Deel via

Opgelet, hier komen de babyboomers!

October 2022
Ook geboren tussen 1946 en 1965? Dan mag je jezelf een babyboomer noemen! Deze heterogene groep wordt steeds talrijker, al dringt dat nog niet altijd door tot de politiek en marketing. Hoog tijd dat daar verandering in komt...

Opgelet voor de babyboomers!

De term 'babyboomers' slaat op een ruime groep van mensen geboren in de periode net na de Tweede Wereldoorlog tot halfweg de jaren zestig.

Grofweg geschetst gaat het eigenlijk over twee verschillende generaties. Onderzoekers splitsten de babyboomgeneratie in twee groepen: zij die geboren werden tussen 1946 en 1954, en de groep geboren tussen 1955 en 1964.

De oudere babyboomers geboren net na de oorlog groeiden op in een milieu waar overleven centraal stond. Het duurde nog heel wat jaren voor onze samenleving zich weer van de oorlogsellende hersteld had. In de traditionele gezinnen van toen was de zucht naar welvaart de belangrijkste drijfveer.

Vanaf halfweg de jaren vijftig begon het economisch klimaat te verbeteren. Steeds meer luxegoederen kwamen op de markt, en in ons land vormde de Wereldtentoonstelling van 1958 in Brussel een kantelpunt. De babyboomers geboren in de jaren zestig groeiden op in een veranderende maatschappij. Het collectieve maakte steeds meer plaats voor de ontplooiing van het individu, en materiële welstand was niet langer voor iedereen prioriteit nummer één.

babyboomer5

Het cv van de babyboomer

Een erg heteogeen gezelschap dus, maar wanneer we het 'cv van de babyboomer' opmaken kunnen we volgende algemene sterke punten noteren.

Zelfverzekerd

Deze generatie is onafhankelijk en zelfverzekerd. Ze zijn opgegroeid in een turbulente tijd in de geschiedenis, en ze moesten een behoorlijk deel van de verantwoordelijkheden op zich nemen om hun rol in de samenleving te vervullen. Dit betekent ook dat ze niet bang zijn om autoriteit in twijfel te trekken als ze het niet eens zijn met de status-quo.

Eigen mening

Hoewel babyboomers geneigd zijn de regels van de samenleving te volgen, zullen ze ook hun mening geven als ze vinden dat iets hun persoonlijke waarden of perspectief schendt.

babyboomer4-1140

Sterke arbeidsethiek

Babyboomers zijn niet bang om hard te werken. Voor velen van deze generatie komt een deel van hun eigenwaarde rechtstreeks voort uit hun professionele prestaties. Soms hebben ze het moeilijk om de perfecte balans tussen thuis en werk te vinden. Ze hebben ook geleerd om te studeren. Door hun sterke arbeidsethiek zijn ze gemotiveerd om zoveel mogelijk te leren en hun uiterste best te doen.

Doelgericht

Bij deze naoorlogse generatie draait alles om het stellen en behalen van doelen. Ze vinden het leuk om doelen voor zichzelf te creëren, of zelfs specifieke doelen toegewezen te krijgen om te bereiken. Dit geldt zowel voor hun persoonlijke als professionele leven.

Vindingrijk

Babyboomers zijn opgegroeid in een tijdperk waarin vindingrijkheid een noodzakelijke eigenschap was. Om nog maar te zwijgen van het feit dat veel van hun ouders zware tijden hebben meegemaakt. Mensen moesten het vaak doen met wat ze hadden.

babyboomer2

Teamgericht

 Een van de sterkste eigenschappen van de babyboomers is hun sterke gemeenschapsgevoel. Ze gedijen goed in teamomgevingen. Dit delen ze met de jongere generaties.

Geïnteresseerd in technologie

Babyboomers hebben met vallen opstaan geleerd om de moderne technologie te gebruiken. Hun ouders keken nog hoofdschuddend naar de landing op de man waarbij destijds een computer gebruikt werd met een geheugen waarmee we nu één foto zouden kunnen maken. Zijzelf springen intussen moeiteloos met scoiale media, smartphones en tablets om. Toch een groot deel, want zij die er niet kunnen mee omgaan dreigen digitale analfabeten te worden.

Aanpassingsvermogen

Als er één ding is wat de babyboomers tijdens hun leven geleerd hebben is hoe ze zich moeten aanpassen. Ze maakten heel wat technologische en geschiedkundige evoluties mee, al was het niet altijd van harte.

Dit kwam hen in de coronaperiode goed van pas. De jongeren van nu groeien op in een jachtige  maatschappij waarbij het motto 'ieder voor zich' geldt. In de hoogdagen van corona liepen heel wat jongeren letterlijk en figuurlijk verloren, en toonden de babyboomers hun weerbaarheid.

'Ageless solutions'

De 'boomers' worden nog onvoldoende door de marketing (h)erkend, al lijkt daar zij het aarzelend verandering in te komen.

babyboomer1 Een nieuwe term in de marketingwereld is de zogenaamde 'Ageless solutions': wat goed is voor ouderen, is ook goed voor jongeren. Als je iets maakt dat alleen geschikt is voor een oudere persoon, zullen ze het niet kopen. Marketing voor het hele gezin: waarom elk bedrijf dat iets voor in huis verkoopt - technologie, meubeldesign, renovatie - een multigenerationele aanpak nodig heeft.

Het inkomen van de babyboomers

Nog een belangrijk argument voor marketing om zich op de babyboomers toe te leggen: hun portemonnee. Gemiddeld gezien hebben ze meer kapitaal in vergelijking met de jongere generaties.

Het wereldwijde gemiddelde bruto-inkomen van de babyboomers zal tegen 2030 naar verwachting het hoogste zijn van alle leeftijdsgroepen. Of simpel gezegd: de babyboomers hebben geld, en willen ook consumeren.

De babyboomers leven langer

Wereldwijd zullen babyboomers langer leven dan hun voorgangers, wat betekent dat hun invloed de komende jaren alleen nog maar zal versterken.

Meer geld, extra jaren in vergelijking met de voorgaande generaties: er ligt dus een hele markt braak voor wie er werk wil van maken. Dit geldt niet alleen voor de consumptiewereld, maar evengoed voor de politiek en andere belangengroepen.

Babyboomers hebben specifieke prioriteiten

Babyboomers delen enkele gemeenschappelijke eigenschappen, ondersteund door technologie en globalisering

Gezondheid, familie en relaties zijn belangrijke prioriteiten voor babyboomers. De leeftijd weerhoudt hen er niet van om van het leven te genieten en nieuwe dingen te ervaren, terwijl ze ook steeds meer vertrouwd raken met technologie.

Babyboomers hebben een gezonde levensstijl en zijn geneigd om activiteiten, producten en diensten te zoeken die hen helpen langer gezond en actief te blijven. Technologieën die groeiende consumenten helpen om verbinding te maken en hun leven gemakkelijker te maken, spreken hen aan.

babyboomer3-640

Babyboomers willen hun geld verstandig beheren en spenderen

Babyboomers zijn volwassen consumenten die hun geld verstandig willen besteden en merken moeten zich concentreren op kwaliteit, waarde en klantenservice om hun vertrouwen te winnen. De marketing voor babyboomers moet eenvoudig en beknopt zijn, terwijl e-commercesites meer aandacht zouden moeten besteden aan oudere gebruikers. Sociale media worden steeds belangrijker onder babyboomers, waardoor het een effectief platform is voor marketeers om dit consumentensegment te bereiken.

Samengevat: wie niet merkt dat babyboomers een belangrijke, steeds groeiende groep vormen, is ziende blind.

Auteur: Stefaan Van Laere

20 reacties

Tjeu Leenders
'Babyboomers hebben geld en willen consumeren' ... Kan zijn. Ook dragen ze genereus en actief bij tot een kwalitatieve niet consumptieve samenleving, een toekomst van niemand voor iedereen.
Van harte!
31/10/22 08:31 REAGEER
werner van aken
Ik denk dat ouderen doorgaans bewuster consumeren dan jongeren. We hebben meestal hard moeten werken voor onze centen. Maar ik vind dat de reclame ons stiefmoederlijk behandelt en vooral op jongeren gericht is alsof dij niet meetellen.
1/11/22 18:28 REAGEER
Dicksy
U zegt het toch zelf…..ouderen consumeren bewuster omdat ze weten wat een euro(frank) waard is en daar is niet snel aan verdient zoals bij jongeren.
2/11/22 15:52 REAGEER
fervente lezer
Het klopt dat deze generatie meer geld heeft dan de jongeren. Hoe die ooit nog zullen kunnen sparen is mij een raadsel. Ouderen zullen door te consumeren moeten bijdragen tot het draaien van de economie want anders gaat het helemaal mis.
31/10/22 12:34 REAGEER
Nimue
Babyboomers.. rare naam voor een generatie waar de huidige generatie en de volgenden zoveel aan te danken hebben.
Of het een rijke generatie is. Een deel heeft hard gewerkt, goed verdiend en is er rijk van geworden. Ze mogen die rijkdom zeker omzetten in luxe reisjes, luxe spullen, luxe huizen enz..
Het is aan de jonge ondernemers om 'dat gat in de markt' te zien en te vullen. Hoog tijd dat ze wakker worden.

Anderzijds , een deel babyboomers die ook hard gewerkt hebben , zijn niet allemaal rijk. Er zijn er genoeg die gewoon rustig leven in hun eigen huisje. Een goede auto en fiets . Af en toe eens met de kinderen uit eten gaan en om de zoveel tijd een reisje. Merkkledij hebben ze niet nodig en winkelen in de Aldi is goedkoper dan elders.
Er zitten daar heel wat alleenstaanden bij. Gescheiden, partner overleden , maar toch op eigen benen bezig. Hebben die merkkleding nodig of luxe auto's en luxe snufjes om te etaleren? Lukt het die mensen om op reis te gaan? Alles wordt duurder , rekeningen swingen de pan uit en het weinige geld dat bewaard kan worden is bestemd voor noodzakelijke zaken, of voor gezondheidszorgen of voor later want we worden alsmaar ouder.
Politiek gezien neemt niemand het voor hen op.
Een goeie marketing strategie opmaken wordt écht geen lachertje.

Hopelijk komt de ' spirit 'van de babyboomers rap terug naar boven!
31/10/22 18:41 REAGEER
werner van aken
Groot gelijk nimue. Ik zou het zelf niet beter kunnen verwoorden!
1/11/22 18:29 REAGEER
Hugoo
Dit artikel is pure onzin, opgesteld (zoals meestal) als een horoscoop: Elkeen vindt er wel iets dat op hem/haar van toepassing is. Lachwekkend.
''Daar komen de schutters'' ware een betere titel...
31/10/22 18:47 REAGEER
julien verbaere
Zo negatief, Hugo? Dit artikel geeft nochtans een mooi overzicht van onze troeven. Ik hoop dat de generaties die na ons komen het even goed zullen doen.
31/10/22 20:02 REAGEER
anakwaboo
Vind ik ook, Julien!
1/11/22 18:09 REAGEER
Hugoo
Niks negatief ! Ik heb eens goed kunnen lachen.
Babyboomers (onnozel koosnaampje), worden gewoon in een bepaalde richting deduwd. En door kuddegedrag lijkt dat nog aardig te lukken ook.
Het verschil met gnoes is dat die dat instinctief doen...
4/11/22 18:56 REAGEER
johnny bg
de jeugd van tegenwoordig heeft veel meer dan de babyboomers toen die jong waren. ik moest bvb bijna een jaar sparen voor een paar voetbalschoenen van Puma. en met een leren bal (waar we ook voor moesten sparen) konden wij ons uren amuseren op het veldje tegenover ons huis....
31/10/22 20:27 REAGEER
youri
Wij speelden bij wijze van spreken met een stuk touw. Maar de jeugd van nu is niet beter of slechter dan wij. We zijn allemaal kinderen van onze tijd.
31/10/22 21:37 REAGEER
jam
Mijn ouders hadden kinderen.Zij hadden rekeningen.Zij hadden geen geld om op vakantie te gaan.
Mijn jeugd,zuinig zijn.Nu ,zuinig zijn.Mijn leven ,werken en zuinig zijn.
Beste babyboomers,wij willen uw centen om alle kosten die de regering heeft mee te betalen.Getekend ieder die minder heeft.Zelf in te vullen door de lezer.
1/11/22 14:14 REAGEER
werner van aken
Nog goed dat je ouders kinderen hadden, jam. Want anders was jij er niet geweest...
1/11/22 19:22 REAGEER
anakwaboo
Ik voel mij als 'rijpere' babyboomer aangesproken door dit artikel. Het klopt dat wij gemiddeld meer centen hebben dan de jongeren. Maar daar wordt de laatste tijd wel fel aan geknabbeld. Ik moet helaas ook af en toe aan mijn spaarpotje zitten en dat is niet leuk. Maar ik houd mijn hart vast voor de jeugd. Niet alle ouders hebben de middelen om hun kinderen te steunen!
1/11/22 18:09 REAGEER
Pjetro
Ik ben een babyboomer.
Ik zou me momenteel een grote luxewagen kunnen aanschaffen,doch ik rijd met een gewoon wagentje.
Ik heb echter wel een reserve voor het geval dat er financiéle problemen opduiken.
Ik slaap hierdoor rustiger de nacht door.
Ik respecteer echter ieders mening omtrent deze materie.
1/11/22 22:35 REAGEER
marina bal
Ik ben er trots op babyboomer te zijn. Ik heb ook een beetje spaarcenten die ik zo weinig mogelijk aanspreek en leef zuinig. De kosten stijgen, dus het wordt er niet eenvoudiger op. Maar ik ga niet klagen, ik heb wat ik nodig heb. Verder nog een prettige dag voor iedereen!
2/11/22 11:49 REAGEER
Osaida
Inderdaad ik ben ook een babyboomer. Mijn opvoeding was totaal anders doordat, zoals al gezegd, mijn ouders hard moesten werken en geen tijd hadden voor reizen enz.
We hebben gewoonlijk, ik ook, veel kritiek op de jongeren.
Door onze andere "noodzakelijke" opvoeding hebben wij geleerd te sparen, rekening te houden dat we ook ouder worden en geld nodig hebben (soms veel geld).
Ook met mensen te helpen en dit moet niet altijd met grote dingen zijn. Daarvoor ben ik wel
trots een babyboomer te zijn.
Maar is het feit dat vele van de huidige jongeren asociaal zijn, alles moeten hebben enz. hun eigen schuld alleen? Zijn de ouders hier niet voor een groot deel verantwoordelijk voor.
Ik vraag mezelf ook dikwijls af hoe gaan ze het waar maken?
Er wordt te weinig rekening gehouden met de senioren, die dan toch maar hun best hebben gedaan in alles bij te benen.
Niet voor iedereen is dit gemakkelijk.
2/11/22 13:47 REAGEER
Hugoo
Toch een artikel met fantastisch goed nieuws voor alle trotse ''babyboomers'': Er zijn 4 aandelen die gaan knallen !
Waarop wacht ge ? Ge hebt immers veel spaargeld, een hoog inkomen, ge leeft langer, ge beheert uw centen verstandiger en ge zijt zelfs heel belangrijk.
Veel succes gewenst. Maar daar trap ik niet in...
3/11/22 18:23 REAGEER
Arevke
Ben zelf een babyboomer, hebben steeds met 2 gewerkt, 2 kinderen, appartement
De centjes die we gespaard hadden heb ik spijtig genoeg moeten uitgeven aan de ziekte van mijn man, in 2013 werd Alzheimer vastgesteld, ik heb hem steeds verzorgd tot ik er zelf bijna onderdoor ging. Hij verbleef 14 maanden in een WZC en is er in november overleden.
En dan komen de onvoorziene kosten.
Dan stel ik mij de vraag wat er gebeurt als je niets achter de hand hebt.
4/01/23 17:57 REAGEER

Login Registreer

Stefaan Van Laere

Hoofdredacteur
Hoofdredacteur
Hoofdredacteur van SenNet Magazine Stefaan Van Laere (1963) wilde als kind de Tour de France of toch minstens het wereldkampioenschap veldrijden winnen. Door omstandigheden geheel buiten zijn wil is dat er vooralsnog niet van gekomen. Hij is sinds 1988 actief als beroepsauteur en journalist met een brede waaier aan interesses. Hij schreef intussen meer dan 80 boeken (zowel fictie als non-fictie) voor jeugd en volwassenen en publiceerde artikels in tal van kranten en magazines. Ook heeft hij zijn eigen uitgeverij (Partizaan). Hij is van oordeel dat elk onderwerp interessant genoeg is om over te schrijven en dat leeftijd vooral een getal is. www.stefaanvanlaere.be www.partizaan.befacebook

Meer artikels van Stefaan Van Laere

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels