Deel via

Geld overschrijven naar een zogezegd ‘veilige rekening’? Niet doen!

May 2022
Krijg je ook van die berichten die je met aandrang vragen om door te klikken naar wat op het eerste gezicht je bank lijkt? Vooral niet op ingaan, is de boodschap. Je bankinstelling zal op deze manier nooit naar je gegevens vragen. Doe je dat wel, dan is de kans groot dat je slachtoffer wordt van zogenaamde kluisrekeningfraude en dat je rekening zal geplunderd worden. Febelfin, de vertegenwoordiger van de financiële instellingen, waarschuwt voor deze vorm van fraude.

Tegenwoordig zijn oplichters heel creatief in het vinden van manieren om mensen geld afhandig te maken. Senioren zijn daarbij een geliefd doelwit. Want hoe ouder het slachtoffer, hoe interessanter voor oplichters: meer kapitaal opgebouwd in de loop der jaren, en soms minder vertrouwd met online en telefonische oplichting, ..

 

Uitkijken is de boodschap

Kluisrekeningfraude is hier een voorbeeld van en het kan je elk moment overkomen. Maar als je weet hoe deze vorm van oplichting in elkaar zit en als je de juiste reflexen hebt, kan er weinig gebeuren.   

Wat is kluisrekeningfraude? 

Kluisrekeningfraude begint meestal met een phishingbericht dat je krijgt per e-mail, sms, via Whatsapp of andere sociale media...

Het bericht bevat een link die je naar een valse website leidt, quasi identiek aan die van je bank. Het is de bedoeling dat je persoonlijke gegevens invult, zoals je naam, telefoonnummer, kaartnummer, persoonlijke bankcodes (bv. pincode of response code van de kaartlezer)...

Als je dat doet, geef je oplichters toegang tot je bankrekening en op die manier kunnen ze dan frauduleuze verrichtingen uitvoeren. 

'Medewerker van de bank'

fraude2 Vervolgens belt een oplichter je op en doet zich voor als een medewerker van je bank. Hij of zij zal je uitleggen dat er fraude is gepleegd met je bankrekening en je adviseren om je geld voor alle veiligheid over te schrijven naar een zogezegde veilige rekening.

Natuurlijk bestaat die “veilige rekening” niet. Al het geld dat je overschrijft, komt terecht bij de fraudeurs.  

Je vertrouwen winnen

Ze zullen proberen je vertrouwen te winnen op alle mogelijke manieren:

- ze zijn bijvoorbeeld op de hoogte van je rekeningsaldo

- of ze verwijzen naar een transactie die zij zelf hebben uitgevoerd dankzij de informatie die je hen via de link in het phishingbericht hebt gegeven. 

Maar let op: deze twee tussenstappen zijn er niet altijd. Het kan ook zijn dat ze je rechtstreeks bellen en zich voordoen als medewerkers van je bank, en je onmiddellijk vragen om je geld over te schrijven naar een “veilige rekening”.

Video

Wil je meer weten over hoe dit werkt? Deze video toont je een typisch gesprek tussen oplichter en slachtoffer. 

fraude3 Hoe voorkom je dat je in de val loopt?

Om niet in de val te lopen, zijn er enkele zaken die je best onthoudt:

- de bank zal nooit naar persoonlijke bankcodes vragen

- en zal nooit per telefoon, e-mail, sms of via sociale media vragen om geld over te schrijven naar een andere rekening.

Zeker niet als er sprake is van een nieuwe, veilige rekening, een zogenaamde ‘kluisrekening’, want die bestaat helemaal niet. De oplichter wil je enkel bang maken zodat je snel handelt. Als iemand je op zo’n manier benadert, moet er een alarmbel afgaan.  

 

Wat te doen als je toch in de val gelopen bent? 

Als je toch persoonlijke gegevens hebt doorgegeven aan fraudeurs, onderneem dan de volgende drie stappen:

1. Bel Card Stop op 078 170 170.

2. Neem zo snel mogelijk contact op met je bank. Alle contactgegevens voor fraude bij de verschillende banken zijn te vinden op de website van Card Stop.

3. Dien een klacht in bij de politie.

Auteur: Febelfin

7 reacties

freddy verbaere
Je mag nooit op dit soort berichten ingaan.
9/05/22 16:57 REAGEER
jessie veyt
Uitkijken is inderdaad de boodschap. Je bank zal je nooit per e-mail vragen om je gegevens.
9/05/22 17:16 REAGEER
Ottobelg
Een bank zal NOOIT of te nimmer telefonisch of via E-mail contact opnemen om bepaalde informatie te vragen of handelingen uit te voeren!
9/05/22 17:17 REAGEER
jessie veyt
Inderdaad Ottobelg. Als ik zo een telefoontje krijg zeg ik dat ik bij hen ter plaatse op kantoor wil langskomen en het is meteen gedaan met het gesprek.
9/05/22 17:37 REAGEER
Cindy007
Nooit of te nimmer op in gaan!!!
9/05/22 17:55 REAGEER
Hugoo
Waarom krijg ik dat nooit voor ?
Ik zou die gastjes wel even aan het lijntje houden en eens flink met hun voeten rammelen, zonder ook maar één correct cijfer door te geven.
Het kan dus ook plezant worden...
9/05/22 19:38 REAGEER
Ottobelg
Wel Hugoo, ik krijg dat zelfs regelmatig van banken waar ik niet eens een rekening heb noch klant ben van wat dan ook. Gewoon blokkeren die sukkels.
10/05/22 02:39 REAGEER

Login Registreer

Febelfin

vertegenwoordiger financiële instellingen
vertegenwoordiger financiële instellingen
Febelfin is de gesprekspartner en spreekbuis bij beleidsmakers, toezichthouders, beroepsfederaties en belangenverenigingen. "Zo vertegenwoordigen we ongeveer 245 financiële instellingen. We zijn goed voor zowat 54.200 rechtstreekse jobs. Daarbij zetten we ons in voor een sociaal en transparant bankwezen." www.febelfin.be

Meer artikels van Febelfin

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels