wat gebeurt er nu met het woonhuis

Vragen/antwoorden betreffende recht.

sandorgw
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:02
Locatie: kortrijk

07 feb 2021, 07:59

Ik heb een kind die aan het scheiden is , de vraag gaat over de woning die verkocht moet worden .
Even een verduidelijking , bij de notaris werd een akte opgesteld in aanwezigheid van beide partijen en de advocaten dat beiden akkoord waren dat deze notaris een schatting van de woning laat doen door een beëdigd landmeter expert die de opdracht moest vervullen EN dat de waardebepaling bindend zou zijn .
Iedereen heeft dat ondertekent en de expert ging aan de slag .Het verslag werd doorgestuurd naar de notaris .
Mijn kind heeft het voorkooprecht omdat daar in de woning "de zaak/ handel" gevestigd is , nu is de ex niet meer akkoord met de waardebepaling , vind het te laag .
Nu zou ik graag weten of er mensen zijn die weten of ervaring hebben met zo een situatie en zal mijn kind nu de woning kunnen inkopen ??
Alle info hartelijk welkom.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

07 feb 2021, 10:49

Als de waarde van de woning door door een beëdigd landmeter expert is uitgevoerd en door beide partijen ondertekent en dat bij de notaris werd vermeld dat de prijs bindend is ,zal er niet veel meer aan te veranderen zijn.
Als die ex denkt dat als hij wat ondertekent voor akkoord bij een notaris een vodje papier is dan heeft hij het mis.
Zou dat eens voorleggen aan de notaris .
Hij kan natuurlijk voor ZIJN rekening opnieuw een schatter aanstellen maar zal toch eerst langs de notaris moeten passeren , want iets ondertekenen heeft zijn belang en zijn PRIJS.
Voor het inkopen lees eens de onderste site:

https://www.onesto.vlaanderen/nl/de-kos ... op-bepalen

sandorgw
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:02
Locatie: kortrijk

07 feb 2021, 11:11

Zou dat ook zo zijn als bij de aankoop "normaal " van een woning dat je 10% boete moet betalen als je de verkoop overeenkomst niet wil naleven .??

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

07 feb 2021, 11:14

1 ) In een stelsel van scheiding van goederen blijven de echtgenoten financieel volledig onafhankelijk van elkaar. De inkomsten van de echtgenoten blijven van elkaar gescheiden. In een stelsel van scheiding van goederen bestaan er slechts twee vermogens: de eigen vermogens van de echtgenoten.

2) https://www.notaris.be/huwen-samenwonen ... chtgenoten.

3 ) Ook rekening houden zelfstandig ook eens bevragen aan Notaris .
Activiteit van de zaak in pand .

4)En tot slot heeft notaris aangesteld schatting en beide hebben getekend ,
kan hij altijd bezwaar tekenen dat hij er niet mee akkoord gaat binnen bepaalde tijd
Moet terug iemand aangesteld worden door Notaris om tegendeel te bewijzen .
En hou rekening dat handelspand duurder is dan gewoon pand
En gaat hij niet akkoord zal de knoop moeten doorgehakt door gerecht .
En tot slot wordt de zaak verder gezet in pand afkoopsom .

https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... -scheiding

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

07 feb 2021, 13:50

Als bij de scheiding is afgesproken dat het huis verkocht gaat worden, dan moeten beide ex-partners meewerken aan de verkoop van het huis. ... Zolang je ex de verkoop blijft tegenwerken of geen toestemming wilt geven, kan het huis dus niet verkocht worden, terwijl je wel (mede-)verantwoordelijk blijft voor de hypotheek.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

07 feb 2021, 14:04

gast43 schreef:
sandeorgw schreef vandaag 07:59
Even een verduidelijking , bij de notaris werd een akte opgesteld in aanwezigheid van beide partijen en de advocaten dat beiden akkoord waren dat deze notaris een schatting van de woning laat doen door een beëdigd landmeter expert die de opdracht moest vervullen EN dat de waardebepaling bindend zou zijn .
Iedereen heeft dat ondertekent en de expert ging aan de slag .Het verslag werd doorgestuurd naar de notaris .
Als bij de scheiding is afgesproken dat het huis verkocht gaat worden, dan moeten beide ex-partners meewerken aan de verkoop van het huis. ... Zolang je ex de verkoop blijft tegenwerken of geen toestemming wilt geven, kan het huis dus niet verkocht worden, terwijl je wel (mede-)verantwoordelijk blijft voor de hypotheek.
U bent naast de kwestie aan het praten, lees eens duidelijk wat de vraagsteller schreef.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

07 feb 2021, 15:42

Dicksy neemt uwe leesbril .

Dat schrijft de man

Mijn kind heeft het voorkooprecht omdat daar in de woning "de zaak/ handel" gevestigd is , nu is de ex niet meer akkoord met de waardebepaling , vind het te laag .


Wat ga je doen als hij verkoopacte niet wil tekenen ex schoonzoon sta je ook met de rug tegen de muur .
Als allemaal zo simpel is , als hij niet akkoord gaat kan dat nog tijdje aanslepen dan
gaat de notaris wel verzoek naar gerecht
Je zit hier wel met handelszaak .
Inleiding tekenen scheiding bij Notaris is niet zelfde als verkoopacte van woonst met handelszaak
Rekening houden met hypotheek als ze beide hebben getekend .

sandorgw
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:02
Locatie: kortrijk

23 feb 2021, 06:52

Voorlopige stand van zaken , volgens de advocaat en de notaris is de schatting" bindend" en moet de getekende overeenkomst nageleefd worden .
Gelijk hebben is al iets , maar gelijk krijgen , afwachten dus .
Ik laat zeker wat weten , kan nuttig zijn .

sandorgw
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:02
Locatie: kortrijk

01 jan 2022, 09:53

Laatste stand van zaken , na maanden alles te laten bekomen hebben heeft de ex van mijn kind er genoeg van of geld nodig en daarbij komt dat de ex verder moest blijven mee betalen voor allerlei kosten (wat niet gebeurde) , dus er is een compromis getekend bij de notaris over het huis en de rest ook en de officiële akte ( verkoop/overname ) gaat door in maart 2022.
Ik ben blij dat het zo gelopen is , de andere mogelijkheid was een lange gerechtelijke procedure die beiden veel geld ging kosten ,
In feite was dat de oplossing (ook de kortste oplossing ) afwachten en alles zelf blijven betalen tot de tegenpartij plots beseft dat er voor hun niets meer zou te rapen zijn