Deel via

Hinderlijk en irritant: Achtergrondmuziek bij gesprekken op radio en tv!!

March 2014
Column
Jan Schils
Jan Schils
De achtergrondmuziekjes bij interviews en gesprekjes zijn ergerniswekkend en hinderlijk. Dat vinden niet alleen oudere mensen. Ook veertigers en vijftigers, al dan niet met gehoorproblemen, klagen over dit irritante 'geruis'. Het maakt radio- en tv-programma's onverstaanbaar en vervelend. SenNet columnist Jan Schils trekt aan de alarmbel bij VRT en VTM.

Ook in het buitenland irritante trend van achtergrondmuziekjes.

Vooral oudere mensen, maar ook veertigers en vijftigers met gehoorproblemen, klagen over "hinderlijke en ergerniswekkende" achtergrondmuziek/ De achtergrondmuziekjes krijgen we tegenwoordig ongevraagd mee zodra er een gesprekje op radio of televisie wordt gevoerd. Ze zijn meestal uptempo, elektronisch en zenuwachtig en worden over het algemeen als hinderlijk en irritant ervaren.

Vooral oudere mensen, maar ook veertigers en vijftigers met gehoorproblemen, klagen over "hinderlijke en ergerniswekkende" achtergrondmuziek, andere geluiden en geruis bij het gesproken woord op radio en televisie. De achtergrondmuziekjes zijn niet alleen in Vlaanderen een nieuwe trend, maar ook in het buitenland.

Gesprekken worden juist onverstaanbaar.

De gesprekjes in de programma's worden door de muziekjes vaak onverstaanbaar, hetgeen de irritatie alleen maar verhoogt. In Vlaanderen worden ze tegenwoordig vooral ingezet bij radio- en tv-nieuwsuitzendingen op VRT en VTM om nog maar te zwijgen over de andere populaire tv- en radiostations zoals Studio Brussel e.d.

Muziekjes zijn totaal onnodig.

Lawaai verpest sowieso al op veel plaatsen onze samenleving. Ik sluit mij volledig aan bij de kritiek op de hoogst vervelende achtergrondmuziekjes. Gewoonweg omdat het geproduceerde achtergrondgeluid, om niet te spreken van -lawaai, totaal onnodig is. Lawaai verpest sowieso al op veel plaatsen onze samenleving en – niet te vergeten – onze gezondheid. Radio en tv hoeven daar geen schepje bovenop te doen. Daar zit echt niemand op te wachten.

Onderzoek naar dit kwalijke fenomeen.

In Nederland werd enige tijd geleden door de publieke omroep onderzoek verricht naar dit kwalijke fenomeen. Radioluisteraars en tv-kijkers werden naar hun mening gevraagd. De conclusie luidde dat de consumenten achtergrondmuziek bij radio- en tv-programma's hinderlijk tot irritant vonden. In Duitsland en Frankrijk waren de meningen van het zelfde laken een pak.

"TV kijken wordt een marteling".

De negatieve reacties liegen er niet om. Hier volgen er enkele:

  • "Die totaal nodeloze harde achtergrondmuziek was zo verschrikkelijk irritant dat ik bepaalde programma's niet meer bekeek."
  • "Het tv-kijken werd meer en meer een marteling. Ofschoon ik niet tot de "oudere garde" behoor, ergerde ik me gruwelijk."
  • "Het is een echte plaag. Waarom kunnen programmamakers en presentatoren niet meer zonder hinderlijke achtergronddeuntjes en ander lawaai? In klusprogramma's moet de "muziek" zelfs boor- en graafmachines overstemmen en versta je geen bal meer van wat er gezegd wordt, zelfs al heb je de beste oren van de wereld..."

"De muziek zorgt voor dynamiek...?"

Je mag gerust aannemen dat dezelfde groepen radioluisteraars en tv-kijkers in Vlaanderen er precies zo over denken.
Zo meldde een van hen, Dirk Basteleurs (die SenNet op de voet volgt) ons onlangs dat hij daarover enige tijd geleden een mail had gestuurd naar VRT-medewerker Filip Feyten, die zich destijds bij de publieke omroep met deze problematiek bezighield.

Basteleurs:"Hij heeft me toen laten weten dat die muziek erbij hoort om het programma een 'zekere dynamiek' te geven. Dat intussen vele duizenden senioren niets meer verstaan van wat men zegt tijdens deze muziek, kon hem blijkbaar weinig schelen."

Kunnen we als groep deze wantoestand aanklagen?

"Kunnen we als grote groep senioren en belangrijke seniorenorganisatie deze wantoestand niet bij de VRT aanklagen en uitdrukkelijk vragen om geen muziek meer te draaien tijdens gesprekken op radio en tv? Dat zal de verstaanbaarheid voor ons ouderen ten goede komen", zo besluit hij.

"Saaier zonder muziek"

De geluidsregie heeft ook opdracht gekregen die muziek zachter te zetten. In een reactie verklaart Feyten, die inmiddels is verhuisd naar de VRT-nieuwsdienst, het probleem te onderkennen. Daarom heeft de VRT volgens hem ook besloten de achtergrondmuziek te beperken tot de kortere items van 30 seconden tijdens het Journaal. De geluidsregie heeft ook opdracht gekregen die muziek zachter te zetten.
We vragen hem wat hij bedoelt met zijn uitleg dat de "achtergrondmuziek erbij hoort om het programma een zekere dynamiek te geven". Feyten: "Zonder muziek is het programma vlakker." Wat bedoelt u daarmee? Feyten: "Saaier."

Live ondertiteling vanwege muziekjes?

Ook bij de commerciële omroep VTM waren er volgens de persdienst in het verleden wel klachten. Daar wordt de achtergrondmuziek volgens de woordvoerster beperkt tot "Buitenland kort" in de nieuwsuitzendingen en werd het probleem van de al of niet verstaanbaarheid opgevangen door live ondertiteling.

Hinderlijke muziek heeft zelfs medische gevolgen.

Zeker is in ieder geval dat de algemene klachten over de gedeeltelijke of totale onverstaanbaarheid van bepaalde radio- en tv-programma's gegrond zijn. Zonder partij te willen kiezen voor wie ook, bevestigt Eric Schot, keel-, neus- en oorspecialist aan het AZ Antwerpen, dat achtergrondmuziek en geruis bij gesproken woord op radio en tv voor ouderen "zeer storend" kan zijn. Schot: "Hoe ouder, hoe meer er sprake is van gehoorverlies. En dat sneller bij mannen als bij vrouwen. De verstaanbaarheid vermindert voor hen bij muziek en geruis."

Gaan zenders lessen trekken uit het ongenoegen?

Het afschaffen van de hinderlijke achtergrondmuziekjes zou geen overbodige luxe zijn. VRT en VTM zouden mogelijk meer lessen kunnen (moeten) trekken uit het algemene ongenoegen bij de oudere groep luisteraars en kijkers over de onverstaanbaarheid van bepaalde programma's. Een probleem dat als gevolg van de vergrijzing de komende jaren bovendien alleen maar groter wordt.

Voor de groep oudere mensen maakt het kijken naar de tv en het luisteren naar de radio een belangrijk deel van hun dagelijkse bestaan uit, waar ze elke dag naar uitkijken. Dikwijls als de enige ontspanning die zij hebben.

Maar zelfs voor heel wat jongeren in Vlaanderen met gehoorproblemen en zelfs gedeeltelijke doofheid (volgens recent onderzoek heeft 30 procent van hen daarmee te kampen) zou het afschaffen van de hinderlijke achtergrondmuziekjes geen overbodige luxe zijn.

Column Jan Schils
Week- en dagbladjournalist Jan Schils bericht en duidt al 30 jaar de Europese en Belgische economie en financiën. Onder meer voor transport, energie en milieu.
 

146 reacties

DOGIPRO
om gek van te worden,die achtergrondmuziek.Nutteloos en onbelangrijk.
31/03/14 19:28 REAGEER
Mie
Mijn echtgenoot die gehoorproblemen heeft zegt dat al een heel tijdje dat hij dat hinderlijk vindt.
1/04/14 21:10 REAGEER
rayhol
Ik heb dezelfde problemen, ongeveer een jaar geleden heb ik dit per mail laten horen aan radio 2 en...... men reageert tottaal niet, doen alsof ze zelf niets gehoord hebben !
2/04/14 10:33 REAGEER
diva
Wij zeggen dat al jaren, maar wie zijn wij? er wordt niet geluisterd naar ons , wij moeten wel naar hun luisteren en kunnen niets verstaan door de achtergrondmuziek
2/04/14 07:09 REAGEER
amsacre
Groot gelijk. Het is al genoeg dat we al die reclame moeten slikken.
2/04/14 10:43 REAGEER
amsacre
Groot gelijk. We moeten ook al zoveel reclame slikken
2/04/14 10:47 REAGEER
boomer51
echt heel vervelend,
vooral als je toch al slecht hoor!
2/04/14 11:13 REAGEER
boomer51
echt heel vervelend!
vooral als je toch al slecht hoor!
Dus t.v. nog harder met geluid !!!!!!(bioscoop)
2/04/14 11:20 REAGEER
verhanni
Ik ben het volledig met je eens.

Wanneer doen ze er eindelijk iets aan?
3/04/14 09:05 REAGEER
doofje
Als slechthorende kan ik meepraten over alle soorten irritante achtergrondlawaai! op tv; de radio,in winkels waar men tussen de muziek plots door de microfoon begint te brullen,op restaurant,buren links en rechts die bij goed weer graag elk hun eigen muziekje laten spelen in de tuin. als je ganse dagen hoorapparaten in je oren hebt die alle geluiden (ook de ongewenste) versterken, word je dikwijls hypernerveus en doodmoe van alle impulsen.Zonder nog maar te zwijgen van de eenzaamheid waardoor je overmand word als je weer maar eens geen gesprek kan volgen,door alle achtergrondlawaai.
Slechthorenden zijn zowieso een groep ongehoorden!Waar word rekening met ons gehouden, hoeveel mensen zijn er op de hoogte hoe men best praat met een slechthorende (en nee...roepen is geen oplossing!)
Wat doet de overheid voor ons? Hoorapparaten zijn blijkbaar een luxe,want we moeten die zelf bekostigen. Ik "hoor" sommigen al zeggen,tussenkomst ziekenfonds. Heel juist,maar met 500 euro kan je net analoge toestellen aansschaffen die belange niet toereikend zijn als je een sociaal leven wil en werkend bent! Je hebt dan echt wel digitale nodig en die kosten al gauw tussen 2 en 3 duizend euro!!!Zonder kan ik(en andere slechthorenden) niet gaan werken,wat zou dat aan de maatschappij kosten. Alle slechthorenden zouden zich moeten verenigen en eisen dat we onze hoorapparaten terug betaald krijgen.
We zijn met zovelen maar het probleem is dat wij met een onzichtbare handicap zitten waardoor we niet gezien en gehoord worden.Het word eens hoog tijd dat wij erkenning en steun van de overheid (en al onze medemensen)krijgen.
7/04/14 20:32 REAGEER
klaus.heinze
Inderdaad, onze zenders zijn net als apen!
Een zender is hiermee begonnen en nu doen ze het allemaal!!!
31/03/14 20:50 REAGEER
Anne56
Inderdaad,sommige vlaamse series zijn moeilijk verstaanbaar,heb soms de indruk dat er gemompelt word. De serie Vlaamse velden,een topserie trouwens, was bepaalde momenten zo onverstaanbaar dat wij verschillende keren hebben moeten terugspoelen en dan nog niet verstonden wat gezegd werd, dit is vreselijk irritant.
31/03/14 21:18 REAGEER
Staf
Volledig gelijk,achtergrond muziek mag maar alleen gebruikt worden op de momenten dat er niet gesproken wordt en waarom zet men in alle vlaamse serie niet ineens overal ondertiteling onder zoals bij VTM -vb:zonen van Van As-Cordon -zone stad,ik ben niet pro een bepaalde zender maar er gaat bij bepaalde serie's een deel van het gesprek volledig de (mist)in !!!!!
2/04/14 09:53 REAGEER
kletskop1
ONTZETTEND STOREND
31/03/14 22:25 REAGEER
oqacawos
Zo voor veel mensen met een hoor plobleem een geschenk zijn indien dat verdween
31/03/14 22:38 REAGEER
Oeptaand
perfekt normaal ( vermoed ik) en ervaar dit ook als erg storend de radio vliegt tegenwoordig heel dikwijls AF .
1/04/14 15:41 REAGEER
Chrismata
Ook de Nederlandse zenders maken gebruik van de zeer hinderlijke, zogenaamd, ondersteunende muziek. Geluid en beeld horen in evenwicht te zijn. Komt de kijkcijfers ten goede.
31/03/14 23:03 REAGEER
57g6p43
Is niet alleen de muziek !!! Ook bij debatten word er teveel dooreen gepraat dat ge niet hoort wat er gezegd word !!! bijvoorbeeld bij de 7 de dag amai mijn OREN !!!!muziek en praten gaat niet samen !!!!!!
31/03/14 23:28 REAGEER
jerommeke
groot gelijk p. verpoorten, ik erger mij al héél lang aan. Ook het feit dat de nieuwslezer(ster) van 13u komt vertellen wat er op het nieuws van 13u zal te zien zijn, gewoon kinderachtig, daarvoor moeten interassantere onderwerpen boeten in tijd.!!
1/04/14 13:50 REAGEER
Verticuteerder
Ben blij dat ik niet de enige ben die moet kijken met het geluid af en de teletext ondertiteling moet gebruiken. Af en toe het geluid terug op want soms heb je geluk en versta je wat ze zeggen. Naar de radio luister ik al lang niet meer, het heeft geen zin.
Met de pc kan je tenminste het nieuws lezen met het geluid af.
1/04/14 07:51 REAGEER
Aikoo
Ja
1/04/14 10:26 REAGEER
Alone
Als 76-jarige weduwe met hoorapparaten, luister al allang niet meer naar de radio : verve.lende achtergrondmuziek werkt storend. In de toekomst zullen nog veel meer mensen en ook jongeren gehoorproblemen krijgen : ja
1/04/14 10:40 REAGEER
fikedo
ik dacht dat ik alleen onverdraaglijk was
1/04/14 10:48 REAGEER
Aikoo
Ja, wanneer ,achtergrondmuziek de voorgrond pakt ,dan wordt het hinderlijk.
Ik wens mensen duidelijk te horen spreken,en begeleidende muziek moet stilletjes op de achtergrond blijven zodat het eigenlijk niet bewust opgemerkt wordt.
1/04/14 10:56 REAGEER
Roccio
Inderdaad..moet je daarom beroepshalve op de radio werken omdat niet te beseffen ,op tv is het ontzettend irritant en op de radio moet ik de god ganse dag het volume lager of hoger zetten naargelang gesprek of muziek...en dan nog meestal sorry ketel muziek !!!
En dan zijn ze verwonderd waarom hun luisteraars afhaken ...wat een respect voor de luisteraar
Of weten ze eigenlijk nog wel wat dat betekend ?
2/04/14 18:37 REAGEER
digibeet
De achtergrondmuziek dient dat je maar flarden van het gesprek opvangt. Dat past in de algehele tendens van oppervlakkigheid en verder je er niet te druk over maken "Opperflardigheid" zou je kunnen zeggen maakt dat we brave mensen blijven en rustig verder kunnen slapen!
1/04/14 10:56 REAGEER
servaes
Alles is gezegd zet die plaut stiller dank u
1/04/14 11:26 REAGEER
fikedo
ik dacht dat ik alleen onverdraaglijk was, maar het is idd irritant die achtergrondmuziek - ik heb zelfs al eens gedacht dat mijn GSM afging - storend!
1/04/14 11:30 REAGEER
Elaziezu80
El Aziezu,

gewoon verschrikkelijk storend ! Kijk ook zo mogelijk zonder geluid en via ondertitels. Toen ik er voor naar zender Canvas telefoneerde zeiden ze dat ze toch mee moesten met de huidige trend. Kuddegeest in 't kwadraat dus.
Ik kijk in ieder geval al veel minder tv dan voor het invoeren van deze plaag.
Misschien moet een enquête de betrokkenen overtuigen ? Individuele telefonische bemerkingen(klachten) veegt men blijkbaar gewoon onder de mat.
Op hoop van zege ! Moge de wijsheid zegevieren.
1/04/14 11:58 REAGEER
jefdoe
Het is niet alleen die achtergrond muziek. Ik keek graag naar BLOKKEN. Als er een speler punten haalt dat geroep dat dan volgt springen de boxen bijna uit uw tv. mogen ze ook eens iets aan doen.
1/04/14 12:17 REAGEER
Marcelsercu
En dan dat indianengeroep! Oef ! TV af. Kijken naar njam, naar guèn,Rik Stein, Carlucio, enz. Mooie landschappen en zachte muzie.
1/04/14 20:11 REAGEER
Oorverblindend
er is nog meer storende "achtergrondmuziek": die op bouwwerven waar voor geen cent rekening wordt gehouden met (vooral) thuiszitters zoals daar zijn: gepensioneerden, langdurig zieken aan hun bed gekluisterd of mensen met nachtdienst. Hier op locatie in Nieuwpoort zijn we gezegend met vier werven binnen een straal van 70m, waar we kunnen meegenieten van alle mogelijke snertzenders met luidsprekers op 10. Met op iedere werf liefst een andere post. Een eerdere mail aan het adres van onze minister van Welzijn, Van Deurzen dienaangaande blijft reeds een jaar onbeantwoord. Wat gedaan? Vijfdubbele ramen laten plaatsen of opkrassen?
1/04/14 12:27 REAGEER
Gielen
200 % akkoord. Het achtergrond-"geluid" overstemt de spraak zodat die onverstaanbaar is (soms wordt er gefluisterd of is de klankopname erbarmelijk).
Daarbij moet men met de zapper in de hand houden om na spraak de plotselinge oorverdovende "muzak" stiller te zetten ; en bij spraak weer harder tot soms op maximum.
En ook in films en feuilletons is dat zo, ook op buitenlandse zenders.
Man, man; miserie, miserie !
1/04/14 12:29 REAGEER
Oorverblindend
vervolg
Het weze gezegd: buurtbemiddelaars doen hun best maar het systeem is niet efficiënt: de hinder blijft en je raakt ontmoedigd.
Een soort Sinksenfoor-situatie, met dit verschil dat ze drie jaar duurt.
1/04/14 12:37 REAGEER
Li48
Ook met hele goede oren is het bijzonder vervelend om de rommelmuziek te moeten aanhoren. Moet dit de radio/tv een 'hippe' aanblik geven?
Via 'Mediajury' geef ik regelmatig een negatieve reactie op dit verschijnsel, maar blijkbaar zijn dit woorden in de wind.
Ik wens dat de bedenkers van dit systeem er spoedig genoeg van krijgen!
1/04/14 13:07 REAGEER
Joke
Helemaal mee eens . Juist met goede oren is de muziek(muzak) zeer hinderlijk.
Milieu-vervuiling.
2/04/14 21:43 REAGEER
Jan45
De achtergrondmuziek is volledig overbodig en draagt niet bij tot het beter begrijpen van de gesproken tekst. Integendeel, zeker voor senioren verhindert dit achtergrondlawaai het begrijpen van de tekst. Hierdoor zijn zij verplicht als noodoplossing de ondertiteling van teletekst aan te zetten. Onnodig te zeggen dat dit niet hetzelfde is als het verstaan van de gesproken tekst.
1/04/14 13:12 REAGEER
denbeste
Inderdaad, verschrikkelijk gewoon, ik noem dat luisteraartje en tv kijkertje pesten.
Op de radio Radio2, Nostalgie zijn er erg in, op tv de muziek staat overal VEEL te luid, luide muziek is geen muziek maar lawaai.
Ook als je helpdesks belt, de wachtmuziek is OVERAL véél te luid.
1/04/14 13:21 REAGEER
marcel120
ONNODIG DIE ACHTERGRONDMUZIEK, ZET NU DE TELETEKST AAN OM DE PROGRAMMA'S TE KUNNEN VOLGEN;
1/04/14 13:42 REAGEER
Gerard1
Misschien ook eens vermelden dat diverse programma's nog moeilijk te bekijken zijn, dit door telkens zeer korte beeldopnames te tonen, flitsend van een camerastandpunt naar een andere. Verschillende camerapositief per seconde. Te kort inzoemen, etc. Om hoofdpijn te krijgen. Het moet blijkbaar allemaal "flitsend" zijn tegenwoordig!!!
1/04/14 14:13 REAGEER
blacky
inderdaad, helemaal mee eens . Niet alleen met deze reactie maar ook met vele andere.
1/04/14 23:24 REAGEER
Melelana
Dat ben ik helemaal met u eens! Ik zap vaak maar weg als er aldoor van die korte beeldopnames zijn! Je zou er idd hoofdpijn van krijgen. In ieder geval een zeer geïrriteerd gevoel.
2/04/14 08:21 REAGEER
Emiel
Inderdaad ,al die achtergrondgeluiden maken het alleen maar moeilijker om te verstaan en te genieten van wat gezegd en/of getoond wordt. Ook in feuilletons en film brengt dit steeds ergernis op. Het zo geroemde :"In Vlaamse velden" verliest ook nog eens veel aan verstaanbaarheid daardoor, maar ook de spraak van de acteurs is soms zo slecht dat men maar moet "gissen" naar wat er gezegd werd. Dat kan toch niet de bedoeling zijn!! Men(de regisseur ) zou veel kritischer moeten zijn op wat men maakt.
1/04/14 14:20 REAGEER
JanG
Helemaal mee eens. De nederlandse series op de nederlandse tv zijn amper te volgen. Ik gebruik vaak een koptelefoon om een film te kunnen volgen. Dat scheelt wel.
7/04/14 16:57 REAGEER
Dewerchin
Hinderlijke achtergrond muziek is vervelend, irritant, totaal nutteloos.
De mogelijk grootste minwaarde bij gesproken woord.
Ik zet de TV dan maar uit, en lees het nieuws op mijn iPad.
1/04/14 14:32 REAGEER
Rowaloma
Blijkbaar is het gehoor van de Radio- en TV-mensen al zo beschadigd dat ze de pijnlijke, irriterende geluiden zelf niet meer kunnen waarnemen, waarmee ze onze aandacht willen trekken. Gelukkig bestaat er nog de uitzetknop.
1/04/14 14:45 REAGEER
Robert40
Deze tekst gepikt bij een van de reacties. Iedereen heeft gelijk. GEWELDIG STOREND.
1/04/14 16:34 REAGEER
GerardHubert
Iedereen is ervan overtuigd dat het erg storend en hinderlijk is. De kampioenen van de medemenselijkheid doen verder hun eigenzinnige zin. Wie of wat kan ze doen ophouden?
1/04/14 17:15 REAGEER
geo1927
akkoord met al diegenen die het storend vinden en soms zelfs zo vreselijk hard dat je het niet meer verstaat. Aan het lijstje mag je zeker ATV toevoegen, daar is het nog erger dan bij VRT en VTM.
Georges Steger
1/04/14 17:37 REAGEER
Anne
Zeer storend die achtergrond muziek voor gehoorgestoorden waar ik ook toe behoor moet altijd met teletext kijken en owee als er eens geen ondertiteling is kan ik mij ergeren krijg er hoge bloeddruk van !!!!
1/04/14 17:48 REAGEER
charlygomac
ik vindt het ook verschrikkelijk ook in supermarkten enz
maar ja al die grote bazen ,zij liggen er niet vakker van
als hun riante wedde er maar is op het einde van de maand.
1/04/14 18:39 REAGEER
Gaethofs
J Gaethofs, 85 jaar
Ik ben volledig akkoord met uw visie over het hinderen van de achtergrond muziek, het maakt de gesprekken onverstaanbaar.
1/04/14 18:39 REAGEER
Cau
Ik vind die achtergronsmuziek verschrikkellijk, daar ik zelf hoorapparaten draag.
Onder het TV nieuws moet ik soms ondertiteling bijvoegen.
Iedere andere versterking neemt die muzik mee over.
1/04/14 18:47 REAGEER
magiclife
Wij zetten regelmatig de "ondertitels voor slechthorenden" van teletekst onder de programmas, terwijl wij beiden nog normaal horen. Toch is die ondertiteling ook voor ons vaak nodig voor de verstaanbaarheid.
1/04/14 19:01 REAGEER
maddy
gewoon om gek van te worden met dat muziek op de achtergrond.En waarom als reklame is gaat het geluid ineens veel harder en ZéKER BIJ V.T.M
jacky hinoul
1/04/14 19:05 REAGEER
magiclife
Hoewel wij beiden nog normaal horen, moeten wij regelmatig beroep doen op de "ondertiteling voor slechthorenden" via teletekst 888 om een programma normaal te kunnen volgen.
1/04/14 19:07 REAGEER
Diver
Ik vind bij sommige interviews dat de muziek overheerst en het interview zo op de achtergrond geraakt
1/04/14 19:43 REAGEER
pipo
Ik moet de ganse avond met zelfbediening spelen ( harder ;;;;; stiller) en ga zo maar door.Zijn dat proffesionelen of pubers???????,,,,,,,,,,,
1/04/14 20:02 REAGEER
mady
heel juist deze opmerking ,om soms gek van te worden .
Ik ben totaal niet slechthorend maar die iriterende achtergrond muziek hoeft niet .Laat ons ongestoord rustig genieten van een avondje TV De hele dag door worden we al geconfronteerd met storende muziek ,op straat ..winkels ... bouwwerfen .......
1/04/14 21:39 REAGEER
mosselmans
ik bevestig het probleem- het stoort geweldig
bovendien stel ik vast dat de sprekers slecht articuleren,de kop wegdraaien en plotseling minder luid gaan spreken
2014-04-01 j.mosselmans
1/04/14 20:03 REAGEER
Texy1
Sluit me aan bij de vorigen.
Het is irritant en maakt de gesprekken soms onverstaanbaar.
Het is begrijpelijk dat achtergrondmuziek gebruikt wordt om een bepaalde sfeer te scheppen, maaaar de helft minder volume zou meer dan welkopm zijn.
1/04/14 20:13 REAGEER
leergaert
onbegrijpelijk dat de verantwoordelijken van deze zeer storende achtergrond muziek dit zelf niet weten of inzien dat dit heel hun programma tot een puinhoop herleid! jammer
Jules Geraerts
1/04/14 20:14 REAGEER
a207014
wat tracht men daar mee te bezeiken,nutteloos,hoor dikwijls veel muziek en datgene wat men wil horen ,hoort men niet.werkt de mensen op de zenuwen.
1/04/14 20:45 REAGEER
Mathieu
Achtergrond muziek mag van mij steeds doch dat ze dat wat steller zouden doen was al een hele stap voorwaarts. Op sommige momenten kun je gewoon niet verstaan wat de acteurs zeggen. En ik heb geen last van mijn gehoor.
1/04/14 21:44 REAGEER
edmundus
Hebben we in Nederland dus ook ..........uiterst vervelend!!!
Ed van de Walle
1/04/14 21:46 REAGEER
romba
wat hebben wij nu met nederland te maken
2/04/14 08:18 REAGEER
Joke
Goede buren?
Landen be-invloeden elkaar
2/04/14 21:45 REAGEER
1A3C6D8Z
r.banken. Uw reactie op de mening van onze Nederlandse buur, is even irritant als de luide achtergrondmuziek.
8/04/14 09:56 REAGEER
Claude
Bij jongeren speelt deze achtergrond wellicht veel minder. Zou het niet kunnen dat deze achtergrondmuziek toegevoegd werd, juist omdat er geen ouderen zouden naar luisteren. Zo kunnen ze de jeugd wat vertellen, zonder dat er ooit een oudje zal op reageren.
1/04/14 21:51 REAGEER
marcel01
Ik ben volledig akkoord dat de achtergrondmuziek enorm storend om de gesprekken goed te begrijpen.
1/04/14 22:11 REAGEER
Rosteel
Totaal overbodig. Een boodschap (gesprek) moet alle aandacht trekken zonder bijkomende andachtstrekkers. Als dat niet kan is de boodschap overbodig.
1/04/14 22:48 REAGEER
adg
Ik ben niet "gehoorgestoord" voor mijn leeftijd (73j.) maar bij TV word ik het.
Dit is geen achtergrondmuziek meer, maar VOORGROND-POTGESTAMP. Soms kan je dergelijk gejengel nauwelijks "muziek" noemen. Meer DYNAMIET dan DYNAMIEK, me dunkt.
Veelal gaat de kist dicht en lees ik een goed boek.
1/04/14 23:10 REAGEER
vleugels
Helemaal akkoord,.Ik heb voor mijn man al een koptelefoon zonder draad gekocht ,zodat hij van dat lawaai alleen kan genieten Hij zette de tv harder om nog maar iets te kunnen verstaan.(met de nodige ruzies dan).Nu maak ik van mijn hart een steen en kijk geen tv meer.ik zet het geluid voor mij uit, en geniet van een goed boek.
Als ik daar dan muziek bij nodig heb,kan ik dat nog altijd fantaseren.

