afvallen van de bladeren

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

11 apr 2022, 08:57

Afvallende droge bladeren van de haag komen hier ALTIJD in dezelfde hoek van het terras terecht. Dit is altijd al zo geweest. Wie kan mij helpen. Dit moet toch een naam hebben. Het mag in het ABN of misschien kent er iemand een naam in het dialect.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

11 apr 2022, 10:40

Heksenwind?

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

11 apr 2022, 11:10

Ik heb nogal wat hagen bomen en andere planten....
Bij een haagbeuk van 2 m hoogte over 90 meter lengte, wachten nogal wat dode bladeren om te lossen,
tot ze door jonger scheuten weggeduwd worden.
Daarom doe ik na de vorstperiode een pré-snoei,
waarbij de jonge scheutjes aan de binnenkant meer ruimte krijgen en de haag "voller" wordt.
De beukenboom heeft alle oude bladeren - die nog niet afwaaiden - verstoten.
Maar een jonge eik er vlakbij wacht tot deze periode, alvorens zijn bruine winterbladeren te lossen.

Ps. In de herfst en winter laat ik heel wat afgevallen blad in een border verteren en rakel later een deel in.
Uiteindelijk is dat zeker zo goed als én goedkoper dan zg. bladgrond kopen.

H.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

11 apr 2022, 14:09

Zo'n wervelwind ontstaat naargelang de obstakels in de omgeving en de windrichting.
Wanneer de wind niet meer wegkan ontstaat er dan een draaibeweging en begint hij alles op te hopen wat de windstroom onderweg meeneemt.
Kan je niks aan veranderen tenzij je de omgeving gaat gaan veranderen zoals een haag wegdoen of een muur afbreken.

Prijs u gelukkig dat ze in de hoek van uw terras terechtkomen.
Als bij mij de garagepoort toevallig openstaat heb ik prijs en vliegt alles de garage binnen.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier