Pas op voor valse sms'en, e-mails of telefoons (phishing) in naam van de Pensioendienst!
Oplichters gebruiken de naam van de Pensioendienst om je persoons- en bankgegevens per telefoon, SMS of e-mail te krijgen. Geef deze gegevens niet door! De oplichters gebruiken deze om je geld af te persen.
De Pensioendienst krijgt momenteel heel wat vragen in verband met e-mails, sms-berichten en telefoons die mensen hebben gekregen om hun gegevens door te geven. Doe dit NIET want het gaat om zogenaamde phishing, een vorm van internetfraude waarbij je valse berichten ontvangt waarbij geprobeerd wordt om inloggegevens, creditcardinformatie, pincodes of andere persoonlijke gegevens te achterhalen.
Hoe weet ik of ik echt met een medewerker van de Pensioendienst te maken heb?
De Pensioendienst:
- contacteert je altijd via een beveiligde weg:
- per brief naar je adres.
- via je online pensioendossier op mypension.be als je je mailadres ingegeven hebt. Je krijgt dan een e-mail van noreply@mypension.be telkens een nieuw document beschikbaar is.
- contacteert je nooit via sms;
- contacteert je nooit per telefoon om persoons- of bankgegevens te vragen. Enkel als je ons belt via de Pensioenlijn 1765 vragen we eventueel informatie om je dossier aan te vullen.
- contacteert je nooit via e-mail om persoons- of bankgegevens te vragen. Via e-mail beantwoorden we enkel algemene vragen over de pensioenen.
- stuurt nooit medewerkers naar je thuis;
- zal nooit vragen om:
- in te loggen bij je online bank via je DIGIPASS,
- persoonlijke beveiligingscodes door te geven zoals pin-of pukcodes van je bankkaart of eID,
- te klikken op een link om een betaling te ontvangen.
Ik heb een verdacht bericht of telefoontje ontvangen. Wat moet ik doen?
Als je een verdacht telefoontje krijgt:
- Hang onmiddellijk weer op!
- Noteer het telefoonnummer, als het niet gaat om een verborgen nummer.
- Dien klacht in bij de politie (de Pensioendienst kan dat niet voor jou doen).
- Meld het verdachte telefoontje bij verdacht@safeonweb.be.
Als je een verdachte e-mail of sms krijgt:
- Antwoord niet en klik niet op de bijgevoegde link(s)!
- Stuur de e-mail of sms naar verdacht@safeonweb.be.
- Twijfel je aan een e-mail van mypension.be of My e-box? Ga rechtstreeks naar www.mypension.be of https://myebox.be zonder op de link in de e-mail te klikken.
Leer verdachte e-mails te herkennen op safe-on-web.
Of doe de phishingtest!
Gevallen van phishing die al gemeld werden:
Phishing per telefoon
'Premie COVID-19'
Oplichters bellen je op en proberen je wijs te maken dat je recht hebt op een premie COVID-19 van meer dan 1 000 euro. De oplichters vragen je dan om je rekeningnummer door te geven of in te loggen bij uw bank met je DIGIPASS om de premie te kunnen ontvangen.
Bijkomende vergoeding door valse vertegenwoordigers van mypension.be
Oplichters bellen je op en doen zich voor als vertegenwoordiger van mypension.be. Ze bieden je een bijkomende vergoeding aan en vragen je om je naam en het nummer van je bankkaart mee te delen.
De oplichters vermelden ook een telefoonnummer waarop je hen kunt contacteren.
Phishing via sms of e-mail
Valse mails van mypension.be
Oplichters sturen je een e-mail in naam van mypension.be met de melding dat je een nieuw document ontvangen hebt in mypension.be. Ze vragen je om op een link te klikken om het document te raadplegen. NIET DOEN! Deze link geeft de oplichters toegang tot je gegevens.
Twijfel je of een mail echt van mypension.be komt? Surf dan rechtstreeks naar www.mypension.be zonder op de link in de e-mail te klikken.
Hoe kan ik die valse mails herkennen?
- Kijk altijd na of het verzendadres wel noreply@mypension.be is
en
Kijk na of de URL van de link wel https://www.mypension.be is. Om deze URL te zien, moet je je cursor op de link plaatsen zonder te klikken.
Valse terugbetaling
Oplichters versturen sms'en in naam van één of andere overheidsdienst (bijvoorbeeld de Federale Pensioendienst, de Federale Overheidsdienst Financiën, enz.). Die sms'en bevatten een link waarop de slachtoffers moeten klikken om de terugbetaling te kunnen ontvangen.
Vakantiegeld
Oplichters sturen je een sms of een e-mail met de vraag om je bankgegevens door te geven zodat ze je vakantiegeld kunnen storten. De oplichters vragen je ook om in te loggen bij je bank via je DIGIPASS om je geld te krijgen.
Regularisatievergoeding
Oplichters sturen je een sms of e-mail ontvangen waarin je gezegd wordt dat je misschien recht heeft op een 'regularisatievergoeding' van 12 tot 28 euro per dag als steunmaatregel tijdens de coronacrisis. Om te zien of je in aanmerking komt en hoeveel u kunt krijgen, moet je op een link klikken.
Heb je ook zulke berichten ontvangen? Laat het ons weten!
Kreeg je zelf ook al e-mails, sms-berichten of telefoons die je verdacht lijken (en dit niet alleen wat je pensioen betreft)? Je bent zeker niet de enige! Om dit in kaart te kunnen brengen is het belangrijk dit bij de Pensioendienst te rapporteren.
Laat het ons ook weten, want samen staan we sterker. Deel je ervaringen door onder dit artikel een reactie na te laten.
9 reacties
Ik heb me ook op de lijst "bel-me-niet-meer" laten zetten. Alle de oproepen die ik kreeg van energieleveranciers, providers etc. niet te tellen en bij die bellers is het altijd goedkoper dan bij je gebruikelijke leveranciers. 't Zal wel zijn!!!
AdjtChef
Ik neem aan dat dit iedereen bekend in de oren klinkt?
Als het niet David Johnson is, is het John Smith of Peter Jones. Maar ze werken allemaal bij Microsoft en ze zijn altijd bezorgd omdat er iets mis is met mijn computer.
Deugnieten zullen er altijd zijn, zakkenrollers op de markt en phishers in je computer of je telefoon. We moeten op onze hoede zijn. Het is niet de taak van de overheid om ons voor alles te behoeden, we moeten ook een beetje op onszelf kunnen passen.
Bij afsluiten laptop kreeg ik bericht dat ik niet mocht afsluiten, anders zou mijn persoonlijke mail, foto's, bankgegevens, verloren gaan. Ik schrok en mijn man, die anders nooit aan computer komt, wou overnemen... Hij moest nummer bellen van Microsoft zogezegd, ze deden alles alsof het werkelijk zo was. Toen namen ze de computer over en na een uur belden ze om te zeggen dat alles oké was. Die telefoon namen we eerst ook niet op, niet wetend dat het die schurken waren.
Dan moest er betaald worden om bijstand te krijgen voor een jaar. Mijn man deed dat, nietsvermoedend. Maar ik vertrouwde het niet, weg met alles van computer en bankkaart geblokkeerd. Raar, maar daarna belden ze om te vragen waarom we niet tevreden waren. Ze hadden dus geprobeerd... anders konden ze het niet weten. Daarna belden ze om nog eens geld te vragen, dan zou men het betaalde terugstorten. Jaja, zal wel. Maar heel eigenaardig... ze hebben zonder bijkomende betaling toch deel teruggegeven. Allemaal zo onwerkelijk. Naast het financiële is de angst achteraf nog erger. Dus nu vertrouw ik niets of niemand meer !!
Laat nooit je PC overnemen door iemand die je niet kent. Als je dit zelf vraagt aan een kennis bijvoorbeeld voor een reparatie "op afstand" is dat geen probleem.
Eric