Veilig op de fiets

Hier is plaats voor openbaar debat.

Sjamaan Equi
Lid geworden op: 26 okt 2022, 11:43

15 dec 2022, 17:12

Wat me bijna al gans mijn leven tegen de borst stoot is dat de meeste fietsers links op en afstappen; Deze gewoonte komt nog uit het leger uit de tijd van de lansiers. Daar de officieren hun zwaard of sabel links droegen, moesten ze links op hun paard stappen;
Nu betekend dat in onze moderne wereld waar we nu rechts rijden, dat deze die links afstappen, dit doen aan de kant van de weg en niet van de stoep; Ook bij de rode lichte stappen ze af aan kant van het verkeer, zodat de kans groter is dat een vrachtwagen iemand doodrijd, daar waar de rechts afstappers meer kans hebben dat alleen hun fiets wordt aangereden.
Waarom kunnen ze dit rechts op en afstappen niet op school aanleren?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 dec 2022, 17:20

Het zal gaan beteren want tegenwoordig gaat bijna niemand nog in het leger, daar gaan ze het dus niet meer leren.

Denk je ook niet dat op- en afstappen al lang een gewoonte is geworden vóór jonge mensen 18 zijn? En wat met de vrouwen, stappen die ook links af?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

15 dec 2022, 17:24

Waarom leren we rechts schrijven?
Eén kant is dominant hé dat is ook bij het op- en afstappen zo.

Heb het net op mijn hometrainer geprobeerd dat links opstappen, levensgevaarlijk 8O

PS diegene die aan de 'verkeerde' kant afstappen maken alleszins meer kans om dat te overleven als zij die gewoon doorrijden :lol:

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

15 dec 2022, 20:48

Ik ben linkshandig, dus als ik fiets stap ik ook aan de linkerkant af. Rechts zou voor mij gevaarlijk zijn. ( geen evenwicht) Die rechts afstappen kunnen ook in de goot vallen of over de stoep struikelen. :lol:

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

15 dec 2022, 20:52

Leer hen eerst hun verstand gebruiken in het verkeer, en leer hen daarna aan de juist kant afstappen!
Zich als fietser in het verkeer begeven? Het is aan weinig gegeven!
Vanavond wéér 4/10 zonder licht! En was het maar alleen dàt! :evil:

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

16 dec 2022, 08:40

Sjamaan Equi schreef:
15 dec 2022, 17:12
Wat me bijna al gans mijn leven tegen de borst stoot is dat de meeste fietsers links op en afstappen; Deze gewoonte komt nog uit het leger uit de tijd van de lansiers. Daar de officieren hun zwaard of sabel links droegen, moesten ze links op hun paard stappen;
Nu betekend dat in onze moderne wereld waar we nu rechts rijden, dat deze die links afstappen, dit doen aan de kant van de weg en niet van de stoep; Ook bij de rode lichte stappen ze af aan kant van het verkeer, zodat de kans groter is dat een vrachtwagen iemand doodrijd, daar waar de rechts afstappers meer kans hebben dat alleen hun fiets wordt aangereden.
Waarom kunnen ze dit rechts op en afstappen niet op school aanleren?
Iemand van het mannelijk geslacht zal altijd links afstappen, de meeste toch!
Waarom
De meeste mannen dragen links :lol:
als die rechts moeten afstappen vallen ze door het gewicht van hun fiets 8)
(door te zwaar geschapen) :lol:
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

16 dec 2022, 11:54

Met een motor stap je toch ook links op en af!? :roll:
Probeer maar eens aan de rechterzijde van een motor op- of af te stappen.
Dat lukt alleen als de motor al recht staat.
Maar trek een zware motor maar eens recht aan de rechterkant. :|

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

16 dec 2022, 19:19

Fazal schreef:
16 dec 2022, 11:54
Met een motor stap je toch ook links op en af!? :roll:
Probeer maar eens aan de rechterzijde van een motor op- of af te stappen.
Dat lukt alleen als de motor al recht staat.
Maar trek een zware motor maar eens recht aan de rechterkant. :|

Ja maar als je een hoge topkoffer heeft en je wil zo weinig mogelijk krassen maken op de lak kan je wel rechts op stappen, heb ik vroeger gedaan.
Motor op de zijpikkel
Met mijn rechterhand houd ik de gas vast
en leg ik mijn linker been op het zadel
dan laat ik mijn linker been naar beneden schuiven en je zit.
Afstappen rechts is moeilijker

Maar als je met een Wing van Goud (ongeveer 400kg) rijd is het inderdaad moeilijk
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

18 dec 2022, 13:36

Gezien een motor altijd op de pikkel aan de linkerzijde steunt, helt de motor altijd naar links.
En gezien dan het zadel aan de linkerzijde lager staat, is het opstappen via links gemakkelijker.
Ofwel dien je de motor eerst aan de rechterzijde recht te trekken, maar dan staat het zadel ook hoger.
Bij een chopper ligt het enigszins anders. Het zadel bevindt zich sowiezo veel lager.
Het is ook gemakkelijker om die recht te trekken, omdat het zwaartepunt zich ook veel lager bevindt.
Maar soit, je moet al lange benen hebben om via rechts op te stappen terwijl de motor op zijn (linker)zijsteun rust.

Sjamaan Equi
Lid geworden op: 26 okt 2022, 11:43

19 dec 2022, 08:43

was eigenlijk voor fietsers bedoel, rechts instappen in een auto is ook niet ideaal

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 dec 2022, 10:06

Maar wel gemakkelijk :D

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 dec 2022, 11:18

Vooral het rechts uitstappen uit de auto kan gevaarlijk zijn voor achteropkomende fietsers, dagelijks worden zij opgeschrikt door die opendraaiende portieren, regelmatig met ernstige gevolgen.

Daarom dat in beschaafde landen aan autobestuurders aangeleerd wordt om het portier met de rechterhand te openen.
Daarvoor moet je je schouders draaien en kijk je automatisch iets verder naar achter ...

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

19 dec 2022, 13:11

Neem mij niet kwalijk, maar ik denk dat je de linkerhand bedoelt!?

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

19 dec 2022, 13:15

Sjamaan Equi schreef:
19 dec 2022, 08:43
was eigenlijk voor fietsers bedoel, rechts instappen in een auto is ook niet ideaal
Toch niet als men achter het stuur wil plaats nemen, tenzij in landen waar men links rijdt natuurlijk. :lol:
Maar goed, er wordt soms wel eens afgeweken van een onderwerp.
En van het een komt het ander. Sorry hiervoor. :oops:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 dec 2022, 15:53

@Fazal Nee hoor het is veiliger om als bestuurder je portier (het linker dus) met je RECHTERHAND te openen, daardoor draaien je schouders en kijk je haast automatisch over je linkerschouder naar achter. Mocht er iemand aankomen dan zie je hem vlugger!

In landen waar men links rijdt stap je ook in aan de minst veilige kant :D