Link in e-mail werkt niet wegens (zogezegd) verouderde browser

Vragen/antwoorden betreffende e-mail.

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

14 mei 2021, 13:49

Hallo,

Een tijd geleden ben ik qua browser overgeschakeld van Internet Explorer (wegens niet meer ondersteund) naar Google Chrome. Na wat aanpassingsprobleempjes verliep (en verloopt) alles prima ... behalve 1 ding :
wanneer ik van bepaalde bedrijven of instellingen in een e-mailbericht een link meekrijg om bvb. een recensie in te vullen over een product dat ik heb aangekocht of om mee te doen met een enquête dan lukt dat (soms) niet en krijg ik te lezen dat ik werk met een verouderde browser en wordt mij gevraagd om een 'betere' browser te downloaden, te kiezen uit een hele lijst van browsers (waaronder Google Chrome) ... MAAR IK GEBRUIK "GOOGLE CHROME" al meer dan een half jaar en heb niet de behoefte om deze browser NOGMAALS te downloaden.
Wat doe ik verkeerd (of wat loopt er verkeerd) waardoor ik door deze bedrijven/instanties blijkbaar beschouwd word als een 'gebruiker van een oude browser' ... en hoe kan ik dat vermijden in de toekomst ?

Vriendelijke groeten,

Prutser
Willen is Kunnen

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

14 mei 2021, 15:24

Prutser,

je moet Chrome aanduiden als je standaard browser die
altijd moet openen als er een html link wordt aangeklikt.
In Chrome zelf ==> Instellingen ==> Standaard browser ==> Instellen als standaard browser.
In Windows:
Standaard apps webbrowser ==> Chrome aanduiden.
Standaard apps per bestand type ==> HTM ==> Chrome aanduiden
Standaard apps per bestand type ==> HTML ==> Chrome aanduiden

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

14 mei 2021, 20:04

en ook eens nakijken of die up to date is
door hem up te daten
https://nl.wikihow.com/Google-Chrome-updaten

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

15 mei 2021, 11:10

@Sony
Bedankt voor jouw duidelijk 'stappenplan'.
Wat heb ik exact gedaan?
  • Google Chrome staat open en ik klik op de 3 puntjes in de r-bovenhoek;
    in de uitrolmenu kies ik voor 'Instellingen' en krijg in het volgend uitrolscherm tal van keuzemogelijkheden;
    ik scroll naar beneden en lees onder 'Standaardbrowser' : 'Google Chrome is je standaardbrowser' …
    wat dus al O.K. is
Daarna adviseer je om ook in 'Windows' aan te duiden dat 'Google Chrome' mijn standaardbrowser is.
Hoe ik dat precies moest doen was mij niet heel duidelijk, maar mits wat 'googlen' heb ik het volgende gedaan:
  • ik ga naar 'Configuratiescherm'  Programma's  Standaardprogramma's  Uw standaardprogramma's instellen'
    in de lijst programma's (l-kant) duid ik 'Google Chrome' aan;
    en ik kies voor : 'dit programma als standaard instellen' (gebruik het geselecteerde programma om alle bestandtypen en protocollen standaard hiermee te openen) en druk op O.K.
Wanneer ik daarna nog eens kies voor 'Selecteren wat standaard met dit programma wordt geopend' krijg ik een lijst met aangevinkte koppelingen waarbij overal wordt vermeld dat 'Google Chrome' het huidig standaardprogramma is.
Die lijst met aangevinkte items toont een kolom 'extensies' (.htm - .html - .pdf - .shtml - enz …) alle met bijhorende beschrijving : 'Chrome HTML Document).
Er is ook een lijst 'protocollen' met alle aangevinkte items (FTP - HTTP - HTTPS - IRC - MAILTO - enz ..). Ook hier staat 'Google Chrome' als huidig standaardprogramma vermeld.

Ik denk (ik hoop) dat ik dus op die manier ook in Windows (8.1) 'Google Chrome' als standaardprogramma heb aangeduid.
Eigenlijk denk ik dat die instellingen al actief waren en ik eigenlijk met 'mijn acties' de bestaande toestand heb bevestigd.

Spijtig kan ik momenteel niet testen of hiermee het probleem is opgelost omdat ik gisteravond (voor ik jouw reactie op het forum had opgemerkt) de desbetreffende e-mail met de niet werkende link had doorgestuurd naar de laptop van mijn vrouw … waar de link WEL werkte (en de enquëte werd ingevuld).

Ik zal dus moeten wachten tot ik een volgende e-mail krijg waarin een link zit om één of andere recensie te schrijven.

@Verhaegen
Ook bedankt voor jouw reactie … Ik ben eens gaan kijken via 'de drie puntjes' (r-bovenhoek)  Help  Over Google Chrome … en daar las ik: 'Google Chrome is up-to-date. Versie 90.0.4430.212'

Bijkomend vraagje: Internet Explorer staat nog steeds (als een soort reserve) op mijn PC. Moet ik deze misschien beter verwijderen? Of kan dit leiden tot verlies van 'oude internetgegevens'?

Tweede vraagje: ik heb mijn "favorieten" uit IE overgedragen/geïmporteerd naar mijn "bookmarks" in Google Chrome.
Wat ik echter vaststel: mijn 'favorietenmappen' werden perfect overgedragen naar mijn Google Chrome 'bookmarks'… maar mijn 'individuele' favorieten (deze die dus geen deel uitmaken van een 'favorietenmap' werden NIET naar Google Chrome overgedragen. Moet hiervoor nog iets extra gedaan worden ???
Ter info: ik heb die resterende individuele favorieten (in IE) eerst allemaal in een nieuwe map 'Verzamelingen' ondergebracht … en dan lukte het wél om ze op die manier (in een map) over te zetten naar Google Chrome … waar ik ze nadien wel moet 'uitpakken'. :cry:

Sorry voor deze lange uitleg, maar ik wou jullie correct uitleggen wat ik precies gedaan heb met jullie advies.
Nogmaals bedankt!!! En misschien een antwoordje op deze laatste twee vraagjes?

Vriendelijke groeten,

Prutser
Willen is Kunnen

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

15 mei 2021, 11:29

Bijkomend vraagje: Internet Explorer staat nog steeds (als een soort reserve) op mijn PC. Moet ik deze misschien beter verwijderen? Of kan dit leiden tot verlies van 'oude internetgegevens'?
laat die maar gewoon met rust , dat is het beste en simpelste
niet dat je verlies van gegevens zou krijgen , maar die zit verweven in het besturingssysteem , bv. windows verkenner zit daar ook mee verbonden
uitschakelen zou men die wél kunnen doen , is gewoon een onderdeel in windows uitschakelen , maar heeft in princiepe weinig zin
gewoon icoontje verwijderen , en eventuele verwijzing is genoeg , mettertijd doet windows update die taak wél van die te verwijderen

2 de )
tja dat zijn soms eigenaardigheden van die browser
maar je hebt dat goed opgelost

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

15 mei 2021, 13:21

Bedankt en prettig (regenachtig) weekend ...
uitkijkend naar de hopelijk snelle teloorgang van COVID e.a. virussen.

Prutser
Willen is Kunnen