mailadres op website gebruikt voor spam-opgelost+

Vragen/antwoorden betreffende het maken van je eigen website.

kris.gua
Lid geworden op: 14 apr 2006, 10:43
Locatie: Brasschaat

10 okt 2008, 20:40

Hallo,

Het emailadres op mijn website is blijkbaar misbruikt om spam rond te sturen. Ik heb al gelezen dat er methodes zijn om dat te voorkomen, maar weet niet meer waar. Ik zou ook graag weten wat de beste methode is.

Wie kan me helpen?

Alvast bedankt,

Kris

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

10 okt 2008, 22:57

kris.gua schreef:Het emailadres op mijn website is blijkbaar misbruikt om spam rond te sturen. Ik heb al gelezen dat er methodes zijn om dat te voorkomen, maar weet niet meer waar. Ik zou ook graag weten wat de beste methode is.
Beste Kris,

Je email adres staat ook "open en bloot" in je html code en dus een gemakkelijke prooi voor spambots.
Eens je email adres in een spammers-database zit, zal het moeilijk zijn om daar terug uit te geraken.

Er bestaan verschillende manieren om dit te "beperken" of om het spambots het moeilijker te maken.

1- Het "veiligste" (?) is een email formulier in php te maken. Misschien leer je er wel een simpel én veilig email formulier te maken in de cursus die je volgt :wink: Op je webhostserver moet dan wel de functie mail() (sendmail) aan staan.

2- Andere methoden:

2a- Je email adres coderen. Er zijn verschillende "online email encoders" te vinden op het internet. Google naar "online email encoder".
Je krijgt dan een lange reeks bestaande uit tekens en cijfers,
zie onderstaande schermafdruk
Afbeelding
Ik kan de code hier niet schrijven daar die automatisch het email adres zou genereren. Bovenstaand gecodeerd email adres staat voor yourname@domain.com

2b- In een javascript je email adres opsplitsen en achteraf terug laten samenvoegen d.m.v. "document.write".
Eén van de vele javascripts

Code: Selecteer alles

<SCRIPT LANGUAGE="javascript">
<!-- // 

var first = 'ma';
var second = 'il';
var third = 'to:';
var address = 'yourname';
var domain = 'domain';
var ext = 'extensie'; 
document.write('<a href="');
document.write(first+second+third);
document.write(address);
document.write('@');
document.write(domain);
document.write('.');
document.write(ext); 
document.write('">'); 
document.write('Stuur een email!</a>');
// -->
</script>
In bovenstaand javascript, moet je volgende zaken veranderen:
- "yourname" door je naam, organisatie,... m.a.w. het deel dat vóór de apekrol (@) staat
- "domain" door je email provider bv. skynet, telenet, scarlet, gmail, hotmail, yahoo, ...
- "extensie" hetgeen dat achter het punt staat bv. be, nl, com, ...
- "Stuur een email" dit kan je veranderen in wat je zelf wil bv. Contacteer mij, ...

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

kris.gua
Lid geworden op: 14 apr 2006, 10:43
Locatie: Brasschaat

10 okt 2008, 23:54

Bedankt Coderunner!

Ik verander het zo vlug mogelijk.

Groetjes,

Kris

kris.gua
Lid geworden op: 14 apr 2006, 10:43
Locatie: Brasschaat

11 okt 2008, 01:24

Nog eens een vraagje:

ik ben de website aan 't aanpassen met de codes. Ik heb de methode van http://script-smart.com/resources/email ... /index.php gebruikt..

Waar ik het mailadres in de brontekst vervang door de code, werkt de link prima. Bv bij contacteer ons, werkt 'ons' perfect als link.

Als ik in <a href mailto adres>adres</a> telkens het adres vervang door de code, werkt de link ook. Omdat ik vrees dat die spambots het met die "mailto" nog kunnen herkennen, wilde ik de code voor de link gebruiken, die er ook op staat. Maar dan werkt de link niet. Het ziet er wel uit als een link, maar het werkt niet. als ik het kopieer en plak in microsoft outlook, werkt het wel.

Kan die spambot het erkennen als er mailto met code staat?

De nieuwe versie staat nog niet online, omdat ik ineens alle mailadressen wil vervangen.

groetjes,

Kris

kris.gua
Lid geworden op: 14 apr 2006, 10:43
Locatie: Brasschaat

11 okt 2008, 02:52

Hallo,

Ik heb voorlopig alle mailadressen op de website gewoon vervangen door de code, zonder er een link van te laken.

Groetjes,

Kris

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

11 okt 2008, 06:01

Beste Kris,

Als je voor die manier van coderen kiest, ga dan als volgt tewerk:

1- Ga naar deze encoding site en scroll helemaal naar beneden tot je onderstaande schermafdruk ziet:

Afbeelding

In het vak rechts naast de tekst "Enter your email address (or other text) here" vul je in:
mailto:yourname@domain.com (vervang wel door je eigen emailadres!!)
De "mailto" funktie wordt nu ook omgezet,
en druk vervolgens op de "convert" toets.

In het tweede vak rechts naast de tekst "Copy the HTML-encoded text into your HTML page", krijg je de gecodeerde tekst die je nodig hebt.
Kopieer die "gecodeerde tekst" (=Unicode Equivalent).

Ga nu naar je eigen html pagina en ga naar de plaatst waar je je email wil plaatsen.
Daar schrijf je
<a href=plak_hier_de_gekopieerde_code>contacteer mij</a>

Wanneer je nu de pagina opslaat en deze opent in je browser en met de muiscursor op de "link" gaat staan, dan zal je onderaan in je browser zien dat de gecodeerde tekst terug normaal verschijnt (zie scherrmafdruk hieronder).

Afbeelding
Controleer even of je geen fouten in je email adres hebt staan!

Wanneer je op de "link" klikt, dan moet je favoriet email programma automatisch geopend worden.

Tip:
Wil je ook dat wanneer je de "mailto" link klikt het onderwerp automatisch wordt ingevuld, dan voeg je achter je email adres het volgende aan toe:
?subject=Plaats hier het onderwerp van de email
en ziet de volledige code er als volgt uit: bv. Onderwerp moet zijn "Guatemala"
<a href=plak_hier_de_gekopieerde_code?subject=Guatemala>contacteer mij</a>

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

kris.gua
Lid geworden op: 14 apr 2006, 10:43
Locatie: Brasschaat

11 okt 2008, 09:04

Dag Coderunner,

Dat zal ik doen. Ik had alle mailadressen al gecodeerd, zonder er een link van te maken, en ze zo opgeladen. Ze zijn nu dus al veilig voor botspam. Maar zo vlug ik tijd heb, pas ik ze terug aan volgens de uitgelegde methode. Het is beter dat ik het zo gemakkelijk mogelijk maak voor bezoekers.
En dat "onderwerp bijvoegen", zal ik ook wel hier en dan gebruiken.

Bedankt, en groetjes,

Kris

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

11 okt 2008, 21:42

Beste Kris,

Dat is graag gedaan en bedankt voor je antwoord.

mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.

kris.gua
Lid geworden op: 14 apr 2006, 10:43
Locatie: Brasschaat

16 okt 2008, 00:02

Dag Coderunner,

Ik heb de mailadressen die als link moeten werken veranderd volgens de methode die ge opgegeven hebt. Het werkt prima. Een onderwerp bijvoegen lukt ook goed. Dat heb ik ook een paar keer toegepast. Da's echt weer iets om te onthouden. Bedankt.

Groetjes,

Kris

coderunner
Lid geworden op: 27 mar 2006, 04:35
Locatie: Aubauke - Aentwaerepe

16 okt 2008, 23:21

kris.gua schreef:Ik heb de mailadressen die als link moeten werken veranderd volgens de methode die ge opgegeven hebt. Het werkt prima. Een onderwerp bijvoegen lukt ook goed. Dat heb ik ook een paar keer toegepast. Da's echt weer iets om te onthouden. Bedankt.
Hallo Kris,

Dit is met alle plezier gedaan hoor!
Ik ben blij dat ik je heb kunnen verder helpen en met mijn "tips" iets nieuws heb bijgebracht :wink:

Jammer dat je email adres in spam-databases is terechtgekomen. Hopelijk. voor jou, houden de spammers het versturen van spam op je email adres het vlug voor bekeken.

Bedankt om dit hier te melden.


mvg,
Coderunner
Bedank de perso(o)n(en) die je volledig op vrijwillige basis een antwoord geeft(geven) en/of beantwoord ten minste een reaktie op jouw vraag. Zo weten andere gebruikers EN de moderator dat je "probleem" al dan niet is opgelost. Alvast bedankt.