Deel via

Hoe moeilijk heb jij het met de stijgende energieprijzen?

January 2022
Ben je ook zo geschrokken van je laatste energiefactuur? Je bent zeker niet alleen! De laatste afrekening voor gas en elektriciteit samen was in Vlaanderen gemiddeld 36% hoger dan in december en er zijn gevallen bekend waarbij mensen een voorschotfactuur in de bus kregen die meer dan 300% (!) duurder dan de vorige was. Hoog tijd dat de overheid ingrijpt? Wat denk jij er over? Laat het ons zeker weten!

Voor gas betaal je gemiddeld ruim 47% meer dan in december vorig jaar. Voor elektriciteit is dat 25%, of samen gemiddeld 36%. Dat zijn cijfers die ons even doen slikken, en er is niet meteen een daling in zicht, zo bevestigen de energieleveranciers.

 

Steeds minder formules met vaste tarieven

Een van de directe gevolgen van de stijging is dat heel wat leveranciers alles in het werk stellen om hun formules met vaste tarieven stop te zetten. Ze proberen om de klanten van een variabel naar  een variabel tariefplan te doen overstappen, of een andere leverancier te zoeken. Zo bieden nog slechts een vijftal van de zeventien actieve leveranciers in Vlaanderen vaste contracten aan gezinnen aan.

elektriciteit2 Hoe wordt de energieprijs bepaald?

Wanneer we de energieprijs ontleden, wordt duidelijk dat niet alleen de energieproducenten, maar ook de overheid van de stijging profiteert. Zo maakt de energieprijs zelf maar 39% van de kostprijs van elektriciteit uit.

De rest van de prijs wordt bepaald door de netkosten (18%), heffingen (22%) en BTW (21%). Met andere woorden, het is vooral de overheid die aan de kassa passeert.

Moet de overheid ingrijpen, en hoe?

De vraag dringt zich op of de overheid moet ingrijpen. Verschillende ideeën liggen op tafel, waarvan een btw-verlaging van 21 naar 6% (zoals al eerder werd gedaan) de eenvoudigste is. Andere voorstellen zijn onder meer een premie, lagere accijnzen, een tussenkomst van de regering in de factuur, aankloppen bij de energieproducenten,...

elektriciteit4 Jouw mening telt!

Heel wat mensen met een laag inkomen (zoals een pensioen) schrokken bij het zien van hun afrekening. Maar ook voor personen en gezinnen met een gemiddeld inkomen is de stijgende prijs voor energie een lelijke streep door de rekening.

Kreeg je ook een gepeperde rekening in de bus? Deel jouw ervaringen en mening met ons door onder dit artikel een reactie na te laten!

Auteur: Stefaan Van Laere

88 reacties

wimverbeke
Al die taksen en een te klein pensioen: de overheid moet dringend ingrijpen. Of willen ze ons allemaal in de kou laten staan?
24/01/22 06:39 REAGEER
Foert
Klopt zeker. Het probleem is echter met onze politici, dat die nooit op lange termijn denken.
Dacht u nu echt, dat we de kernuitstap niet gingen voelen in onze portemonee? Ondertussen heeft de overheid enorm veel extra inkomsten door de stijging van de energieprijzen. Ze moeten hier zeer snel ingrijpen. Macro-economisch gezien, is er een sterke correlatie tussen de stijgende energieprijzen en de hogere inflatie en bijgevolg een enorm verlies aan koopkracht. Weeral het bewijs van hun korte termijn denken.
24/01/22 14:39 REAGEER
Cyper
Maar je kunt niet de schuld van alles op de "politici" schuiven, Foert. De inflatie en de hoge energieprijzen zijn een gevolg van de internationale economische evoluties, daar kunnen zij niks aan veranderen. En die "enorme" hoop extra inkomen dat ze door de taks op de energie krijgen, is ook geen cadeautje voor hen, hé. Dat moeten ze langs een andere weg voor ons voordeel gebruiken.
Hoe zie jij dat "korte termijndenken" opgelost, trouwens? Kun jij de toekomst voorspellen? En hoe kunnen helderziende politici in een klein land als België de wereldeconomie veranderen? Zelfs als ze het zouden voorzien, kunnen ze er nog altijd niks aan doen, hoor...
Kortom, politici als zondebokken gebruiken is in deze veel en veel te gemakkelijk.
24/01/22 20:15 REAGEER
willy eduard
Geloof jij nu echt wat je hier neerschrijft? Een regering vormen met fanatici erin ter linkerzijde is toch zoeken om problemen en dit zeker als sommige partijen van het geheel de mogelijkheid voor weerwerk hebben verkocht voor een bord linzen! Dit is een andere verwoorlding voor het premierschap van A. De Croo. en wij betalen de rekening!
Ooit is hetzelfde gebeurd door twee premiers uit Gent. Ook zij verkochten ons voor persoonlijk gewin!
28/01/22 17:31 REAGEER
elvee
Bij de volgende verkiezingen beter nadenken als men in het hokje staat !
25/01/22 12:15 REAGEER
Alfiesenior
Alfie
je kan nadenken en nadenken enz, welke partijen het ook halen (men vormt toch coalities) zodat ze een regering vormen naar HUN goesting en niet altijd naar de uitslag van de verkiezingen hoor. Wanneer je de lonen van de politici kent, zou je ook spartellen als een duivel in een wijwatervat) om toch maar te kunnen aanblijven
Het probleem hier in België is teveel regeringen, waarbij ieder zijn zegje moet kunnen doen waar ieder een andere mening heeft.
Het is zoals een menukaart in een restaurant hoe meer keuze hoe moeilijker kiezen.
In ieder geval ik ben ook niet wild van onze politici hoor, maar we zullen het er mee moeten doen.
28/01/22 16:57 REAGEER
carlie
En wat met de mensen die hun woning electrisch verwarmen ? Heel wat huizen die in de jaren 90 gebouwd zijn toen electrische verwarming gepromoot werd, hebben het nu heel moeilijk. Speciaal nachttarief werd reeds afgeschaft en binnenkort verdwijnt ook het dubbel dag-nacht tarief. Wat moeten die doen ? Ik vind dat men voor die categorie toch wel iets speciaals mag doen.
24/01/22 07:57 REAGEER
Binkie1953
Inderdaad. De overheid is totaal onbetrouwbaar. Electriciteit werd destijds gepromoot. Ondertussen wordt je als consument gepluimd... Puur banditisme....
24/01/22 10:06 REAGEER
firemon
Klopt, wij hebben(electrische) accumulatie vloerverwarming en zonnepanelen, de eerste ons aangeraden in de '80's want we kregen nachtstroom en nu gaat de zuivere nachtstroom weg en dan volg de terugdraaiende teller van de zonnepanelen die gaat ook de schroot op. Het enige waar dat de laatste 4 decennia evolutie in is is het contingent politici momenteel betalen we ons blauw voor een weelderig loon of een deftige bijverdienste voor zo'n 24800 mandatarissen, en beter voor ons is het er nergens op geworden in gans dit land.
24/01/22 15:20 REAGEER
willy eduard
Ik ben +80j. en heb in de loop van m'n leven nog geen geschenken ontvangen van "de staat". Meestal is het zo dat men met de ene hand geeft, als men al eens iets geeft, en het met de andere dubbel en dik terugpakt. En hoe meer ze beloven hoe minder er voor de doorsnee werkende burger overblijft. En vooral oppassen voor de partijen die beloven het bij de rijkeren ge gaan nemen. Want voor hen zijn de rijkeren de gemakkelijk af te romen middenklasse. Die is niet opgewassen tegen het afroommechanisme al tracht men nog zo goed door hard werk en sparen iets te verwerven.
Een zaak regelen ze in Brussel perfect en dat is het eigen inkomen en pensioen. Een groot deel ervan bestaat uit werkingskosten en daarvoor is vadertje fiscus hun vrij mild. Hoe zou het ook anders kunnen zij zijn immers de wetgevende macht.
28/01/22 17:49 REAGEER
Gaby Feys
Ik verwarm sinds 1976 met elektrische vloerverwarming. Ik kan enkel energie afnemen bij algemeen laag energieverbruik: van 22 uur tot 7 uur 's morgens en in de namiddag van 15 uur tot ongeveer 16.40 uur. Er is dus geen sprake van te zware belasting van het net. Men zou dit zelfs nog kunnen verfijnen, maar nee: enkel de maandelijkse kwartierpiek zal nog tellen, wat een ramp wordt in de wintermaanden. Kortom: de redenen om het speciaal nachttarief af te schaffen zijn heel dubieus.
Overigens: elektriciteit is een essentiële basisbehoefte, die niet overgelaten kan worden aan de 'macht-markt'. De leveranciers maken er een groot casinospel van (de prijzen en de vaste kosten gaan elke keer spectaculair op en neer) , waarvan de individuele verbruiker steeds de dupe is.
24/01/22 18:04 REAGEER
Alfiesenior
Alfie
Beste carlie je haalt het argument aan van huizen die gebouwd zijn in de jaren 90. Als eens nagedacht aan de appartementen gebouwd in de jaren 80/90 dat zijn nog appartementen zeg maar met muren van carton (heel gehorig dus) beeld je dan in nachttarief wassen drogen tijdens de nacht, niet te doen andere bewoners doen geen oog dicht. Versta me evenwel niet verkeerd nachttarief mag er voor mij zijn in huizen of appartementen waar het niemand stoort.
Maar ik twijfel of het zelfs in nieuwbouw zelfs met de nieuwe isolatie norm geluidsvrij is.
Ikzelf woon in een appartement van om en bij de 40 jaar oud, en weet waarover ik Qua geluidsoverlast spreek, gelukkig hebben we goede en verstandige buren, en worden er na 23h00 geen storende toestellen nachttarief of geen nachttarief gebruikt en dient het dus stil te zijn na 23h00
Goede afspraken maken goede buren
28/01/22 17:11 REAGEER
freddy verbaere
We zijn eigenlijk maar de speelbal van de politiek en de markt. Ik kom nu met mijn pensioen (1750 euro) net toe als ik niet te zot doe. Maar nog eens een paar honderd euro extra per maand aan energie moeten betalen is een zure appel om in te bijten... Hopelijk treft de politiek de juiste maatregelen want anders gaan er drama's gebeuren.
24/01/22 09:12 REAGEER
rosareun
het is bij alle politici hetzelfde verhaal,iets promoten en terug afschaffen.Laat alle politici eens gedurende 6maand een inkomen hebben van 1500 euro(en geen andere voordelen hé,want die hebben ze heel veel)en zien wat ze dan te zeggen hebben !!!Om nog maar te zwijgen over de tijd die ze altijd nodig hebben om iets te beslissen,uitstellen !!is hun leuze denk ik.
24/01/22 11:14 REAGEER
Lampenman
De enige energie die we zelf produceren willen ze stopzetten en alle andere bronnen komen uit den vreemde! We zorgen voor de welstand van andere landen en ons volk beland in armoede, en onze leiders denken dat ze goed bezig zijn?
24/01/22 09:41 REAGEER
wiwinne
ja onze Groenen doen wel een groot centje uit onze zak, en ze mogen met hun vinger wijzen naar iemand anders. Weg atoomcentrales maar ze hebben niets in handen die dit vervangt gas komt van Rusland, petroleum uit Arabië. Net als de auto's elektrische wagens maar geen energie voorhanden. Laten we eens vragen wat onze ecologische partijen en mee knikkers doen met de Groentaksen die ze overal heffen? Daarom ook geen BTW verlaging, en energie dat de mens zelf opwekt door het betalen van zonnepanelen wordt verder verkocht aan derden. Nee we hebben al genoeg voorbeelden van mis beleid hier in ons apenlandje. Taksen, en belastingen zijn schering en inslag geworden en dat door het merendeel aan afgedankte hippies die nu ecologie als excuus nemen. We zullen altijd de zwarte schapen zijn van de politieke veelvraat,
24/01/22 10:00 REAGEER
joenmartina
Beste WIWINNE,

Spijtig dat je het probleem van de hele energie crisis probeert door te rekenen aan de GROENEN. Hebben onze ouders en wij, als ouders van de volgende generaties niet boter op het hoofd: kernenergie legt de overlast minstens op de volgende 5 volgende generaties (

18 jaar lang beslisten 10 opeenvolgende regeringen dat de kernuitstap zou plaatsvinden, maar handelden ze er niet naar. Met alle, serieuze, gevolgen van dien.

Het (trieste) hoogtepunt van die 18 jaar was het afschakelplan tijdens de winter van 2018. Zes van de zeven verouderde kernreactoren lagen in de lappenmand en bijna heel België dreigde zonder elektriciteit te vallen.

Deze situatie hebben we vandaag geërfd: vijf van de zeven kernreactoren zijn te oud of te duur om open te houden. Omdat 18 jaar lang lang géén keuze is gemaakt over de energietoekomst van dit land hebben we nu altijd vervangingscapaciteit (in de vorm van flexibele gascentrales) nodig om de energieproductie van die vijf verouderde reactoren te compenseren.
Die vervangingscapaciteit is altijd nodig, welke keuze we ook maken voor de toekomst: met of zonder verlenging van de kerncentrales én zelfs als we nieuwe kerncentrales bouwen. Als we dit niet doen, spelen we met de bevoorradingszekerheid.

Het beleid van de afgelopen jaren heeft ons hier gebracht en het is onze taak om zo snel mogelijk een definitieve oplossing uit te werken: veel te laat zijn we beginnen schakelen naar 'alternatieve' energie bronnen.
Zonne energie, Wind energie, aardwarmte, getijden werking, degelijke isolatie .... veel te lang heeft de lobby machine van de 'grondstoffen ' markt vrij spel gehad.
En nu volop geen voor de promotie van Elektrische wagens ipv promoten openbaar vervoer, alternatieve transport vormen (fietsen, auto delen, ....)
Dit type beleid is 'niet' door de groenen (wanneer zijn die eens als meerderheid aan de macht geweest?) gemaakt, maar wel de partijen die winst bejag, individuele macht, ... als grote waarde zien!
Als grootvader zie ik met lede ogen de maatschappij verglijden naar een gewentenloze, egoïstische wereld.
Shame on us dat we daar als 'wijzen' niets meer zouden aan willen doen!

denk daar eens dieper over na, een oude 'niet' maar wel hip (ik vecht voor met man en macht voor de toekomst van onze kleinkinderen en hun nazaten) denkend oudje!
24/01/22 14:34 REAGEER
Firmin
In Frankrijk kost de energie minder dan de helft dank zij de vele kerncentrales die er werken en onderhouden worden. Belgen en Nederlanders moet stoppen met aardgas wegens de CO uitstoot. Maar er worden meer en meer gascentrales gebruikt om elektriciteit te maken omdat de zon zeer weinig schijnt in onze streken en windmolens bieden ook nog geen 10 % van elektriciteit die wij vroeger nodig hadden en u veel meer. Alles moet nu elektrisch zijn : auto's, verwarming van huizen, appartementen, bedrijven enz... Er is geen andere oplossing dan nieuwe kerncentrales bouwen en goed onderhouden ! Dan zijn wij niet afhankelijk van Rusland( aardgas ), benzine en diesel ( de OPEC landen ). Daardoor zijn de prijzen van aardgas en elektriciteit enorm gestegen.
In de USA ( waar ik zeker geen voorstander van ben ) kost de energie 1/7 van wat wij hier in België nu betalen !
24/01/22 17:16 REAGEER
De filosoof wetenschapper
Beste Joenmartina,
De politieke beslissing om "de kerncentrales te sluiten in Belgie" was niet gebaseerd op wetenschappelijke gegevens, maar enkel op bangmakerij ten gevolge van ernstige ongevallen die gebeurd waren in enkele kerncentrales.
Zoals men weet, schrik is altijd een slechte raadgever, vooral als men het als slogan gebruikt, zoals indertijd door de groenen gebeurde.
Er vallen meer doden door autos, wapens, roken... en toch komt het bij de groenen niet op om dit te verbieden.
Het is wetenschappelijk bewezen dat kerncentrales geen CO2 produceren en aldus geen bijdrage leveren tot de opwarming van de aarde, in tegenstelling tot de gascentrales die de groenen willen bouwen ter vervanging van de twee overblijvende kerncentrales. Hoe leg je dat aan een logisch denkend mens uit???
Het voordeel van schrikbeelden is dat je dit niet moet uitleggen. Schrik boesemt schrik in. Bangmakerij werkt altijd. Voorbeelden genoeg.
Wat niet wegneemt dat door allerlei gelobby, men probeert wetenschappelijke resultaten in een bepaalde richting te sturen.
24/01/22 17:18 REAGEER
VGGerrit
De groenen zijn al sedert de jaren 70 bezig met kernenergie te verketteren met betogingen en bangmakerijen en hun vrienden bij Greenpeace vonden het prachtig. Toen de leuze: "Kernenergie, nee bedankt" wat uit de mode raakte gooiden ze het over een andere boeg en werd kernenergie bashen hun nieuwe sport. Elk defect in een kerncentrale werd gebruikt om in de media te komen "aantonen" dat de centrales gevaarlijk, onbetrouwbaar en versleten waren. OOK als het ging over defecte onderdelen die in ELKE centrale aanwezig zijn en niets met het nucleaire deel te maken hadden. Zelfs als het ging over een hoogspanningstransformator die naast de centrale stond en in brand vloog was dat weeral: de kerncentrales zijn versleten, die moeten dicht. En de andere partijen ? Die dachten, als we GROEN niet teveel tegenspreken kunnen we misschien ook nog wat groene zieltjes winnen voor onze partij, en die centrales die blijven wel draaien.
Daardoor hadden ze bij Engie/Electrabel al snel door dat hun kerncentrales in België maar weinig toekomst meer hadden en pasten ze hun investeringen in onderhoud aan. DAT is de reden waarom onze oudste centrales niet meer open kunnen blijven terwijl in Nederland een centrale van hetzelfde type al zeker tot 2030 gaat blijven draaien en waarschijnlijk nog verlengd wordt. Ter info: Die Nederlandse centrale is ouder dan onze alleroudste. GROEN is dus zeker verantwoordelijk, al is onrechtstreeks, voor het sluiten van de kerncentrales.
En voor degenen van " ja maar als dit en als dat, en onze kinderen ....." Klik eens op onderstaande link.
https://www.youtube.com/watch?v=YjFWiMJdotM
24/01/22 18:41 REAGEER
josp
Onbekwame regering, onbekwame Europese regering!!!
24/01/22 10:25 REAGEER
prulrood
Regering ? Wij hebben geen regering, onbekwame hypocriete fils a papa dat hebben wij, onbekwame zakkenvullers !
24/01/22 12:02 REAGEER
Firmin
Allemaal individualistische en egoïstische ZAKKENVULLERS in deze regering van om het even welke partij !!!
24/01/22 17:18 REAGEER
HRFL
je neemt me de woorden uit de mond
24/01/22 19:52 REAGEER
Cyper
Noch onze regering, nocht die van de EU hebben ook maar enige schuld aan de hoge energieprijzen. En sakkeren op de verkeerden helpt niemand een bal.
26/01/22 02:00 REAGEER
Jempi
Wat mij vooral stoort aan de energierekening zijn alle bijkomende kosten. Ik woon in een goed geïsoleerd nieuwbouw appartementje en kan op deze manier mijn verbruik op een aanvaardbaar peil houden zonder te moeten inboeten aan comfort.
Mijn voorschot is nu bijna verdriedubbeld vergeleken met het verbruiksjaar 2020-2021 terwijl mijn verbruik nagenoeg hetzelfde is gebleven.
Wanneer ik de vorige eindfactuur overloop stel ik vast dat ik toen ongeveer 100 € meer betaalde aan alle kosten dan aan mijn eigenlijke verbruik. Het is duidelijk dat hieraan ook wel wat aanpassingen tot de mogelijkheden naast het verlagen van de BTW, om de huidige rekening te verlagen, behoren.
24/01/22 11:06 REAGEER
Kinky Jim
Huidige zelfverkozen regering is tot niets in staat. Het enige wat telt is hun "postje" met het bijhorende riante inkomen. Zij zullen hiervoor vechten tot hun laatste snik en gaan niet terug op hun stappen terug keren. Gewoon liegen en bedriegen en de bevolking een mooi sprookje voorhouden. Nog een paar jaar en België word een derde wereldland. Als alles zo blijft doorgaan zal hier op korte termijn een burgeroorlog uitbreken met alle gevolgen van dien. Terug naar de jaren '30. Weg met deze bende knoeiers. Op de werkvloer zo een fouten maken is onmiddellijk C4. Waarom mogen deze heren ongestraft grove fouten maken en er dan nog rijkelijk voor betaald worden??? Neem de eer aan uzelf en stap op. Genoeg = genoeg.
24/01/22 11:50 REAGEER
wimverbeke
De btw is al eens tijdelijk naar 6% verlaagd dus het kan wel...
24/01/22 13:01 REAGEER
Firmin
Welke partijen zijn tegen deze verlaging : N-VA, MR, Open VLD en zelfs Groen
Daar zullen véél mensen rekening mee houden bij de volgende verkiezingen !
Ik zal er zeker aan denken !
24/01/22 17:21 REAGEER
kkbeuc
De energie prijzen zijn gestegen door de ruziende grootmachten Rusland en VS langs de Nato om. Rusland wordt geboycot en geven als antwoord duurdere gasprijzen. Het politiek dwergje Belgie kan dit niet oplossen en zelfs Europa is te zwak om dit op te lossen. Rusland wilt terug heerschappij over de Oost blok landen ten koste van duurdere gasprijzen. De CO2 kost gaat de hoogte in om de klimaatdoelstellingen te bereiken. De groenen blijven bij hun stanpunt dat de kerncentrales dicht moeten alhoewel de kerncentrales nu de goedkoopste energie kunnen leveren daarom hebben de groenen gascentrales voorgesteld om hun doel van kerncentrales sluiting te bereiken. Dit is de verkeerde beslissing gas centrales met duurdere gas en electrische auto's met electriciteit van de gascentrales. Dit is volledig tegenstrijdig in verband met de klimaat doelstellingen.
24/01/22 13:16 REAGEER
Jari
Laat ons even alle negatieve kritiek op onze regering vergeten.

Wie kan er mij nu eens klaar, eenvoudig en simpel uitleggen waarom de energieprijzen zo enorm zijn gestegen ?

Alvast dank.
24/01/22 13:22 REAGEER
Lagaeysse
Hoezo de kritiek vergeten???
De reden waarom is al door heel veel volk ( slimmeriken en dommeriken ) uit de doeken te gaan. De hele wereld is er blijkbaar bij betrokken. Iedereen heeft daar zo zijn eigen gedacht over.
Oekranië - Midden Oosten - Producenten - Leveranciers - and last bnut not least, Regeringen die graaien erop los ;;;;;;; Ze kunnen daar niets aan doen zeggen ze, en raaskallen maar aan. De zwarte Piet wordt van hut naar haar doorgeschoven. Heb je ze al wel eens bezig gehoord? Uren aan een stuk wauwelen ze vol. De factuur is uiteraard voor Jan Modaal. De enige oplossing is geen energie verbruiken, zegt de energieminister!
En de boer, hij ploegde (en betaalde) voort.
24/01/22 17:19 REAGEER
Jari
Heel duideljk. Dank U.
25/01/22 16:12 REAGEER
Firmin
De spanningen tussen Rusland, Oekraïne en de USA heeft er voor gezorgd dat Rusland minder gas levert aan Europa terwijl de vraag enorm gestegen is door de gascentrales en bedrijven na de heropleving van de economie na de lock-down. De prijs is afhankelijk van een grotere vraag en een kleinere levering van gas. Ook moet in België de gascentrales de elektriciteit produceren. In Frankrijk heeft men veel kerncentrales die voldoende elektriciteit leveren zodat de prijs van energie in Frankrijk minder dan de helft goedkoper is dan in België !
24/01/22 17:27 REAGEER
Angellander
Het wordt tijd dat de ministers eens evenveel belastingen moeten betalen zoals de gewone mens en een 'gewone ' wedde krijgen. . Dan voelen ze misschien beter de gevolgen van hun beslissingen.
Uiteindelijk moeten ze de schuld niet steken op de energielanden, maar eens in eigen boezemkijken.
Op de radio hoorde ik net iets van 'de Belg zou niet meer dan 50% van zijn wedde aan de staat moeten afstaan. Als ik bereken wat ik van mijn pensioen, eindejaarspremie, vakantiegeld moet afstaan, samen met alle belastingen (verkeer, wonen, ...) en alle BTW die ik betaal, kom ik flink boven de 50% uit.
Tijd dat er eens wat verandering komt.
24/01/22 13:34 REAGEER
Brian
BTW verlaging is boerenbedrog zeggen Deblock, Decroo,… Zij juist hebben de afgelopen maanden meer dan 500 miloen supplementaire BTW geind door de stijgende energie prijzen. Zij doen aan boerenbedrog! Eindelijk met minister Van Peteghem iemand die de belangen van de gewone burger verdedigt via een verlaging van de BTW. Tine Van der Straeten, en Meyrem Almaci zijn uiteraard ook boerenbedrog, Willen de enige energiebron zijnde de kernenergie waarmede wij zelf nog produceren ook nog sluiten. Ook de groenen zijn een ramp voor de gewone burger…
24/01/22 13:47 REAGEER
VGGerrit
Even gekeken op de afrekening van september 2021, toen GROEN nog rondbazuinde dat gas te goedkoop was en véél duurder moest worden omdat de lage prijzen de omschakeling naar groene energie in de weg stond. Op dat moment was de ETS koehandel in CO2 uitstootrechten ook al hun heilige graal. De Greta's en Anuna's die als helden werden opgevoerd in de klimaatmarsen, ook door grootouders, stonden daar volledig achter, inclusief de EIS dat de kerncentrales dicht moeten.
Wel ze hebben hun zin, gas is nu peperduur en de kerncentrales gaan dicht.
Maar ook toen al zaten vele kosten in de uiteindelijke gasprijs die we moeten betalen.
Gas: €888 Distributie en transport: €398 Bijdrage op energie: €61 BTW: 21%
Waar kunnen ze op ingrijpen? De BTW en de bijdrage op energie maar...... dat kost miljarden die ergens anders moeten gehaald worden want je kan de staatsschuld niet blijven laten stijgen.
Nog een indexsprong?, nog een solidariteitsbijdrage? waar we nooit meer vanaf raken! Een BTW verlaging alleen al zal voor gevolg hebben dat we in realiteit een indexsprong gaan hebben, die nooit meer ingehaald zal worden EN EXTRA nieuwe belasting om de BTW-inkomsten te compenseren. Op het eind zijn we dan nog slechter af dan wanneer ze niet ingrijpen.
24/01/22 15:10 REAGEER
Firmin
Door de schuld van de N-VA en Open VLD hebben wij in de vorige regering reeds een index sprong gekregen. En dat telt vele jaren mee.
24/01/22 17:32 REAGEER
VGGerrit
En daarom moeten we nu opnieuw een index sprong krijgen door een ondoordachte ingreep in de energieprijzen ???
24/01/22 18:44 REAGEER
Firmin
De socialisten hebben vroeger de BTW ( enkel op elektriciteit ) naar 6 % gebracht maar alle andere partijen hebben die vrij snel in de vuilbak gegooid !!!
24/01/22 17:29 REAGEER
bienhechor
btw naar 0% brengen op electro en gas, zolang de hoge prijzen blijven, de middenstand gaat de armoede tegemoet, behalve de middenstanders die maandelijks 4.000 € kregen, maar ja wat kan je anders verwachten van een liberale sprekende etalagepop en een samenraapsel van zeven partijen. En dat weegt op de begroting ? Ja, maar de 50 miljard schuld die gecreëerd is ook
24/01/22 14:12 REAGEER
VGGerrit
De hoge prijzen zijn blijvend en zullen nog meer stijgen van zodra de kerncentrales dicht zijn en we meer stroom moeten invoeren of opwekken in Tinne haar gascentrales. Het afgelopen jaar werd meer dan 50% van de stroom in België opgewekt in onze kerncentrales. Maar die centrales gaan we weggooien en vervangen door .....
De gasprijs en de alsmaar stijgende CO2 uitstootrechten zijn ook redenen waarom de stroomprijs steeg/stijgt. Gascentrales werken op gas en stoten nu eenmaal CO2 uit.
Waarom gaat de prijs niet zakken ? Even vergelijken, de stroom zelf op mijn afrekening: €534
We betalen nog jaaaaren voor de groene stroom certificaten: €143
We betalen de kosten voor warmtekracht koppeling: €20
We betalen netwerkkosten: €790
We betalen de bijdrage voor het energiefonds: €99
We betalen de bijdragen op energie: €37
Wat kunnen we schrappen?
De groene stroom certificaten ? Je gaat wat horen.
De warmtekracht koppeling ? Een groene factor in energie opwekking afschaffen ?
De bijdrage voor het energiefonds ? Wie zijn stroom niet kan betalen dan maar afsluiten ?
De bijdrage op energie afschaffen ? Joepie €37 + BTW bespaard, we zijn gered.
De netwerk en transportkosten afschaffen ? 't ja stroomkabels en cabines kunnen we niet missen. Integendeel, door de opmars van de elektrische wagens, de warmtepompen en de zonnepanelen gaat daar nog jaren bijkomend in moeten geïnvesteerd worden.
En dan gaan 15 jaar moeten betalen voor de subsidies van Tinne haar nieuwe gascentrales.
Neen de hoge prijzen zijn een blijvertje !
24/01/22 15:39 REAGEER
Cyper
0% btw op energie, Jij droomt zeker, Bienhechor? Btw betalen op brood, maar geen voor de miljonairs hun zevende villa te verwarmen?
26/01/22 02:07 REAGEER
jabe
Zolang VLD en Groen in de federale zit zullen we op onze kin moeten kloppen. De Rijken worden rijker en wij worden armer, dat is de conclusie. En dat zijn dan twee partijen die in percentage zelfs niet in een regering mochten zitten. De mensen zouden ipv te betogen tegen corona, beter betogen tegen hoge energieprijzen. Teleurgestelde burger.
24/01/22 14:32 REAGEER
jaenke
Een waarheid als een koe.
25/01/22 17:29 REAGEER
Renders Staf
De zuivere energieprijs in de totale factuur is verdubbeld tot verdrievoudigd,maw detoegepaste BTW toeslag is dat eveneens. Dat de regering beweert geen Btw vermindering te kunnen toepassen omdat dit de schatkist ruim 2 Millard zou kosten is zuivere quatch. De enige eerlijke interventie is de btwte verlagen naar 6 % en dit NIET op tijdelijke basis maar permanent eventueel op het gemiddeld verbruik van een doorsneegezin, zo’n ca 4000KW bijzover dat energievreters zoals bv zwembadverwarming aan 21 % belast blijven. Voor mensen die hun huis verwarmem met electriciteit op nachttarief moet ook een oplossing gezocht worden. Een ander probleem dat ook efens door Seniorennetmag aangekaart worden is: waarom volgen firmas als bv Eneco die zuivere hernieuwbare ( zon en wind) energie leveren de prijs verhoging een tgv de duurderegasprijzen
24/01/22 14:44 REAGEER
eskimo 7
Met mijn pensioentje moeten we toe komen, we moeten solitair zijn, we moeten alles braaf ondergaan . Maar de poen scheppers in de Regering die onderling niet overeen komen die zelfs bij ziekte een loon ontvangen waar wij van duizelen lachen in het vuistje Tientallen zaken kan men op noemen .BV . De nieuwe generatie Nucleaire centrale die men aan het bouwen is in de USA word verzwegen Milieuvriendelijk .
Liever een gas centrale waar Rusland onze prijs kan bepalen.de inkomsten verbeteren voor de Regering dit is een doelstelling .
24/01/22 14:45 REAGEER
JEFVL
We moeten dit in een macro (wereldwijd) en micro (Belgische) politieke context zetten.
Macro is er enerzijds corona dat onevenwicht heeft gebracht in vraag en aanbod en is er tevens een politieke machtsstrijd aan de gang ts grootmachten (o.a. Rusland) die een groot deel van onze gaskraan en sommige andere importbehoeften in belangrijke mate beheersen. En dit is iets waar de Belgische federale en regionale politiek weinig of geen directe invloed op heeft.
Micro hebben onze federale en Vlaamse (mijn verblijf regio) politiekers wel wat in de pap te brokken. En daar zien we al jaren de versnippering van het Belgische politieke landschap waar eerder op elkaar afgegeven wordt en wat een lange termijn visie fnuikt. Met een verkiezing om de 4 jaar, en de versnippering in vooral kleiner wordende partijen, wordt het zeer moeilijk om te regeren. Men verschuift heikele punten naar een volgende regering en probeert uit alles (persoonlijk of partij) electoraal voordeel te halen, met cijfers en statistieken waarmee soms de kern van de zaak onvoldoende geraakt wordt. Lange termijn verantwoordelijkheid en visie ontbreekt bij vele politiekers, en ze worden er niet op afgestraft want als het in België niet meer lukt dan worden ze leuk opgenomen in de Europese context waar (nog) meer te halen valt voor dikwijls minder werk en politieke zichtbaarheid.
Energie is nu een zeer hot item gezien quasi iedereen, en zeker de armsten onder ons, geraakt worden. Gulle politieke oplossingen liggen niet meer zo voor de hand zeker nu corona een groot budgettair gat geslagen heeft. En de tijd bestraft de halve of niet genomen beslissingen uit het verleden (uitverkoop van Belgische strategisch belangrijke bedrijven), geen kernenergie meer wil zeggen afhankelijk worden en inkopen bij de buurlanden, zonnepaneelhouders voelen zich bekocht, klimaatdoelstelling worden te pas en te onpas misbruikt of omzeild, ....
Doch ik verwacht tevens dat een groot deel van de bevolking zich eveneens zal moeten aanpassen (figuurlijk keren voor de eigen deur) op termijn, moeten wij nog één of meerder wagens hebben, evolueren wij naar een service maatschappij waar we meer diensten kopen maar enkel bij echte noodzaak en aangepast aan onze behoefte, woonruimtes die kleiner worden en minder energie en andere kosten vragen, heruitvinden van woongemeenschappen (zowel mentaal als financieel interessant), algemeen meer delen en participeren, ...?
Het is vooral aan de jongeren om een nieuwe en veranderende visie op dit alles aan te pakken.
Wij als ouderen zien ons misschien wat te snel in de steek gelaten, financieel zal dit voor velen onder ons ook niet zo gemakkelijk zijn, maar we hebben gelukkig nog steeds een vrij goed werkend sociaal stelsel en gezondheidsapparaat.
Ik ga niettemin akkoord dat er tijden van verandering moeten komen, en zeker op korte termijn voor de minder financieel krachtige, doch het zal mi op termijn een breder draagvlak moeten krijgen en hopelijk volgen dan tevens betere verantwoordelijke politiekers met een lange termijn visie.