Vleugels.H
2/04/14 08:39 REAGEER
maestro
Werk aan de winkel voor Leerkrachten Nederlands.Leer studenten ARTIKULEREN en opnieuw ABN ( algemeen beschaafd nederlands ) spreken.Ons dialect zal niet verdwijnen.
Een tip voor de directeuren aankoop TV-reeksen- soaps e.a.Vergewis je vooraf dat opname klank en gesproken taal op dezelfde golflengte zitten.
Idem op Radio.Men beweert dat muziekweergave altijd luider of stiller zal blijven dan gesproken taal wegens onoverkomelijke technische problemen.Is er nu echt niemand die dit kan oplossen ? In onze 21 ste overgetechte wereld ?Nog een geluk dat wij 888 kunnen indrukken alhoewel ...ondertiteling op een dikwijls overbelichte of witte achtergrond is ...nog een probleem dat om een oplossing vraagt.Mensen, waar zijn we mee bezig ?
2/04/14 00:06 REAGEER
Janbaptist1938
Het is maar hoe je het bekijkt, lees een boek en vergeet dat die eigenzinnigaards van de omroepen bestaan. Nu hebben zelfs de onder titel makers er de brui aan gegeven, je schrikt ervan hoe sommige vertalingen, zelfs van onze eigen taal, gebeuren.
Lang leve de democratie!
2/04/14 06:18 REAGEER
Jamart
Inderdaad, vooral die monotone dreun tijdens het korte nieuws, verschrikkelijk !
2/04/14 08:05 REAGEER
romba
ook bij atv is het achtergrond geluid hinderlijk en eigenlijk totaal overbodig
2/04/14 08:14 REAGEER
bettydepret
Zeer storend ik hoor graag het nieuws maar soms gaat alles verloren met gevolg zet de radio minder op.
2/04/14 08:18 REAGEER
gerda
Inderdaad, het geluid op de achtergrond is zeer storend.
2/04/14 08:18 REAGEER
deneumoulin
Achtergrond geluid is heel storend
2/04/14 08:27 REAGEER
HEIDI
Mogen we hopen dat al deze reacties een 'luisterend oor' bereiken ?? Ook wij vinden het bijzonder irritant dat men bij 'interviews' feuilletons, films en nieuwsberichten de muziek de bovenhand geeft, zodat men zonder 888 (teletekst) niet meer kan volgen. Spijtig dan deze teletekst, soms héél laattijdig op het scherm komt en dus niet synchroon loopt met het beeld. Gekke toestand in deze huidige technologische tijd ! Nog veel werk aan de winkel !!!!!! Hopelijk boeken wij 'succes' en zal men die storende, onnodige luide muziek achterwege laten !!! Op hoop van zege !!!!
HEIDI.
2/04/14 08:39 REAGEER
Zeerover
Heb zelf reeds een mail gestuurt naar de directie van radio twee west vlaanderen.in het programma van 6 tot 9 met blontrock. Die mens met zijn zware stem en dan bv een lied van het groenewoud er achter is om zot te worden. Antwoord van vrt: dat kan het is voorzien. En dan maar spreken over gehoor beschadigind. Habben dat ooit geprobeerd bij blokken het heeft niet lang geduur .weg er mee
2/04/14 08:51 REAGEER
Spikeysmum
Ik ben een beetje slechthorend. Als er b.v. op een feestje veel achtergrondgeluid is kan ik degene waar ik mee aan het praten ben slecht verstaan. Maar dat neem ik voor lief. Je kunt tenslotte niet verwachten dat ze zich daar aan jou aanpassen. Maar de achtergrondgeluiden en/of muziek op t.v. vind ik heel storend. Daar zou men wel iets aan kunnen doen. Waar gaat het daar nu om, om wat er gezegd wordt of om de achtergrondmuziek? Soms hoor ik alleen de muziek en niet wat er gezegd wordt.
2/04/14 08:52 REAGEER
marcchriske
Rustig winkelen dat mag niet meer,alles moet druk en snel en luidruchtig. Dat zou men moeten verbieden of een max geluidsterkte opleggen.
En tegelijkertijd ook de vakbonden voor de komende 50 jaar de mond snoeren,zo kunnen we terug er bovenop komen.
2/04/14 08:54 REAGEER
mupar
probeer achter tel nr van storende zender te komen en bellen, hoe meer klachten telefoontjes ze krijgen hoe sneller dit probleem uit de wereld is.
2/04/14 09:00 REAGEER
Hemschoote
Prima, dat jullie zich die ambettante problemen aantrekken.

J. Hemschoote
2/04/14 09:10 REAGEER
JulDaniels
Zeer erg storend. Nog ergerlijk is het aanhoudend handgeklap tijdens het zingen door de Vlaamse of Duitse schlagervedetten.
2/04/14 09:35 REAGEER
VANZO269
Niet alleen het gebruikte achtergrondmuziek is overbodig, maar het volume zou bij de spraak hoger moeten zijn dan bij muziek uitzending. En laat a.u.b. mooie populaire, instrumentale dansmuziek wat meer horen en ook zonder het afbreken op het einde van deze nr's. VB: Hugo Strasser, Walter Laird, Gunter Noris, Klaus Hallen, Sedney Thompson, Max Greger enz, enz van de jaren 1980 tot 2014. Michel Bollen
2/04/14 09:46 REAGEER
Buggenhout


Zeer storend, ik heb al veel moeite om iets te verstaan en dat achtergrondgeluid
maakt het nog moeilijker.
Wat ook zeer storend is; b.v. bij" blokken" het geroep en gefluit van het publiek
2/04/14 09:54 REAGEER
ATIR
Inderdaad zeer storend !
2/04/14 10:34 REAGEER
THEO2402
100% akkoord, ik kan THUIS bijna niet volgen en dan gebeurt het dat teletekst niet beschikbaar is
2/04/14 10:47 REAGEER
Willy1930
Eindelijk wordt er aandacht besteed aan dit uitermate irriterend verschijnsel !Zelfs voor mensen zonder gehoorproblemen zijn al die achtergrondmuziekjes en bijgeluiden bij interviews, documentaires, feuilletons, speelfilms, enz. erg storend en leiden ze de aandacht af. Wat een marteling moet dat niet zijn voor mensen die wel gehoorproblemen hebben.
Het zou voor velen een zegen zijn mocht dit overbodig verschijnsel verdwijnen.
2/04/14 11:00 REAGEER
Vercauteren
Blij dat er inderdaad reacties komen op het verschijnsel van de achtergrondmuziek en de bijgeluiden. Ik erger mij daar al zeer lang over en sluit mij volkomen aan bij de commentaar van W. Buelens.
2/04/14 11:06 REAGEER
Blancke
P.Blancke

Volledig akkoord GEEN achtergrond muziek bij sprekers en zorgen dat in feuilletons alle spelers dezelfde toonintensiteit krijgen.
2/04/14 11:30 REAGEER
Roosjem
Inderdaad zeer storend,moet ook altijd onderteksten gebruiken ! Waarom altijd die irritante luide vervelende muziek erbij ?
2/04/14 11:34 REAGEER
Troubadour1952
Al die bijgeluiden? vooral OERDOM ! Dit gaat regelrecht tegen de evolutie van de mensheid in! De nieuwsdiensten gaan gewoon mee in die verderfelijke boot die ons angst, vervuiling, verlaging en doemdenken brengt. Ik kijk al jaren niet meer naar het nieuws. De inhoud is walgelijk, de vorm en vooral de bijgeluiden om van te kokhalzen. Ik leef mijn eigen leven. Al dat slecht nieuws vervuilt mijn geest, mijn inzet, mijn sociaal vermogen. Het verminkt mijn gevoel voor humor, relativering enz. Dit is de apocalyps is zijn smerigste vorm! WEG ERMEE! Zouden we gaan betogen?:)
2/04/14 11:54 REAGEER
kabila
Ik stoor mij eveneens aan die nutteloze achtergrondmuziek die het enkel moeilijk maakt om de sprekers te verstaan. Maar, wat denken jullie van dat vervelende "gelach" dat soms, om de tien seconden, de inhoud compleet verstoort en irriterend werkt. Wij zijn verstandig genoeg om te beseffen wanneer een scène lachwekkend is of niet. Lachen op commando is weer eens een "mode" die overgewaaid is uit de angelsaksische landen. Van mij mogen ze die hebben. Zelfs de kinderprogramma's op ketnet en kzoom krioelen van dat irriterend gelach. Hoe kunnen wij onze kinderen en kleinkinderen hiervan sparen? Beseffen de programmamakers dan niet hoe onnozel dat gelach klinkt?
2/04/14 12:14 REAGEER
omalili10
Ja inderdaad zeer vervelend. De muziek van de programma's staat altijd véél te luid en als er dan gesproken word verstaat men ze niet meer doordat we de sound moeten verstillen. Het is in het geheel niet prettig meer om naar programma's en shows te kijken op TV. Ik ben blij dat ik niet de enige ben die er zo over denk. Dank U wel!
2/04/14 12:27 REAGEER
Cattoir
Gedurende de tweede wereldoorlog deden de Duitsers dat systematisch om de radiouitzendingen uit Engeland te verstoren. Ik denk er telkens aan als de zenders ons daar nu weer mee het beluisteren bemoeilijken .
2/04/14 13:56 REAGEER
denyse
Inderdaad
ik ben akkoord met de mensen,die reageren

Ik vind die actergrondmuziek heel irriterend en wreed moeilijk voor minder-horenden
2/04/14 14:15 REAGEER
willytilt
Ik ben volledig eens met alle logs hierboven.
Maar ik erger mij het meeste vanal aan de lachbanden ,gemonteerd op de
heruit gezonden series.Diegene die dat , en de achtergrond muziek heeft uit
gebracht mogen ze van mij mee naar de maan geven,om nooit meer treug te komen
wel te verstaan.
2/04/14 14:31 REAGEER
avimark
Beste SeniorenNet. Wij hopen, dat U als belangen-groepéring de stem van zo velen kunt laten horen, en gehoor zult vinden.
1° ACHTERGRONDMUZIEK (+ slechte ARTICULATIE):
Wij hadden het eigenlijk nog niet door, maar onbewust zetten we de volume hoger, om toch te kunnen verstaan. Gevolg: 1° meer burenhinder; 2° schadelijker voor onze oren.
2° ONDERTITELING (888) is vaak de redding, maar dan willen we toch te gelijk horen en lezen (synchroon). Waarom komt soms de ondertiteling te laat? Dan zijn wij in de war.
En waarom is ze niet letterlijk (behalve bij duidelijke taalfouten of streektermen)?
3° ONDERTITELING VAN ANDERSTALIGE FILMS is vaak ook niet letterlijk, en dat is lastig:
“to kill” (doden, ook in ongeval of als noodweer) wordt ondertiteld als “vermoorden” (=doden met voorbedachten rade);
“sergeant” als “brigadier” (= andere graad, bij ons gelijk aan “corporal”);.
“bloedige Wanda” (krwawa Wanda) als “rode Wanda” (communistische?).
4° Programma’s met AFWISSELEND MUZIEK EN WOORD (inleiding, commentaar): de muziek is te luid, ’t woord te stil: telkens moeten we de volumeknop hoger en dan weer lager zetten.
5° IN DEBATTEN DOOREEN GEPRAAT: hier moet de moderator vlugger tussenkomen, om ieder om beurt te laten spreken, anders gaat veel gewoon verloren.
6° LACH-BANDJES, die U zeggen wanneer ge moet (mee)lachen, al weet ge vaak niet waarom. Zijn we slechts schapen in ’n kudde? Weg ermee!
2/04/14 14:33 REAGEER
ingridjepa
Wij zijn hier thuis allen met U eens.
2/04/14 15:12 REAGEER
marliesmeershoek
Inderdaad vreselijk storend die achtergrondmuziek wat nu bijna muziek als hoofdzaak is en staat dan zo hard dat je de personen die spreken niet meer kunt verstaan. Die programma's zet ik dan ook af.
2/04/14 14:34 REAGEER
avimark
Beste SeniorenNet. Wij hopen, dat U als belangen-groepéring de stem van zo velen kunt laten horen, en gehoor zult vinden.
1° ACHTERGRONDMUZIEK (+ slechte ARTICULATIE):
Wij hadden het eigenlijk nog niet door, maar onbewust zetten we de volume hoger, om toch te kunnen verstaan. Gevolg: 1° meer burenhinder; 2° schadelijker voor onze oren.
2° ONDERTITELING (888) is vaak de redding, maar dan willen we toch te gelijk horen en lezen (synchroon). Waarom komt soms de ondertiteling te laat? Dan zijn wij in de war.
En waarom is ze niet letterlijk (behalve bij duidelijke taalfouten of streektermen)?
3° ONDERTITELING VAN ANDERSTALIGE FILMS is vaak ook niet letterlijk, en dat is lastig:
“to kill” (doden, ook in ongeval of als noodweer) wordt ondertiteld als “vermoorden” (=doden met voorbedachten rade);
“sergeant” als “brigadier” (= andere graad, bij ons gelijk aan “corporal”);.
“bloedige Wanda” (krwawa Wanda) als “rode Wanda” (communistische?).
4° Programma’s met AFWISSELEND MUZIEK EN WOORD (inleiding, commentaar): de muziek is te luid, ’t woord te stil: telkens moeten we de volumeknop hoger en dan weer lager zetten.
5° IN DEBATTEN DOOREEN GEPRAAT: hier moet de moderator vlugger tussenkomen, om ieder om beurt te laten spreken, anders gaat veel gewoon verloren.
6° LACH-BANDJES, die U zeggen wanneer ge moet (mee)lachen, al weet ge vaak niet waarom. Zijn we slechts schapen in ’n kudde? Weg ermee!
2/04/14 14:50 REAGEER
Toka
Geluidspollutie is één van de meest onderkende problemen van deze tijd. De jonge generatie wordt ermee groot gebracht en merk het zelfs al niet meer. De achtergrondmuziek is een gevolg dat we verslaafd zijn geworden aan geluid. Velen voelen zich zelfs benauwd bij volledige stilte. Dat is pas abnormaal. Een heel grote vervuiler is de auto. De geluiden van een autosnelweg zijn kilometers ver hoorbaar. Het toenemende verkeer zal dit niet verminderen integendeel. Gevolg slecht slapende mensen en kinderen met toename van stress en psychosomatische ziekten, enz.... Blijkbaar valt dit alles in het niet bij de voordelen van de auto, vraag is ...hoe lang nog??
2/04/14 15:32 REAGEER
Zwijger037
Inderdaad, uiters irritant die "achtergrondmuziekjes". Meestal zetten wij de 888 aan, want onze acteurs hebben blijkbaar geen jaas gegeten van het begrip "articulatie". Ze mompelen maar wat aan, en komt daarbij nog dat muziekbehang, wel, je krijgt daar ik weet niet hoe rap genoeg van. Wat ik echter niet begrijp is dat er geen enkele reactie komt van de zenders zelf, niettegenstaande een golf van klachten. Omroepen, doe normaal !
2/04/14 16:11 REAGEER
Fred
Ik ben het helemaal eens met het feit dat " achtergrondmuziek en -lawaai " voor velen onder ons als zeer storend en overbodig is ! Men moet het voor mij niet weglaten als men tenminste ondertiteling kan geven ( geen ondertiteling van teletekst , want die is hopeloos !!!! ) , als men de " sprekers " vraagt om de microfoon niet op te eten tijden het spreken en als men beter zou articuleren ! Het zou al een pak schelen !! In Flikken Maastricht op Ned. brengt men ondertiteling , bij ons vindt men zulks overbodig !! Als een Oost of West Vlaming in dialect op t.v. spreekt tijdens een interview krijgen we ondertiteling , maar in een aflevering van b.v : In Vlaamse Velden , Van vlees en bloed enz... vinden we meestal een heel sterk product maar met slechte klankweergave , spijtig genoeg is dit niet genietbaar voor wie de dialoog niet van tevoren kent !
2/04/14 16:21 REAGEER
renwie
Ik ben heel blij dat dit item eindelijk onder de aandacht komt.
Ik stoor mij al vele jaren aan de totaal nutteloze harde achtergrondmuziek in allerlei programma’s.
Het is net of men niet meer zonder kan, men beschouwt het blijkbaar als een meerwaarde.
Niemand staat er blijkbaar bij stil dat die ‘muziek’ of beter dat lawaai grotendeels de verstaanbaarheid van de gesproken tekst verhindert, zeker voor oudere personen.
Het wordt dan ook hoog tijd dat men hier eindelijk iets aan doet.
Men kan het achtergrondlawaai om te beginnen sterk beperken, en alleszins het volume zo aanpassen dat het gesproken woord, de boodschap die moet overkomen, goed verstaanbaar blijft, want dat is uiteraard wel de bedoeling. Als men niets meer te zeggen heeft, hoeft men ook geen programma’s meer te maken.
Ik hoop van harte dat deze boodschap eindelijk wordt gehoord bij de VRT en een reeks andere zenders, zij zijn allen in hetzelfde bedje ziek. Hopelijk is de kwaal niet dodelijk, maar is er herstel mogelijk.
De senioren zullen dan eindelijk in alle rust en zonder ergernis naar hun favoriete programma’s kunnen kijken, zonder zich voortdurend in te moeten spannen om alles te verstaan.

2/04/14 19:10 REAGEER
Christine112
Ik zet regelmatig via teletekst het nr. 888 op voor doven en slechthorende ondanks het feit dat ik nog een goed gehoor heb, zeker als er een interessant programma of interview uitgezonden wordt. Alleen bij life uitgezonden programma's helpt het niet.
2/04/14 20:00 REAGEER
Marieirene
Zeer storend ! Wat is de toegevoegde waarde van die achtergrondmuziek tijdens gesprekken als je zich wil concentreren op de gesprekken kan je deze moeilijk verstaan en dit zeggen niet alleen slechthorenden maar ook dertigers en veertigers, dus stop daarmee.
2/04/14 20:50 REAGEER
janneke
Wat ik doe is even wegzappen, ik kan het niet aanhoren met die muziekjes! En maar "daarover" praten precies of ze moeten zo snel mogelijk naar het toilet of ik weet niet waar naartoe! Natuurlijk ademhalen tussen de zinnetjes kunnen ze niet, het is allemaal opgepept. Ik krijg er stress van, dus zap ik een minuutje weg of zo....
2/04/14 21:14 REAGEER
Piloot45
Voor hinderlijk licht kan ik mijn ogen sluiten. Voor hinderlijk geluid kan ik mijn oren niet dichtplakken. Gebruik het medium waarvoor het dient. Boodschappen verhuld in een zweem van overbodige informatie en geruis zullen minder efficiënt ontvangen worden. Geef de piloot van jouw vakantiebestemming een achtergrondmuziekje en de landing zal beter verlopen, of ben je niet meer gerust?. Ik zal in mijn lessen achtergrondmuziek draaien (rekening houdende met Sabam), eens afwachten wat mijn studenten ervan vinden. En..., benieuwd naar de examenresultaten? Wie het bovenstaande niet verstaat, inclusief alle voorgaande en nog komende reacties, is (inderdaad) stokdoof :-).
2/04/14 21:27 REAGEER
rimar
Achtergrondmuziek evenals commentaar,zoals bij nieuwjaarsconcerten, is uitermate storend eb belet u soms van het origineel ten gehore gebrachte te genieten
F.SLOOTMANS
3/04/14 08:44 REAGEER
rp1
Achtergrondmuziek bij sprekers is inderdaad hinderlijk - niet 'om de muren op te lopen' - maar gewoon storend.
Even storend ervaar ik het wisselend geluidsniveau van tv uitzendingen, ook bij dezelfde zenders en zelfs tijds eenzelfde programma, al naargelang het fragment of de reporter.
Bij de radio ervaar ik een ENORM geleuidsniveau verschil tussen radio 2 en alle andere.
3/04/14 10:01 REAGEER
videofan
Het is misschien de bedoeling om ons senioren meer beweging te laten maken.
Op en af de stoel in en uit de zetel naar de radio of tv lopen om het geluid bij te regelen.
meer gymnastiek dan dynamiek.
Heb zelf ook al een gereageerd naar programma van Jan Hautekiet en kreeg als antwoord we zullen de technische dienst hiervan op de hoogte brengen.
mvg

A.Scheurwegen
3/04/14 10:38 REAGEER
joregor
Ik ben helemaal akkoord met de reactie tegen achtergrondmuziek.
Maar voor ons is de muziek bij elk programma te sterk in verhouding met de geluidssterkte van de gesprekken of de meeste mededelingen. Deze komen voor ons op de eerste plaats en de muziek komt voor ons op de tweede plaats.
Het ergert ons ook dat er zo weinig vlaamse luisterliedjes aan bod komen.
mvg

R Claes
3/04/14 14:33 REAGEER
marie321
Deze reacties zijn allemaal terecht. Maar naast de lucht-, licht- en geluidpollutie die onze geest en lichaam verzieken, veroorzaakt een gevoel van ergernis ook ziekten o.a. hoge bloeddruk, verhoogd cholesterolgehalte, diabetisch...enz.
Als instanties niet reageren op onze klachten en reacties, moeten we zelf tot een besluit komen. Wie belet ons de TV of de radio uit te zetten, een andere winkel op te zoeken, niet meer deel te nemen aan luidruchtige activiteiten...enz.
"Mens erger je niet" (Bonde zonder Naam). Kies waar je je aandacht en energie nog wilt insteken. Want datgene waarin je energie steekt, dàt groeit!!!
3/04/14 14:54 REAGEER
JDutoit
100% akkoord met de vele ergernissen. Van de laatste series "Vlaamse velden" en "De Ridder" heb ik hooguit een deel van de eerste uitzending gezien. Daarna gestopt.
Ik wens me niet te ergeren aan het overdadige achtergrondgeluid.
Het onduidelijke gemompel (vb. Clara Cleymans in De Ridder), het te snelle "kwetteren", het verkavelingsvlaams zijn zo al erg genoeg.
Als ik muziek wil horen luister ik naar de radio !
3/04/14 16:39 REAGEER
Stiene63
Hatelijk die muzak op de achtergrond, om nog maar te zwijgen van het oorverdovende applaus tijdens bv blokken. Om gek van te worden... Wie start petitie op om hiervan verlost te worden? Mijn stem heb je alvast!!!!
4/04/14 09:58 REAGEER
smal
D. Albert

Ze zouden beste op seniorennet het e-mailadres van de VRT (en VTM) zetten en een standaard berichtje om te protesteren over de achtergrondmuziek. Als gedurende een zekere periode er alle dagen bij de omroepen duizend mails binnenkomen hierover, dan moeten die toch tegemoet komen aan de opmerkingen.
4/04/14 10:57 REAGEER
ahc
Er zijn al zeer veel reacties, toch sluiten ook wij ons hier bij aan.
A. Geerinck
4/04/14 15:53 REAGEER
zenon
Mijn man (63 jaar) en ik (58 jaar) hebben al dikwijls willen reageren op de achtergrondmuziek die men te pas en te onpas op TV meegeeft. Meestal kijken we naar Eén of Canvas.
Die, volgens ons, nutteloze achtergrondmuziekjes ergeren ons mateloos, zeker bij nederlandstalige programmes of series omdat precies de verstaanbaarheid veel minder wordt. Alhoewel we teletekst dikwijls gebruiken stoort die achtergrondmuziek ons.
Mijn man heeft last van tinitus en hoort hoge tonen slecht maar ik mankeer niets aan mijn oren.
Hopelijk schaft men het vlug af en zeer blij dat jullie er mee naar buiten komen.
Vriendelijke groeten.
N. De Swert
4/04/14 18:16 REAGEER
balto
het is terug zeer storend,waarbij op zekere momenten tussen zekere fragmenten of tussen reclame die muziek weer met tientallen decibels verhoogt.Het heeft nochtans een korte periode beter geweest!
7/04/14 22:46 REAGEER
Ingridpennock
Ik ben zo blij te lezen dat er zoveel mensen zijn die hier last van hebben.
Tijdens de nieuwslezing bij bnr is er een voor mij zwaar dreunend geluid op
de achtergrond. En waarom????? Er hoeft toch geen tune uitgezonden te
worden als je t nieuws voorleest!!!!!!!!

