Installatie
Om te beginnen gaat u in de Apple app store of de Google Play store naar Govapp en downloadt u deze. Nadien krijgt u de keuze om verder te gaan in het Engels, Frans, Nederlands of Duits.
Na het kiezen van uw taal zal de app enkele vragen stellen in verband met toestemmingen. Deze mag u toestaan.
U wordt nadien gevraagd om met uw telefoonnummer te registreren. Nadat u dat heeft ingevuld ontvangt u een sms met een 6-cijferige code. Deze code geeft u in in de GovApp.
Van zodra u deze stappen heeft doorlopen ontvangt u uw eerste melding. Deze kan u wegklikken door rechts bovenaan op het witte kruisje te klikken.
Het startscherm van de Govapp ziet er zo uit, nieuwe meldingen komen bovenaan te staan.
Wat voor meldingen zal ik ontvangen op de Govapp?
Voornamelijk COVID-gerelateerde berichten die u reeds eerder via sms kon ontvangen. Zoals CTPC-codes, indien u een hoogrisicocontact heeft gehad…. Later zullen de andere overheidsdiensten deze applicatie ook gebruiken. Het gaat wel altijd om dringende, officiële meldingen.
Grootste voordelen van de Govapp?
Govapp meldingen zijn langer en bevatten meer informatie dan sms’en. Er kan gebruik gemaakt worden van foto’s, video’s. Hierdoor ligt de gebruiksvriendelijkheid een pak hoger dan via reguliere sms meldingen.
Ook komen alle meldingen van de overheid samen gesorteerd, u hoeft niet langer tussen Sms-berichten te liggen zoeken.
Als laatste en misschien wel belangrijkste is dat u er altijd zeker van kan zijn dat deze berichten geen phishing bevatten.
Toch niet zo’n fan? Simpel om terug te schakelen
Van zodra u de Govapp activeert geeft u toestemming om alle communicatie van aangesloten overheidsdiensten via Govapp te ontvangen. Dit betekent dat u voortaan geen sms’en meer zal ontvangen. Wilt u dit toch terug?
U kunt altijd de app gewoon verwijderen, dan krijgt u de informatie opnieuw via SMS.
Meer info vindt u hier.
Computerhulp nodig?
Wanneer u een probleem of vraag hebt over uw computer, smartphone, tablet, digitale televisie, printer … kunt u sinds eind 2017 BEEGO inschakelen voor een betrouwbare oplossing.
BEEGO schakelt slimme informatica studenten in die u aan huis en met geduld helpen. Van eenvoudige vragen tot een privéles of een complex technisch probleem, we selecteren een betrouwbare student met de juiste kennis uit uw buurt. Ondertussen is Beego bijna actief in heel Vlaanderen en Brussel.
Hier kunt u contact opnemen met BEEGO.
9 reacties
Dat u kan inloggen kan soms ook liggen aan soort browser dat u gebruikt of dat er een extension in u browser moet geactiveerd worden. Dit probleem omzeil ik door de app itsme
te gebruiken op gsm. Maar om u te kunnen regristeren op itsme moet u ook dit ook doen de eerste maal via id lezer op de site. Desnoods kan dit even doen bij Familie of vrienden.
Jammer dat jullie erin slagen twee taalfouten te maken in deze korte tekst: 'Uw telefoonnummer...' en 'Nadat u DAT (of het) heeft ingevuld.... '.
De Govapp installeer ik natuurlijk. ;-)