24/01/22 14:49 REAGEER
vamojo
Met dank aan Meneer VERHOFSTAD, de (Open) VLD, die men beter terug de Pest Voor Vlaanderen (zie en luister naar SOMERS) kan noemen. Zeker N.I.N.M. ! ! ! !
24/01/22 15:27 REAGEER
sanka
schandalig er zijn geen woorden voor op je oude dag
moet je nog altijd inleveren al die jaren gewerkt
en nu afgeven aan de basis producten
groene stroom is toch wind en zon zodus die zijn dan opgeslagen
24/01/22 15:36 REAGEER
Gregory
rm België
24/01/22 16:22 REAGEER
Roger Goessens
Ik weet niet hoe wij dit gaan kunnen betalen. Alles slaat op, verzekeringen, voeding, personenbelasting enz. Warmte hebben wij nodig voor onze beenderen, zien nu al af van artrose. Heb zo mijn rekening gemaakt en zijn tot de conclusie gekomen, dat wij niet op vakantie kunnen gaan, wat wij andere jaren wel konden. Minder voeding kopen, minder met de auto rijden, minder tv kijken enz.
24/01/22 16:26 REAGEER
wimverbeke
Door de gestegen prijzen heeft de overheid de laatste maanden heel wat extra centen binnen gehaald. Gaan ze daar de coronapremies mee betalen?
24/01/22 16:33 REAGEER
JeanPD
Het is toch raar dat er alleen in België niets gedaan wordt aan de hoge prijzen. Nederland, Frankrijk, Duitsland nemen wel maatregelen. Servië schaft de BTW af op gas en elektriciteit. Hier blokkeert VLD de BTW verlaging. Groen wil de kerncentrales afschaffen, de enige goedkope energieproducent.
Onze onverkozen, onbekwame en overbetaalde regering steekt zijn kop in het zand en laat de burger stikken. Men had jaren terug al moeten investeren in nieuwe kerncentrales zoals Nederland en Frankrijk doen. België loopt in alles hopeloos achter.
24/01/22 16:36 REAGEER
Cyper
Het is ongelofelijk dat iedereen tegenwoordig de kernenergie loopt op te hemelen. Blijkbaar onderschat men nog altijd de gevolgen van een kernramp, of is het waar dat oude mensen hun geheugen verliezen! Jij bent blijkbaar ook Sellafield, Three Mile island, Tchernobyl, Fukushima en al die andere rampen vergeten, hé JeanPD... Bedenk maar dat als één zo'n reactor als Doel 1,2 of 3 hier ontploft, het niet bij een stad zal blijven, maar dat heel België er dan aan is! Ze staan hier allemaal zo dicht op elkaar dat er geen vierkante centimeter meer overblijft in het kleine België dat gespaard zal blijven. En begin maar niet van "dat kan hier niet gebeuren", want dat gelooft geen hond.
28/01/22 18:49 REAGEER
denardenees
het is de nieuwe vorm verdoken belastingen nu de lonen al max belast zijn !! hebben ze een nieuwe bron aangeboord !!!!!
eerst jaren geleden de mensen naar gas gelokt en het volgende is de elektriciteit en maar de auto's en warmte pompen promoten zalig zijn zij die dit slikken in naam van het milieu
24/01/22 16:43 REAGEER
freddy verbaere
Veel commotie blijkbaar over dit onderwerp. Het is dan ook niet om mee te lachen. Al die extra taksen verdwijnen in de schatkist en die weet wat ze daar mee doen.
24/01/22 16:51 REAGEER
Schroeyen Alfons
Mensen , denk aub bij de volgende verkiezingen aan deze toestand . We worden nu uitgezogen tot op de bodem . Enkel als er verkiezingen zijn hebben ze ons nodig . Dan kunnen we hunne slaapzetel
in het parlement afpakken . Ik stem alvast tegen al de dieven die nu regeren .
24/01/22 16:55 REAGEER
jance
En we gaan dit 2 x betalen. Eerst en vooral onze eigen energie en dan ook deze van de winkeliers, grootwarenhuizen,...Want zij gaan de opslag doorrekenen in hun prijzen! België moert DRINGEND, zoals in Frankrijk, kleinere kerncentrales gaan bouwen waaruit we zowel electriciteit als verwarming halen. Ze moeten dan ook in eigen handen blijven (Belgisch) zodat we van niemand afhankelijk zijn en onze eigen prijs kunnen bepalen.
24/01/22 16:57 REAGEER
robboxie
Ik zit nu bij Luminus met mijn variabel jaarcontract voor gas+elec aan maandelijks 250,00€, daar waar ik in augustus '21 nog maar 110,00€ betaalde, en dit voor hetzelfde gemiddelde maandverbruik. Moest ik Luminus volgend dan zou ik er nu al meer dan 300,00€ voor betalen. Ik hou dat echter lager omdat het geschatte bedrag dat ik bij afrekening in februari e.k. zou moeten opleggen omstreeks 100,00€ zou bedragen voor beide samen. Ik vind dat het veiligst momenteel. Moest Luminus mij dwingen om op hun hoger voorstel in te gaan zou ik daar zeker bezwaar tegen aantekenen.
Om de rekening voor de middenklassers te dempen zie ik maar één goede oplossing, en dat is de btw-verlaging naar 6% zoals voorgesteld door de financieminister, met nadien een verhoging van de accijnzen die zouden variëren naargelang het verbruik, en waarbij private grootverbruikers (niet de firma's) in verhouding meer zouden betalen dan anderen. Al de rest, belastingvermindering & cheques, voorgesteld door bepaalde partijen en Europa, zijn een druppel op een hete plaat en dienen tot niets voor de middenstand.
Te hopen valt dat ze bij Vivaldi, vooral de groenen, uiteindelijk zo slim worden om te beslissen de kerncentrales te behouden en nieuwe te bouwen, zoals in veel andere landen zal gebeuren, Duitsland (momenteel) daargelaten. Gascentrales moeten uiteindelijk afgebouwd worden want te vervuilend op de burgers hun kosten. Bij die brandstof ligt de toekomst immers niet, en men moet daar in Europa zeker geen groene energie proberen van maken zoals door sommige partijen voorgesteld!
En nu maar hopen dat de Rus zich daar in het Oosten een beetje kalm houd, of gas zal onbetaalbaar worden bij een conflict met het Westen.
24/01/22 17:03 REAGEER
Jipi
Schande!! Gewoon schandalig hoe we gemanipuleerd worden. Energie is voor die stomme regering ook een luxe, 21% BTW.
Verlaag de BTW naar 6% maar betalen gaan we toch op de ene of andere manier zullen ze ons armer en armer maken. Zij die veel verdienen kunnen er tegen en betalen dit zonder probleem maar wij met ons twee pensioentjes van een aalmoes moeten ook warm hebben en eten koken. Daar denken die dieven niet aan. Hoe groener, hoe duurder!!
Electriciteit zou wel eens kunnen ontbreken, ha, ha, ha... zo hebben ze nogmaals een reden om het duurder te maken. Een eerste stap was de overschakeling naar Euro (alles veel duurder), een volgende stap (de coronasituatie, alles veel duurder), en maar premies uitdelen die wij betalen en zullen blijven betalen. Weet u dat er alleen al in de horeca huizen zijn die nog NOOIT dergelijke mooie zaken deden, en ze sommige durven het nog u te melden. Schande, Schande!
24/01/22 17:20 REAGEER
Timbrado
Velen worden nog rijker door de verhoogde gas- en elektriciteitsprijzen. Bijna 300 % meer ophoesten is echt teveel van het goede. 39 % is de prijs voor het product. 60% gaat naar levering en lasten. Een wanverhouding die politieke moed vraagt om hieraan wat te doen. We hebben ook meer dan 60% teveel politiekers met instellingen die niet meer te tellen zijn. Moest die overdaad aan man- en vrouwkrachten hieraan verhelpen en bijgevolg ook voor de gewone burger doen waarvoor ze verkozen werden, dan zou 2024 op alle gebied wellicht geen afstraffing worden... .
24/01/22 17:22 REAGEER
eef005
Ook die netwerkkosten mogen eens flink onder de loep genomen worden. De openbare verlichting wordt vervangen door LED lampen, allemaal op kosten vd consument ( zit in onze electriciteitsfaktuur). Ook het vernieuwen vd oude bovengrondse kopernetten naar ondergrondse netten wordt gefinancierd met dit geld. Tot zover ok. De onderhoudskosten zijn vele malen minder dan vroeger en die netten gaan ook veel langer mee. Waar gaat al dat geld dan nu naartoe?. Duidelijk dat de VREG en de CREG het onder 1 hoedje spelen met de distributienetbeheerder.
24/01/22 17:24 REAGEER
VGGerrit
Probleem is dat door de laadpalen die overal moeten bijkomen er alweer extra kabels moeten bijkomen.
Een snellaadpaal van 350kW steek je niet zomaar op een bestaande straatkabel, laatst staan meerdere. Twee "gewone" snellaadpalen van 150kW zijn ook al 300kW. De elektrische wagen zal dus nog voor veel extra net kosten zorgen.
27/01/22 13:20 REAGEER
Kant
Erg vind ik ook dat wij belastingbetalers de transitie bijna alleen betalen: al jaren worden miljarden subsidies gegeven aan (vooral) grote bedrijven (zoals BASF en Engie Electrabel) om over te schakelen. En veel jongeren, onze kleinkinderen, kunnen geen huis/appartement meer kopen door de waanzinnige prijzen, zelfs huren wordt voor tweeverdieners met een inkomen waarmee wij makkelijk konden bouwen of kopen almaar moeilijker. Ook dit drama hebben we aan jaren politiek wanbeleid te danken en, afgaande op de recente obscène voorstellen van een donkerblauwe liberaal en een helemaal zichzelf zijnde NVA'er over de sociale woningmarkt, lijkt dat meer en meer op een doelgerichte strategie dan op wanbeleid.. Meer en meer middenklassers beginnen te leren hoe het voelt om af te glijden naar de onderkant van de samenleving. In '24 zullen zij de rekening presenteren en ik denk dat die héél hoog zal zijn.
24/01/22 17:31 REAGEER
Reisgezel
Gelukkig woon ik op een klein appartement en leef ik van een klein pensioentje. Ik word dit jaar 75
en alles gaat nog vlot. Alleen mijn gas en elektriciteitsrekening gaat nu wel een stuk te vlot de hoogte in.
Ik zet de verwarming een aantal graden lager en trek een warme pull aan.
S 'avonds kijk ik wat minder tv ( onder een warm dekentje en met een lekker warme thee of chocomelk).
Ik zou het ook veel liever anders zien maar ik probeer er het beste van te maken, wat mij niet belet om als het kon eens goed mijn gedacht te gaan zeggen aan de heren en dames die dit allemaal beslissen.
24/01/22 17:38 REAGEER
Flopat
de corona aankoop moet betaald worden , en zou doen ze dat met een verdoken belasting , zoals u weet of niet weet , de DNA van de politiek is liegen , bedriegen en dan bestelen .smijt 60% van de nutteloze politiekers buiten en er is geld genoeg .
24/01/22 17:39 REAGEER
Alfiesenior
Alfie
Dat is nog eens een goed gedacht ze
28/01/22 17:26 REAGEER
Lukero
Wie meer duidelijkheid wil over hoe we gefopt worden door de energieleveranciers en bij uitbreiding door onze marionet van een eerste minister en zijn hebberige discipelen, surf is naar https://lavamedia.be groene,goedkope en dus publieke energie
Een duidelijk en zeer uitgebreid artikel van Wim Debucquoy, doe de moeite en neem de tijd en er zal veel duidelijk worden.
En wat de regering betreft, zowel federaal als Vlaams, het wordt tijd dat we daar tegen betogen en op straat komen.
24/01/22 18:12 REAGEER
Jacques53
Water, gas en elektriciteit zijn onze basisbehoeften, dus 6% btw is ruim voldoende zeker ? Respectloos die 21% btw !
24/01/22 18:17 REAGEER
GRR
Frankrijk heeft naar verluid veel problemen met zijn kerncentrales. Het draagt ertoe dat de energieprijs zo gestegen. Poetin zou ook voor een deel verantwoordelijk zijn maar ook China, met de toename van de wereldactiviteiten en het vervangen van hun koolcentrales door gas. Al deze elementen bij elkaar maakt dat de energieprijs fors is gestegen. Buurlanden leggen een maximum prijs op voor energie wat voor gevolg zal hebben dat binnenkort de belastingbetaler het tekort zal moeten bijpassen. Zo eenvoudig is het allemaal niet!
Dat de koppeling van de elektriciteitsprijs en de aardgas prijs aan elkaar gekoppeld is en dat onze electriciteitsfaktuur tal van verdoken belastingen zit. Dat is niet normaal maar laat ons niets wijs maken, trekt die verdoken belastingen weg van de elektriciteitsfactuur en die zullen op een of een andere manier opnieuw opduiken. Wat niet correct is, is de inefficiëntie van onze instellingen!
4 regeringen met elk een parlement en tal van vet betaalde ministers die elkaar tegenwerken om niet te spreken van de senaat. Dat zou moeten gesaneerd worden.
24/01/22 19:00 REAGEER
alfons42
Ik moet eerlijk zijn, ben bij Mega, mijn voorschot is met niets aangepast. Ik denk dit enkel te zien op de eindafrekening. Afwachten maar.
In het buitenland zijn ze niet zo gulzig, België doet zoals een dief, een beetje nemen en zien dat het lukt en daarna van langs om meer nemen.
24/01/22 19:00 REAGEER
HRFL
Alleenstaand met binnenkort een heel mager pensioen. Geen loonsverhogingen maar wel steeds duurdere producten, verzekeringen enz. Daar bovenop nu ook nog de dikke energiefactuur. Ik zit al langer met de verwarming op een laag pitje om te besparen (ook bij het verplichte thuiswerk), maar dat zie ik niet in de afrekeningen. Hoe meer ik bespaar hoe meer taksen er betaald moeten worden. Hoeveel regeringen hebben we in dit kleine land ook alweer? Veel te veel. Geen eenduidig beleid en dat moet allemaal betaald worden. De heren ministers zullen er hun slaap niet voor laten en zeker niet minder warm hebben. Als zij maar goed gespekt zijn. k Lig wakker van te denken hoe ik het allemaal ga bolwerken.
24/01/22 19:31 REAGEER
Tureluur
Nee, onze regering doet het niet goed. Klopt. Het zijn kwakkels die vooral denken aan de volgende verkiezingen en aan hun eigen portefeuille (in 2 betekenissen), maar... van het gejammer en gezeur hier word ik ook niet goed. Straks krijgen degenen die zeggen dat alle ouwetjes zeuren zijn, verdorie nog gelijk!
De prijzen swingen de pan uit (en daarvoor is de regering deels verantwoordelijk, maar zeker niet helemaal!) en wij moeten gewoon van mentaliteit veranderen. Ik bedoel: minder verbruiken - op alle vlak. Dat is de enige mogelijkheid om het voor ons, voor onze kinderen en kleinkinderen leefbaar te houden.
En ja, soms valt het 'zuur'. Ik investeerde in zonnepanelen, en was ook pisnijdig toen de terugdraaiende meter wegviel. Intussen heb ik gemerkt dat ik door kleine aanpassingen, winst maak in plaats van verlies. Ik investeer nu in een thuisbatterij, en ik beperk mijn verbruik.
Comfortabel?
Niet in het begin, maar het went snel.
Dus... mensen, stop met jeremiëren, en pas jullie aan!
24/01/22 19:35 REAGEER
Lexus
Met een pensioentje zijn we niet in de mogelijkheid om zonnepanelen te plaatsen en te investeren in een thuisbatterij. Deze voordelen op termijn zijn alleen weggelegd voor wie een ruime spaarpot of ruim inkomen heeft.
24/01/22 21:45 REAGEER
jandeko
-Belgische pensioenen horen bij de laagste van Europa! In België leeft 1 op 5 gepensioneerden onder de armoededrempel.
-De belastingdruk nergens zo hoog als in België: 53,7 procent voor een alleenstaande De gemiddelde belastingdruk in de OESO-landen bedroeg 35,9 procent. In Nederland bedraagt de belastingdruk op arbeid 37,5 procent
-Qua levensduurte staat België op de 105e plaats in de wereldranglijst, na Nederland, Frankrijk, Duitsland enz.
-De brandstofprijzen zijn bij de duurste van Europa
-Ook de energiekosten zijn de 3de duurste van Europa
-Volgens de cijfers van zelfmoordonderzoek liggen de cijfers van het Vlaams gewest ver boven de gemiddelde sterftecijfers van de EU
-Na Frankrijk, Denemarken en Canada staat België de 4de in de wereldranglijst voor stakingen
-Met 50 ministers en zes regeringen hoort ons land bij de meest ingewikkelde van de wereld.
-De Belgische ministers horen bij de best verdienende excellenties van Europa.
-De kwaliteit van het Belgische wegennet hoort bij de slechtste van Europa
Moet er nog zand zijn?
24/01/22 20:38 REAGEER
Lexus
Er wordt enkel maar gesproken van gas en elektriciteit, maar ook de prijs van de stookolie swingt de pan uit.
21 % BTW op energieprijzen is schandalig, dat is een tarief voor luxegoederen, terwijl energie een basisbehoefte (6% BTW) is.
24/01/22 21:38 REAGEER
moose
Iedereen heeft tegenwoordig de mond vol van " in 2024 rekenen we met jullie ( regering Vivaldi) af" Maar ik ben er bijna zeker van dat er niets van in huis zal komen. Die zakkenvullers doen gewoon waar zij zin in hebben en tegen dan is bijna iedere kiezer vergeten dat ze moeten "afrekenen".
25/01/22 09:06 REAGEER
elvaco
ik vind het gewoonweg een schande alles komt terecht op de schouders van de kleine man het is al moeilijk als alleenstaande voor rond te komen met ons pensioen en als je dan nog moet beperken om s,avonds minder tv te kijken dat is nog het enigste dat we hebben alles stijgt maar maar de pensioenen slagen niet mee op inderdaad de regering gaat er niet van wakker liggen maar als je ze dan ziet op een bijeenkomst de helft van de ministers ligt te slapen of te wel ziiten ze op hun smartphone bezig en daar wrden die dubbel en dik voor betaald
25/01/22 13:32 REAGEER
aronjaco
Ik lees hier vanalles. Terugkerend is de btw-verlaging. Dat is een goed gedacht tot op zekere hoogte. Die ingreep moet beperkt blijven; eens boven een zeker verbruik wil zeggen dat men niet kan genieten van deze ingreep voor alle verbruik dat boven die grens ligt.
Filosofie: energie sparen begint bij jezelf en dat is nog goed voor het milieu ook.
Zelf energie opwekken is ook een goede strategie, dat behoeft geen uitleg.
Politici in dit land hebben een zee van tijd nodig om iets te beslissen. Dat zal wel als men eens nagaat wie er allemaal iets in de pap te brokken heeft. Een onbestuurbaar landje dankzij alle beslissingsniveaus die werden uit de politieke mauw getoverd. Wiens fout is dat??? Wel, van al diegenen die een postje wilden verzilveren binnen ons politie bestel en dat wars van enige logica.
Het momenteel onbestaande België heeft haar gat verbrand en wij moeten met zijn allen op de blaren zitten. Binst wijzen politici elkaar met de vinger, kwestie van: verdeel en heers.
En, eens iets dan toch beslist geraakt, dan weet je bij voorbaat dat er in de geldbeugel van jan en alleman wordt gegraaid. En, een beslissing kan op elk moment worden gewijzigd, aangepast zegt men dan om welke reden dan ook, maar gegarandeerd met hetzelfde resultaat. Een contract is en blijft geldig totdat de geldigheidstermijn verstrijkt; dat geldt voor iedereen uitgezonderd politici.
25/01/22 14:48 REAGEER
freddy verbaere
De conclusie mag duidelijk zijn: de gewone man (en vrouw) blijft in de kou achter...
25/01/22 14:48 REAGEER
Geurdje
Ik maak deel uit van de middenklasse en zit als oudere weduwe letterlijk en figuurlijk in de kou.
De reden daarvoor? Mijn man en ik behoorden in de jaren 70 (oliecrisis) tot de +/- 145.000 jonge nieuw-bouwers, die braafjes geluisterd hebben naar de aanbeveling van de Overheid en kozen voor de fel aangeprezen propere en ecologische elektrische verwarming met vloermatten. Dit impliceerde zeer hoge extra kosten voor isolatie en plaatsing. Het ging om nacht-accumulatie en wij kregen daarvoor een aparte meter met een iets verminderd tarief. Dit was voor ons echt de ideale verwarming en sinds 1975 hebben wij niet de minste panne gehad, maar de facturen werden duurder en duurder. Nu zou ik iedere maand een voorschotfactuur van 600,00 € moeten betalen, en ik ben erg beducht voor wat de ook steeds zware eindafrekening zal zijn. Komt daarbij dat het verminderd tarief zal afgeschaft worden, en de verwarming dan aan dagtarief zal verrekend worden. Ik vind dit een regelrechte schande. Ik heb tweemaal een klacht gericht tot minister Zuhal Demir en tweemaal kreeg ik een stereotiepe brief over zonnepanelen, die ik niet heb en zeker ook niet wil aanschaffen, ter antwoord terug. Deze mevrouw durft het zeker altijd wel te zeggen, maar dan niet aan mij…
25/01/22 14:54 REAGEER
freddy verbaere
Je bent zeker niet de enige in deze situatie, Geurdje! Ze hebben ons destijds goed liggen gehad. Bij mij werd destijds accumulatieverwarming aangeraden en daar betaal ik nu dubbel en dik voor...
25/01/22 14:59 REAGEER
J van Loon
Niet enkel senioren, gepensioneerden en werklozen hebben het moeilijk met de stijgende prijzen. Denk maar aan de vele een-oudergezinnen die weliswaar een behoorlijk inkomen hebben, maar van geen enkel voordeel kunnen genieten.
Als ik mijn afrekening voor energie bekijk, dit was in oktober vorig jaar, is slechts 1/3 werkelijk verbruik. De rest zijn allemaal bijkomende kosten zoals distributiekosten, vast recht en allerhande taksen en bijdragen. 75 euro werkelijk elektriciteitsverbruik gaf een eindafrekening van bijna 300 euro !
26/01/22 21:47 REAGEER
NOVA
Op basisproducten zoals voeding, water maar ook elektriciteit en gas zou maximum 6 % mogen toegepast worden. In andere landen kan dit wel , waarom hier niet? Ik ben wel voorstander om deze 6 % enkel toe te passen op een basisverbruik. Alles daarboven :21 %.
Om dit deels te compenseren kan al eens begonnen worden met onze politieke structuren dringend en grondig af te slanken. In een land met 11 miljoen inwoners (= 1 stad in China) hebben wij geen nood aan 6 regeringen met te veel ministers die te veel verdienen (vergelijk eens met Nederland), 7 parlementen met te veel parlementsleden, gewesten ,gemeenschappen, provincies, steden en gemeenten en een totaal overbodige senaat. De structuur kost handenvol geld en werkt totaal niet efficiënt. Ook de partijfinanciering (met belastinggeld) is hallucinant hoog (meer dan 70 miljoen bij ons, in Nederland : 17 miljoen). Zelfde probleem met de uitstapvergoedingen.
Hoge energieprijzen veroorzaken ook hoge inflatie die dan een verhoging van de lonen veroorzaakt en ons minder competitief maakt.
Ik pleit dus voor 6 % BTW maar dit zal alleen lukken als we met zijn allen gaan protesteren. Dit bericht en alle andere zal hier niets veranderen. Het is ondertussen ook duidelijk dat noch N-VA en zeker niet OpenVLD opkomen voor de gewone man. Gebruik dus eens je verstand als je in 2024 gaat stemmen.
Hierbij ook een oproep om een petitie te laten ondertekenen.
27/01/22 12:52 REAGEER
VGGerrit
Vergelijk met Nederland:
Ze hebben daar inderdaad veel minder betaalde politieke mandaten maar ook daar is er 21% BTW op energie. Ze hebben daar ook een energietaks en zelfs op die taks wordt 21% BTW geheven.
27/01/22 13:37 REAGEER
Nimue
Akkoord ! we moeten iets doen voor het te laat is. Wachten om aan de alarmbel te trekken heeft geen zin meer.
Laat de regering weten dat ze eensgezind goede beslissingen dienen te nemen rond energie, vervoer en milieu en laat ze ook weten dat we niet hoeven te wachten tot 2024 om beterschap in het beleid van België te krijgen.
We hebben een stem en kunnen ze laten horen dat we het beu zijn om "kaalgeplukt" te worden.
Als we meer gaan betalen voor energie , komt qrmoe wat dichterbij. We staan als ouderen nu al letterlijk met onze voeten op de lijn tussen gewoon leven en "leven in armoede". Elektriciteit , gas en stookolie zijn elementen waar we vandaag echt niet zonder kunnen in onze huizen. Kou lijden is voor oudere mensen geen optie ! Toch lees ik hier al diverse reakties waar ouderen al kou hebben in hun woning. Men mag zuiniger zijn , dat is goed. Maar kou lijden ?? dat is verkeerd. Daar hebben we geen 40 jaar en langer voor gewerkt en afgedragen aan de belastingen.
Ook lees ik diverse verhalen over wie ooit in de jaren 70 mooie voorstellen van de regering is gevolgd voor elektrische verwarming met accumulatiekachels, in de laatste jaren zijn het de zonnepanelen. Iedereen is er de spaarpot voor moeten induiken om dat te kunnen betalen. Ik wil niet weten hoeveel ouderen nu nog met elektrische verwarming in huis zitten, en wie nu zijn plan om goedkope elektriciteit te hebben via zonnepanelen de mist in ziet gaan (zoals ik als alleenstaande heb gedaan , met een klein spaarpotje). Moet de oudere zijn spaarpot nu weer plunderen om de dure elektriciteit te betalen ? Mijn spaarpot was aangelegd om gemakkelijk en gezond mijn laatste levensjaren door te gaan. Als het zo doorgaat moet ik bij de kinderen gaan aankloppen om rond te komen.
Maar tja, die gaan niet kunnen helpen want zitten nu zelf hun zware hypotheken af te betalen , doen alles eraan om hun huizen beter te isoleren, zonnepanelen te leggen, warmtepompen aan te schaffen, enz.. alles om dure energie-fakturen voor te blijven.
Maar is dat echt zo ? Blijven ze dat voor ? Wat als de regering dure gas-centrales in België neerzet en Rusland dure gas voor gaat leveren. Wat als de groene stroom peperduur wordt door wanbeheer van het net, de centrales en de molenparken ? Wie zal dat betalen later ??
Gaat de regering er over 30 jaar rekening mee houden dat onze kinderen ooit hele grote investeringen deden om later goed te kunnen leven, lekker warm in hun geïsoleerd huis, in een beter leefbaar milieu ?
Was dat niet dezelfde gedachte die wij 30 of 40 jaar geleden hadden, toen wij investeerden in onze verwarming.
Vicieuse cirkel nietwaar.
Waarschijnlijk gaan onze kinderen even bedrogen uitkomen als wij nu. Dat is de kleine waarheid en die durf ik hardop te zeggen !

dus laat die petitie maar verschijnen , teken met z'n allen in en durf hardop de regering uw mening te geven
28/01/22 12:09 REAGEER
GreM
Wie heeft als het kon en financieel mogelijk was zonnepanelen laten plaatsen?
Diegene die het niet konden maar wilden OK
Diegene die niet wilden maar wel konden niet OK


28/01/22 12:47 REAGEER

Login Registreer

Stefaan Van Laere

Hoofdredacteur
Hoofdredacteur
Hoofdredacteur van SenNet Magazine Stefaan Van Laere (1963) wilde als kind de Tour de France of toch minstens het wereldkampioenschap veldrijden winnen. Door omstandigheden geheel buiten zijn wil is dat er vooralsnog niet van gekomen. Hij is sinds 1988 actief als beroepsauteur en journalist met een brede waaier aan interesses. Hij schreef intussen meer dan 80 boeken (zowel fictie als non-fictie) voor jeugd en volwassenen en publiceerde artikels in tal van kranten en magazines. Ook heeft hij zijn eigen uitgeverij (Partizaan). Hij is van oordeel dat elk onderwerp interessant genoeg is om over te schrijven en dat leeftijd vooral een getal is. www.stefaanvanlaere.be www.partizaan.befacebook

Meer artikels van Stefaan Van Laere

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels