Heeft er iemand ervaring met de trein naar Spanje

Wie samen kan reizen, kan ook samen leven (Simon Carmiggelt)

Polmar
Lid geworden op: 23 feb 2004, 16:51

22 jan 2020, 13:58

Hey,
Heeft er iemand dit al gedaan ? Vertrek vanuit Antwerpen of Brussel tot Barcelona met
overstap naar Marbella ?

Polmar
Apple Imac Mojave

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

22 jan 2020, 15:39

Geen ervaring, wel even opgezocht, dus geen absolute waarheid
Antwerpen - Paris Nord 2h
je moet in Parijs naar een ander station reken zeker 1h
Paris ? - Barcelona 7h
Barcelona - Malaga 6h
Malaga - Marbella 1h
Bijna onmogelijk om te combineren in één keer, het zal ook een aardig centje kosten( min 450 a 500€ enkel), zeker als je moet overnachten in Barcelona bv
Je komt er waarschijnlijk aan rond 22.00h en er is geen nachtverbinding met Malaga.
je kan wel naar Barcelona met een nachttrein, maar dan moet je ook weer een slaapplaats betalen
Kijk eens naar de busmogelijkheden , lang maar eenvoudig en goedkoop

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

22 jan 2020, 16:08

Ook even bekeken
Je kan met de bus naar Barcelona en dan verder naar het zuiden, wel wat een ingewikkelde zoektocht
maar zeker 3 x goedkoper, ook niet alle dagen zomaaar alle bussen

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

23 jan 2020, 12:47

Je kan ook vliegen voor een appel en een ei …
Eenvoudig en snel.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

23 jan 2020, 22:06

Waarschijnlijk is dat niet mogelijk, anders is dat natuurlijk de oplossing.
De trein is makkelijk en comfortabel, maar wel een beetje duurder dan die goedkope vluchten. Het vraagt ook grondige voorbereiding. Prijzen van trein tickets kunnen ongelooflijk verschillen naargelang dag en uur. Ik kan er van meespreken, ik mag ook niet meer vliegen; Als je alles goed nakijkt lukt het wel tot het zuiden van Europa, maar het duurt wat en het kost wat.
Wat er aan schort zijn dikwijls de niet kloppende overstappen en dan verlies je veel tijd. In Parijs bv moet je altijd naar een ander station voor zuidelijke bestemmingen dat kost dan weer een taxi.
Bussen zijn echt niet zo fijn maar wel veeeeel goedkoper dan de trein. Je hebt verschillend reisorganisatoren die rechtstreekse bussen inleggen voor een schappelijk prijsje. Ik hoorde laatst dat er al eerste klasbussen zijn bij bv Lauwers of Verhoeven, maar die brengen je dan ook rechtstreeks naar de Costa's. Om lijn bussen te nemen zoals bv Flix of Eurolines moet je wel wat moed hebben.

Polmar
Lid geworden op: 23 feb 2004, 16:51

24 jan 2020, 14:38

Ne sérieuse tegenvaller !!
met dank in alle geval !!

Polmar
Apple Imac Mojave

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

27 jan 2020, 09:33

MyriamC schreef:
23 jan 2020, 12:47
Je kan ook vliegen voor een appel en een ei …
Eenvoudig en snel.
Klopt als een zwerende vinger.
Maar dan krijg je wel Anuna op je dak hoor!

Je kan ook meeliften met een vrachtschip.
Beter nog: neem de roeiboot.
:lol:
Ondank is 's werelds loon

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

27 jan 2020, 14:32

Maar iedereen kan niet zomaar vliegen, dan bedoel ik gezondheidshalve, en dat maakt reizen gewoon moeilijker en duurder , en eerlijk, reizen met een vrachtschip is ongelooflijk rustig en niet duur. Je hebt natuurlijk niet al die overbodige luxe van mastodontcruiseschepen, maar je hebt de ervaring om van zo'n machtig schip te genieten op je duizendste gemak, je moet er natuurlijk wel de tijd voor hebben, en toch, maar enkele dagen naar bv Noord Amerika, Canada , en korter nog in Europa. Het kost niet duurder per dag dan een gemiddeld hotel en je krijgt alle nodige comfort en maaltijden.
Er is zelfs al een zéér uitgebreid aanbod , dit type reizen is al populair, de plaatsen zijn zeer snel vergeven, er zijn er natuurlijk maar enkele per boot, maar ja, vrachtschepen genoeg. Ik kon hier zelfs in Antwerpen inschepen, is dat niet makkelijk.

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

01 feb 2020, 21:09

Ik heb wel wat ervaring maar die is wel al enkele jaren geleden.
Wij namen de sneltrein in Brussel zuid naar Irun waar we rond 5 uur waren
dan overstappen op Spaanse trein en om 8 uur waren we in Burgos.
Ooit terug gekomen van Compostela tot Madrid dan de trein naar Hyundai;
Daar om 21u de nachttrein naar Parijs,de metro naar Paris-Nord en sneltrein naar Brussel.
Zonder ervaring komt ge er niet en minstens twee dagen uittrekken met nachttrein
Met de Eurolines is het goedkoop naar Spanje maar zeer vermoeiend.
Andere busmaatschappijen bieden ook tweedaagse reizen aan.
Natuurlijk is het met de vlieger vlugger en gemakkelijker.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

02 feb 2020, 20:31

Waar wat je zegt, maar nogmaals niet iedereen kan of mag vliegen. Als dat je lot is, zoals bij mij, dan moet je telkens naar oplossingen zoeken en dat lukt wel, maar de portemonnee voelt wel het verschil, naargelang de bestemming is het eenvoudiger en goedkoper. Je kan gemakkelijker naar het Noorden met de trein dan naar het Zuiden. De verbindingen zijn beter, frequenter en meestal goedkoper; sommige bestemmingen zoals eilanden worden nog meer gecompliceerd want je zult met de boot moeten. Maar waar een wil is, is een weg.
Je moet eigenlijk je reis ook als vakantie zien en van de tussenstops genieten. Ik ging zo naar Toscane met de trein en heb tussendoor Milaan aangedaan, prachtige stad en een meerwaarde aan die vakantie.
Naar het zuiden van Spanje heb ik zelf nog niet met de trein gedaan, maar ik zou zeker onderweg in Barcelona een tussenstop houden en op de terugweg eventueel Madrid aandoen, dan heb je wel een rijkelijke vakantie.
Maar ja ik ben niet zo'n Costa tripper.
Mijn lievelingsland Schotland is dan weer héél eenvoudig met de trein bereikbaar, gelukkig maar.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

14 feb 2020, 10:56

ik heb dat meerdere keren gedaan gehad , alléén dat is 40 a 50 jaar geleden
en der is zoveel veranderd dat die vlieger niet meer zal opgaan vrees ik
maar naar brussel zuid moet ge , en dan paris nord , dan met de metro naar zuid , dan de verbinding naar perpignan (overstappen de spoorbreedte veranderd ), en daar kunt ge kiezen via ....barcelona of via ....barcelona .... valencia .......
dat der tegenwoordig dus tgv's zijn en dergelijke die dat onderweg zijn een pak inkorten .......

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

10 mar 2021, 13:19

Tgv Brussel Zuid rechtstreeks naar Valence in 4u30,
'Daar overstap Tgv Valence - Barcelona in 4u38
2u18 min overstaptijd....
Doe wel en zie niet om !

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

10 mar 2021, 14:34

Men spreekt hierboven over vroegere nachttreinen die bestaan al lang niet meer, de TGV is in de plaats gekomen. Nu gaan er echter stemmen op die weer een nachtnet in Europa zouden willen starten. Grootse plannen, maar wat zal de kost zijn.
Om goedkoper lange ritten met de trein te nemen in Europa neem je best een Flex Railpas, bestaat in eerste en tweede klas , in het geval van Marbella zal dat zeker voordeliger zijn.
Wanneer ik naar Schotland ga neem ik er zo één voor de UK, dat geeft snel een groot verschil in prijs. ( flex 2 dagen in één maand 140£, de reis telkens apart 85/100£ ) Ook kan je het duurste moment kiezen, want vele treinenritten hebben nu een verschillende prijs naargelang de moment van de dag. TGV tickets zijn ook geprijsd zoals vliegtickets hoe vroeger je aankoopt hoe goedkoper. wil je een TGV treinticket op korte tijd dan betaal je je blauw.