Deel via

Opgelet voor phishing in naam van de Pensioendienst!

February 2022
Heb je ook een 'bericht' gekregen van de Pensioendienst dat je verdacht lijkt? Vooral niet op klikken, want de kans is groot dat je dan slachtoffer wordt van zogenaamde 'phishing'. Oplichters sturen deze mails en sms-en rond of bellen je zelfs op om je proberen geld afhandig te maken. Vooral niet op ingaan, is de boodschap. Je kan bij twijfel best zelf je pensioendossier bekijken op mypension.be.

Pas op voor valse sms'en, e-mails of telefoons (phishing) in naam van de Pensioendienst!

Oplichters gebruiken de naam van de Pensioendienst om je persoons- en bankgegevens per telefoon, SMS of e-mail te krijgen. Geef deze gegevens niet door! De oplichters gebruiken deze om je geld af te persen.

phising1 De Pensioendienst krijgt momenteel heel wat vragen in verband met e-mails, sms-berichten en telefoons die mensen hebben gekregen om hun gegevens door te geven. Doe dit NIET want het gaat om zogenaamde phishing,  een vorm van internetfraude waarbij je valse berichten ontvangt waarbij geprobeerd wordt om inloggegevens, creditcardinformatie, pincodes of andere persoonlijke gegevens te achterhalen.

 

 

Hoe weet ik of ik echt met een medewerker van de Pensioendienst te maken heb?

De Pensioendienst:

  • contacteert je altijd via een beveiligde weg:
    • per brief naar je adres.
    • via je online pensioendossier op mypension.be als je je mailadres ingegeven hebt. Je krijgt dan een e-mail van noreply@mypension.be telkens een nieuw document beschikbaar is.
  • contacteert je nooit via sms;
  • contacteert je nooit per telefoon om persoons- of bankgegevens te vragen. Enkel als je ons belt via de Pensioenlijn 1765 vragen we eventueel informatie om je dossier aan te vullen.
  • contacteert je nooit via e-mail om persoons- of bankgegevens te vragen. Via e-mail beantwoorden we enkel algemene vragen over de pensioenen.
  • stuurt nooit medewerkers naar je thuis;
  • zal nooit vragen om:
    • in te loggen bij je online bank via je DIGIPASS,
    • persoonlijke beveiligingscodes door te geven zoals pin-of pukcodes van je bankkaart of eID,
    • te klikken op een link om een betaling te ontvangen.

 

Ik heb een verdacht bericht of telefoontje ontvangen. Wat moet ik doen?

Als je een verdacht telefoontje krijgt:
  • Hang onmiddellijk weer op!
  • Noteer het telefoonnummer, als het niet gaat om een verborgen nummer.
  • Dien klacht in bij de politie (de Pensioendienst kan dat niet voor jou doen).
  • Meld het verdachte telefoontje bij verdacht@safeonweb.be.
 
Als je een verdachte e-mail of sms krijgt:

Leer verdachte e-mails te herkennen op safe-on-web.
Of doe de phishingtest!

Gevallen van phishing die al gemeld werden:

Phishing per telefoon
'Premie COVID-19'

phising3  Oplichters bellen je op en proberen je wijs te maken dat je recht hebt op een premie COVID-19 van meer dan 1 000 euro. De oplichters vragen je dan om je rekeningnummer door te geven of in te loggen bij uw bank met je DIGIPASS om de premie te kunnen ontvangen.

Bijkomende vergoeding door valse vertegenwoordigers van mypension.be

Oplichters bellen je op en doen zich voor als vertegenwoordiger van mypension.be. Ze bieden je een bijkomende vergoeding aan en vragen je om je naam en het nummer van je bankkaart mee te delen.
De oplichters vermelden ook een telefoonnummer waarop je hen kunt contacteren.

 
Phishing via sms of e-mail
Valse mails van mypension.be

Oplichters sturen je een e-mail in naam van mypension.be met de melding dat je een nieuw document ontvangen hebt in mypension.be. Ze vragen je om op een link te klikken om het document te raadplegen. NIET DOEN! Deze link geeft de oplichters toegang tot je gegevens.

Twijfel je of een mail echt van mypension.be komt? Surf dan rechtstreeks naar www.mypension.be zonder op de link in de e-mail te klikken.

Hoe kan ik die valse mails herkennen?
  1. Kijk altijd na of het verzendadres wel noreply@mypension.be is
    en
    Kijk na of de URL van de link wel https://www.mypension.be is. Om deze URL te zien, moet je je cursor op de link plaatsen zonder te klikken.

 

Valse terugbetaling

Oplichters versturen sms'en in naam van één of andere overheidsdienst (bijvoorbeeld de Federale Pensioendienst, de Federale Overheidsdienst Financiën, enz.). Die sms'en bevatten een link waarop de slachtoffers moeten klikken om de terugbetaling te kunnen ontvangen.

Vakantiegeld

Oplichters sturen je een sms of een e-mail met de vraag om je bankgegevens door te geven zodat ze je vakantiegeld kunnen storten. De oplichters vragen je ook om in te loggen bij je bank via je DIGIPASS om je geld te krijgen.

Regularisatievergoeding

Oplichters sturen je een sms of e-mail ontvangen waarin je gezegd wordt dat je misschien recht heeft op een 'regularisatievergoeding' van 12 tot 28 euro per dag als steunmaatregel tijdens de coronacrisis. Om te zien of je in aanmerking komt en hoeveel u kunt krijgen, moet je op een link klikken.

phising4 Heb je ook zulke berichten ontvangen? Laat het ons weten!

Kreeg je zelf ook al e-mails, sms-berichten of telefoons die je verdacht lijken (en dit niet alleen wat je pensioen betreft)? Je bent zeker niet de enige! Om dit in kaart te kunnen brengen is het belangrijk dit bij de Pensioendienst te rapporteren.

Laat het ons ook weten, want samen staan we sterker. Deel je ervaringen door onder dit artikel een reactie na te laten.

Auteur: Stefaan Van Laere

9 reacties

jessie veyt
Ik krijg dat soort berichten helaas steeds meer. Maar ik heb intussen (op aanraden van mijn kleinkinderen) geleerd ze te wantrouwen. Officiële berichten krijg je trouwens nooit per sms of via mail. Ik heb geleerd om itsme te gebruiken en kan intussen ook al zelf naar mijn e-box. Als het verdacht klijkt is het dat meestal ook!
28/02/22 09:02 REAGEER
Annie111
Ik kan niet opnoemen van welke "officiële " instanties ik dergelijke berichten krijg. Fod Financiën, banken waar ik zelfs geen rekening bij heb maar ook via "mijn e-box". Ik heb dat gewoon afgesloten. Ook veel berichten van zogezegd "ITSME" om mijn gegevens te updaten. Ik zend alles door naar verdachr@safeonweb.be
Ik heb me ook op de lijst "bel-me-niet-meer" laten zetten. Alle de oproepen die ik kreeg van energieleveranciers, providers etc. niet te tellen en bij die bellers is het altijd goedkoper dan bij je gebruikelijke leveranciers. 't Zal wel zijn!!!
28/02/22 10:05 REAGEER
Huibc
Het is belangrijk dat men zijn browser en zijn e-mailprogramma afstelt om niet automatisch afbeeldingen te laden. Daardoor verhindert men dat er via verborgen bestanden (o.a. de -pixel afbeeldingen) reeds gegevens van uw computer gestolen worden voor je op enige link klikt. Voor betrouwbare bronnen kan men dat dan nog altijd uitschakelen.
28/02/22 10:33 REAGEER
AdjtChef
Ik heb een computerspecialist als vriend; vroeg hem meer uitleg over het gebruik van ITSME en hij heeft mij dat ten zeerste afgeraden, omdat uw bankkaartgegevens moeten ingegeven worden. Hij wordt duivels kwaad als ik mijn computer niet bescherm met een duur antivirus programma en een Anti-track programma. Momenteel heb ik zelfs een proefversie Anti-Block die reclamespotjes tegenhoud. Natuurlijk heb ik mij al eens vergist en een correct bericht doorgezonden naar verdacht@safeonweb.be. 't Is beter dan het open te klikken. Het is eigenlijk de taak van iedere overheid om zeer regelmatig ons te waarschuwen voor computercriminaliteit.
AdjtChef
28/02/22 13:26 REAGEER
werner van aken
Goed uitkijken is de boodschap en niet zomaar op al die berichten ingaan.
28/02/22 16:51 REAGEER
Cyper
"Hello, my name is David Johnson and I'm calling you from Microsoft to tell you there is something wrong with your computer..."
Ik neem aan dat dit iedereen bekend in de oren klinkt?
Als het niet David Johnson is, is het John Smith of Peter Jones. Maar ze werken allemaal bij Microsoft en ze zijn altijd bezorgd omdat er iets mis is met mijn computer.
Deugnieten zullen er altijd zijn, zakkenrollers op de markt en phishers in je computer of je telefoon. We moeten op onze hoede zijn. Het is niet de taak van de overheid om ons voor alles te behoeden, we moeten ook een beetje op onszelf kunnen passen.
28/02/22 18:38 REAGEER
jessie veyt
Bij mij is het meestal een Indisch-Engelse stem... Ik gooi dan ofwel meteen de telefoon dicht of ik zeg dat ik geen computer heb en dan wordt het even stil aan de andere kant van de lijn...
1/03/22 08:28 REAGEER
Leontientje
Alhoewel ik altijd zeer op mijn hoede was, ben ik er toch ingetrapt en was zo slachtoffer van phishing. Steeds telefoon uitgeduwd, nooit daarop ingegaan, doch mijn computer ...
Bij afsluiten laptop kreeg ik bericht dat ik niet mocht afsluiten, anders zou mijn persoonlijke mail, foto's, bankgegevens, verloren gaan. Ik schrok en mijn man, die anders nooit aan computer komt, wou overnemen... Hij moest nummer bellen van Microsoft zogezegd, ze deden alles alsof het werkelijk zo was. Toen namen ze de computer over en na een uur belden ze om te zeggen dat alles oké was. Die telefoon namen we eerst ook niet op, niet wetend dat het die schurken waren.
Dan moest er betaald worden om bijstand te krijgen voor een jaar. Mijn man deed dat, nietsvermoedend. Maar ik vertrouwde het niet, weg met alles van computer en bankkaart geblokkeerd. Raar, maar daarna belden ze om te vragen waarom we niet tevreden waren. Ze hadden dus geprobeerd... anders konden ze het niet weten. Daarna belden ze om nog eens geld te vragen, dan zou men het betaalde terugstorten. Jaja, zal wel. Maar heel eigenaardig... ze hebben zonder bijkomende betaling toch deel teruggegeven. Allemaal zo onwerkelijk. Naast het financiële is de angst achteraf nog erger. Dus nu vertrouw ik niets of niemand meer !!
3/03/22 18:39 REAGEER
Louis1
Ik vind dit maar een raar verhaal. Oplichters geven nooit geld terug. Blijkbaar heeft "Leontientje" wel geld terug gekregen??? Raar.
Laat nooit je PC overnemen door iemand die je niet kent. Als je dit zelf vraagt aan een kennis bijvoorbeeld voor een reparatie "op afstand" is dat geen probleem.
Eric
17/03/22 15:45 REAGEER

Login Registreer

Stefaan Van Laere

Hoofdredacteur
Hoofdredacteur
Hoofdredacteur van SenNet Magazine Stefaan Van Laere (1963) wilde als kind de Tour de France of toch minstens het wereldkampioenschap veldrijden winnen. Door omstandigheden geheel buiten zijn wil is dat er vooralsnog niet van gekomen. Hij is sinds 1988 actief als beroepsauteur en journalist met een brede waaier aan interesses. Hij schreef intussen meer dan 80 boeken (zowel fictie als non-fictie) voor jeugd en volwassenen en publiceerde artikels in tal van kranten en magazines. Ook heeft hij zijn eigen uitgeverij (Partizaan). Hij is van oordeel dat elk onderwerp interessant genoeg is om over te schrijven en dat leeftijd vooral een getal is. www.stefaanvanlaere.be www.partizaan.befacebook

Meer artikels van Stefaan Van Laere

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels