De Belg bankiert langsom meer digitaal. Mede door de coronacrisis en de quarantainemaatregelen gaat deze evolutie steeds sneller. Keerzijde aan de medaille: een nog steeds niet aan aanzienlijke groep mensen heeft moeite met digitale verrichtingen en dreigt op die manier uit de boot te vallen.
Steeds minder afhalingen in cash
Vroeger was het de normaalste zaak van de wereld dat we het merendeel van onze betalingen cash uitvoerden. Zo werden de pensioenen lange tijd door de postbode ‘handje contantje’ aan huis uitbetaald. Die tijd is lang voorbij. Als wapen in de strijd tegen de fraude werd het bedrag dat je aan een bankautomaat op het kantoor van je bank contant kunt afhalen gevoelig beperkt tot respectievelijk 625 € per dag en 1250 € per week aan de automaat en 3000 € bij de bank.
Dit heeft duidelijk een invloed gehad op het aantal cashafhalingen, dat een aantal steeds afneemt.
Corona heeft de digitale revolutie nog aangescherpt
Corona heeft de digitale (r)evolutie die al was ingezet alleen nog maar aangescherpt. Dit heeft duidelijk gevolgen gehad op het betaalgedrag van de Belg. Zo verdubbelde het aantal contactloze betalingen via de kaart op enkele weken tijd.
Steeds meer mobiel bankieren
Het succes van de smartphone is niet meer te stoppen. Dit niet enkel bij jongeren. Ook de senioren hebben de smartphone intussen ontdekt. Voor corona had ongeveer 25% van de 55-plussers er een, intussen is dat al ruim twee derden.
Het gemak van mobiel betalen dringt tot alle lagen van de bevolking door. Op enkele jaren tijd is het uitgegroeid van een zo goed als onbekende manier van betalen die bovendien heel wat wantrouwen opriep tot het meest populaire.
Heel wat mensen blijven in de kou staan
Toch blijven heel wat mensen nog in de kou staan. Het betalen en onze geldzaken regelen op een digitale manier is zeker niet voor iedereen even vanzelfsprekend. Een aantal mensen (vaak te situeren bij de ouderen en mensen met een sociale achterstand) heeft het hier moeilijk mee.
Lang niet iedereen heeft een computer of smartphone, of weet er voldoende mee om te gaan.
Begrip bij de bankwereld
Dat beseft ook de bankwereld. Extra aandacht voor de minder- of niet-digitale groep mensen is belangrijk, klinkt het daar. Daarom werd de Universele Bankdienst (UBD) in het leven geroepen, om ervoor te zorgen dat ook consumenten met minder digitale vaardigheden volop kunnen blijven deelnemen aan het economisch leven.
Wat is de Universele Bankdienst?
De UBD is een pakket dat je als klant kan kiezen bij je bank en dat ervoor zorgt dat je aan een redelijk tarief manuele verrichtingen zoals papieren overschrijvingen kan uitvoeren. De universele bankdienst (UBD) wil zo iedereen die geen gebruik maakt van digitale kanalen een oplossing blijven bieden om toch vlot te betalen en zijn geld te beheren.
De universele bankdienst wordt aangeboden door meer dan 10 banken: Argenta, Axa, Belfius, Beobank, BNP Paribas Fortis, Bpost bank, CBC, CPH, Crelan, ING, KBC, KBC Brussels en VDK.
Wat is inbegrepen in het pakket van de Universele Bankdienst?
- Minstens 60 manuele verrichtingen per jaar, bv. papieren overschrijvingen afgeven in je bankkantoor. Ook geldafhalingen aan het loket horen hierbij, indien de mogelijkheid hiertoe bestaat.
- Een debetkaart om in winkels te betalen of geld af te halen.
- Minstens 24 keer geld afhalen aan de geldautomaat van je eigen bank.
- Rekeninguittreksels afdrukken aan de eigen geldautomaten in het kantoor, ze maandelijks afhalen aan het loket (indien de bank dit aanbiedt) of ze maandelijks laten verzenden aan een redelijke kost.
Banken kunnen individueel beslissen om hier extra diensten aan toe te voegen.
Wat kost het?
De maximale kost van de UBD bedraagt 60 EUR per jaar (het kan dus ook minder dan 60 euro zijn), eventueel aangevuld met een kost voor het verzenden van de rekeninguittreksels. Het tarief van de UBD verschilt van bank tot bank, afhankelijk van het aantal en de aard van de diensten die in het pakket opgenomen zijn.
Voor iedereen?
Elke klant die om welke reden dan ook, geen toegang heeft tot de online toepassingen die banken aanbieden, kan beroep doen op de UBD. Iedereen kan er dus gebruik van maken, er zijn geen voorwaarden aan verbonden.
Het is een minimum aanbod dat banken kunnen aanvullen met extra diensten. De klant is vrij om nog andere zichtrekeningen aan te houden bij andere banken.
De Universele Bankdienst is dus niet te verwarren met de basisbankdienst waar wel wettelijke voorwaarden aan gekoppeld zijn.
Waar kan ik terecht voor dit pakket?
Heb je zelf nog vragen over de UBD? Dan kan je contact opnemen met jouw bankier die je graag verder helpt. Meer info kan je ook vinden op www.febelfin.be.
Auteur: Stefaan Van Laere
12 reacties
Jaren geleden werd ,bij mijn ouders tot twee maal,gedurende een week ,een televisieantenne in de dakgoot geplaatst en in de woonkamer een televisietoestel,om toch maar een televisie te kunnen verkopen.Als de banken begrijpen dat hun omzet vermindert zullen zij hun klanten tegemoet komen.Ik ken iemand die hulp nodig heeft om,wil zij een overschrijving doen , in het kantoor, hulp nodig heeft ,wegens verkrampte vingers. de hulp werd haar geweigerd.Zij bezit enkel een GSM.En geen PC.Zij wisselde van bank.Daar waren ze blij een klant te winnen en zullen haar zo nodig helpen.Bakkers komen al jaren niet meer aan huis,omdat het kan.Verliezen zij klanten in grote getale,zij zullen het merken en,zeker overwegen om terug aan huis te leveren.Of willen zij hun winkel sluiten?
Ik heb inmiddels mijn bankrekening afgeschaft en tracht me anders te behelpen.
Maar niet alleen door de banken.
Willen wij dat?