Mutuelle in Frankrijk

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

jeanmjean
Lid geworden op: 31 jul 2020, 12:19

31 jul 2020, 12:28

Hallo,
Sinds mijn pensioen als ambtenaar is mijn enig adres in Frankrijk en ben dus Frans resident (ik heb dus geen adres in België meer).
Kan er iemand mij informeren over welke mutuelle ik zou kunnen nemen (of welke zeker NIET nemen) ?
Graag mails naar e-mailadres verwijderd Alvast bedankt !
Oscar

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

31 jul 2020, 12:55

Misschien eens lezen wat anderen (Nederlanders) hierover geschreven hebben:
https://www.nederlanders.fr/profiles/bl ... -te-kiezen
https://infofrankrijk.com/forums/topic/ ... 1-01-2016/

mira
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 15 aug 2004, 18:22
Locatie: Het Vlakke Land bij de Noordzee

31 jul 2020, 16:00


jeanmjean, privé gegevens plaatst men best niet zichtbaar
Reageren doet men op dit forum of eventueel via privé bericht.

mira, moderator

Versaille
Lid geworden op: 30 dec 2002, 15:14
Locatie: PACA

31 jul 2020, 17:34

Uw domicilie is in Frankrijk en u bent gepensioneerd Belgisch ambtenaar, dat begrijp ik uit uw bericht.
U moet wel belastingen betalen in België op uw Belgisch ambtenarenpensioen. Daar is wel een probleem denk ik want u hebt geen adres in België...

lafrance
Lid geworden op: 27 mar 2019, 13:27

03 aug 2020, 10:26

Bonjour,
La mutuelle : alle financiële instellingen bieden die producten aan - kijk maar in het straatbeeld naar bank- en verzekeringskantoren. Je kan ergens binnenstappen en een folder vragen om thuis rustig te kunnen vergelijken; meestal bieden ze 4 dekkingsformules aan (hoe hoger de dekking, hoe duurder de premie). Een van de oorspronkelijke mutu is Macif.
Persoonlijk opteren wij daar niet voor omdat we sedert ong 45 jaar (toen we nog werkten) een hospitalisatieverzekering hebben in België; de dekking is internationaal (wat niet het geval is voor de franse Mutuelle) - en een mutu zonder hospitalisatie bestaat niet.
Een goede formule zou voor ons (+ 70) ongeveer 3.800 € per jaar kosten. De B hospitalisatieverzekering kost 1.300 € per jaar. In de Fanse mutu zit natuurlijk ook een bijkomende terugbetaling voor alle medische interventies (brillen/tanden/hoorapp, labo onderzoeken, etc) in verhouding tot de dekkingsgraad van het contract en zeker niet alles tegelijk in 1 jaar.
Tenslotte is een mutuelle een bijkomende vrijwillige ziekteverzekering, naast het algemeen ziekenfonds.
Fransen zijn sedert 2015 verplicht zo'n verzekering af te sluiten (meestal via werkgever georganiseerd).