oordeel dat elk onderwerp interessant genoeg is om over te schrijven en dat leeftijd vooral een getal is. www.stefaanvanlaere.be www.partizaan.befacebook

Meer artikels van Stefaan Van Laere

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels