uitrolmenu-opgelost+

Vragen/antwoorden betreffende het maken van je eigen website.

maan
Lid geworden op: 22 okt 2006, 21:36
Locatie: Rollegem

16 nov 2008, 09:57

Ik ben hier op het forum al aardig op weg geholpen in mijn eerste stappen naar een eigen website, waarvoor dank (vooral Coderunner heeft veel geduld met die beginnende sukkelaars). Mijn volgende uitdaging is nu een eenvoudig dropdownmenu te leren plaatsen waarvan ik de velden kan aanpassen in de breedte en hoogte. Hierover heb ik op het forum alleen iets gevonden over iemand die problemen had met uitrolmenu's in Dreamwaver. Dat programma heb ik niet. Ik zal dus zelf aan de juiste codes moeten zien te geraken.

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

16 nov 2008, 14:05

Beste maan,

1- Gaat het over een horizontaal of een vertikaal menu
2- Moet het uitsluitend een met css-style gegenereerd menu zijn of mag het ook met een javascript zijn?

Kijk voor voorbeelden op deze pagina en klik in het groene kadertje links met titel "See tutorial's examples:" om de voorbeelden (View vertical menu - View horizontal menu - Vertical variation - One line horizontal menu - Upward drop-down menu - "Anarchy" type menu) te zien.
Kijk ook eens op deze pagina en op deze pagina voor voorbeelden van horizontaal menus.
Ook op deze pagina vind je voorbeelden (javascripts menus en css menus)
Nog even dit:
Als je kiest voor een menu uitsluitend opgebouwd in css dan is het wel noodzakelijk dat je css (style opmaak) kent :wink:

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

maan
Lid geworden op: 22 okt 2006, 21:36
Locatie: Rollegem

17 nov 2008, 00:19

Coderunner, ik ben pas vanavond thuisgekomen en dat ziet er me op het eerste zicht een hele boterham uit. Als die opgegeten is laat ik nog wel iets horen (maar ik ga toch eerst wat slapen). In ieder geval bedankt om me op weg te helpen.

maan
Lid geworden op: 22 okt 2006, 21:36
Locatie: Rollegem

17 nov 2008, 20:29

Bedankt Coderunner om me die links door te geven. Ik heb iets gevonden op http://tutorials.alsacreations.com/deroulant/ . Na wat testen en uitzoeken is het me van de eerste keer gelukt. Ook formaat, plaatsing en kleuren aanpassen lukte zonder CSS te kennen. Eigenlijk is het niet zo moeilijk maar als je daar nog nooit van gehoord hebt is een beetje hulp van iemand met ervaring altijd welkom. Er komen zoveel nieuwe woorden in al die 'engelse' uitleg dat het soms langer duurt om alles te begrijpen dan het uit te voeren.

Nu zou ik ook gaag een eenvoudig e-mail formulier op mijn eerste site zetten. Kan iemand me daar soms ook een goeie link voor geven? Er zijn zoveel verschillende soorten...

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

17 nov 2008, 20:50

Beste maan,

Bij welke website provider heb je je website staan?
Sommigen hebben een script ter beschikking die je kan gebruiken.
Anders moet je webhost provider php toestaan en de mail() functie aanstaan.

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

maan
Lid geworden op: 22 okt 2006, 21:36
Locatie: Rollegem

18 nov 2008, 10:43

Beste Coderunner,
De website staat bij 50we.bs , een gratis webhost die geen php ondersteunt bij gratis hosting. Dit is wat ik vond in de FAQ

• Question 24: Do you have a web mail service?
Answer: No, we offer only POP3 mail access
• Question 23: I use Flash and Javascripts on my page?
Answer: Yes, you can use Flash and Javascript on your website.
• Question 24: Do you have a web mail service?
Answer: No, we offer only POP3 mail access.
• Question 22: Do you support or will you support PHP, Perl (CGI directory), MySQL, Access databases for Totally FREE hosting plan?
Answer: Unfortunately, we do not support them in Totally FREE hosting plan, these features are available for paid hosting plans only.

Hopelijk is het dat wat u vroeg.

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

18 nov 2008, 12:17

Bedankt voor de info.

Dan zijn je mogelijkheden wel heel beperkt.
Wat zou je graag op het contact formulier willen hebben? Met andere woorden, welke velden zouden er moeten opstaan bv. Naam - Email - Mededeling .?..

1- Ik kan je wel een "code en/of javascript" bezorgen dat alles via het emailprogramma van de bezoeker verstuurd, m.a.w. wanneer ze op de knop "versturen" in het formulier drukken dan opent het het emailprogramma van de bezoeker. Alleen zijn niet veel bezoekers blij met deze manier van werken en is de layout die jij dan aankrijgt in je emailbox vrij onoverzichtelijk (hangt af van het emailprogramma dat de bezoeker gebruikt).

2- Er bestaan ook sites die je toch de mogelijkheid bieden emailforms te versturen via hun servers. Sommigen zijn gratis, andere betalend en ja je hoort me al afkomen, bij zij die het gratis aanbieden zijn er beperkingen en ja ... wat dacht je ... "reklame".

PS. Bij welke Internet Provider ben je aangesloten (Telene, Skynet, ...)

Ik hoor het wel van je.

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

maan
Lid geworden op: 22 okt 2006, 21:36
Locatie: Rollegem

18 nov 2008, 20:47

Coderunner,
Met andere woorden, welke velden zouden er moeten opstaan bv. Naam - Email - Mededeling .?..

Eigenlijk zou het alleen moeten dienen om een kleine mededeling mee te versturen, geen documenten, foto's of dergelijke. Alleen durf ik niet zomaar mijn emailadres open en bloot te vermelden omdat ik al gelezen heb dat je dan problemen met spam zou kunnen krijgen alhoewel je nu toch overal emailadressen van vanalles en iedereen tegenkomt. Iedere zelfstandige heeft toch zijn emailadres op zijn bestelwagen staan? Waar zit het gevaar eigenlijk?



Alleen zijn niet veel bezoekers blij met deze manier van werken
Wat zijn de problemen aub?

en is de layout die jij dan aankrijgt in je emailbox vrij onoverzichtelijk

dat is eigenlijk geen probleem aangezien het eigenlijk alleen gaat om een antwoord of kleine reactie

Bij welke Internet Provider ben je aangesloten (Telene, Skynet, ...)

Bij telenet, maar mijn abonnement is te beperkt om me gratis webruimte te geven. Ik neem ook geen zwaarder abonnement omdat ik er in de zomer toch weinig gebruik van maak.
Sorry, een hele boel vragen, maar hier krijg je nu eenmaal het snelste en het beste antwoord op je vragen....
Als het niet gaat laat ik gewoon dat formulier vallen. Ik had alleen eens graag ondervonden hoe dat allemaal in zijn werk gaat. Ik heb oa ook al uw kalenderke geprobeerd en vertaald in het nederlands. Alleen om te weten hoe het werkt.

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

18 nov 2008, 23:10

Beste maan,
maan schreef:... Eigenlijk zou het alleen moeten dienen om een kleine mededeling mee te versturen...
Dan is het helemaal geen probleem :wink: Ik dacht dat het een uitgebreid formulier moest zijn.
maan schreef:Alleen durf ik niet zomaar mijn emailadres open en bloot te vermelden ...
I.v.m. je emailadres te grabbel gooien op het internet, daar zijn trukjes voor om de zgn. spamrobots die het internet afzoeken en die in de broncode van de pagina's gaan kijken naar emails, het moeilijker te maken je emailadres te vinden. Lees hierover op mijn site
maan schreef:Alleen zijn niet veel bezoekers blij met deze manier van werken.
Wat zijn de problemen aub?
Omdat de bezoekers dan hun emailadres moeten vrijgeven.
maan schreef:en is de layout die jij dan aankrijgt in je emailbox vrij onoverzichtelijk
... dat is eigenlijk geen probleem aangezien het eigenlijk alleen gaat om een antwoord of kleine reactie
Neen als het een simpel emailformulier moet zijn, dan is er geen probleem.
maan schreef:Bij telenet, maar mijn abonnement is te beperkt om me gratis webruimte te geven. Ik neem ook geen zwaarder abonnement omdat ik er in de zomer toch weinig gebruik van maak.
Geen probleem hoor maar als je ook een webruimte had bij Telenet dan kon je het emailformulier van Telenet gebruiken.

Mijn volgende post zal een simpel emailformulier zijn dat je kan uittesten en de layout naar eigen smaak kan aanpassen :wink:

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

18 nov 2008, 23:47

Beste maan,

Hier de code van een eenvoudig emailformulier.
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">

<head>

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />

<title></title>

<script name="JavaScript">
<!--
function SendEmail()
{
var to = 'jouwnaam@domein.com';
var subject = 'Email Formulier';
var mailer = 'mailto:' + to + '?subject=' + subject + '&body=' +
'Naam:%20%0D%0A' + document.formulier.naam.value +
'%0D%0A%0A' +
'Email:%20%0D%0A' + document.formulier.email.value +
'%0D%0A%0A' +
'Mededeling:%0D%0A' + document.formulier.mededeling.value +
'%0D%0A%0A';
parent.location = mailer;
} // -->
</script>

</head>

<body>
<form name="formulier">
Naam:<br />
<input name="naam" size="27">
<br /><br />
Email:<br />
<input name="email" size="27">
<br /><br />
Mededeling:<br />
<textarea name="mededeling" cols="31" rows="6" wrap="soft">
</textarea>
<br /><br />
<input type="submit" onClick="SendEmail()" value="Verzenden"><input type="reset" value="Alles wissen">
</form>


</body>
</html>
Je kan nu de layout nog zelf naar eigen smaak aanpassen.
Het enige wat je nog moet wijzigen in de code is het roodgekleurd emailadres door jouw gecodeerd emailadres. Je emailadres kan je ook op mijn site coderen naar ASCII

Succes en heb je nog vragen, stel ze gerust!

mvg,
Coderunner

Aanpassing: fout in code verbeterd
Laatst gewijzigd door coderunner op 19 nov 2008, 05:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

maan
Lid geworden op: 22 okt 2006, 21:36
Locatie: Rollegem

19 nov 2008, 00:49

Bedankt Coderunner voor het formulier en de uitleg. Ik heb nu nog geen tijd gehad om het uit te proberen maar morgenvroeg wordt dat mijn eerste werk. Nogmaals hartelijk dank. Ik kom zeker eens kijken op uw site, daar zullen nog wel zaken instaan die me wat kunnen bijbrengen.

maan
Lid geworden op: 22 okt 2006, 21:36
Locatie: Rollegem

19 nov 2008, 17:36

Coderunner, het spijt me maar ik krijg het niet voor elkaar om dat formuliertje te doen werken :cry: Ik heb het bovenste deel tsn <head> en< /head> en de rest in de body maar er wordt geen bericht verzonden. Ik heb dan een (werkend) 50websEmail account aangemaakt in outlook Express. Daar komen berichten toe van hotmail, telenet.... Maar vanuit het formulier vertrekt er niets. Wat zou ik verkeerd doen aub? Hoe werkt dat juist? :oops:

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

19 nov 2008, 18:10

Beste maan,

De bovenstaande code is een geheel afgewerkte pagina, dus die moet je gewoon helemaal copieren en in bv. kladblok plakken en bewaren als bv. formulier.html

Het roodgekleurde emailadres vervangen door jouw emailadres (al dan niet gecodeerd)

Wanneer je dan het formulier.html opent in je browsers en de 3 velden invult en vervolgens op de knop "verzenden" drukt (zie schermafdruk)

Afbeelding

moet je emailprogramma geopend worden met in de body van de email alle gegevens die je in het formulier ingevuld hebt (zie schermafdruk).

Afbeelding

Dan moet je in het emailprogramma op verzenden drukken om de email te versturen.

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

maan
Lid geworden op: 22 okt 2006, 21:36
Locatie: Rollegem

19 nov 2008, 23:40

Bedankt, Coderunner, eens te meer help je me uit de miserie. Het was natuurlijk direct goed nu. :lol: En zeggen dat ik me de ganse namiddag heb sufgezocht naar de oplossing.

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

20 nov 2008, 19:59

Beste maan,

Dat is graag gedaan en bedankt om dit te melden.

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.