Ingrid
7/04/14 22:52 REAGEER
ries58
Je hoeft bepaald niet hardhorend te zijn om de muziek bij een TV serie als irritant en hinderlijk te beschouwen. Het is bepaald niet goed dat de gesproken tekst wordt overstemd door de begeleidende muziek. Een muzikale omlijsting is prima als deze niet hinderlijk of overheersend is. Het gaat toch om het verhaal en de kwaliteiten van de acteurs en actrices!
7/04/14 23:24 REAGEER
Jabecque
Eindelijk iemand die zijn nek uitsteekt!
Ben blij dat ik niet de enige ben die moet kijken met het geluid af en de teletext ondertiteling moet gebruiken.
Op de radio, als ze spreken volume luider zetten en bij muziek weer stiller.
Of spreekt men te stil of is de muziek te luid, een familielid die daar werkt zegt dat het een onoplosbaar technisch probleem is, men zal eerst naar Mars vliegen en dan een oplossing vinden!
Zot word je! Krankzinnig zot!
Onbekwame snotneuzen aan het werk, waar is Paula Semer?
Af en toe heb je geluk en versta je wat ze zeggen.
Met de pc kan je tenminste het nieuws lezen met het geluid af.
8/04/14 00:52 REAGEER
HDoms
Inderdaad een zéér vervelende "modetrend" die reeds veel te lang duurt je. Op TV heb je daarenboven het reeds te lang durende fenomeen van de "flitsende" beelden, beelden die razendsnel worden vervangen, en het gebruik van de camera als tuinslang! En dan maar klagen van "opgejaagd" en "gestresseerd" zijn! Welke "wijze" heeft de mogelijkheid en karaktersterkte om effectief tegen deze "mode" in te gaan???
8/04/14 07:11 REAGEER
Gratiën
Ik denk dat dit maar één van de vele zaken is die we als de GROTE VERLOEDERING
van radio en TV moeten aanzien. Wat bv. over de inhoud van het nieuws ?
Steeds dezelfde "inhoudsloze" mensen op het scherm, . . .
8/04/14 09:29 REAGEER
1A3C6D8Z
De vele reacties tonen aan dat luide stoormuziek een miskend probleem is. Ik ben van mening dat bij menig programma de achtergrondmuziek zo hard staat, dat de gesproken tekst niet te horen is. Ook daarom is ondertiteling een zege. Achtergrondmuziek is een foute naam, stoormuziek past beter bij die terreur. Maak ondertiteling verplicht, of doe eens normaal, en ban die stoormuziek.
8/04/14 09:54 REAGEER
Flecijn
Wij zijn regelmatige kijkers van blokken en vinden dit programma leuk en zeer interessant,
maar waarom moet na een score van een kandidaat het gejoel, gefluit en lawaai zo luid zijn ? dit irriteerd ons geweldig.
8/04/14 10:07 REAGEER
9693herman
Ik steun deze actie volledig, krijg er ook de kriebels van, een TV-uitzendig met debat is geen muziekprogramma. Laat aub die muziek weg of halveer het volume. gelukkig is er teletekst voor ondertiteling.
Mevr. Lieten verantwoordelijke voor Media neem hiervan nota en DOE er iets aan.
8/04/14 11:10 REAGEER
SenNet
Achtergrondmuziek vindt ik nog niet zo erg. Je zet je radio aan of uit of stil of uid. Het meeste erger ik me aan het feit als je naar TV kijkt, je gans de avond met je afstandsbediening in je hand moet hebben. Als er djingles of muziek uitzenden wordt je horendol van het geluid, terwijl els er gesproken wordt je voortdurend de klank luider moet zetten. Ga je een ander programma bekijken dat ben je er weer aan voor de moeite. Daar gaat het nog luider of stiller. Zo heb je gans de avond je afstandsbediening in je hand. Leuk is anders.
8/04/14 11:13 REAGEER
emmy
Ik vind het ook storend en irritant, vooral bij belangrijke gesprekken.
Maar ja, dat is de nieuwe levensopvatting, het moet snel gaan, het moet leuk zijn,directe reacties en vooral niet saai. Wat ik hierdoor jammer vind is dat niets nog echt beklijfd. Vandaag belangrijk (historisch!!!) morgen vergeten.
8/04/14 12:02 REAGEER
Jabecque
Leve de afstandsbediening met een geladen batterij!
8/04/14 14:21 REAGEER
Jabecque
Leve de afstandsbediening met een geladen batterij!
8/04/14 14:22 REAGEER
31mccoppens
Ik ben slechtziende en dus heel gevoelig aan achtergrondgeluiden.
Niet zo lang geleden heb ik een berichtje naar Nico Blontrock van RADIO2 een mailberichtje gestuurd. Ook ik kon het interview niet verstaan door de te luide pianoklanken op de achtergrond. Ik ben blij dat ik dit gedaan heb, want het viel en valt mij nog steeds op dat daar zeker rekening mee gehouden is, alhoewel hij niet rechtstreeks op mijn mail geantwoord heeft. Maar door het feit dat er iets aan gedaan is, zal mijn eactie toch bijgedragen hebben aan de verandering. Ik ben daar zeer blij en dankbaar voor. Blijven reageren mensen, HET KAN ANDERS. groetjes van Christine Coppens uit Brugge
8/04/14 15:15 REAGEER
fpeet1
Ik ben het eens met velen van vermeldde reacties.
Wat vooral hinderlijk is , is de taalvervuiling met engelstalige woorden en uitdrukkingen. Mensen, hou toch op met die nestvervuiling en denk eraan dat er nog veel kijkers en luisteraars zijn die dit niet verstaan waardoor uw boodschap bij velen niet aankomt. Ook Bart De Wever en Gerolf Annemans, bij uitstek de verdedigers van onze Vlaamse cultuur, deden hieraan mee in Reyers laat. Schande !!!!
En wat ook niet door de beugel kan is het veelvuldig gebruik van het hinderlijke en vervelende geluid Eu...m !!!!!. Vooral Katleen Cools, evenseens in Reyers laat is daar kampioen in. Bijna iedere vraag die zij stelt wordt hiermee ingeleid.
Hoogste tijd dat onze V(laamse)RT de taalvaardigheid van sommigen van hun journalisten presentatoren wat bijgewerkt.
9/04/14 10:44 REAGEER
GerardHubert
Er was een tijd toen het weerbericht voor en na het radionieuws werd gegeven. Nu enkel nog na het nieuws. Als dat dan vlak na het nieuws komt zoals op radio 1 van de VRT is dat geen bezwaar. Op VRT1 TV komt het veel later. Zo verplicht men de kijkers om naar al de prul te kijken die dan volgt. Op de radio hoort storende achtergrondmuziek altijd bij het weerbericht. Waarom? Over de nachttemperaturen wordt nooit iets gezegd. Waarom?
Ik heb ook de indruk dat sinds deze actie loopt het storende achtergrondgeluid en de achtergrond muziek nog zijn toegenomen. Zijn de verdraagzame maatschappijhervormers op hun zere teen getrapt?
9/04/14 10:51 REAGEER
noellawerbrouck
ik kan alleen maar herhalen at anderen hierover neerpenden.
Het moet veranderen zodat we rustig de programma's kunnen volgen zonder die hinderlijke achtergrondmuziek of lachbandjes.
goed dat de mensen eens hun ergernis kunnen uiten,
Noëlla
9/04/14 21:22 REAGEER
Josto
Totaal nutteloos en storend dat achtergrondlawaai, want dat is het, het is géén muziek! Men geeft het wel een hippe naam 'jingle', maar het irriteert vele senioren en niet enkel diegenen met hoorproblemen. Bovendien vind ik het respectloos voor de berichtlezer zelf; precies of zijn/haar bericht is niet belangrijk: 'we zetten er maar een jingle over'.
Luistert de VRT wel naar ons of zijn wij ook enkel maar achtergrondlawaai?

J. Stoops
10/04/14 10:08 REAGEER
Terweduwe
Wij vinden die achtergrondmuziek heel storend en begrijpen dan absoluut niet meer wat er gezegd word. Is dat echt nodig ? En waartoe dient het ?
10/04/14 11:14 REAGEER
ivonna
ok
10/04/14 13:53 REAGEER
johan51
Ook ik vind die achtergrondmuziek zeer storend en totaal overbodig. Ik heb dit vroeger al eens gemaild, maar geen reactie gehad.
10/04/14 18:09 REAGEER
Apache
Graag wil ik een aanverwant probleem aankaarten bij radio-ontvangst en film op TV.
Mijn wellicht subjectieve indruk is: dat het gesproken woord minder luid wordt weergegeven dan muziek. Waarschijnlijk vanwege het feit dat ik als luisteraar of kijker normaal probeer te verstaan wat er gezegd wordt. Bij muziek is dit minder het geval. Stel ik de geluidssterkte zó in dat de gesproken tekst goed verstaanbaar is dan dien ik het geluid bij het eerrstvolgende muziekfragment drastisch terug te schroeven omdat dit door mezelf als veel te luid wordt ervaren. Erg irritant is dat. Onze radio's of TV's zouden als het ware moeten uitgerust zijn met twee volumeknoppen: één voor tekst en één voor muziek. Sommige autoradio's zijn soms uitgerust met een systeem dat verkeersinformatie luider wordt weergegeven dan de "gewone" uitzendingen.
Iets gelijkaardigs moet technisch perfect realiseerbaar zijn op radio en TV.
11/04/14 13:52 REAGEER
regor
TV-kijken is voor mij zeer irritant geworden door de steeds aanwezige achtergrondgeluiden die de onverstaanbaarheid van gesproken programma's compleet maken. Ik probeer mijn hoorapparaat maar steeds aan te passen om toch maar iets te kunnen verstaan - meestal zonder succes - om dan ongevraagd een plotse veel te hoge geluidspiek te moeten opvangen. Ik vraag mij zelfs af of dit mijn gehoor niet verder beschadigt en ben hiervoor ook op mijn hoede. Waarom wordt ik hierdoor eigenlijk belaagd? Wat is toch de zin van deze praktijk (het dynamiseren van de uitzending)?
Kunnen wij als groep (senioren of slechthorenden) dit fenomeen niet in de belangstelling brengen?
26/09/14 20:31 REAGEER

Login Registreer

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels