Opgelet voor de babyboomers!
De term 'babyboomers' slaat op een ruime groep van mensen geboren in de periode net na de Tweede Wereldoorlog tot halfweg de jaren zestig.
Grofweg geschetst gaat het eigenlijk over twee verschillende generaties. Onderzoekers splitsten de babyboomgeneratie in twee groepen: zij die geboren werden tussen 1946 en 1954, en de groep geboren tussen 1955 en 1964.
De oudere babyboomers geboren net na de oorlog groeiden op in een milieu waar overleven centraal stond. Het duurde nog heel wat jaren voor onze samenleving zich weer van de oorlogsellende hersteld had. In de traditionele gezinnen van toen was de zucht naar welvaart de belangrijkste drijfveer.
Vanaf halfweg de jaren vijftig begon het economisch klimaat te verbeteren. Steeds meer luxegoederen kwamen op de markt, en in ons land vormde de Wereldtentoonstelling van 1958 in Brussel een kantelpunt. De babyboomers geboren in de jaren zestig groeiden op in een veranderende maatschappij. Het collectieve maakte steeds meer plaats voor de ontplooiing van het individu, en materiële welstand was niet langer voor iedereen prioriteit nummer één.

Het cv van de babyboomer
Een erg heteogeen gezelschap dus, maar wanneer we het 'cv van de babyboomer' opmaken kunnen we volgende algemene sterke punten noteren.
Zelfverzekerd
Deze generatie is onafhankelijk en zelfverzekerd. Ze zijn opgegroeid in een turbulente tijd in de geschiedenis, en ze moesten een behoorlijk deel van de verantwoordelijkheden op zich nemen om hun rol in de samenleving te vervullen. Dit betekent ook dat ze niet bang zijn om autoriteit in twijfel te trekken als ze het niet eens zijn met de status-quo.
Eigen mening
Hoewel babyboomers geneigd zijn de regels van de samenleving te volgen, zullen ze ook hun mening geven als ze vinden dat iets hun persoonlijke waarden of perspectief schendt.

Sterke arbeidsethiek
Babyboomers zijn niet bang om hard te werken. Voor velen van deze generatie komt een deel van hun eigenwaarde rechtstreeks voort uit hun professionele prestaties. Soms hebben ze het moeilijk om de perfecte balans tussen thuis en werk te vinden. Ze hebben ook geleerd om te studeren. Door hun sterke arbeidsethiek zijn ze gemotiveerd om zoveel mogelijk te leren en hun uiterste best te doen.
Doelgericht
Bij deze naoorlogse generatie draait alles om het stellen en behalen van doelen. Ze vinden het leuk om doelen voor zichzelf te creëren, of zelfs specifieke doelen toegewezen te krijgen om te bereiken. Dit geldt zowel voor hun persoonlijke als professionele leven.
Vindingrijk
Babyboomers zijn opgegroeid in een tijdperk waarin vindingrijkheid een noodzakelijke eigenschap was. Om nog maar te zwijgen van het feit dat veel van hun ouders zware tijden hebben meegemaakt. Mensen moesten het vaak doen met wat ze hadden.

Teamgericht
Een van de sterkste eigenschappen van de babyboomers is hun sterke gemeenschapsgevoel. Ze gedijen goed in teamomgevingen. Dit delen ze met de jongere generaties.
Geïnteresseerd in technologie
Babyboomers hebben met vallen opstaan geleerd om de moderne technologie te gebruiken. Hun ouders keken nog hoofdschuddend naar de landing op de man waarbij destijds een computer gebruikt werd met een geheugen waarmee we nu één foto zouden kunnen maken. Zijzelf springen intussen moeiteloos met scoiale media, smartphones en tablets om. Toch een groot deel, want zij die er niet kunnen mee omgaan dreigen digitale analfabeten te worden.
Aanpassingsvermogen
Als er één ding is wat de babyboomers tijdens hun leven geleerd hebben is hoe ze zich moeten aanpassen. Ze maakten heel wat technologische en geschiedkundige evoluties mee, al was het niet altijd van harte.
Dit kwam hen in de coronaperiode goed van pas. De jongeren van nu groeien op in een jachtige maatschappij waarbij het motto 'ieder voor zich' geldt. In de hoogdagen van corona liepen heel wat jongeren letterlijk en figuurlijk verloren, en toonden de babyboomers hun weerbaarheid.
'Ageless solutions'
De 'boomers' worden nog onvoldoende door de marketing (h)erkend, al lijkt daar zij het aarzelend verandering in te komen.
Een nieuwe term in de marketingwereld is de zogenaamde 'Ageless solutions': wat goed is voor ouderen, is ook goed voor jongeren. Als je iets maakt dat alleen geschikt is voor een oudere persoon, zullen ze het niet kopen. Marketing voor het hele gezin: waarom elk bedrijf dat iets voor in huis verkoopt - technologie, meubeldesign, renovatie - een multigenerationele aanpak nodig heeft.
Het inkomen van de babyboomers
Nog een belangrijk argument voor marketing om zich op de babyboomers toe te leggen: hun portemonnee. Gemiddeld gezien hebben ze meer kapitaal in vergelijking met de jongere generaties.
Het wereldwijde gemiddelde bruto-inkomen van de babyboomers zal tegen 2030 naar verwachting het hoogste zijn van alle leeftijdsgroepen. Of simpel gezegd: de babyboomers hebben geld, en willen ook consumeren.
De babyboomers leven langer
Wereldwijd zullen babyboomers langer leven dan hun voorgangers, wat betekent dat hun invloed de komende jaren alleen nog maar zal versterken.
Meer geld, extra jaren in vergelijking met de voorgaande generaties: er ligt dus een hele markt braak voor wie er werk wil van maken. Dit geldt niet alleen voor de consumptiewereld, maar evengoed voor de politiek en andere belangengroepen.
Babyboomers hebben specifieke prioriteiten
Babyboomers delen enkele gemeenschappelijke eigenschappen, ondersteund door technologie en globalisering
Gezondheid, familie en relaties zijn belangrijke prioriteiten voor babyboomers. De leeftijd weerhoudt hen er niet van om van het leven te genieten en nieuwe dingen te ervaren, terwijl ze ook steeds meer vertrouwd raken met technologie.
Babyboomers hebben een gezonde levensstijl en zijn geneigd om activiteiten, producten en diensten te zoeken die hen helpen langer gezond en actief te blijven. Technologieën die groeiende consumenten helpen om verbinding te maken en hun leven gemakkelijker te maken, spreken hen aan.

