Tegenwoordig zijn oplichters heel creatief in het vinden van manieren om mensen geld afhandig te maken. Senioren zijn daarbij een geliefd doelwit. Want hoe ouder het slachtoffer, hoe interessanter voor oplichters: meer kapitaal opgebouwd in de loop der jaren, en soms minder vertrouwd met online en telefonische oplichting, ..
Uitkijken is de boodschap
Kluisrekeningfraude is hier een voorbeeld van en het kan je elk moment overkomen. Maar als je weet hoe deze vorm van oplichting in elkaar zit en als je de juiste reflexen hebt, kan er weinig gebeuren.
Wat is kluisrekeningfraude?
Kluisrekeningfraude begint meestal met een phishingbericht dat je krijgt per e-mail, sms, via Whatsapp of andere sociale media...
Het bericht bevat een link die je naar een valse website leidt, quasi identiek aan die van je bank. Het is de bedoeling dat je persoonlijke gegevens invult, zoals je naam, telefoonnummer, kaartnummer, persoonlijke bankcodes (bv. pincode of response code van de kaartlezer)...
Als je dat doet, geef je oplichters toegang tot je bankrekening en op die manier kunnen ze dan frauduleuze verrichtingen uitvoeren.
'Medewerker van de bank'
Vervolgens belt een oplichter je op en doet zich voor als een medewerker van je bank. Hij of zij zal je uitleggen dat er fraude is gepleegd met je bankrekening en je adviseren om je geld voor alle veiligheid over te schrijven naar een zogezegde veilige rekening.
Natuurlijk bestaat die “veilige rekening” niet. Al het geld dat je overschrijft, komt terecht bij de fraudeurs.
Je vertrouwen winnen
Ze zullen proberen je vertrouwen te winnen op alle mogelijke manieren:
- ze zijn bijvoorbeeld op de hoogte van je rekeningsaldo
- of ze verwijzen naar een transactie die zij zelf hebben uitgevoerd dankzij de informatie die je hen via de link in het phishingbericht hebt gegeven.
Maar let op: deze twee tussenstappen zijn er niet altijd. Het kan ook zijn dat ze je rechtstreeks bellen en zich voordoen als medewerkers van je bank, en je onmiddellijk vragen om je geld over te schrijven naar een “veilige rekening”.
Video
Wil je meer weten over hoe dit werkt? Deze video toont je een typisch gesprek tussen oplichter en slachtoffer.
Hoe voorkom je dat je in de val loopt?
Om niet in de val te lopen, zijn er enkele zaken die je best onthoudt:
- de bank zal nooit naar persoonlijke bankcodes vragen
- en zal nooit per telefoon, e-mail, sms of via sociale media vragen om geld over te schrijven naar een andere rekening.
Zeker niet als er sprake is van een nieuwe, veilige rekening, een zogenaamde ‘kluisrekening’, want die bestaat helemaal niet. De oplichter wil je enkel bang maken zodat je snel handelt. Als iemand je op zo’n manier benadert, moet er een alarmbel afgaan.
Wat te doen als je toch in de val gelopen bent?
Als je toch persoonlijke gegevens hebt doorgegeven aan fraudeurs, onderneem dan de volgende drie stappen:
1. Bel Card Stop op 078 170 170.
2. Neem zo snel mogelijk contact op met je bank. Alle contactgegevens voor fraude bij de verschillende banken zijn te vinden op de website van Card Stop.
3. Dien een klacht in bij de politie.
7 reacties
Ik zou die gastjes wel even aan het lijntje houden en eens flink met hun voeten rammelen, zonder ook maar één correct cijfer door te geven.
Het kan dus ook plezant worden...