(Bijna) iedereen lijkt een smartphone te hebben
Tot voor enkele jaren leek de plechtige communie (of het lentefeest) het moment waarop iedere 12-jarige een gsm kreeg. Intussen bezit de modale lagereschoolleerling al een smartphone.
Maar ook ouderen zijn aan een inhaalbeweging toe. Uit onze poll van begin september bleek dat intussen al zowat 70% van de senioren die deelnamen en dus met de moderne technologie vertrouwd zijn een smartphone heeft, een stijging met bijna 10% in vergelijking met een jaar geleden.
Grootste ramp: geen wifi hebben
Technologie is een essentieel onderdeel van ons leven geworden. We zijn intussen afhankelijk geworden van tal van gadgets om ons leven gemakkelijker te maken, maar we kunnen er niet meer zonder. Dit was niet altijd het geval, vroeger waren mensen meer van elkaar afhankelijk om taken uit te voeren.
Een belangrijk speeltje dat een belangrijke rol in ons leven heeft gespeeld, is onze zogenaamde smartphone ('slimme telefoon'). Of het nu gaat om bellen, chatten, winkelen, geldtransacties of iets anders - onze smartphone beheert alles.De grootste ramp die ons kan overkomen: we hebben geen wifi...
Ouderen blijven nog wantrouwend (maar steeds minder)
Smartphones vinden intussen steeds meer ingang in alle leeftijdsgroepen, van een 8-jarige tot 80-jarige. Dijwijls zijn ouderen niet zo technologievriendelijk en vermijden ze het gebruik van technische snufjes zoals smartphones, iPads en computers, of gebruiken ze die in beperkte mate omdat ze argwanend staan tegenover nieuwe technologie.
Dikwijls hebben senioren een duwtje in de rug nodig om met een smartphone om te gaan, maar eens ze het licht gezien hebben worden ze snel de meest enthousiaste gebruikers.
Nuttige apps
Het onderscheidende kenmerk dat een smartphone anders maakt dan een standaardtelefoon, zijn de zogrnaamde apps ('applicaties'). Deze toepassingen worden intussen op maat van iedereen gemaakt en kunnen ook erg nutig zijn kunnen zijn senioren. Zo bijvoorbeeld voor het boeken van diensten zoals bioscoopkaartjes en taxi's, navigatie, entertainment, kennisverbetering, sociale netwerken, gezondheidsupdates enz.
Even doorbijten
Senioren met smartphone leren omgaan is een van de grote uitdagingen van onze tijd. Het is soms een uitdaging om functies en voordelen van apps zoals WhatsApp of Facebook uit te leggen, en vaak krijg je steeds dezelfde vragen. Maar de pure vreugde op hun gezichten zien wanneer ze via een van deze apps contact maken met hun vrienden en familie maakt alles goed. Kortom, het is even doorbijten maar de beloning is des te groter.
Hier zijn enkele redenen waarom senioren zulke enthousiaste gebruikers van smartphones zijn eens ze er mee hebben leren werken:
Eén grote bibliotheek in je zak
Senioren die die pas het internet ontdekken zijn snel enthousiast. Ze hebben vlug door dat ze op die manier toegang hebben tot één grote bibliotheek. En die kunnen ze letterlijk gewoon op zak hebben. eens dat besef komt zijn ze vlug fervente gebruikers.
Een groter scherm
Een zwak gezichtsvermogen was vaak een belemmering voor senioren voor het gebruik van mobiele telefoons. Het intikken van een berichtje op de gsm van weleer was ook voor jongeren vaak een beproeving. Smartphones hebben meestal grotere schermen, waardoor ze voor senioren gemakkelijker te bekijken en te gebruiken zijn .
Bovendien kunnen gebruikers de tekst eenvoudig aanpassen naar een groter lettertype en hun vingers gebruiken om in te zoomen op websites en foto's.
Gemakkelijke vorm van communicatie
Smartphones zijn een geweldig communicatieplatform voor senioren. Ze kunnen op verschillende manieren worden gebruikt om contact te maken met je dierbaren, zoals spraakoproepen, videogesprekken, sociale netwerken, sms-berichten, e-mails en nog veel meer.
Kortom, de smartphone is niet alleen een venster op de wereld maar geeft ook meteen toegang tot familie en vrienden.
Middel tegen eenzaamheid
Heel wat ouderen wonen intussen (al dan niet noodgedwongen) alleen. De smartphone zal die eenzaamheid niet kunnen verdrijven, maar het zorgt er wel dat er een mogelijkheid tot communicatie is.
Spraakmogelijkheden
Sms'en kan moeilijk zijn voor oudere vingers. Veel ouderen hebben het moeilijk om een touchscreen te gebruiken. Dit is waar talk-to-text en spraakopdrachten van pas komen. Ze kunnen ook volledige sms-reacties dicteren en de telefoon de sms-berichten hardop laten voorlezen.
Sociaal netwerken
Sociale netwerken geven mensen de kans om in contact te komen met familie, vrienden en kennissen over de hele wereld. Door foto's en berichten te delen op sociale media zoals Facebook en Twitter, kunnen senioren op de hoogte blijven van hun naasten en dierbaren en hun betrokkenheid tonen.
Internetbankieren
De klassieke overschrijving aan het bankloket dreigt voorgoed te verdwijnen. Internetbankieren helpt ons lange wachtrijen te vermijden. Via smartphones kunnen senioren met één vinger toegang krijgen tot online bankieren en betalingen doen. Het vergt een aanpassing, maar ook hier baart oefening kunst.
Navigatie/Google maps
Voor 60-plussers die graag reizen kan een smartphone een grote zegen zijn. Senioren kunnen de weg op en reizen zonder het gedoe met wegenkaarten dankzij apps zoals Google Maps.
Muziek/video's
Senioren hebben eenvoudig toegang tot hun favoriete muziek op hun smartphone. Apps zoals YouTube en andere kunnen een bron van entertainment zijn.
Medicijnen beheren
Er zijn veel apps beschikbaar om senioren te helpen hun medicatie te beheren door ze waarschuwingsherinneringen te sturen. Anderen stellen de gebruiker in staat om met zijn of haar arts te communiceren om afspraken te plannen of vragen te stellen over medicijnen en voorschriften. Bovendien hebben smartphones ook een noodmodus waarmee senioren medische en persoonlijke informatie kunnen opslaan die voor iedereen toegankelijk is.
Te weten dat een oudere om wie je geeft letterlijk dankzij de smartphone binnen handbereik is kan aan familie en vrienden ook een geruststellend gevoel geven.
Nog dit... Niemand moet zich verplicht voelen om een smartphone aan te schaffen. Kan je zonder? Prima!
Auteur: Stefaan Van Laere
33 reacties
En 5% gebruikt hem.
En zijn hun privacy kwijt.
Voor mij althans biedt een dergelijk toestel geen enkele meerwaarde. Het onttrekt juist uit het zo nodige sociaal contact: als ik bankzaken behandel, naar winkels of de boekhandel ga, ingangskaarten voor evenementen e.a. bestel, dan doe ik dat liever waar in nog mensen in vlees en bloed zie en intermenselijke contacten mogelijk zijn. Dan zwijg ik nog over het reeds aangehaalde weggooien van privacy en de bijna dagelijkse bedriegerskunsten waarmee men te maken krijgt.
Als ik er ooit over had nagedacht om een dergelijk toestel toch aan te schaffen dan was het toneel die ik verleden week op reis zag voldoende om mij van dat onzalig idee af te brengen: aan een naastgelegen tafel in een restaurant zaten vier personen van een gezin: vader, moeder, tienerzoon en - dochter. Permanent zaten ze alle vierl op hun schermpje te kijken en te tokkelen. Hadden ze tijdens deze 'primetime' voor het gezin niets (meer) aan elkaar te vertellen? Blijkbaar niet. Zielig, maar dergelijke taferelen zijn thans schering en inslag helaas.
Het is mij ook een raadsel waarom men met een mobiele telefoon permanent moeten kunnen bereikbaar zijn. Hoe heb ik in hemelsnaam mijn 72 vorige levensjaren, ondanks innige professionele, sociale en familiale contacten toch zonder kunnen voleindigen? Onbegrijpelijk.
Nochtans ontbeerde en ontbeer ik
MAAR... Ik heb deze reis wel vanuit mijn luie zetel geboekt op mijn smartphone. Die ik ginder met veel plezier heb afgelegd.
Moraal van het verhaal: we moeten de moderne technologie gebruiken in ons voordeel en er ons niet door laten doen. We rijden toch ook niet meer met paardenkar, en wie heeft er nu geen televisie? Ik beperkt het gebruik van mijn telefoon en ga ook nog veel wandelen (wel altijd met de smartphone op zak maar dan alleen uit veiligheidsoverwegingen). Ik zet mijn telefoon dan op stil zodat ik niet kan gestoord worden. Dus doemdenkers onder jullie: ga mee met jullie tijd zonder er slaaf van te zijn.
Iedereen nog een fijne avond!
Een mooie ''aansporing'' aan de senioren om zich bij het aan-de-smartphone-verslaafde-vee te voegen... Het is gewoon kuddegedrag van ''kijk, ik heb er ook één, een dure hoor... '' Blind in de val van de miljardenindustrie lopen. Heeft iedereen gelezen hoe nuttig en gemakkelijk het is, zo'n ''slim'' ding ?
Wat is er mis met een gewone gsm ? De rest (alles behalve telefoneren) doen we wel op tablet of pc. Ik toch. En dan nog...
Familie en vrienden zitten altijd bij de hand , kalender en agenda met afspraken en een best goed fototoestel. Altijd geld bij de hand. Google bij de hand om iets op te zoeken, kaartje voor de bus en spelletje om onderweg te spelen bij de hand. Elke aankoopkaart van winkel, bib kaart .. noem het en het zit er in.
Wandelende GPS erin , t'zal me niet overkomen dat ik verloren loop. Stappenteller erbij zie.
Alle noodnummers bij de hand voor het geval.
Mijn gsm abonnement heb ik meteen ook voor de kleinkinderen genomen. Natuurlijk heb ik controle over hoe ze omgaan met die materie. Alles gelimiteerd. Allemaal blij, veel mogelijkheden voor mij en voor hen , en geen gezeur over zakgeld. Bij ons is bellen of sms'jes sturen en chatten een gewoonte geworden. Sociaal ben ik er zeker flink op vooruit gegaan.
Zelf een kritische mening formuleren (over de inhoud van een artikel bvb.) is blijkbaar minder makkelijk. Dus maar steeds herhalen hoe zuur andermans mening is... Als dit niet een seniorenforum was, zou ik zeggen : Grow up !
Beetje stoken helpt daartoe...
Je moet dat zien, in een restaurant, zelfs onze leeftijdgenoten (zestigers) kunnen het niet laten om de hele tijd naar die smartphone te kijken.
In onze gemeente wordt gratis cursus gegeven om senioren bij te staan in het gebruiken van een smartphone.
Vrijwilligers (gepensioneerde IT-consultants) geven de aanwezigen persoonlijk hulp bij de punten waarvoor de smartphone hen kan dienen; hoe de nodige app's installeren en gebruiken, hoe in alle veiligheid kunnen werken, en ook om nieuwe mogelijkheden te benutten die het leven vereenvoudigen en plezierig zijn.
Als oud IT-consultant sta ik helemaal achter dit initiatief.
Kunnen wij dan niet meer op een vriendelijke manier zeggen wat wij over het onderwerp (smartphones) denken.
Aan iedereen een fijne dag gewenst met of zonder smartphone.
Zelf gebruikte ik simpele gsm voor mijn buitenlandse reizen. Doel: betaalbaar contact met familie en vrienden en bereikbaarheid in geval van nood.
Recentelijk het trio I Phone, I pad, Apple watch voor nieuwjaar cadeau gekregen van mijn dochters.
Een vergiftigd geschenk! Niet alleen door de veelheid van mogelijkheden.; constante oproepen en vervelende pishing en andere bedriegelijke pogingen. De bomen in het oerwoud ontdekken en beheersen is een intense bezigheid. Of je wil of niet.
We worden overstelpt met apps maar men vergeet ons te vertellen dat het kostenplaatje onstuitbaar aangroeit. Niet alleen betaalt men een duur leergeld men raakt erdoor onnodig verwend en misleid op de koop toe. Eindconclusie: na veel onverwachte aanrekeningen
en quasi onmogelijkheid een overzicht te houden op de correctheid vliegt mijn trio behalve I Pad buiten.
Mijn laptops zijn me voldoende.
groetjes
Alex
Er staat natuurlijk een immense kudde vee klaar om dat tegen te spreken. Een bewijs te meer...
Smartphone-gebruik wordt langs alle kanten gepromoot, aanbevolen, opgedrongen en bijna ''incontournable'' gemaakt. Zowat overal (app's) wordt lokaas gelegd. De nuttige toepassingen van zo'n speeltje zijn niet meer prioritair maar alleen bijzaak. Alles is er op gericht om uw ''gegevens'' te bemachtigen en u zo met reclame te overdonderen. (De verkoop van ''gegevens' van gebruikers is een handel op zich). Vreemd genoeg moogt ge daar nog zelf voor betalen ook.
De vrije wil brokkelt af en het intussen verslaafde vee stelt zich daar niet eens vragen bij maar doet blijgezind mee, want ''dan zijt ge pas iemand, en de anderen zijn sukkels'', zo laat diezelfde reclame u geloven. Goe bezig dus.