EXIF Editors - Gebruiksvriendelijk

Kunst is als liefde en voor een liefde wil ik getuigen. (Marijke de Goey - 1947)

Merel 469
Lid geworden op: 01 jun 2009, 14:57
Locatie: Meise

14 sep 2013, 14:27

Welke programma's zijn eenvoudig in gebruik om metadata te bewerken ?

Het probleem dat mij momenteel bezig houdt is het volgende :
Afhankelijk van hoe men een digitale foto op computer benadert, ziet men datums verschijnen welke al of niet in de metadata (EXIF) worden getoond. Het gebeurt dus dat de datum wordt getoond zonder dat men exact weet van waar die juist afgehaald wordt.

Indien de parameter "date picture taken" vermoedelijk niet aanwezig is, wens ik de aanwezigheid met zekerheid kunnen verifiëren. Dus bij het lezen van de metadata moeten die welke beschikbaar zijn allemaal getoond worden (ook de leegstaande) ; dus eventueel een blanco leegstaande parameter 'date picture taken'.

Bij het ontbreken in de bestaande metadata wil ik deze parameter (datum/uur van de opname) kunnen toevoegen. Indien wel aanwezig (bv. of na het zelf aanmaken), wens ik de datum/uur gegevens kunnen editeren, indien nodig.

Ik zoek vooral iets gebruiksvriendelijk en freeware.

ExifTool is een zeer geapprecieerd programma (als ik Google moet geloven) maar na de installatie zit je met een kater om al die regelcommando's door te slikken. Geosetter zelf maakt hiervan gebruik.

Hoe ik de beschrijfbare parameters b.v. 'Date picture taken' in het EXIF bij kan krijgen , daar ben ik nog niet uit.
Bedankt[/b]
Windows XP

dendre
Lid geworden op: 29 dec 2010, 21:51
Locatie: Turnhout

02 okt 2013, 20:15

Dag Merel,
Ik zie je vraagje nu pas, maar beter laat dan nooit zeker.
Om de EXIF-gegevens van een foto aan te passen heb je helemaal geen freeware of betalende software nodig. Kan gewoon in Windows.
Hier vind je een handleidingkje :
http://www.pepermunt.net/foto/exif-data.html
Groetjes,
André.