nieuwe html

Vragen/antwoorden betreffende het maken van je eigen website.

memo
Lid geworden op: 06 mar 2009, 13:26

15 apr 2010, 09:49

in de winter van 2003/2004 bouwde ik mijn website met behulp van de cursus op het seniorennet. Ik gebruik nu nog altijd de html zoals daar uitgelegd werd. Nu lees ik van nieuwe html zoals 1.0, 1.1 en 4.0 en xhtml.
Dit zou je ook moeten vermelden in de bron, met nog erbij strict, transitional enz... Maar welke html werd/wordt gebruikt in de cursus van het seniorennet? Ik heb een keer geprobeerd html 1.0 in de bron te zetten, en toen werden mijn letters allemaal groter.
Waar vind ik wat het verschil is tussen de types? En moet het veranderen tegen vroeger?

dank alvast voor een antwoord.

groetjes,
memo

ultddave
Lid geworden op: 11 mei 2009, 13:59
Locatie: Limburg > Genk

15 apr 2010, 11:49

Je hebt HTML en XHTML.

HTML (tegenwoordig is dat HTML 4.0) is de "oude" werkwijze om websites te maken. Seniorennet zelf - als site - is gemaakt met HTML 4.0. Alsook vele andere websites.

Het probleem met HTML 4.0 is echter dat de layout tags en de structuur tags van de website door elkaar staan. Waardoor dat het niet echt overzichtelijk is (bij grote websites), en het duurt lang om dingen te veranderen.

Vandaar dat men XHTML 1.0 (en 1.1) geintroduceerd heeft. Je kan die nummers zien als "versie nummers".

XHTML 1.1 is de recentste van de 2. Die wordt ook gebruikt in scholen. Daar wordt de layout gescheiden van de HTML code. En is alles zeer strict. Meer regels om het zo te zeggen.

De reden hiervoor is om het overzichtelijk te houden + die regels zorgen ervoor dat je site op elke browser goed te zien is. (Als je je aan de regels houdt uiteraard :D)

Terwijl HTML 4.0 zowat een "anarchie" is. ;)

De cursus die hier op de site staat, gebruikt HTML 4.0 (waarschijnlijk omdat die al relatief oud is.)

Als je nog nooit HTML en CSS gebruikt hebt. Kan je best met HTML 4.0 beginnen. Als je echter van plan bent om de komende jaren websites te maken. Kan je ook eens kijken naar XHTML 1.1.
Dit zou je ook moeten vermelden in de bron, met nog erbij strict, transitional enz... Maar welke html werd/wordt gebruikt in de cursus van het seniorennet?
Deze kan je gebruiken:

Code: Selecteer alles

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
Het verschil tussen Transitional en Strict is gewoon dat "Strict" iets strikter is met de regels. HTML 4.01 heeft ook een aantal regels - echter niet zoveel als XHTML 1.0 en 1.1. Zo mag je geen "deprecated" tags gebruiken in Strict HTML 4.01. In transitional wel.

Indien nodig wil ik ook wel uitleggen hoe je die van XHTML 1.1 plaatst en gebruikt. ;) Maar de cursus hier gebruikt HTML 4.01.

Mvg,
Dave

memo
Lid geworden op: 06 mar 2009, 13:26

23 apr 2010, 13:25

bedankt Dave voor je antwoord. Ik heb het erboven gezet, maar nu krijg ik blauwe lijnen onder mijn links en de fonts zijn groter geworden.
Waarschijnlijk moet ik de h1/h6 exact bepalen?
groetjes,

memo

ultddave
Lid geworden op: 11 mei 2009, 13:59
Locatie: Limburg > Genk

23 apr 2010, 13:58

In XHTML weet ik hoe je dat snel moet aanpassen:

font-decoration: none;
font-size: 12px;

Bijvoorbeeld. Maar op school leer ik geen HTML 4.01. ;)

Je moet eens proberen met deze tags:

<FONT size="2">tekst </FONT>

En eventueel die "2" aanpassen naar "1" of "3" of iets anders om de grootte in te stellen.

Voor de onderlijning te verwijderen kan je toch eens proberen met CSS code in HTML 4.01.

De link wordt dan:
<a href="...." style="text-decoration:none;"> link </a>
Je moet dus: style="text-decoration:none;" toevoegen aan de tag. Die href="..." moet je niet overnemen. Daar staat altijd de plaats in, naar waar die link wijst.

Bijvoorbeeld:

<a href="http://www.google.be" style="text-decoration:none;"> link </a>

Op die manier is de link niet meer onderlijnd.

Desnoods moet je even wachten op een reactie van Coderunner, die zal waarschijnlijk wel weten of dat makkelijker gaat in HTML 4.01.

Mvg,
Dave