Deel via

Vlaming lapt ritsen aan zijn laars

April 2014
Column
Jan Schils
Jan Schils
Sedert 1 maart van dit jaar is het zogeheten “ritsen” in het verkeer, wettelijk verplicht. Wie zich daar - om welke reden ook - niet aan houdt, hangt een geldboete boven het hoofd van 55 euro. Maar ‘te vroeg’ ritsen is ook niet goed. Het hele ritsen kan heel wat agressie oproepen. Over ritsen en regeltjes gaat dit keer de column van Jan Schils.

Ritsen voor een vlotter verkeer

Ritsen is een term in het wegverkeer, die aangeeft dat er bij sterk vertraagd verkeer beurtelings een automobilist mag invoegen op een rijstrook en eentje mag doorrijden. In de praktijk komt het erop neer dat automobilisten, die rijden op een wegstrook die verderop wegvalt door bijvoorbeeld wegenwerken of een verkeersongeluk, pas ter hoogte van die versmalling invoegen in de aangrenzende vrije wegstrook.

Om de beurt voorrangritsen

Dat kan zonder gevaar voor een aanrijding mogelijk worden gemaakt doordat bestuurders op die vrije rijstrook vlak voor de wegversmalling beurtelings (dus om en om) voorrang verlenen aan telkens een invoegende automobilist. Het kan ook voorkomen dat zowel de linker- als de rechterrijstrook versperd zijn. In dat geval heeft – opnieuw beurtelings - eerst de bestuurder rechts en dan de bestuurder links voorrang

Is dit een kwestie van onwetendheid?

Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer en de wegpolitie zijn er ruim anderhalve maand na het in werking treden van het verplichte ritsen nog heel veel autobestuurders, die het ritsen niet correct of helemaal niet toepassen. Dit zou op de eerste plaats komen door onwetendheid over het bestaan van de nieuwe verkeerswetgeving op dit punt. Ondanks alle verkeersborden en campagnes in de media (kranten, radio en tv) zou deze categorie van weggebruikers nog nooit van ritsen gehoord hebben… Ook zijn er automobilisten die bang zijn om de nieuwe regels te volgen, omdat ze zich ‘onveilig’ voelen. Het gevaarlijke van die houding is dat zij “zomaar wat” doen, hetgeen het gevaar voor een ongeluk vergroot.

ritsenAgressie bij het ritsen

Zelf denk ik dat er vaak ook sprake is van ongenoegen bij het ritsen.
Bestuurders die ‘te vroeg’ invoegen kunnen bijvoorbeeld agressie oproepen. Met hun rijgedrag van ‘te vroeg’ invoegen verhogen ze de kans op een ongeluk. Maar zelf worden ze nogal eens boos omdat ze andere auto’s rechts van hen zien passeren, terwijl die gewoon -zoals het moet- doorrijden tot het einde van de wegvallende rijstrook… Geregeld halen de automobilisten die dus niet kunnen invoegen foeterend en uit frustratie de middenvinger boven naar de rechts voorbij rijdende, volkomen correct handelende automobilisten. Deze laatste zitten echter niet in hun achteruitspiegel te kijken of er volledig ten onrechte een schunnig gebaar tegen hen wordt gemaakt. Dus laat die onbeschaafde gewoonte beter achterwege, zou ik zeggen.

Wees een heer (en dame) in het verkeer!

Of het ritsen goed kan verlopen, hangt in feite mede af van de mate van hoffelijkheid in het verkeer. Hoffelijkheid in het verkeer lijkt echter een eigenschap die in Vlaanderen en België en in heel wat andere landen nog altijd ver te zoeken is. Zeker als je de vergelijking maakt met het rijgedrag in bijvoorbeeld Ierland en ook wel het Verenigd Koninkrijk. Bij de rijopleiding zou meer aandacht besteed moeten worden aan hoffelijkheid. Voor wat het ritsen betreft, gaat het hier overigens wel om hoffelijkheid zowel bij jong als oud. Zo moet niet alleen een 18-jarige bestuurder een 80-jarige de kans geven om veilig in te voegen bij een wegversmalling, maar ook omgekeerd!

Ritsen zorgt voor een vlotter verkeer

Toch heeft het Agentschap Wegen en Verkeer er alles aan gedaan om het ritsgedrag uit te leggen en te stimuleren. Zo werden op heel wat knelpuntlocaties verkeersborden geplaatst met teksten als “Ritsen na 300 m” en “Ritsen vanaf hier”. Ook werd met een radiospot en met affiches en filmpjes duidelijk dat ritsen niets te maken heeft met ‘automobilisten pesten’. Integendeel, ritsen levert voor alle automobilisten het voordeel op van een vlottere doorstroming van het verkeer, mits iedereen zich natuurlijk aan de regels daarover houdt. Dat is bewezen. Zowel hier te lande als in het buitenland.

Oei, zijn we niet leergierig?

Helaas blijkt de Vlaming (en Belg) op dit vlak niet leergierig. Hij lapt de nieuwe regelgeving over het ritsen veelal nog aan zijn laars. Mogelijk zal dat snel veranderen als de politie, die tijdens de overgangsperiode nog coulant optreedt tegen overtreders van de nieuwe regelgeving, massaal boetes gaat beginnen uitdelen tegen hardleerse automobilisten. In feite is het weer het oude liedje, zoals bij snelheidsovertredingen, waar een gebrek aan discipline en onverschilligheid over de gevolgen van te hard rijden blijkbaar alleen kunnen worden gecounterd door hoge geldboetes. Ook al helpen die zelfs vaak niet. Ook hier dringt zich duidelijk een mentaliteitswijziging op.

Ritsen is nog niet ingeburgerd

Het Agentschap Wegen en Verkeer concludeerde onlangs dat, ondanks radiospots, affiches en filmpjes, het ritsen duidelijk nog niet ingeburgerd is in Vlaanderen. Ook de wegpolitie is die mening toegedaan. Het aantal geconstateerde aanrijdingen bevestigt het trouwens. Opmerkelijk is wel dat in grote steden als Brussel, Antwerpen e.a. het ritsen, bijvoorbeeld voor tunnelingangen, doorgaans correcter plaatsvindt.

“Wegen en Verkeer” geeft nog de 4 tips mee om het ritsen tot een succes te maken

  1. Rijd zo lang mogelijk door op de rijstrook die gaat wegvallen.
  2. Pas op ongeveer 300 meter voor de versmalling (vaak aangegeven met een bord) je rijsnelheid aan de snelheid van de voertuigen op de aanliggende strook aan.
  3. Als je met de auto op aanliggende strook rijdt moet je vrijwillig ruimte laten om invoegend voertuig tussen te laten.
  4. Op circa 50 meter voor de versmalling moet je invoegen zonder afremmen en verstoringen in de ontstane ruimte, zodat invoegend voertuig en de achterligger de rit kunnen vervolgen.

Met twee de regels respecteren

Ritsen werkt enkel als zowel de automobilisten op de wegvallende rijstrook als deze op de aanliggende rijstrook de regels respecteren. Als iedereen honderden meters te vroeg al braaf begint aan te schuiven op de aanliggende strook terwijl de rijstrook die gaat wegvallen helemaal leeg blijft of als de chauffeurs op de aanliggende strook het invoegen van andere chauffeurs blokkeren werkt ritsen niet. Nochtans, door beurtelings in te voegen aan de flessenhals zelf geraak je er eens zo snel door.

De ritsregels gelden ook voor vrachtwagens

De regels voor het ritsen gelden ook voor vrachtwagenchauffeurs. Ook zij moeten personenwagens laten invoegen als ze op de rechterrijstrook rijden. Vrachtwagens moeten dus ritsen én laten ritsen. Anderzijds moeten chauffeurs van personenwagens wel voldoende rekening houden met de moeilijkere zichtbaarheid door vrachtwagenchauffeurs.

Ritsen geldt niet bij oprijden snelweg

De oprit van een snelweg moet je eigenlijk beschouwen als een kruispunt. Automobilisten die de oprit oprijden moeten steeds voorrang verlenen aan automobilisten die al op de snelweg rijden. Hier is ritsen dus niet van toepassing.

Hoe ritsen van 4 naar 1 rijstrook?

Bij het ritsen van 4 naar 1 rijstrook moet eerst de meest rechtse rijstrook invoegen, dan de meest linker rijstrook, en dan pas de centrale rijstrook.

Column Jan Schils
Week- en dagbladjournalist Jan Schils bericht en duidt al 30 jaar de Europese en Belgische economie en financiën. Onder meer voor transport, energie en milieu.
 

49 reacties

Vlieger
je moet maar eens met de vrachtwagen onderweg zijn.
1° Veiligheidsafstand van 50 meter: 20 auto's die nog (proberen) invoegen voor of na een af- of oprit!!!
2° ritsen: 4 of meer auto's vinden het recht te hebben om voor een vrachtwagen in te "ritsen"!!!!!
Wegcode gelijk voor iedereen? Natuurlijk niet, want de vrachtwagens moeten DEFENSIEF RIJDEN, auto's NIET!!!!!
14/04/14 20:31 REAGEER
Mattheeusen
afstand van 50 meter????? ik heb het nog geen een auto of vrachtwagen zien doen in een file. met twee of meerdere auto s gelijk invoegen of te vroeg laat enkel het verkeer op de doorvoegstrook stoppen en veroorzaakt ergernis.
16/04/14 14:20 REAGEER
u662
Beste heer Verheyen,
Hoe komt het dat regelmatig vrachtwagens inrijden op een file, en op hun kant komen te liggen bij het oprijden v/e snelweg.
16/04/14 14:38 REAGEER
janr13
het oprijden van een snelweg zijn de bochten vaak te kort.dan gaat ie scharen en omkieperen. En bij een snelheids van 80 klm heeftde vrachtwagen een remsnelheid nodig van z,n 150 tot 180 meter. Dus is het afte raden te dicht voor een vracht wagen af te snijden. j.rodenburg wamel nl. als je een file aan ziet komen.
17/04/14 19:07 REAGEER
vermofra
Ik ben 74 en rij al sinds mijn 18. Ik vind ritsen een goede regel, maar we zijn het nog niet allemaal gewoon. Na dit gelezen te hebben ben ik ook meer overtuigd, en ga ik het ook kordater toepassen. Hopelijk is binnen kort iedereen overtuigd en passen we het allemaal toe.
francois V.
15/04/14 07:48 REAGEER
Caroline11
idem,het moet lukken. Ik heb het altijd al stom gevonden dat een rijbaan onbenut bleef.
18/04/14 19:22 REAGEER
tanguerita
Op de Keizer Karellaan in Brussel (3 rijvakken) staat altijd wel een auto/vrachtwagen in dubbele file geparkeerd, zodat de weggebruikers van dat rijvak naar het tweede rijvak moeten. Is in dat geval ritsen ook verplicht en zo ja, indien ik daar invoeg en aangereden wordt door de chauffeur die weigert ritsen toe te passen, wie draait dan op voor de kosten?
Ingrid S.
15/04/14 10:35 REAGEER
Kalyanamitra
Lijkt me een goeie vraag. Als je de wet interpreteert dan gaat het over het wegvallen van een rijstrook. Dat is hier niet het geval: een obstakel op de rijstrook is iets anders dan het wegvallen ervan. Dus de rits geldt hier in principe niet.
Als je van rijstrook verandert heb je normaal gezien geen voorrang en dus zal je in fout zijn als je brokken maakt.
16/04/14 02:40 REAGEER
FREDDY12121947
Zo is de vlaming niet opgevoed! Gedisiplineerd zijn beurt afwachten in rij, en niet ,lijk in de zuiderse landen fysiek dringen om het eerst op de bus te komen. Ritsen langs de wachtende rijen op bank ,bij de dokter of tandartsen,postkantoren, of in grootwarenhuizen, wekt agressie op. Je moet maar ens proberen!Het 'De Gucht- recht' van de sterkste wekt afkeur.Dat het verkeer dan vlotter zou gaan, is onzin!
15/04/14 10:43 REAGEER
Frie
Misschien eens proberen, het gaat echt wel vlotter. Ik ben een Belg die wel mijn beurt afwacht en het verkeer gaat echt vlotter wanneer we het ritsen op de juiste manier toepassen maar het vraagt een zeker discipline.
15/04/14 14:29 REAGEER
Rataplan
Geachte F.Bosmans, een vlaming gedisciplineerd in het verkeer is wel één van de grappigste maar ook fantasierijkste uitspraken die ik ooit hoorde. Ik probeer vooruitziend te rijden, te participeren en vooral niet onder het moto van het principiële recht. Daar ritsen in andere landen wel is ingeburgerd en ik honderdduizenden kilometers reed en nog rijd in het buitenland kan ik beweren dat ritsen wanneer correct toegepast NOOIT mag leiden tot agressie en dit ook niet veroorzaakt. U bent waarschijnlijk één van de heel vele vlamingen die in zo een situatie waar ritsen van toepassing kan zijn met zijn auto midden tussen de twee rijstroken zal rijden om zo het verkeer te BLOKKEREN die op een correcte manier het ritssysteem willen toepassen. Het zijn deze sorry "SMEERLAPPEN" of agressors die voor agressie zorgen. Verleden jaar reed ik in Zwitserland in zo een situatie waarbij ritsen werd toegepast en normaal vlot had kunnen verlopen, was ook daar nu net geen gedisciplineerde VLAMING die de mogelijkheid ontnam door midden tussen twee rijvakken te rijden en zo al het verkeer dat wou ritsen blokkeerde. U kan zich inbeelden hoe fier ik was met mijn Belgische nummerplaat.Wat U beweerd over Zuiderse landen is soms wel waar maar nog nooit maakte ik een soort agressie mee als hier bij ons. Ja zelfs bij de opening van een warenhuis 's morgens zijn er VLAMINGEN die het klaar spelen met hun inkoopkar u weg te duwen op een agressieve manier want anders zouden zij pas als 3de persoon kunnen binnen gaan. Ik weet, net zoals ik zijn er veel vlamingen die wel constructief denken en positief kritisch zijn en wel beseffen dat correct ritsen de beste oplossing is. U hoort daar spijtig genoeg niet bij en hoop dan ook dat U geen mandaat hebt om jonge of nieuwe kandidaat autobestuurders op te leiden. Mvg E.Verheyden.
16/04/14 08:51 REAGEER
Mattheeusen
geachte heer Verheyden

Ik kan Uw reactie volledig bijtreden, alleen nog een opmerking, als je niet wil ritsen blijf dan rechts rijden, als je wel wil ritsen RIJ DAN DOOR TOT HET EINDE VAN DE STROOK en steek niet 500 meter voor het einde van de strook ergens vlug tussen.
L Mattheeusen
16/04/14 14:29 REAGEER
Anniedewilde
Wat hebben wachtende rijen bij bank, dokter, of waar weet ik nog, nu te zien met ritsen??? Als in die gevallen nummertjes voorzien worden, loopt alles van een leien dakje. Het gaat hier over ritsen Mijnheer Bosman, en dat slaat op aujtos!
16/04/14 11:27 REAGEER
Anniedewilde
Wat heeft ritsen nu te maken met de rijen wachtenden die u aanhaalt? Ritsen gaat over AUTOS!
16/04/14 11:38 REAGEER
rvandegaer
Neem nu de verkeerslichten aan de Nekkerhal in Mechelen. Als je vanuit Mechelen aan de verkeerslichten komt dan is de wegversmalling aangegeven na de verkeerslichten. Daar de invoerstrook daar veel te kort na de lichten is rijden de meeste auto's over de witte lijnen. Ook worden daar halsbrekende toeren uitgehaald om toch maar de rechts rijdende auto voor te zijn. Waarom niet de wegversmalling voor de verkeerslichten aanbrengen, dat zou veel veiliger zijn.
15/04/14 11:44 REAGEER
BuckDanny
Wat een onzin moet een mens niet lezen over dat ritsen ! De flessenhals waar alle voertuigen doormoeten, of ze nu ritsen of niet, blijft dezelfde. Dat betekent dat de voertuigen helemaal niet sneller door die flessenhals kunnen door te ritsen. Het enige wat verandert, is de lengte van de file. Die wordt korter, in afstand, omdat de beschikbare oppervlakte van de rijweg beter benut wordt, maar er zullen heus niet meer voertuigen per minuut door de flessenhals komen. De winnaars zijn de associalen die voorsteken in plaats van hun beurt af te wachten. Het systeem zou kunnen werken als iedereen die een flessenhals ziet aankomen, nog snel even naar het baanvak met het minste voertuigen maneuvreert om dan aan de flessenhals te gaan ritsen. Daar is wel een extra maneuver voor nodig en dat brengt risico's met zich mee. Als ritsen niet asociaal is, is het gevaarlijk.
15/04/14 13:45 REAGEER
boonmarkt7
Ritsen verkort de files, waardoor het verkeer vlotter wordt: niks meer en niks minder. De mensen die meehelpen aan het verkorten van de files "asociaal" noemen is dan ook onterecht; wat wel asociaal is zijn diegenen die honderden meters voordat 2 rijvakken samenkomen beide rijvakken blokkeren en in het midden gaan rijden. Die "anti-ritsers"
mag men zeker een dikke boete geven (rijbewijs kwijt bvb) wegens asociaal gedrag.
15/04/14 18:13 REAGEER
Rataplan
Ik sluit me volledig aan bij uw standpunt.
16/04/14 08:57 REAGEER
yo1
Weet je wat asociaal is,ik ben al 15min aan het aan schuiven en dan die met hun grootte dikke auto,dood leuk voor bij zoeven.en andere mensen netjes hun beurt af wachten moet je maar eens zien op de ring van mol naar geel.plezant is anders,en. Dan durven ZE je nog uitlachen,en maar handjes opsteken en vieze gezichte trekken,jullie moesten je rijbewijs maar in leveren en niet anders om,dat heeft niets met mijn leeftijd te maken want ik ben niet oud en niet jong.de hard en wild rijders reageren altijd op die manier,dit ritsen doen ZE al jaren,toen het niet mocht deden zij ook al aan RITSEN
21/04/14 22:28 REAGEER
bossiesr
Volledig met je eens.
15/04/14 21:36 REAGEER
Mattheeusen
niet mee eens, deze menheer heeft het verkeerd begrepen en moet terug worden opgeleid of een paar boetse s voor te vroeg invoegen, want dan veroorzaak je ergernis en staat er weer een paar stil, invoegen doe je op het laatste moment, anders maak je hoopjes zoals de ned. zeggen
16/04/14 14:37 REAGEER
pegasuseen
De overheid moet zijn verantwoordelijkheid nemen alvorens regeltjes in te voeren,
waarom trekt men de witte stippellijn niet door in een volle witte lijn tot op het punt dat men mag ritsen misschien een suggestie voor hen.
15/04/14 15:07 REAGEER
Rataplan
Inderdaad misschien een goede oplossing. Ik hoop dat deze bij de bevoegde instanties overwogen wordt.
16/04/14 08:58 REAGEER
Ferdinges
Uw artikel vermeldt iets dat veel automobilisten uit het oog verliezen : een oprit van een autostrade is iets anders dan een rijstrook die om een of andere reden wegvalt. Maar ik heb ondervonden dat chauffeurs die een autostrade op willen ook denken dat ze recht hebben op een plaatsje in de rits(sluiting), en dat kan tot gevaarlijke situaties leiden ; er moet dus meer informatie komen, of anders moet men het ritsen in ALLE situaties verplicht maken, ook bij het oprijden van een autobaan.
Fang An


15/04/14 16:18 REAGEER
Rataplan
Beste A. Ferdinges, ik sta volledig achter uw standpunt. Het grote verschil zit volgens wij wel bij de "verkeersopvoeding" Ik leefde tot mijn 37ste levensjaar in Duitsland en kreeg bij wijze van spreken verkeersopvoeding daar ingelepeld. Wat het ritsen betreft, ginder geen discussie. Wat het oprijden van een autosnelweg betreft was het duidelijk dat de auto's die een snelweg opreden voorrang moesten geven aan het verkeer reeds op de autosnelweg. MAAR en dat in grote tegenstelling tot hier werden wij van jonge leeftijd erop gewezen dat het zelfs veiliger en vlotter zou functioneren indien men als bestuurder op de snelweg eventueel even de gas losliet en zo het invoegend verkeer de oprit toe te laten zonder deze moest vertragen of zelfs stoppen. Principieel heeft men voorrang maar het is veel veiliger te participeren omdat een traag rijdende of stilstaande wagen die dan een snelweg moet oprijden voor héél gevaarlijke situaties kan leiden. Dus inderdaad. Een opvoeding waar geleerd wordt wat hoffelijk rijden betekend in al zijn mogelijkheden en niet steeds , ik ben in mijn recht dus…..alle gevolgen ten spijt. Agressie, blokkades kruispunten enz enz..
16/04/14 09:11 REAGEER
ceesanne
Dus het is niet als in een winkel.......Achteraan sluiten, maar lekker iedereen voorbij en dan hem er tussen knallen
15/04/14 17:18 REAGEER
Anniedewilde
nee, Mijnheer Van Bree, het is niet wat u zegt. Want als iedereen de twee rijen wachtende "effenaan" opvult, rijdt men niemand voorbij, en" knalt" men zeker niet!
Maar ik ben het niet eens met wat hier gezegd wordt dat wij goed voorgelicht zijn. TRouwens, hoe kan men nu borden plaatsen? Het ritsen kan uit de aard der zaak niet voorzien worden en de borden zijn dan ook tijdelijk. Natuurlijk, indien men, zoals zo vaak gebeurt, de borden niet weghaalt eens de oorzaak vervallen is, creërt men natuurlijk de grootste chaos!
16/04/14 11:45 REAGEER
bossiesr
Vorig weekend volgende situatie meegemaakt te Menen, verkeer komend uit Frankrijk richting Floralux. Linker rijstrook gaat rechtdoor, rechter rijstrook is oprit naar snelweg. 400 meter eerder verkeersborden voor voorsorteren. Fransen die toch blijven volgen in rechter rijstrook en dan toch willen ritsen, over de volle witte streep. Bijgevolg doorgaand verkeer naar snelweg staat vast, 25 minuten over 400 meter. Is mijn inziens niet ritsen maar een verkeersovertreding want eens je verkeerd voorgesorteerd ben mag je toch niet meer van rijvak wisselen, of is dit ook al veranderd? Ze zullen hier toch ook eens politie mogen zetten.
15/04/14 21:32 REAGEER
Anniedewilde
Dit heeft vlg mij niets maar dan ook niets met ritsen te zien. Nogmaals, het wordt veel te weinig uitgelegd en zou Europees moeten gelden!
16/04/14 11:46 REAGEER
Louis
Ritsen, een van de meest ergerlijke zaken die in de wegcode opgenomen werd. Het is een raadsel wie dit doorgedrukt heeft en het nog goedgekeurd kreeg ook! Vermoedelijk een af andere politieker m/v, die een paar malen in aanraking kwam met ietwat drukker verkeer en wat moest wachten. Trouwens van twee files een maken verkort de boel niet, integendeel. Beide files komen dan op een rij zodat deze dubbel zo lang wordt. Enfin het is zoals in de winkel, hier en daar wil iemand voorkruipen, maar daar krijgt die wel de wind van voren vanwege de andere aanschuivers!!! Hier krijgt de voorkruiper een beloning de normale bestuurder kans om gestraft te worden. Typisch Belgisch!!!
16/04/14 10:27 REAGEER
Anniedewilde
Lees nog eens de DEFINITIE van ritsen!
16/04/14 11:48 REAGEER
Anniedewilde
Uit alles wat ik hier al gelezen heb blijkt één ding overduidelijk : de automobilisten zijn niet ingelicht over ritsen en het ritsen wordt ook niet aangekondigd. Want indien dat wel zou gebeuren, zou iedereen overduidelijk kunnen zien wanneer men twee rijen moet beginnen vormen -want daar ontstaat al een groot misverstand nl voorsteken. Dan zou er bij de wegvallende strook nog een tweede bord moeten plaatsen om aan te duiden dat hier effectief de tweede rij in de eerste moet "ritsen". En indien er geen borden staan is er van ritsen geen sprake. Dat zou heel veel problemen oplossen
16/04/14 14:12 REAGEER
Anniedewilde
Nog een opmerking over dat "voorsteken". Als men begeleid "blok" moet rijden, worden toch ook alle (twee of drie of vier zelfs) rijstroken "effenaan" ingevuld? En daar spreekt niemand van "voorsteken? Inderdaad, alles hangt af van goed AANDUIDEN!
16/04/14 14:14 REAGEER
Mattheeusen
Ik dacht eigenlijk dat je 18 jaar moest zijn om je rijbewijs te halen. dan ben je toch al een beetje intelegent toch. Ik ben eraan begonnen in 1968, toen sprak men al van ritsen in het verkeer. In onze jonge jaren moesten we er altijd mee lachen, dat is dan in de walen tiretten. maar nu voor alle simpellen.
Je neemt je vest, en bekijkt de rits of tiret. je steek deze onderaan in elkaar maar doe ze nog niet dicht. leg nu het links deel naast het rechtse en stel je voor dat de blokjes autos zijn.
Wat zie je nu, het een blokje is net voor het andere en stel dat dit auto s zijn
als je nu het lipe naaromhoog beweegt. en gaat rijden met de wagen, zal het ene blokje op het ander schuiven en zo op een lijn komen, DIT NOEMT MEN RITSEN.
als je nu je auto of een blokje vroeger insteekt is heel je rits stuk DUS DOE DIT OP HET EINDE VAN DE STROOK. ik ben bijna 65 gelukkig zonder ongeval doe 50000km per jaar en rits al vanaf men 18 in duitsland en nederland en ook op opritten geef ik de ruimte. Hopelijk zijn er nu weer paar mee weg dus voor iedereen veel rits plezier en veilige km
16/04/14 15:04 REAGEER
Lowieke34
Ritsen? Ok voor mij!
16/04/14 15:17 REAGEER
Lowieke34
Wat als er 2 rijvakken zijn waarop op het rechtse-rijvak een voorwaartse pijl staat, en op het linker-rijvak een afslaande pijl naar links; met een zicht op deze pijlen van 2- à 300 meter ver? Ritsen? Of gelden de regels hier niet vanwege de pijlen?
16/04/14 15:34 REAGEER
JulDaniels
hoe komt het dat in de naburige landen het ritsen vlot verloopt? dat daardoor het verkeer vlotter gaat? Al eens nagedacht over het onnodig blokkeren van kruispunten.
er is een grote mentaliteitsverandering nodig!
16/04/14 15:36 REAGEER
dannyken
of een ander systeem misschien
moesten ze hier regel hebben zoals in andere landen zou het plezier zijn van rijden
..voor dat de werken beginnen moet je al op zij,
staat hier vol borden voor snelheden, andere landen mag zoals HIER normaal overal 90 en 50 in dorpen ... maar hier weet je het niet, op 1 baan zie je soms 5 verschillende snelheden staan je komt zeeziek uit je auto als je deze volgt
dat is het verschil met andere landen en irriteert ook de mensen
25/04/14 08:25 REAGEER
Dirk6
rits alle dagen, begin al enkele wagens vóór invoegen uit te rekenen tussen welke wagen ik moet invoegen om niet onnodig nog vlug ergens te moeten tussenwringen, ik merk dat er dan geen wroeging ontstaat.
bedankt aan allen die mij telkens laten invoegen.
16/04/14 21:43 REAGEER
charly
Moet je toch eens even opletten welke personen er altijd ritsen ! Ofwel hebben ze een sportcar ofwel één of andere opgepimte auto of gewoon een dure auto of zoals altijd personen van vreemde origine die vinden dat zij eens laten zien wat ritsen inhoud en alle regels aan hun laars lappen; maar ook zijn het dikwijls jeugdige personen want die kunnen niet geduldig mee aanschuiven net zoals die soort van mannen met een dikke bak die zich niet veel van een aanrijding aantrekken omdat ze "goeie contacten " hebben binnen het rechtssysteem !Ik ben een vrouw geweest van iemand die de orde moest handhaven en dergelijke. En weet je wat , die zetten de situaties ,al naargelang de persoon in kwestie, naar hun hand ! Dus wees voorzichtig met het ritsen want als er een ongeluk uit verder komt , zijn er nooit getuigen en al ben je in je recht ,alles word toch in twijfel gesteld, en zoals het dan dikwijls gebeurd draai jezelf voor de onkosten aan je auto op.Vroeger in de jaren '70' reed je met de auto wat rond als ontspanning maar de dag van heden kan je niet meer genieten om eens in uw vrije tijd een 'tourke' met den auto te doen.Waar ik woon is ritsen een verkorting aan het leven ben er dan ook geen voorstander van om dat het niet correct word toegepast!
18/04/14 11:51 REAGEER
charly
als je een dure auto hebt of een dikke nek bent die zich alles kan permiteren en via allerlei 'achter deuren' steeds altijd gelijk krijgt of je van vreemde origine bent of van die jonge dwazen die allerlei stunts uitproberen in het verkeer , wel deze soort mensen zijn de ritsers waar je moet voor oppassen .Ik rits nooit; ik probeer geduldig aan te sluiten al stoort het mij wel dat het altijd de zelfde soort nietsnutten zijn die ritsen met de bedoeling om 'voor te kruipen' .Ritsen is een 'bedekte 'vorm van voorkruipen niets meer of niets minder.Trek uw ogen maar eens goed open en kijk eens goed wie er rits.(het is altijd de zelfde soort)!
18/04/14 12:22 REAGEER
Rudiko
Ik heb hier nog maar de helft van alle commentaren gelezen en ik kan hier maar één ding uit leren... Als iedereen zo reageert in zijn tekst dan kan dat ook in het verkeer nooit lukken. Regels zijn nu eenmaal regels en als iedereen zich daar een beetje zou aan houden zouden er de hele dag lang niet zoveel files op onze wegen staan. Want het is hier weer zo dat 90% van de weggebruikers moeten bekopen wat 10% naar de kloten helpt. En dat is met alles zo. Bestaat "DEMOCRATIE" nog? NEE.
22/04/14 18:43 REAGEER
yapdum
Wees heer op het verkeer,
Maar geen beer.
Dat zeg ik jou keer op keer,
En toch doe je het telkens weer
22/04/14 23:51 REAGEER
Henri1418
Rap Inhalen, Tergend Snel en Nodeloos.
Al wie sneller rijd dan de file moet beboet worden want ze rijden ongetwijfeld overdreven snelheid.
Ik, als chauffeur die me aan de snelheid houd en reeds meer dan 2 miljoen kilometer reed, moet steeds maar opzij voor de snelle rijders.
Ritsen hoeft niet te bestaan of ergerend te zijn als iedereen reed zoals ik.
23/04/14 08:43 REAGEER
Toka
Ritsen is gewoon een mentaliteitsverandering. Juist zoals bij snel rijden zit de oorzaak hem in het hoofd! Als je bv. 150 km ver rijdt aan 150km/u ben je er na 1uur. Als je je aan de wettelijke limiet van 120 km/u rijdt is dit 75 minuten. Dus win je amper 15 minuten maar heb je wel 1 uur lang je leven en dat van anderen gewaagd! Ook bij ritsen is het zo, men denkt door het aan zijn laars te lappen veel sneller op zijn bestemming te zijn en het geeft ook een overwinningsgevoel. Maar dit is allemaal illusie, want door de grote intensiteit van het huidige verkeer kan men bijna geen tijd winnen door de verkeersregels te negeren. Altijd is er wel een verkeerslicht of een auto die wil afslaan en het verkeer belemmert. Daar moeten we mee leren leven en beseffen dat verkeersregels er niet zijn om onze vrijheid af te nemen of te belemmeren maar om ons te helpen. Voor ons Vlamingen die al eeuwen geknecht zijn geweest is dit een moeilijke opgave, zeker in een tijd waar het individualisme wordt gepromoot. Toch zal de tijd het ons leren.
23/04/14 10:50 REAGEER
philip
Het voorbeeld zoals weergegeven in het artikel heeft volgens mij niets te maken met ritsen,lijkt mij gewoon voorang van rechts te zijn.
Sommigen spreken ook van ritsen bij het oprijden van de autostrade,ook daar moet niet geritst worden aangezien de autostrade een vooragsweg is.
23/04/14 11:54 REAGEER
dannyken
met andere woorden .... als ik in de file sta op de rechtse of midden rijstrook, mag ik me naar de linker rijstrook begeven en iedereen voorbij steken , kan goed geloven dat er agressie van komt , moet maar eens in de winkel staan en iemand steek je voor bij dan is de winkel te klein .
dit kan enkel maar in België, moet je niet gestudeerd hebben om zulke beslissingen te nemen ??
25/04/14 08:09 REAGEER
Hugo
Overbodige tregelgeving
Er bestaat reeds lang een bord met "inhaalverbod", voor die 't niet weten, een rood en een zwart wagentje naast mekaar.
Als deze regel toegepast zou worden zou worden en de vanouds toegepaste regel, dat wie invoegt voorrang heeft, hoeft niks meer.
3/08/14 17:46 REAGEER
tjo
Beste,

Ik ben rij-instructeur bij een bekende erkende rijschool in het Antwerpse.
Mijn leerlingen leren ritsen, doch ik merk dat veel bestuurders over deze regel onwetend zijn en zodanig handelen.

In Nederland bestaat deze regel reeds meer dan twintig jaar...
In Nederland heeft men toen bij het invoeren van deze regel de bestuurders terplaatse gesensibiliseerd met dynamische borden, waarop duidelijk vermeld stond " hier ritsen"....

In België staat het in de krant...dat zegt toch genoeg, arm België

22/10/14 20:43 REAGEER

Login Registreer

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels