Heeft CM geld nodig?

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

21 jan 2022, 18:10

Heden ontving ik een mailtje van CM waarin zij 40 nieuwe diensten aanbieden.

In het mailtje, bovenaan, lees ik het volgende:

Dag meneer ............

Genoeg cadeautjes uitgepakt? Ook CM wil nog even uitpakken. Want een nieuw jaar, dat betekent een vernieuwd aanbod.

Wist je dat je als CM-lid recht hebt op meer dan 40 diensten en voordelen? Daarvoor betaal je dit jaar 8,33 euro CM-bijdrage* per maand (of 99,96 euro per jaar). De eerstvolgende betaling verloopt automatisch op 31 januari 2022.
(* Onder voorbehoud van goedkeuring door de Controledienst voor de ziekenfondsen)


Net omwille van het feit dat ze automatisch 8,33 euro/maand gaan afhouden doet mij dus sterk het vermoeden rijzen dat het hier niet om pishing gaat.


Van zulke praktijken ben ik dus niet gediend omdat er iets door uw strot geramd wordt zonder zelfs maar te vragen of u al dan niet akkoord bent. Zo kunnen ze ook 'sponsorgeld' van uw rekening halen zonder dat ze uw toestemming nodig hebben.

Mijn vraag:
Zijn er nog mensen met CM-lidmaatschap die deze mail ook ontvangen hebben?

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

21 jan 2022, 19:47

Ja en hier wordt al jaren automatisch het lidgeld afgehouden, niets nieuws onder de zon voor ons.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

21 jan 2022, 20:19

door Prima Vera » 17 minuten geleden
Ja en hier wordt al jaren automatisch het lidgeld afgehouden, niets nieuws onder de zon voor ons.
Dat is inderdaad niks nieuws onder de zon en dat is hier ook zo. Het lidgeld is verplicht bij mijn weten, net zoals de zorgpremie.

Maar zij schrijven:

Wist je dat je als CM-lid recht hebt op meer dan 40 diensten en voordelen?

Waar ik een probleem mee heb is dat zij diensten aanbieden, wat hun goed recht is, en het zonder akkoord van het lid dit automatisch aanrekenen zonder hen de keus te laten. Het is niet omdat ik lid ben van CM dat ik alles moet regelen via CM. Als bv de poetsdienst op een ander mij voordeliger uitkomt waarom zou ik dan betalen voor een poetsdienst bij CM?
En waar halen zij dat recht om dit eenzijdig te beslissen, laat de mensen de keuze en stem daar uw prijs op af.

Soit, heb er een mailtje naar gestuurd en zal hun reactie afwachten. Daarna zal ik mijn licht opsteken bij de ombudsdienst en economische zaken en als laatste optie CM adieu zeggen.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

21 jan 2022, 20:31

Zelfde schrijven (mail) ontvangen. Maar die maandelijkse betaling vervangt wat ? Zorgkas ?
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

21 jan 2022, 20:51

Dicksy schreef:
21 jan 2022, 18:10
Net omwille van het feit dat ze automatisch 8,33 euro/maand gaan afhouden doet mij dus sterk het vermoeden rijzen dat het hier niet om pishing gaat.

Van zulke praktijken ben ik dus niet gediend omdat er iets door uw strot geramd wordt zonder zelfs maar te vragen of u al dan niet akkoord bent.
Dit is gewoon uw (verplichte) mutualiteit bijdrage uitgedrukt in €\maand.

Ref: https://www.cm.be/lid-worden/cm-bijdrage

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

21 jan 2022, 21:33

door hovel » 32 minuten geleden
Dit is gewoon uw (verplichte) mutualiteit bijdrage uitgedrukt in €\maand.

Ref: https://www.cm.be/lid-worden/cm-bijdrage
'Wist je dat je als CM-lid recht hebt op meer dan 40 diensten en voordelen? Daarvoor betaal je dit jaar 8,33 euro CM-bijdrage* per maand (of 99,96 euro per jaar). De eerstvolgende betaling verloopt automatisch op 31 januari 2022.'

Als dit zo is dan kan men zich vragen stellen bij de manier waarop zij dit kenbaar maken aan de mensen. Nu is mijn CM-bijdrage trimestrieel, rond de 8ste van iedere eerste maand van het trimester. Geen probleem voor mij als ze dit maandelijks willen doen maar dan had men dit beter moeten (kunnen) communiceren. Nu wekt het de indruk dat men voor deze diensten 8,33 €/maand (= een bijkomende CM-bijdrage) gaat aanrekenen zonder melding te maken dat het hier om de verplichte bijdrage (zou) gaan die men maandelijks i.p.v. trimestrieel (zou) gaa(n)t innen.

Ik wacht hun reactie af.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

22 jan 2022, 10:35

Voorheen € 99 per jaar dwz in 4 schijven van € 24,75 h. Vanaf dit jaar 12 schijven van 8,33 = € 99,96 dus een lichte verhoging van 1 %.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf