Jan Schils
Ritsen voor een vlotter verkeer
Ritsen is een term in het wegverkeer, die aangeeft dat er bij sterk vertraagd verkeer beurtelings een automobilist mag invoegen op een rijstrook en eentje mag doorrijden. In de praktijk komt het erop neer dat automobilisten, die rijden op een wegstrook die verderop wegvalt door bijvoorbeeld wegenwerken of een verkeersongeluk, pas ter hoogte van die versmalling invoegen in de aangrenzende vrije wegstrook.
Om de beurt voorrang
Dat kan zonder gevaar voor een aanrijding mogelijk worden gemaakt doordat bestuurders op die vrije rijstrook vlak voor de wegversmalling beurtelings (dus om en om) voorrang verlenen aan telkens een invoegende automobilist. Het kan ook voorkomen dat zowel de linker- als de rechterrijstrook versperd zijn. In dat geval heeft – opnieuw beurtelings - eerst de bestuurder rechts en dan de bestuurder links voorrang
Is dit een kwestie van onwetendheid?
Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer en de wegpolitie zijn er ruim anderhalve maand na het in werking treden van het verplichte ritsen nog heel veel autobestuurders, die het ritsen niet correct of helemaal niet toepassen. Dit zou op de eerste plaats komen door onwetendheid over het bestaan van de nieuwe verkeerswetgeving op dit punt. Ondanks alle verkeersborden en campagnes in de media (kranten, radio en tv) zou deze categorie van weggebruikers nog nooit van ritsen gehoord hebben… Ook zijn er automobilisten die bang zijn om de nieuwe regels te volgen, omdat ze zich ‘onveilig’ voelen. Het gevaarlijke van die houding is dat zij “zomaar wat” doen, hetgeen het gevaar voor een ongeluk vergroot.
Agressie bij het ritsen
Zelf denk ik dat er vaak ook sprake is van ongenoegen bij het ritsen.
Bestuurders die ‘te vroeg’ invoegen kunnen bijvoorbeeld agressie oproepen. Met hun rijgedrag van ‘te vroeg’ invoegen verhogen ze de kans op een ongeluk. Maar zelf worden ze nogal eens boos omdat ze andere auto’s rechts van hen zien passeren, terwijl die gewoon -zoals het moet- doorrijden tot het einde van de wegvallende rijstrook… Geregeld halen de automobilisten die dus niet kunnen invoegen foeterend en uit frustratie de middenvinger boven naar de rechts voorbij rijdende, volkomen correct handelende automobilisten. Deze laatste zitten echter niet in hun achteruitspiegel te kijken of er volledig ten onrechte een schunnig gebaar tegen hen wordt gemaakt. Dus laat die onbeschaafde gewoonte beter achterwege, zou ik zeggen.
Wees een heer (en dame) in het verkeer!
Of het ritsen goed kan verlopen, hangt in feite mede af van de mate van hoffelijkheid in het verkeer. Hoffelijkheid in het verkeer lijkt echter een eigenschap die in Vlaanderen en België en in heel wat andere landen nog altijd ver te zoeken is. Zeker als je de vergelijking maakt met het rijgedrag in bijvoorbeeld Ierland en ook wel het Verenigd Koninkrijk. Bij de rijopleiding zou meer aandacht besteed moeten worden aan hoffelijkheid. Voor wat het ritsen betreft, gaat het hier overigens wel om hoffelijkheid zowel bij jong als oud. Zo moet niet alleen een 18-jarige bestuurder een 80-jarige de kans geven om veilig in te voegen bij een wegversmalling, maar ook omgekeerd!
Ritsen zorgt voor een vlotter verkeer
Toch heeft het Agentschap Wegen en Verkeer er alles aan gedaan om het ritsgedrag uit te leggen en te stimuleren. Zo werden op heel wat knelpuntlocaties verkeersborden geplaatst met teksten als “Ritsen na 300 m” en “Ritsen vanaf hier”. Ook werd met een radiospot en met affiches en filmpjes duidelijk dat ritsen niets te maken heeft met ‘automobilisten pesten’. Integendeel, ritsen levert voor alle automobilisten het voordeel op van een vlottere doorstroming van het verkeer, mits iedereen zich natuurlijk aan de regels daarover houdt. Dat is bewezen. Zowel hier te lande als in het buitenland.
Oei, zijn we niet leergierig?
Helaas blijkt de Vlaming (en Belg) op dit vlak niet leergierig. Hij lapt de nieuwe regelgeving over het ritsen veelal nog aan zijn laars. Mogelijk zal dat snel veranderen als de politie, die tijdens de overgangsperiode nog coulant optreedt tegen overtreders van de nieuwe regelgeving, massaal boetes gaat beginnen uitdelen tegen hardleerse automobilisten. In feite is het weer het oude liedje, zoals bij snelheidsovertredingen, waar een gebrek aan discipline en onverschilligheid over de gevolgen van te hard rijden blijkbaar alleen kunnen worden gecounterd door hoge geldboetes. Ook al helpen die zelfs vaak niet. Ook hier dringt zich duidelijk een mentaliteitswijziging op.
Ritsen is nog niet ingeburgerd
Het Agentschap Wegen en Verkeer concludeerde onlangs dat, ondanks radiospots, affiches en filmpjes, het ritsen duidelijk nog niet ingeburgerd is in Vlaanderen. Ook de wegpolitie is die mening toegedaan. Het aantal geconstateerde aanrijdingen bevestigt het trouwens. Opmerkelijk is wel dat in grote steden als Brussel, Antwerpen e.a. het ritsen, bijvoorbeeld voor tunnelingangen, doorgaans correcter plaatsvindt.
“Wegen en Verkeer” geeft nog de 4 tips mee om het ritsen tot een succes te maken
- Rijd zo lang mogelijk door op de rijstrook die gaat wegvallen.
- Pas op ongeveer 300 meter voor de versmalling (vaak aangegeven met een bord) je rijsnelheid aan de snelheid van de voertuigen op de aanliggende strook aan.
- Als je met de auto op aanliggende strook rijdt moet je vrijwillig ruimte laten om invoegend voertuig tussen te laten.
- Op circa 50 meter voor de versmalling moet je invoegen zonder afremmen en verstoringen in de ontstane ruimte, zodat invoegend voertuig en de achterligger de rit kunnen vervolgen.
Met twee de regels respecteren
Ritsen werkt enkel als zowel de automobilisten op de wegvallende rijstrook als deze op de aanliggende rijstrook de regels respecteren. Als iedereen honderden meters te vroeg al braaf begint aan te schuiven op de aanliggende strook terwijl de rijstrook die gaat wegvallen helemaal leeg blijft of als de chauffeurs op de aanliggende strook het invoegen van andere chauffeurs blokkeren werkt ritsen niet. Nochtans, door beurtelings in te voegen aan de flessenhals zelf geraak je er eens zo snel door.
De ritsregels gelden ook voor vrachtwagens
De regels voor het ritsen gelden ook voor vrachtwagenchauffeurs. Ook zij moeten personenwagens laten invoegen als ze op de rechterrijstrook rijden. Vrachtwagens moeten dus ritsen én laten ritsen. Anderzijds moeten chauffeurs van personenwagens wel voldoende rekening houden met de moeilijkere zichtbaarheid door vrachtwagenchauffeurs.
Ritsen geldt niet bij oprijden snelweg
De oprit van een snelweg moet je eigenlijk beschouwen als een kruispunt. Automobilisten die de oprit oprijden moeten steeds voorrang verlenen aan automobilisten die al op de snelweg rijden. Hier is ritsen dus niet van toepassing.
Hoe ritsen van 4 naar 1 rijstrook?
Bij het ritsen van 4 naar 1 rijstrook moet eerst de meest rechtse rijstrook invoegen, dan de meest linker rijstrook, en dan pas de centrale rijstrook.

Week- en dagbladjournalist Jan Schils bericht en duidt al 30 jaar de Europese en Belgische economie en financiën. Onder meer voor transport, energie en milieu.

49 reacties
1° Veiligheidsafstand van 50 meter: 20 auto's die nog (proberen) invoegen voor of na een af- of oprit!!!
2° ritsen: 4 of meer auto's vinden het recht te hebben om voor een vrachtwagen in te "ritsen"!!!!!
Wegcode gelijk voor iedereen? Natuurlijk niet, want de vrachtwagens moeten DEFENSIEF RIJDEN, auto's NIET!!!!!
Hoe komt het dat regelmatig vrachtwagens inrijden op een file, en op hun kant komen te liggen bij het oprijden v/e snelweg.
francois V.
Ingrid S.
Als je van rijstrook verandert heb je normaal gezien geen voorrang en dus zal je in fout zijn als je brokken maakt.
Ik kan Uw reactie volledig bijtreden, alleen nog een opmerking, als je niet wil ritsen blijf dan rechts rijden, als je wel wil ritsen RIJ DAN DOOR TOT HET EINDE VAN DE STROOK en steek niet 500 meter voor het einde van de strook ergens vlug tussen.
L Mattheeusen
mag men zeker een dikke boete geven (rijbewijs kwijt bvb) wegens asociaal gedrag.
waarom trekt men de witte stippellijn niet door in een volle witte lijn tot op het punt dat men mag ritsen misschien een suggestie voor hen.
Fang An
Maar ik ben het niet eens met wat hier gezegd wordt dat wij goed voorgelicht zijn. TRouwens, hoe kan men nu borden plaatsen? Het ritsen kan uit de aard der zaak niet voorzien worden en de borden zijn dan ook tijdelijk. Natuurlijk, indien men, zoals zo vaak gebeurt, de borden niet weghaalt eens de oorzaak vervallen is, creërt men natuurlijk de grootste chaos!
Je neemt je vest, en bekijkt de rits of tiret. je steek deze onderaan in elkaar maar doe ze nog niet dicht. leg nu het links deel naast het rechtse en stel je voor dat de blokjes autos zijn.
Wat zie je nu, het een blokje is net voor het andere en stel dat dit auto s zijn
als je nu het lipe naaromhoog beweegt. en gaat rijden met de wagen, zal het ene blokje op het ander schuiven en zo op een lijn komen, DIT NOEMT MEN RITSEN.
als je nu je auto of een blokje vroeger insteekt is heel je rits stuk DUS DOE DIT OP HET EINDE VAN DE STROOK. ik ben bijna 65 gelukkig zonder ongeval doe 50000km per jaar en rits al vanaf men 18 in duitsland en nederland en ook op opritten geef ik de ruimte. Hopelijk zijn er nu weer paar mee weg dus voor iedereen veel rits plezier en veilige km
er is een grote mentaliteitsverandering nodig!
moesten ze hier regel hebben zoals in andere landen zou het plezier zijn van rijden
..voor dat de werken beginnen moet je al op zij,
staat hier vol borden voor snelheden, andere landen mag zoals HIER normaal overal 90 en 50 in dorpen ... maar hier weet je het niet, op 1 baan zie je soms 5 verschillende snelheden staan je komt zeeziek uit je auto als je deze volgt
dat is het verschil met andere landen en irriteert ook de mensen
bedankt aan allen die mij telkens laten invoegen.
Maar geen beer.
Dat zeg ik jou keer op keer,
En toch doe je het telkens weer
Al wie sneller rijd dan de file moet beboet worden want ze rijden ongetwijfeld overdreven snelheid.
Ik, als chauffeur die me aan de snelheid houd en reeds meer dan 2 miljoen kilometer reed, moet steeds maar opzij voor de snelle rijders.
Ritsen hoeft niet te bestaan of ergerend te zijn als iedereen reed zoals ik.
Sommigen spreken ook van ritsen bij het oprijden van de autostrade,ook daar moet niet geritst worden aangezien de autostrade een vooragsweg is.
dit kan enkel maar in België, moet je niet gestudeerd hebben om zulke beslissingen te nemen ??
Er bestaat reeds lang een bord met "inhaalverbod", voor die 't niet weten, een rood en een zwart wagentje naast mekaar.
Als deze regel toegepast zou worden zou worden en de vanouds toegepaste regel, dat wie invoegt voorrang heeft, hoeft niks meer.
Ik ben rij-instructeur bij een bekende erkende rijschool in het Antwerpse.
Mijn leerlingen leren ritsen, doch ik merk dat veel bestuurders over deze regel onwetend zijn en zodanig handelen.
In Nederland bestaat deze regel reeds meer dan twintig jaar...
In Nederland heeft men toen bij het invoeren van deze regel de bestuurders terplaatse gesensibiliseerd met dynamische borden, waarop duidelijk vermeld stond " hier ritsen"....
In België staat het in de krant...dat zegt toch genoeg, arm België