Deel via

Opgelet voor deze vormen van fraude die in opmars zijn!

October 2022
Technologie zou ten dienste van de mens moeten staan, maar houdt helaas ook een aantal gevaren in. Kluisrekeningfraude of bankkaart phishing bijvoorbeeld. Hoe deze voorkomen en herkennen, en wat te doen als je toch slachtoffer bent? Je leest het hier.

Fraude dreigt overal

 

Leve de technologie, of ben je toch eerder een koele minnaar? Febelfin, de vertegenwoordiger van de financiële sector, waarschuwt.

Kluisrekeningfraude en bankkaart phishing aan huis, zegt het je iets? Almaar meer mensen zijn het slachtoffer van deze fraudevormen die in opmars zijn in ons land. Onder die slachtoffers zijn er veel senioren, die specifiek geviseerd worden door oplichters. Hieronder ontcijferen we hun modus operandi zodat je nooit in de val loopt…

Kluisrekeningfraude

Kluisrekeningfraude of hoe een nepbankier je ertoe dwingt overschrijvingen te doen 
Kluisrekeningfraude begint vaak met een phishingbericht dat cybercriminelen per e-mail, sms, Whatsapp of sociale media versturen.

Dit bericht bevat een link die jou naar een valse website brengt waar wordt gevraagd om persoonlijke gegevens in te voeren, zoals je naam, telefoonnummer, (krediet)kaartnummer en persoonlijke bankcodes.   

fraude7-1140

'Hallo, het is hier met je bank...

Zodra je deze gegevens hebt ingevuld, kunnen de oplichters met hun frauduleuze handelingen beginnen: ze nemen contact met je op en doen zich voor als een medewerker van je bank en leggen uit dat er verdachte transacties op jouw rekening zijn verricht.

Vaak slaat men deze stap waarbij men een phishingbericht verstuurt ook over, en bellen ze jou gewoon op met heel veel overtuigingskracht. Ze zullen alles doen om je vertrouwen te winnen.

'Geld overmaken naar een veilige rekening...'

De oplichters zullen dan aanbieden om jouw geld over te maken naar een veilige rekening, namelijk een zogenaamde kluisrekening. Maar die rekening bestaat helemaal niet. En als je toch geld overmaakt naar deze valse ‘veilige rekening’, komt het terecht op de rekening van een geldezel. Vanaf dan wordt het door jou overgemaakte bedrag doorgesluisd naar de rekening van de cybercriminelen. 

Bankkaart phishing

Een nepbankier aan je deur, oftewel bankkaart phishing aan huis 
Ook hier ontvangt het slachtoffer een telefoontje van een zogenaamde bankmedewerker. De valse bankmedewerker belt je op om uit te leggen dat er verdachte transacties op je rekening zijn opgemerkt, of bijvoorbeeld om jou te laten weten dat je bankkaart vernieuwd moet worden. 

fraude4

Hij/zij zal je dan aanbieden om bij jou thuis langs te komen om de situatie op te lossen. Korte tijd later belt de oplichter aan en bekijkt vervolgens met jou om samen in te loggen op je bankomgeving, om de verdachte transacties zogezegd ongedaan te maken. Op die manier komt men je persoonlijke codes te weten. 

'Medewerker' aan huis

Komt men langs om je bankkaart te vernieuwen en jou te helpen om je oude en nieuwe code door te geven aan je bank? Ook dat moet je niet geloven. Oplichters knippen vaak de  bankkaart voor je eigen ogen door om deze te vernietigen. Maar vaak nadat men die eerst snel heeft omgewisseld  of men knipt zorgvuldig naast de chip.

Zo heeft de oplichter alles wat er nodig is om geld over te schrijven vanuit jouw bankrekening: de bankkaart en de persoonlijke codes. Zolang de kaart niet geblokkeerd is, kan men dus overschrijvingen doen en jouw rekening leeghalen.

  fraude2-330

Hoe herken ik een nepbankier? 

Je bank zal je nooit om jouw persoonlijke bankcodes vragen en je nooit per telefoon, e-mail, sms of sociale media adviseren om geld naar een rekening van derden over te maken. Je bankier zal nooit aan huis komen om je bankkaart of codes op te halen, of om betalingsproblemen op te lossen. Geef dus nooit bankcodes door.

fraude3


Ik ben toch in de val gelopen. Wat nu? 

Volg dan onmiddellijk deze stappen: 

  • Bel Card Stop op 078 170 170.
  • Neem zo snel mogelijk contact op met je bank. Alle gegevens van de banken in geval van fraude zijn op de website van Card Stop
  • Dien een klacht in bij de politie.

 

 
 
  • Het aantal fraudepogingen via phishing blijft hoog, en geen enkele sector wordt gespaard, maar het aantal geslaagde gevallen van phishingfraude neemt af. In 2021 werd er via phishing 9 miljoen euro minder buitgemaakt dan in 2020. Dat is een daling van meer dan 26%. Intensieve monitoring door de banken, samenwerking tussen verschillende stakeholders en de verscheidene sensibiliseringsacties dragen hiertoe bij.
  • Er is echter wel een belangrijke verschuiving richting andere fraudevormen, zoals beleggings-, factuur-, hulpvraag- of kluisrekeningfraude, waarbij het slachtoffer wordt overgehaald om zelf geld over te maken.
  • Banken hebben verschillende systemen ingebouwd om transacties veilig te laten verlopen, zoals tweestapsauthenticatie bij online en mobiel bankieren. Door intensieve monitoring wordt ook veel schade vermeden: ongeveer 75% van alle frauduleuze overschrijvingen via phishing werd geblokkeerd of teruggevorderd.fraude8 
  • Maar sensibiliseringscampagnes zullen altijd belangrijk blijven: de campagne “Wees slimmer dan een phisher” (een samenwerking tussen Febelfin, het Centrum voor Cybersecurity België en de Cyber Security Coalition) werd op 3 mei opnieuw gelanceerd.
  • Deze campagne promoot de Safeonweb-app en het e-mailadres verdacht@safeonweb.be voor het melden van fraude en het blokkeren van valse websites. De app werd al meer dan 180.000 keer gedownload en 129.920 frauduleuze websites werden geblokkeerd.
  • Fraudeurs maken gebruik van verschillende kanalen - zoals email, brief, telefoon, sms, sociale media en whatsapp - en plegen de fraude in naam van verschillende organisaties en instellingen zoals banken, overheidsadministraties, telecomoperatoren, nutsbedrijven, enzovoort. In de strijd tegen online fraudeurs is samenwerking dus essentieel.

Abonneer je gratis op SenNet Magazine!

Wellicht ben je al abonnee en ontvang je ons magazine al, waarvoor dank. Ben je hier nieuw, of wil je een abonnement aan je vrienden en familie doorgeven?

Een abonnement op SenNetMagazine is helemaal gratis. Abonneer je snel, dan ontvang ook jij het volgende nummer al in je mailbox. SenNetMagazine verschijnt elke week op maandag.

Je kan je HIER abonneren.

Auteur: Febelfin

8 reacties

fervente lezer
eerst verplichten ze ons alles online te doen en dan blijkt het niet veilig te zijn... Waar is de tijd dat je nog in je bank terecht kon om je betalingen te doen!
24/10/22 12:36 REAGEER
Hugoo
Inderdaad. Maar het is zoals bij het (auto)rijden: Je mag in een voertuig duizend veiligheidsvoorzieningen inbouwen, en hoewel de helft daarvan totaal nutteloos is, het is en blijft de chauffeur die de controle in handen (en voeten) heeft...
24/10/22 16:59 REAGEER
elvee
Vroeger, zonder internetbankieren, was alles eenvoudiger en duidelijker. Toen hadden wij volledige zeggenschap over ons geld. Nu bepaalt de bank wat kan en wat niet kan. Eigenlijk zijn zij voor een deel baas over onze deposito's.
25/10/22 17:54 REAGEER
renard
gilbert
Als jezelf een betaling wil doen kan je maar tot een zekere som gaan. Zij kunnen grote bedragen ineens overmaken.
Raar toch !!!
25/10/22 11:34 REAGEER
Nimue
Diefstal, fraude, oplichterij, enz..is van alle tijden.
Dat is ook zo in deze IT- en internettijden.
Het zal er altijd op aan komen om zelf de dief te slim af te zijn.
25/10/22 11:38 REAGEER
Itsme 1
Diefstal, fraude, oplichterij.... vroeger bewaarden sommige mensen hun spaargeld letterlijk onder de matras. En het aantal voorbeelden dat ook dat gepikt werd is ontelbaar!
26/10/22 07:33 REAGEER
ludem
Waar is de tijd dat je bank nog een "gezicht" had ?
Indien je dat gezicht nu wilt zien, dan moet je een afspraak maken, en dan nog via een centraal 02 - nummer.
Het zou wel plezant zijn moest je uw "contactpersoon" zien op je smartphone of PC
Ja, waar is de tijd dat ze bij de banken vriendelijk waren voor oudere mensen...?
26/10/22 15:31 REAGEER
Hugoo
Banken zijn nu eenmaal geen liefdadigheidsinstellingen.
Het zijn aftroggelaars, die ''drugdealers-praktijken'' hanteren. Hoedt u voor hun legertje experten, adviseurs, specialisten, en noem maar op, die zgz. hun ''hulp'' aanbieden. Bovendien hebben ze hun vazallen in de regeringen.
Vluchten kan niet meer...
29/10/22 21:37 REAGEER

Login Registreer

Febelfin

vertegenwoordiger financiële instellingen
vertegenwoordiger financiële instellingen
Febelfin is de gesprekspartner en spreekbuis bij beleidsmakers, toezichthouders, beroepsfederaties en belangenverenigingen. "Zo vertegenwoordigen we ongeveer 245 financiële instellingen. We zijn goed voor zowat 54.200 rechtstreekse jobs. Daarbij zetten we ons in voor een sociaal en transparant bankwezen." www.febelfin.be

Meer artikels van Febelfin

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels