10.1.3.1 De verbeterings- en aanpassingspremie van het Vlaams Gewest (VAP)

  • Wie komt in aanmerking ?
    U moet over een bescheiden inkomen en een bescheiden woning beschikken.

    De aanvraag wordt ingediend door de bewoner van de woning, ongeacht of deze eigenaar of huurder is. Huurt u de woning die u wil aanpassen, dan moet u een huurovereenkomst van minstens 3 jaar voorleggen en deze woning als hoofdverblijfplaats betrekken. De persoon voor wie de woningaanpassing wordt gedaan, moet meer dan 60 jaar oud zijn of een handicap hebben. Dit laatste moet blijken uit een medisch attest van de huisarts. Het kan iemand zijn die zelfstandig woont of die bij anderen in huis wordt verzorgd. De werken moeten tot doel hebben de woning toegankelijk te maken, de verschillende kamers bereikbaar te maken en/of aangepaste uitrusting te voorzien voor de bejaarde of persoon met een handicap, bijvoorbeeld centrale verwarming of technische installaties.
  • Het inkomen ?
    De premie wordt toegekend aan wie het echt nodig heeft. Daarom mag het netto belastbaar inkomen van de zorgbehoevende persoon en diens partner (van 2 jaar voor de aanvraag) niet méér bedragen dan 19335.69 euro. Dit bedrag mag verhoogd worden met 991.57 euro voor elke persoon ten laste.

    Personen ten laste zijn alle kinderen van minder dan 18 jaar of kinderen die ouder zijn en waarvoor kinderbijslag of een wezentoelage uitgekeerd wordt. Inwonende personen met een handicap van meer dan 66% zijn eveneens ten laste.
  • De woning ?
    De premie wordt ook enkel toegekend wanneer het een woning betreft waarvan het kadastraal inkomen niet hoger is dan 1115.52 euro. De bouwdatum van de woning heeft geen belang. De woning moet wel dienen als 'hoofdverblijfplaats van de aanvrager'. Er wordt geen rekening gehouden met het bezit van andere woningen.

    De aanpassingspremie is enkel bedoeld voor verbouwing van een reeds bestaande woning. Voor aanpassingen in functie van een persoon met een handicap, kan maximaal 1230 euro worden verkregen.
  • Hoeveel wordt er gesubsidieerd ?
    De kostprijs van de werken moet minstens 1239.46 euro bedragen. U kan voor 50% van de kosten een tegemoetkoming krijgen, met een maximum van 1230 euro.

    Op 10 jaar tijd kunnen er maximum 3 aanvragen worden gedaan. Voor hetzelfde onderdeel van de aanpassingswerken kan er uiteraard slechts één aanvraag worden gedaan.

    De premie van het Vlaams Gewest is niet cumuleerbaar met deze van het Vlaams Fonds.
  • Hoe aanvragen?
    De aanvraagformulieren krijgt u op het gemeentebestuur. Deze moet u met een aangetekend schrijven indienen bij de afdeling Ruimtelijke Ordening, Huisvesting en Monumenten en Landschappen (ROHM) van de provincie. U doet pas een aanvraag nadat de werken zijn uitgevoerd, maar de facturen mogen op het moment van de aanvraag niet ouder zijn dan 1 jaar. De aanvraag moet aangetekend worden ingediend op daartoe bestemde formulieren, samen met de facturen van de uitgevoerde werken.

    In principe moet u binnen de drie maanden een antwoord krijgen.
  • Meer informatie?
    De brochure 'Premies en toelagen van het Vlaamse Gewest' is te verkrijgen bij de

    Afdeling Financiering Huisvestingsbeleid,
    Koning Albert II-laan 20, bus 7,
    1000 Brussel,
    Tel (02) 553 85 91

    en bij de provinciale afdelingen.

De provinciale afdelingen ROHM :

    • ANTWERPEN
      Copernicuslaan 1 bus 4
      2018 Antwerpen
      (03) 224 61 16
    • VLAAMS BRABANT
      Blijde Inkomststraat 103/105
      3000 Leuven
      (016) 24 97 77
    • LIMBURG
      Gouverneur Roppesingel 25
      3500 Hasselt
      (011) 26 41 00
    • OOST-VLAANDEREN
      Gebroeders Van Eyckstraat 4-6
      9000 Gent
      (09) 265 45 11
    • WEST-VLAANDEREN
      Werkhuisstraat 9
      8000 Brugge
      (050) 44 28 11

 

Bron: Werkgroep thuisverzorgers vzw