hoe e box desactiveren ?

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

tuinhuis
Lid geworden op: 01 feb 2015, 09:24
Locatie: leuven

29 jan 2020, 09:43

Hallo iedereen,

Mijn oom en tante dienen hun belastingsaangifte altijd in papier in. Vorig jaar duurde het enorm lang voor ze de papieren documenten ontvingen. Mijn oom had gehoord dat er op de site van my minfin allerhande info staat. Hij kocht een kaartlezer, volgde de stappen om zich en tante aan te melden. Op de site klikte hij op verschillende knoppen maar vond nergens info over de datum wanneer de papieren aangifte zou verstuurd worden. 2 dagen later ontvingen ze dan toch de papieren aangifteformulieren. Op de begeleidende 'kladversie' las hij dat er op de site van my minfin een link stond en dat ingeval je die aanklikte je geen papieren documenten meer zou ontvangen. Hij herinnerde zich dat er 'daar ergens' een gele knop stond met e box op en dat hij daarop geklikt had in 't gedacht daar info te zullen vinden over de toesturingsdatum van de papieren aangifte (wat niet het geval was)
Twee maanden later was hun computer stuk en ze beslisten om die niet meer te vervangen wegens te grote investering en de bijhorende internetkosten.
Ze maken zich nu enorm zorgen dat, ingeval die e box door eenvoudigweg te klikken op die gele knop, ze hun papieren aangifteformulieren en de berekeningsnota niet meer zullen ontvangen.
Ik ben enkele weken terug met hen naar de belastingsdienst geweest om te melden dat oom wellicht ongewenst die e box geactiveerd had en met de vraag om dat even te controleren en ingeval hij geactiveerd was, die meteen ook te desactiveren.
Vreemd genoeg, kon de ambtenaar die ons te woord stond, niet zien of die box al dan niet geactiveerd was en kon bijgevolg ook 'niets desactiveren'.
De ambtenaar kon hen wel een print geven van de berekeningsnota zodat ze weten hoeveel ze zullen moeten bijbetalen.
Deze morgen werd op de radio vermeld dat vanaf vandaag verkeersboetes zullen toekomen in de e box en dat het de bedoeling van de overheid is om in de toekomst allerhande overheidsdocumenten daarin te laten toekomen.
Oom en tante hebben die info ook gehoord en zijn volledig in paniek....
Ik dien onze aangifte ook nog altijd liever in op papier en heb totaal geen ervaring met die site van my minfin.
Heeft er iemand weet van of als je op die site bent ingelogd je die e box effectief kan activeren door ergens op een gele knop te duwen ?
Ik heb info opgezocht over de e box en volgens wat ik lees, moet die op een aparte site geactiveerd worden. Nergens is er sprake van dat die geactiveerd kan worden op die site van my minfin zelf.....
Ik hoop dat iemand hierover meer weet en ik oom en tante kan geruststellen dat hij 'niets verkeerd' gedaan heeft.
Alvast bedankt voor jullie reacties ....

tuinhuis
Lid geworden op: 01 feb 2015, 09:24
Locatie: leuven

30 jan 2020, 10:00

Kan niemand raad geven ?

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

30 jan 2020, 12:07

Ik wil wel raad geven, maar kan u me eerst eens zeggen hoe oud die mensen zijn, werkt er nog iemand of zijn zij beiden op pensioen? Maken zij gebruik van PC of tablet en zijn zij ermee vertrouwd?
En u zelf? Maakt u nog steeds gebruik van papieren aangifte? En niet de tax on web? U heeft wel een PC en id kaartlezer?
Dan kan ik advies ( persoonlijk van hoe ik het doe) geven.
Er zijn tal van manieren hoor, maar men maakt het voor ouderen ingewikkelder en Inge...

tuinhuis
Lid geworden op: 01 feb 2015, 09:24
Locatie: leuven

30 jan 2020, 12:37

Paul,

Om even te antwoorden op je vragen : beiden zijn tachtigers en dus al jaren op pensioen. Enkel oom gebruikte af en toe de pc (afdanker van één van zijn kleinkinderen) dus zéééééééééér beperkte kennis over zowel gebruik pc als internet. Kaartlezer had hij zichzelf gekocht in Aldi en laten installeren door buurman.
Aangezien die pc amper gebruikt werd, de oude het begeven heeft en er toch maandelijkse internetkosten aan verbonden zijn, hebben ze beslist om geen nieuwe te kopen Als hij die e box een tijd geleden ongewild heeft geactiveerd door daar ergens op een gele knop te drukken, zullen ze wellicht geen documenten van de overheid meer in papier ontvangen. In de belastingsdienst konden ze hem niet helpen om die e box te desactiveren. Vanzelfsprekend maken oom en tante zich zorgen dat de documenten van de overheid zullen terechtkomen in die e box en ze die niet zullen zien.
Ik kan/wil hen daarbij niet helpen omdat ik zelf niet echt goed overweg kan met internet. Wij zelf geven onze aangifte ook nog steeds in op papier.
Er zou toch ergens een mogelijkheid moeten bestaan om , ingeval hij die e box heeft aangeklikt in zijn onwetendheid, die toch te kunnen desactiveren aangezien ze geen pc meer hebben.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

30 jan 2020, 13:00

Nog even nadenken, en dan stuur ik u advies

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

30 jan 2020, 15:36

Over belastingen moeten ze zich geen zorgen maken. Ze krijgen eerst een voorstel en daar moeten ze NIET op reageren. Daarna komt de echte aanslag en moeten ze betalen of terugtrekken.
Betalen kan nog via hun bankinstelling.pensioen komt ook automatisch.
Hoe doen ze het nu met de ziekenkas?
Over een deactiveren zie ik ook niet direct een oplossing, maar het nr is 027407474. Waar ze meer info kunnen geven.
Over eventuele boetes moeten ze zich ook geen zorgen maken. Die komen voorlopig ook op papier.
Is er een jongere in de familie? Die kan met hun wachtwoord wel eens kijken in Myebox .be voor verdere info. Met hun paspoort of hadden ze vroeger tokennummers?

tuinhuis
Lid geworden op: 01 feb 2015, 09:24
Locatie: leuven

30 jan 2020, 16:47

Paul

bij de info die ik op internet over die e box vond stond wel dat er een emailadres moet worden opgegeven. Oom beweert dat hij dat niet gedaan heeft, enkel geklikt op een gele knop. Tja, 't is ambetant dat die mensen zo ongerust zijn en ik hen niet kan helpen.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

30 jan 2020, 17:39

Ongerust hoeven ze zich niet te maken hoor.
Maar het is natuurlijk vervelend dat ge niet weet of er wel iets in die box zit.
De structuur van my Fin en de connectie met de ebox is anders dan . Ik zie die knop niet meer.
Maar bent u vertrouwd met de pc ( moet u nog belasting aangifte indienen? Dan zou ik u ook aanraden om via Tax on web te gaan)
Nu, u kan via uw pc , hun kaartlezer , naar Myfin gaan en dan daar naar hun ebox gaan.
Als u het niet vertrouwd, laat hen dan naar de sociale dienst van gemeente of stad gaan , en hun probleem uitleggen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

30 jan 2020, 17:45

Tuinhuis:

https://myebox.be/fr/webform/contact

Neem eens contact met de desbetreffende dienst. Paullamb heeft hoger reeds het telefoonnummer meegegeven of via het contactformulier, wel inloggen via je e-card, en leg je probleem eens voor. Het zou best kunnen dat ze de gegevens (?) van je oom terug vinden of het kan ook dat er helemaal niets geactiveerd werd en je oom in de veronderstelling is dat het geactiveerd werd gezien zijn paniekreactie.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

30 jan 2020, 18:16

Nu, ik ben ook eens naar mijn eigen ebox gaan kijken. Het meeste is bewijs van thuisverpleging. Dan staan eren paar namen van firma of instellingen die ebox gebruiken om iemand op de hoogte te houden.

Uzelf kan met hun paspoort en lezer in hun myfin en dan uiterst rechts” mijn documenten” in hun ebox .
Maar ik vermoed dat u ook niet zo vertrouwd bent met Pc
Twee oplossingen
Bellen , maar het is een 02 nr en daar is meestal een lange wachttijd
Sociale dienst gemeente of lokaal ziekenkas kantoor ( ook bij sociale dienst. Niet aan een loket)
Maar nogmaals, zij hoeven zich niet ongerust te maken.
Persoonlijk vindt ik het spijtig dat ze internet afgeschaft hebben, een goedkoop abonnement en een degelijk tablet en zij zouden alles kunnen volgen.
Het beste ermee

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

31 jan 2020, 10:42

ik versta dat héél goed
er zijn mensen die in deze materie niet méér meekunnen met de alsmaar snellere evolutie
en dat is niet alléén geestelijk , maar ook financieel
het is bijna zovér dat de overheid mensen verplicht tot het hebben van een computer en internetverbinding
wat de kost van vervanging en abbonement inhoud , en het continu leren
eigenlijk zou de overheid al lang een basisvoorziening ter beschikking gesteld hebben , al is het alléén maar voor overheids aangelegenheden
dan zouden er in de digitale wereld niet zovéél achterblijvers geweest zijn
dit is niet beledigend bedoelt !

qua belastingen is het altijd zo geweest dat men nog altijd kon aanvinken dat men de papieren versie wilde ontvangen (maar dit moet dan ook weer online gebeuren , niet logisch hé )
die e-box dat weet ik ook niet hoe men die zou kunnen deactiveren (ook weer zo een gebrek )
maar het zal wél de bedoeling zijn dat men niet meer terug kan

finianciele instellingen kan men wél stopzetten van het gebruik van die e-box
hieronder een vb.

Stopzetting van de toegang De klant kan te allen tijde de verbinding tussen zijn e-box en toepassingen voor internetbankieren uitschakelen ofwel door dit te doen binnen één van zijn toepassingen voor internetbankieren ofwel via de website https://www.csam.be. Het einde van het PCbanking of MOBILEbanking abonnement, ongeacht de oorzaak of redenen, houdt automatisch het einde in van de verbinding tussen de persoonlijke e-box en de toepassingen voor internetbankieren.Zowel de klant, de rekeninghouders van de Referentierekening, als de Bank behouden onverminderd alle rechten om de contractuele relaties op te zeggen volgens uit de Algemene Bankvoorwaarden en de relevante bijzonderevoorwaarden

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

31 jan 2020, 20:14

Wat is een e box? Wat doet die? Is dat zoiets als Doccle?
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

31 jan 2020, 21:05


tuinhuis
Lid geworden op: 01 feb 2015, 09:24
Locatie: leuven

31 jan 2020, 21:45

Hallo,

allemaal bedankt voor jullie antwoord maar de onrust blijft.... Ik ga niet inloggen op die site aangezien ik zelf niet goed overweg kan met internet. Mijn kennis beperkt zich tot een mail sturen, een mail lezen en iets opzoeken. Ik stel me eigenlijk de vraag of oom wel echt iets geactiveerd heeft en op een gele knop gedrukt heeft zoals hij beweert.De ambtenaar van de belastingsdienst heeft met zowel de id van tante als nonkel ingelogd op die site van myminfin en er was nergens een gele knop te zien (tenzij die natuurlijk verdwijnt eens erop geklikt wordt) Zijn er onder de lezers mensen die eens willen inloggen en kijken of daar ergens een gele knop te zien is ?

Ik kreeg begin deze week de berekeningsnota van onze in papier ingevulde belastingsbrief aangiftejaar 2019. Daar zat een extra brief bij : ontvang uw documenten van de FOD financien digitaal. Daarop stond de uitleg hoe een e box kan geactiveerd worden en daar was totaal geen sprake van ''drukken op een gele knop''. Volgens de info op die brief moet een e box geactiveerd worden op www.mye-box.be en wellicht moet er ook een emailadres worden opgegeven aangezien vermeld staat dat ingeval van activatie van de eBox je een melding ontvangt zodra een nieuw document beschikbaar is. Emailadres heeft oom nergens ingegeven en dat werd ook nooit vermeld op zijn papieren aangifte. Ik kan me ook niet voorstellen dat je zoiets met één klik kan activeren.

Ik heb het probleem van die e box aangekaart bij mijn buurvrouw en zij heeft op internet ergens een adres gevonden (FOD BOSA, DG digitale transformatie, Simon Bolivarlaan 30, 1000 Brussel) en daarbij stond hetzelfde telefoonnummer vermeld dat Paul reeds had doorgegeven. Ik ga één der dagen een aangetekende brief sturen naar die dienst en hopelijk worden we dan iets wijzer.
Voor 't zelfde geld werd er totaal niets geactiveerd.
Alvast bedankt aan iedereen voor de gegeven adviezen....

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

31 jan 2020, 23:08

tuinhuis schreef:
Zijn er onder de lezers mensen die eens willen inloggen en kijken of daar ergens een gele knop te zien is ?
Heb eens gekeken bij het activeren van de e-box via mijn identiteitskaart en kaartlezer.
Ik kom op het scherm terecht waar ik mijn e-mailadres zie en de gekozen communicatietaal.
Ook laten ze u de gebruiksvoorwaarden zien die u moet bevestigen 'Ik ga akkoord' en natuurlijk ook 'Ik ga niet akkoord.'
Als men akkoord gaat met de gebruiksvoorwaarden is de e-box geactiveerd. Het is dus best mogelijk dat na het aanvaarden ergens die gele knop kan zijn maar hier kan ik geen uitsluitsel over geven omdat ik natuurlijk die e-box niet activeer.
Veel succes verder.