Meer lezen, minder op de tablet
Uitgeverij Averbode wil kinderen meer laten lezen en minder op tablet en smartphone laten spelen met een opvallend filmpje dat speelt in de Belgische cinemazalen. Dit filmpje zal vanaf 6 april te zien zijn.
U kunt het filmpje hier bekijken.
Tegelijkertijd wijst het filmpje op het belang van 'educational entertainment' – al spelend lezen en leren – in plaats van 'brainless entertainment'. (zie verder). Met de campagne wil de uitgeverij van kindertijdschriften en leermateriaal voor in de klas bijdragen aan de inspanningen van de overheid om het leesniveau van kinderen al van in de kleuterklas op te krikken.
Bovendien prikkelt al spelend lezen in hoge mate de fantasie van onze peuters en kleuters.
Leesvaardigheid van onze jeugd gaat achteruit
Internationale vergelijkende studies, waaronder het vijfjaarlijkse PIRLS-onderzoek, bewijzen al langer dat de leesvaardigheid van onze jeugd erop achteruitgaat. Door die slechte resultaten, startte de Vlaamse regering dit jaar met ‘Het Leesoffensief’, een actie om kinderen al vanaf de crèche meer aan verhalen bloot te stellen.
14% van de kleuters niet klaar voor het eerste studiejaar
Ook uit onderzoek van Uitgeverij Averbode blijkt dat 14% van de kleuters niet klaar is om naar het eerste leerjaar te gaan. Vooral fijne motoriek en taal blijken een probleem bij de zogenaamde “Ipad-generatie”, die meer swipet dan leest, tekent en kleurt.
Wervend filmpje voor meer 'quality' leestijd
Daarom wil Uitgeverij Averbode via een filmpje in de cinemazalen tijdens de paasvakantie ouders aansporen om de schermtijd van hun kroost te beperken.
Tezelfdertijd maakt de uitgeverij in het spotje kleuters, jonge kinderen en hun ouders en grootouders warm om samen meer tijdschriften te lezen en oefeningetjes te maken om beter te kunnen kleuren, knippen en plakken. Een warme oproep dus voor meer echte quality time, te delen met de familie...
Geen brainless, maar educational entertainment
Het korte animatiefilmpje neemt kinderen en hun ouders mee in de fantasiewereld van een kleuter die op struisvogels rijdt en zijn brein aan gewichtheffen laat doen. De slogan van de spot, ‘Neem een abonnement op de fantasie van je kind’, past binnen de promotie van het zogenaamde educational entertainment. De Engelse term verwijst naar het gebruik van verschillende media – waaronder boeken en tijdschriften – om kinderen al spelenderwijs te laten leren.
Kinderen zitten steeds meer achter een scherm
Kinderen zitten almaar langer en vaker achter een scherm. Niet alleen na de schooluren, maar ook in de vakantie. Te veel schermtijd en ‘brainless entertainment’ is een probleem bij onze jeugd. Het leesniveau gaat erdoor achteruit en de creativiteit van de kinderen geraakt afgebot. Dat willen we met deze campagne tegen gaan. (Fabian Louis, campagnemanager van Uitgeverij Averbode)
"Door meer al spelenderwijs te lezen en met verhalen in contact te komen, verbeteren peuters en kleuters van jongs af aan hun leesvaardigheid. We willen daarom ouders warm maken om hun kinderen ook eens een tijdschrift of boekje te laten lezen.
Niet alleen lezen
Het hoeft trouwens niet alleen lezen te zijn, het kan ook gaan om kruiswoordpuzzels invullen, tekenen, kleuren en al spelenderwijs rekenen, schrijven en extra oefeningetjes om de creativiteit te stimuleren. Zo scherpen ze niet alleen hun cognitieve vaardigheden, maar ook hun fantasie aan.”
De campagne start op 6 april in de Belgische filmzalen. Het filmpje is te zien vóór elke familiefilm die tijdens de paasvakantie getoond wordt in de verschillende vestigingen van Kinepolis in ons land.
De voordelen van lezen bij kinderen
Wie er nog mocht aan twijfelen, je kinderen vroeg laten lezen(en dat te blijven doen heeft niets dan voordelen). Het is niet alleen ontspannend, maar lezen heeft je kind ook een venster op een andere, al dan niet gefantaseerde wereld. Het stimuleert de verbeeldingskracht.
Vanaf het moment dat je kind zelf woorden kan lezen, werkt het ongemerkt aan een uitgebreidere woordenschat, en de algehele taalontwikkeling. Hij of zij leert veel op het gebied van schrijven, grammatica, zinsbouw en spelling. En daar plukt je kind op school dan weer de voordelen van.
Door te lezen komt het kind in contact met de vaak erg verschillende karakters van de personen in het boek. Dit heeft een positief effect op de sociale ontwikkeling en het omgaan met anderen.
Zelfs peuters zullen al dingen van zichzelf herkennen als je ze een boek voorleest. Bij een kleuter of de wat meer introverte kinderen kan het lezen van een verhaal ook helpen een lastig onderwerp bespreekbaar te maken.
Over Uitgeverij Averbode
Uitgeverij Averbode geeft tijdschriften, boeken en interactieve lesmethodes uit voor het kleuter-, het basis-, het secundair en het volwassenenonderwijs. De uitgeverij is al meer dan 100 jaar een begrip in België en richt zich ondertussen al geruime tijd op de Nederlandse en de Franse markt. Ze levert lesmateriaal aan meer dan 3000 lagere en bijna 1000 secundaire scholen in Vlaanderen en verkoopt meer dan 100.000 abonnementen op kindertijdschriften (en leesreeksen) en meer dan een half miljoen Vlaamse schoolboeken per jaar. Bij de ontwikkeling van al het materiaal werken ze nauw samen met specialisten uit het onderwijs en het brede speelveld. Uitgeverij Averbode is tevens distributeur van andere educatieve uitgeverijen, zoals Hachette, Didier, Edelsa en Mary Glasgow.
Meer info op www.uitgeverijaverbode.be.
Hier lees je meer over het fantasieabonnement.
Auteur: Stefaan Van Laere
6 reacties
Neem contact op met Dr Sacre
WhatsApp-nummer: +2349076034359
E-mailadres: Sacretempleofpower@gmail.com
Mevrouw Marian
Plan daarom eens een uitstapje naar de bibliotheek samen met de kids (of kleinkids) . Laat ze daar dan naar hartelust kijken en kiezen uit al die boeken. Zo gun je ze de mogelijkheid om graag te lezen.
Lees ook geregeld wat voor uit een boek, de krant of uit een blaadje.
Zien doen is leren doen !