SPAREN EN BELEGGEN.

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.
Gast

09 okt 2008, 10:12

Gisteren hoorde ik op TV dat kasbons OP naam veilig zijn.

Maar wat met kasbons ZONDER naam ?

Kan iemand mij er iets meer over zeggen ?

Kiki2

Ferna
Lid geworden op: 15 aug 2004, 12:24
Locatie: Aan zee

09 okt 2008, 11:20

Strever schreef:

Dus de KBC verkoopt die beleggingsfondsen als een commercant.
De afzonderlijke vennootschap is de uitgever van betrokken beleggingsfondsen.
En, de koers van het beleggingsfonds stijgt of daalt evenredig met de stijging of daling van de aandelen die in de korf zitten.
Bedankt Strever voor je reactie.

Maar stel KBC gaat failliet ( mag er niet aan denken) hoe zit dat dan met die garantie van 100 % op einddatum.
Vervaldatum b.v. augustus 2010 stuk gekocht € 5.000 wie betaald minstens deze waarde dan terug ??, als KBC er niet meer zou zijn.
Is mij niet geheel duidelijk.

vr.gr.

Ferna
Er gaat meer boven mijn pet, dan er onder !

Laptop ACER ASPIRE A517-51-S58YI
MS Windows 10 64 Bit SP1 Intelcore i5-CPU @ 1.60 GHz, 8,0 GB RAM
Intel uhd Graphics 620
Firefox- Thunderbird- Norton 360

Ferna
Lid geworden op: 15 aug 2004, 12:24
Locatie: Aan zee

09 okt 2008, 11:49

Afbeelding


Dit is een voorbeeld Strever.


vr.gr.


Ferna
Er gaat meer boven mijn pet, dan er onder !

Laptop ACER ASPIRE A517-51-S58YI
MS Windows 10 64 Bit SP1 Intelcore i5-CPU @ 1.60 GHz, 8,0 GB RAM
Intel uhd Graphics 620
Firefox- Thunderbird- Norton 360

Strever
Lid geworden op: 03 okt 2007, 18:18

09 okt 2008, 12:34

@ Ferna

Het betrokken beleggingsfonds is NIET uitgegeven door de KBC, maar wel door een afzonderlijk bestaande vennootschap naar Belgisch Recht.

Als de KBC failliet gaat, (bij het faillissement van een in België gevestigde grootbank wordt tevens de ganse Belgische economie vernietigd, wat men dus in geen geval zal kunnen laten gebeuren), heeft U GEEN tegoed op de KBC, doch wel op deze afzonderlijke vennootschap, die U de 100% van Uw belegging op de vervaldag moet terugbetalen.

Veel geluk met Uw spaargeld en Uw beleggingen in deze moeilijke tijden.

Strever
Lid geworden op: 03 okt 2007, 18:18

09 okt 2008, 17:48

Kiki2 schreef:
Gisteren hoorde ik op TV dat kasbons OP naam veilig zijn.

Maar wat met kasbons ZONDER naam ?

Kan iemand mij er iets meer over zeggen ?
Kasbons genieten van de waarborg als ze of op een effectenrekening staan, of nominatief zijn.

"Op een effectenrekening staan" vergt geen verdere uitleg.

Maar wat betekent "nominatief zijn".
Nominatief zijn, betekent NIET dat Uw naam op de kasbon moet staat, het betekent dat U moet kunnen bewijzen dat het aankoopbewijs van Uw kasbon op Uw naam staat of op naam van Uw rechtsvoorganger.
Op naam staan van Uw rechtsvoorganger wil zeggen, dat het aankoopbewijs op naam staat van diegene waarvan U deze kasbon heeft geërfd en kunt bewijzen dat U deze kasbon ook daadwerkelijk heeft geërfd, dit laatste door middel van de successie-aangifte.

Ferna
Lid geworden op: 15 aug 2004, 12:24
Locatie: Aan zee

09 okt 2008, 23:09

Strever schreef:
Het betrokken beleggingsfonds is NIET uitgegeven door de KBC, maar wel door een afzonderlijk bestaande vennootschap naar Belgisch Recht.
Hallo Strever,

Bedankt voor de informatie, maar wie of wat is die " afzonderlijk bestaande vennootschap naar Belgisch recht" ??.
Heeft deze vernootschap ook een naam ??, of begrijp ik het niet goed.

Mag ik stellen als eindconclusie :deze belegginsfondsen zij 100 % veilig, en moeten niet ( met verlies) verkocht worden, in slechtste geval is eindwaarde gelijk aan beginwaarde, maar uitbetaling op vervaldag is ten alle tijde gewaarborgd. ???

(Ik heb er zo ook een paar bij ING)

Vast dank voor je reactie,

vr.gr.

Ferna
Er gaat meer boven mijn pet, dan er onder !

Laptop ACER ASPIRE A517-51-S58YI
MS Windows 10 64 Bit SP1 Intelcore i5-CPU @ 1.60 GHz, 8,0 GB RAM
Intel uhd Graphics 620
Firefox- Thunderbird- Norton 360

Strever
Lid geworden op: 03 okt 2007, 18:18

10 okt 2008, 00:15

@ Ferna:

Naam: KBC Equiselect, Openbare Bevec naar Belgisch Recht, Havenlaan 2 - B-1080 Brussel.

Ferna schreef:
Mag ik stellen als eindconclusie :deze belegginsfondsen zij 100 % veilig, en moeten niet ( met verlies) verkocht worden, in slechtste geval is eindwaarde gelijk aan beginwaarde, maar uitbetaling op vervaldag is ten alle tijde gewaarborgd. ???
U mag niet stellen dat deze beleggingsfondsen 100% veilig zijn, ik zou ze niet met verlies verkopen, het slechtste geval is dat U Uw geld kwijt bent en dat de uitbetaling op de vervaldag niet ten alle tijde gewaarborgd is.

Maar ik herhaal: al die beleggingsfondsen worden uitgegeven door afzonderlijke vennootschappen, en als de bank waar U ze gekocht heeft failliet gaat, blijven deze afzonderlijke vennootschappen bestaan.

Ferna
Lid geworden op: 15 aug 2004, 12:24
Locatie: Aan zee

10 okt 2008, 21:39

Strever schreef:

U mag niet stellen dat deze beleggingsfondsen 100% veilig zijn, ik zou ze niet met verlies verkopen, het slechtste geval is dat U Uw geld kwijt bent en dat de uitbetaling op de vervaldag niet ten alle tijde gewaarborgd is.
Hallo Strever, wat is hier het slechtste geval ? als de KBC failliet zou gaan heb ik geen tegoed bij de KBC schrijf je eerder, maar wel bij de afzonderlijke vennootschap, die mij zoals je eveneens schrijft op de vervaldag 100 % van mijn belegging moet terugbetalen.

Sorry hoor maar ik ben helemaal niet thuis in deze materie, misschien wil je het nog iets nader toelichten.

Bij voorbaat hartelijk dank,

vr.gr.

Ferna
Er gaat meer boven mijn pet, dan er onder !

Laptop ACER ASPIRE A517-51-S58YI
MS Windows 10 64 Bit SP1 Intelcore i5-CPU @ 1.60 GHz, 8,0 GB RAM
Intel uhd Graphics 620
Firefox- Thunderbird- Norton 360

Strever
Lid geworden op: 03 okt 2007, 18:18

10 okt 2008, 22:59

@ Ferna

Ik heb enkel geschreven dit:
U mag niet stellen dat deze beleggingsfondsen 100% veilig zijn, ik zou ze niet met verlies verkopen, het slechtste geval is dat U Uw geld kwijt bent en dat de uitbetaling op de vervaldag niet ten alle tijde gewaarborgd is.
als antwoord op wat U stelde, namelijk dit:
Mag ik stellen als eindconclusie :deze belegginsfondsen zij 100 % veilig, en moeten niet ( met verlies) verkocht worden, in slechtste geval is eindwaarde gelijk aan beginwaarde, maar uitbetaling op vervaldag is ten alle tijde gewaarborgd. ???
Ik bedoel daarmee dat NIETS in het leven voor 100% zeker is (behalve dat we veel belastingen moeten betalen).


Wat nu de kwestie aangaat:

Geen enkel geciviliseerd land zal 1 van zijn grootbanken failliet laten gaan, vermits dat failliet laten gaan de economie in het betrokken land zou vernietigen.
Ook België niet.
Zelfs al moet België 100-den miljarden euros kosten daarvoor in de begroting inschrijven.

Als U een beleggingsfonds met kapitaalsbescherming heeft zoals het KBC Equiselect Europe Short Term 4, bent U veilig, zelfs al zou in het slechtste geval de KBC failliet gaat.
Omdat dit beleggingsfonds wordt terugbetaald door de afzonderlijke vennootschap die het heeft uitgegeven, en die juridisch niets met de KBC te maken heeft, alhoewel de naam van het fonds het anders laat vermoeden.

U heeft namelijk dat beleggingsfonds wel gekocht via de KBC-bank, maar die treden wat dat betreft maar op als verkoper, niet als uitgever.

Beste Ferna, als U daarover nog iets wil vragen, kunt U dat misschien best via private mail doen, want misschien is er niet zoveel interesse voor dit onderwerp.

Nota van Strever, niets te maken met de kwestie:
Dit is allemaal ingewikkeld, omdat de wetgeving ingewikkeld is, en omdat men graag de mensen van alles verkoopt wat deze mensen niet van doen hebben.
Maar, het zal nooit meer zijn zoals weleer, de banken zullen hunne rommel niet meer kunnen verkopen, al gaan ze op hun kop staan.

Ferna
Lid geworden op: 15 aug 2004, 12:24
Locatie: Aan zee

22 dec 2008, 22:22

Wat te denken van:

Deutsche Bank AG Fixed 4,25%
Een obligatie met gedurende 5 jaar 4.25 % bruto per jaar.

Gegarandeerde terugbetaling na vervaldag van beginkapitaal.


vr.gr.

Ferna
Er gaat meer boven mijn pet, dan er onder !

Laptop ACER ASPIRE A517-51-S58YI
MS Windows 10 64 Bit SP1 Intelcore i5-CPU @ 1.60 GHz, 8,0 GB RAM
Intel uhd Graphics 620
Firefox- Thunderbird- Norton 360

semperfi
Lid geworden op: 17 nov 2007, 11:45
Locatie: Noorderkempen

24 dec 2008, 12:09

Vanaf April 2009 zal er dus een maximum van 3% zijn, maar dan kan een bank een maximum van de helft als getrouwheidspremie geven.
Dus wordt ( als het geld een heel jaar blijft liggen ) er maximale een intrest van 4.5 % gegeven. Da's niet niks, maar het wordt zoeken naar de ideale bank(en) .... denkelijk een internet bank.
Klaatu Barada Nicto

semperfi
Lid geworden op: 17 nov 2007, 11:45
Locatie: Noorderkempen

24 dec 2008, 12:15

Sorry :oops:
In bovenstaande melding, was ik vergeten te schrijven dat dit uiteraard over spaarboekjes ging. Hun rendement is dan toch niet zo slecht.
Klaatu Barada Nicto

Pzwart
Lid geworden op: 13 jan 2009, 18:10

13 jan 2009, 18:23

semperfi schreef:Vanaf April 2009 zal er dus een maximum van 3% zijn, maar dan kan een bank een maximum van de helft als getrouwheidspremie geven.
Dus wordt ( als het geld een heel jaar blijft liggen ) er maximale een intrest van 4.5 % gegeven. Da's niet niks, maar het wordt zoeken naar de ideale bank(en) .... denkelijk een internet bank.
Je kan 's kijken op http://www.bankvooruit.be, staan ze allemaal in een lijstje, behoorlijk overzichtelijk naar mijn mening.

groet!
P.

jef11
Lid geworden op: 26 okt 2008, 15:56
Locatie: kempen

19 jan 2009, 13:32

nu raad mijn adviseur mij aan om bedrijfsobligaties te kopen
is dit wel een veilige belegging met zo toestanden als heden?
hij zou een fonds met kapitaal bescherming dat nog 5jaar moet lopen onder breken !?
ik ben daarin twijfelachtig!
ben niet rijk maar soms gelukkig

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

25 jan 2009, 21:49

Bedrijfsobligaties brengen vandaag veel meer op dan overheidsobligaties. Dat heeft vooral te maken met de geur van angst en vrees die rond veel bedrijven hangt. De overheidsobligaties hebben steeds lagere interestvoeten (in de VS zelfs 0 %!) maar ze worden wel als erg veilig aangevoeld en daardoor zijn ze toch nog gewild. Als bedrijven dan geld willen lenen van mensen, dan moeten ze fors hogere rendementen aanbieden. Dat is op dit ogenblik het geval. Waarschijnlijk zal je contactpersoon op de bank je een fonds aanbieden waarin veel verschillende bedrijven zitten. Daardoor wordt het risico op faling al een heel stuk verminderd en blijft de mogelijkheid op hoog rendement bestaan.

Je schrijft ook dat je een kapitaalgarantiefonds zou moeten omzetten. Zijn daar uitstapkosten aan verbonden? Zo ja, dan moet je eens goed nadenken of je door de overstap dit verlies kunt goedmaken en daarbovenop nog een stuk extra kunt krijgen van het nieuwe fonds.