Babyboomers willen hun geld verstandig beheren en spenderen
Babyboomers zijn volwassen consumenten die hun geld verstandig willen besteden en merken moeten zich concentreren op kwaliteit, waarde en klantenservice om hun vertrouwen te winnen. De marketing voor babyboomers moet eenvoudig en beknopt zijn, terwijl e-commercesites meer aandacht zouden moeten besteden aan oudere gebruikers. Sociale media worden steeds belangrijker onder babyboomers, waardoor het een effectief platform is voor marketeers om dit consumentensegment te bereiken.
Samengevat: wie niet merkt dat babyboomers een belangrijke, steeds groeiende groep vormen, is ziende blind.
Auteur: Stefaan Van Laere
20 reacties
Van harte!
Of het een rijke generatie is. Een deel heeft hard gewerkt, goed verdiend en is er rijk van geworden. Ze mogen die rijkdom zeker omzetten in luxe reisjes, luxe spullen, luxe huizen enz..
Het is aan de jonge ondernemers om 'dat gat in de markt' te zien en te vullen. Hoog tijd dat ze wakker worden.
Anderzijds , een deel babyboomers die ook hard gewerkt hebben , zijn niet allemaal rijk. Er zijn er genoeg die gewoon rustig leven in hun eigen huisje. Een goede auto en fiets . Af en toe eens met de kinderen uit eten gaan en om de zoveel tijd een reisje. Merkkledij hebben ze niet nodig en winkelen in de Aldi is goedkoper dan elders.
Er zitten daar heel wat alleenstaanden bij. Gescheiden, partner overleden , maar toch op eigen benen bezig. Hebben die merkkleding nodig of luxe auto's en luxe snufjes om te etaleren? Lukt het die mensen om op reis te gaan? Alles wordt duurder , rekeningen swingen de pan uit en het weinige geld dat bewaard kan worden is bestemd voor noodzakelijke zaken, of voor gezondheidszorgen of voor later want we worden alsmaar ouder.
Politiek gezien neemt niemand het voor hen op.
Een goeie marketing strategie opmaken wordt écht geen lachertje.
Hopelijk komt de ' spirit 'van de babyboomers rap terug naar boven!
''Daar komen de schutters'' ware een betere titel...
Babyboomers (onnozel koosnaampje), worden gewoon in een bepaalde richting deduwd. En door kuddegedrag lijkt dat nog aardig te lukken ook.
Het verschil met gnoes is dat die dat instinctief doen...
Mijn jeugd,zuinig zijn.Nu ,zuinig zijn.Mijn leven ,werken en zuinig zijn.
Beste babyboomers,wij willen uw centen om alle kosten die de regering heeft mee te betalen.Getekend ieder die minder heeft.Zelf in te vullen door de lezer.
Ik zou me momenteel een grote luxewagen kunnen aanschaffen,doch ik rijd met een gewoon wagentje.
Ik heb echter wel een reserve voor het geval dat er financiéle problemen opduiken.
Ik slaap hierdoor rustiger de nacht door.
Ik respecteer echter ieders mening omtrent deze materie.
We hebben gewoonlijk, ik ook, veel kritiek op de jongeren.
Door onze andere "noodzakelijke" opvoeding hebben wij geleerd te sparen, rekening te houden dat we ook ouder worden en geld nodig hebben (soms veel geld).
Ook met mensen te helpen en dit moet niet altijd met grote dingen zijn. Daarvoor ben ik wel
trots een babyboomer te zijn.
Maar is het feit dat vele van de huidige jongeren asociaal zijn, alles moeten hebben enz. hun eigen schuld alleen? Zijn de ouders hier niet voor een groot deel verantwoordelijk voor.
Ik vraag mezelf ook dikwijls af hoe gaan ze het waar maken?
Er wordt te weinig rekening gehouden met de senioren, die dan toch maar hun best hebben gedaan in alles bij te benen.
Niet voor iedereen is dit gemakkelijk.
Waarop wacht ge ? Ge hebt immers veel spaargeld, een hoog inkomen, ge leeft langer, ge beheert uw centen verstandiger en ge zijt zelfs heel belangrijk.
Veel succes gewenst. Maar daar trap ik niet in...
De centjes die we gespaard hadden heb ik spijtig genoeg moeten uitgeven aan de ziekte van mijn man, in 2013 werd Alzheimer vastgesteld, ik heb hem steeds verzorgd tot ik er zelf bijna onderdoor ging. Hij verbleef 14 maanden in een WZC en is er in november overleden.
En dan komen de onvoorziene kosten.
Dan stel ik mij de vraag wat er gebeurt als je niets achter de hand hebt.