Waar vandaan: Mobiliteit > Afwijkende verkeersregels Europa > Duitsland

Afwijkende verkeersregels Europa > Duitsland

-Snelheidsbeperkingen :
Personenwagens :
Agglomeratie : 50 km / u
Gewone wegen : 100 km / u (*)
Snelwegen : 130 km / u (*)
Personenwagen met aanhangwagen
Gewone wegen : 80 km / u
Snelwegen : 80 km / u (**) (***)
(*) Aanbevolen maximumsnelheid. Als je sneller rijdt kan dit bij een ongeval gevolgen hebben voor de aansprakelijkheid
(**) Sommige wagens (met speciale TUV-keuring) mogen tot 100 km / u.
Dit kan voor buitenlanders mits de Tempo 100-keuring (zie verder).
(***) Mobilhomes met een HTG van 3.5 tot 7.5 ton mogen voortaan 100 km per uur ipv 80 km per uur rijden op snelwegen en hoofdwegen. (Dit is een test).

- Bij mist, regen of sneeuw waarbij de zichtbaarheid minder is dan 50 meter, mag niet sneller gereden worden dan 50 km/u.
-Minimumsnelheid: een blauw rond bord met cijfers in wit geeft de te rijden minimumsnelheid aan

Alcoholgehalte : 0,5 promille

Varia
- Grüne Welle : dit bord betekent dat wanneer u zich aan de voorgeschreven snelheid houdt, u een reeks van groene verkeerslichten mag verwachten.
- Trams hebben GEEN absolute voorrang op andere weggebruikers.
- Het is verboden bagage te vervoeren in een boot die op een trailer vervoerd wordt. Ook moet de schroef van de buitenboordmotoren afgenomen of duidelijk afgeschermd worden.
- Fietsen : het is verboden om volwassenen achterop te nemen
- Helmplicht ook bij snorfietsen
- Overnachten in een voertuig is toegelaten, mits er geen duidelijke kampeeractiviteiten plaats vinden

-Mee te nemen :
- winterbanden tijdens de winterperiode (RMS of sneeuwbanden)
In Duitsland is een winteruitrusting verplicht. De banden moeten aangepast zijn aan de weersomstandigheden zo staat in de wettekst. Goede radiaalbanden met sneeuwkettingen zijn dus in principe ook goed. Maar dan stelt zich de discussie als er een klein beetje ijzel op de weg ligt, te weinig om verantwoord met sneeuwkettingen te rijden, m.a.w. zonder dat er beschadiging aan het wegdek wordt toegebracht. Dan volstaat volgens de Duitse wetgeving een gewone zomerband niet meer en wordt u bijgevolg beboet.

Zomerknelpunten

De Fernstraßen naar de Nord- und Ostsee
A 7 Flensburg - Hamburg - Würzburg - Kempten
A 1 Lübeck - Hamburg - Bremen - Münster - Köln
A 24 Berlin - Hamburg
A 19 Rostock - Wittenstock
A 10 Berliner Autobahnring
A 9 Berlin - Nürnberg - München
A 4 Dresden - Erfurt - Eisenach
A 72 Chemnitz - Hof
A 3 Oberhausen - Frankfurt - Nürnberg
A 5 Frankfurt - Karlsruhe - Basel
A 8 Karlsruhe - Stuttgart - München - Salzburg
A 99 Ring München
A 93 Inntaldreieck - Kufstein
A 95/B 2 München - Garmisch-Partenkirchen
A 7/B 310 Kempten - Füssen
Wachttijden aan de grenzen met Polen en Tsjechie, maar ook die van Oostenrijk en Hongarije.

Winterknelpunten

- A1 Keulen-Dortmund-Osnabrück-Bremen-Hamburg
- A2 Hannover - Berlijn
- A3 Frankfurt - Würzburg - Nürnberg
- A4 Eisenach - Dresden
- A5 Frankfurt - Karlsruhe - Basel tussen Heidelberg en Offenburg
- A7 Hamburg - Hannover - Kassel
- A7 Grensovergang Kempten - Pfronten/Füssen
- A8 Karlsruhe - Stuttgart - München - Salzburg tussen Karlsruhe en Kircheim en tussen München en Salzburg
- A9 Nürnberg - Berlijn
- A10 Ring Berlijn
- A92/A99/B471 noordelijke en oostelijke Ring van München
- A92/B2 München - Garmisch Partenkirchen
- de snelwegen rond Keulen
- B19 Kempten - Oberstdorf
- grensovergangen met Polen, Tsjechië en Oostenrijk

Bron: VAB