Wat is een podcast?
Een podcast is het antwoord van het streamingtijdperk op radio. De woordenboekdefinitie van een podcast is een digitaal audiobestand dat je via internet kunt downloaden of beluisteren.
Geschiedenis
De interessante geschiedenis verklaart waarom het om te beginnen een podcast wordt genoemd. Podcasts zijn een vorm van media-inhoud die werd ontwikkeld in 2004, toen voormalig MTV-videojockey Adam Curry en softwareontwikkelaar Dave Winer de 'iPodder' codeerden.
De iPodder was een programma waarmee een gebruiker internetradio-uitzendingen naar hun Apple iPod kon downloaden. Dit is waar de term en betekenis van 'podcast' werd geboren, een naam ontleend aan een mix van 'iPod' en 'uitzendingen'.
Tegenwoordig zijn podcasts een bijzonder populaire vorm van audio-entertainment en zijn ze verder gevorderd dan downloadbare radioprogramma's.
Een podcast zou je kunnen omschrijven als een serie gemaakt door een host en vervolgens aflevering voor aflevering online gepubliceerd, waar abonnees vervolgens elke aflevering kunnen downloaden en beluisteren wanneer deze wordt uitgebracht.
Toegankelijk
In tegenstelling tot traditionele methoden voor het produceren van inhoud, zoals tv- en radioprogramma's, zijn podcasts een toegankelijke manier voor makers van inhoud om contact te maken met een publiek. Ze zijn momenteel niet eens gereguleerd, wat betekent dat je geen uitzendlicentie nodig hebt om podcast-inhoud te publiceren.
Iedereen met basispodcastapparatuur zoals een microfoon, opnamesoftware en een lidmaatschap van een hostingplatform kan zijn eigen show maken.
Inkomsten genereren
Inkomsten genereren met een podcast wordt ook een betrouwbare bijverdienste of een interessante manier om een fulltime inkomen te verdienen, dankzij merksponsoring, gelieerde marketing, abonnementen en betaalde inhoud.
Zijn podcasts audio of video?
Podcasts zijn begonnen als een volledig audiomedium. Met de groeiende populariteit van podcasts hebben veel podcasters videopodcasting omarmd als een manier om op te vallen en een nog groter publiek te bereiken.
Video is enorm populair - gebruikers kijken in 2022 zelfs gemiddeld 19 uur per week naar online video's, wat bijna 50% meer is dan in 2018. Podcastmakers die willen dat hun show de meeste groei laat zien en een groter publiek aanspreekt, voegen video-elementen toe naar hun podcasts.
Wat is het doel van een podcast?
Een podcast kan vele doelen hebben, maar het belangrijkste is om het publiek te vermaken. Podcast-luisteraars kunnen verschillende redenen hebben om zich op een podcast te abonneren, zoals:
* Luister naar updates en uitsplitsingen van actuele gebeurtenissen.
* Leer meer over een nieuw onderwerp of een nieuwe branche.
* Luister mee naar interviews met populaire of bekende gasten.
* Ervaar een audiodrama of verhalende verhalen.
Maar achter elk van deze redenen schuilt het verlangen om vermaakt te worden. Of luisteraars nu iets nieuws willen leren of gewoon iets willen om hun gedachten af te leiden van een alledaagse taak, ze willen genieten van de ervaring van het luisteren naar een podcast. Als ze het niet leuk vinden, zouden ze waarschijnlijk niet meer terugkomen.
Soorten podcasts
Podcasts zijn zo gevarieerd als de verbeelding van mensen ze kan maken, en er zijn ongeveer zoveel genres als je maar kunt bedenken; nieuws en onderwijs, gezondheid en fitness, comedy en zelfs fictiepodcasts zijn slechts enkele van de meest populaire soorten.
Hoewel de wereld van podcasts breed en gevarieerd is - en alleen wordt beperkt door de verbeeldingskracht van de makers - kan de overgrote meerderheid van podcasts worden onderverdeeld in een van de vier formaten:
* conversatie
* verhalende non-fictie
* gescripte fictie
* hergebruikte inhoud.
Auteur: Stefaan Van Laere
1 reactie