Deel via

Hoe kies je een goed dienstenchequebedrijf?

March 2015
De lente is op komst. Heel wat huishoudens denken aan een flinke lenteschoonmaak. Heb je al iemand in huis om te poetsen of overweeg je om een poetshulp in te schakelen via het systeem van de dienstencheques? Bruno Peelman van Familiehulp geeft je enkele nuttige tips om de juiste keuze te maken.

/76/Welzijn/Schortlogo.jpgPoetshulp ook jouw verantwoordelijkheid

Die poetshulpen toch! Overal waar je komt, wordt er geklaagd en gezaagd dat ze niet goed poetsen, niet komen opdagen of in elk geval niet poetsen zoals jij het wenst. Dan toch maar zelf terug gaan poetsen? Niet noodzakelijk. Natuurlijk zit er wel wat kaf tussen het koren, maar heb je al eens stilgestaan bij je eigen verantwoordelijkheid?

Vermijd ‘cowboys’

Als klant heb je er baat bij dat het dienstenchequebedrijf rendabel is en inzet op vorming en coaching van haar personeelHet begint bij de keuze van je dienstenchequebedrijf. Kies voor een organisatie die je kan vertrouwen. Geen organisatie waar je het risico loopt dat ze plots van de aardbodem verdwijnt. Er zijn commerciële spelers op de markt, maar ook vzw’s. Deze laatsten hebben als voordeel dat ze eventuele winst terug in de organisatie pompen en hun medewerkers meestal beter betalen (waardoor ze langer in dienst blijven bij dezelfde werkgever).

Kies ook bewust voor een dienstenchequebedrijf dat inzet op een goede omkadering en het personeel niet aan hun lot overlaat. Informeer bij vrienden en familie bij wie zij klant zijn en vraag of ze tevreden zijn.

/76/Welzijn/Poetsen.jpgVergelijk de extra kosten

Omdat de overheid de subsidiëring van het dienstenchequesysteem jaar na jaar beperkt, zijn er heel wat dienstenchequebedrijven die vandaag extra kosten, naast de gewone betaling met cheques, aanrekenen. Dit is perfect wettelijk. Vergelijk de extra kosten.

Als je het gevoel hebt dat deze extra middelen ingezet worden om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren, betaal ze dan met de glimlach. Ook als klant heb je er immers belang bij dat het dienstenchequebedrijf rendabel is en inzet op extra vormingen, begeleiding en coaching van haar huishoudhulpen.

Vegen kan iedereen, poetsen is een vak!

De iets oudere lezers vragen zich waarschijnlijk af of jonge mensen vandaag nog wel kunnen poetsen? Terecht. Vroeger werd je thuis mee ingeschakeld in het huishouden en leerde je al doende de knepen van het vak. Dat is vandaag wel even anders. Bovendien is poetsen, met al die moderne en nieuwe materialen, vandaag heel wat minder eenvoudig dan vroeger. Vegen kan iedereen, poetsen is een vak!

Poetsen is vandaag met die moderne materialen minder eenvoudig dan vroeger Bij Familiehulp, dat onder de naam PIT ook een afdeling dienstencheques heeft, merken ze dit ook. Om hieraan te verhelpen, organiseert Familiehulp heel wat vormingen rond kennis van producten, ergonomisch werken, correct omgaan met cliënten in hun privéomgeving ...

Het belang van goede communicatie

/76/Welzijn/Schoonmaak.jpgAls je poetshulp niet poetst zoals jij het wenst, durf dan ook de hand in eigen boezem steken. Heb je het wel duidelijk uitgelegd? De ervaring leert dat heel wat dienstenchequeklanten een zekere schroom hebben om duidelijke instructies te geven over zaken in de privésfeer. In onze professionele omgeving geven we instructies, mailen we of nemen we de telefoon. Maar thuis aan je huishoudhulp uitleggen dat je jouw slipjes liever zus dan zo opgeplooid ziet, gaat om de een of andere reden minder vlot.

Het gevolg is dat de huishoudhulp niet altijd duidelijke richtlijnen krijgt en niet weet waar hij/zij aan toe is. De dienstenchequeklant slikt zijn eventuele ontevredenheid over het werk dan weer in en corrigeert niet tijdig. Het kan ook anders.

Via een communicatieschriftje kan er vlot tussen de huishoudhulp en de klant gecommuniceerd worden Om de communicatie tussen huishoudhulp en klant te verbeteren, werkte Familiehulp een ‘communicatieschriftje’ uit. Het is een soort heen- en weerschriftje, aangevuld met een aantal communicatietips. De tips gaan over het maken van duidelijke afspraken, taakvariatie, het geven van een blijk van waardering ... In het schriftje kunnen zowel de dienstenchequeklant als de huishoudhulp hun opmerkingen noteren.

Geen klant bij Familiehulp? Geen probleem. Koop gewoon een blanco schriftje en je bent vertrokken!

Een bijdrage van Bruno Peelman, communicatiemanager Familiehulp, die naast een afdeling Zorg ook over een afdeling Dienstencheques beschikt onder de naam PIT http://www.familiehulp.be/dienstencheques/ of 078/15 00 45

Auteur: Bruno Peelman

1 reactie

oostende
Allemaal goed en wel maar krijg steeds een andere poetsvrouw daar ik ze maandelijks heb plezant is wat anders
12/03/15 09:54 REAGEER

Login Registreer

Bruno Peelman

Communicatiemanager
Communicatiemanager
Een bijdrage van Bruno Peelman, communicatiemanager Familiehulp www.familiehulp.be,

Meer artikels van Bruno Peelman

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels