Westerse democratie en de islamideologie: fricties

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

02 sep 2019, 18:21

Van wie het komt is secundair - men presenteert het naar de ouders toe als een schoolreglement - wie het niet respecteert kan opstappen. Als een ander soort school- van welke strekking dan ook - zoiets op papier zou zetten zou het kot te klein zijn. Het Zelfverklaarde Uitverkoren Volk mag blijkbaar steeds wat meer.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

02 sep 2019, 19:00

'men'
Dus ook de schooldirectie die zich distantieert van het document? Rare kwasten die schooldirectie, tijd dat ze opstappen.
Wel raar dat in het schoolreglement (dat moet ondertekent worden door de ouders) niets maar dan ook niets vermeld staat van datgene dat men presenteert als schoolreglement naar de ouders toe. Dan toch een 'persoonlijk initiatief' van die rabijn ipv van die 'men' ?
https://docplayer.nl/40415676-Schoolreg ... yavne.html

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

02 sep 2019, 19:40

Een schooldirectie die zich "distantieert " van zo'n document? Die weten dus niet dat zoiets verspreiding kent op school en naar de ouders toe? Sorry hoor, daar geloof ik geen snars van - dan geven ze zichzelf een brevet van onbekwaamheid.Het is enkel omdat dit nu in het openbaar gekomen is dat ze zoiets verkondigen.
Nu, ouders kunnen vrij kiezen voor dit soort onderwijs op voorwaarde dat de belastingbetaler hier niet moet voor opdraaien. Dit spoort langs geen kanten met de "Waarden van de Verlichting" waar men zich op het Schoon Verdiep pleegt op te beroepen om vervolgens andere soorten scholen dan weer een erkenning te weigeren..

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

02 sep 2019, 21:55

Die joodse school is m.i. wel erg 'old-school'.
Maar de joodse klederdracht is blijkbaar door de ouders aanvaard: ze gaan akkoord met het schoolreglement. Het is van dezelfde aard als het schoolreglement van "een uniformschool" hier bij ons (die zijn er nog altijd), althans voor wat er binnen de muren van de school wordt vereist.

Die joodse school wil dat de ouders én hun kinderen zich ook buiten de school aan de joodse kledingvoorschriften houden. Opnieuw: het staat de ouders vrij een andere joodse school te kiezen.

De joodse kledingvoorschriften kunnen enkel gelden zo lang de kinderen jonger dan 18 jaar zijn. Daarna zou een kind zich aan het ouderlijk gezag kunnen onttrekken. Die jongere zal dan waarschijnlijk niet meer welkom zijn in die familie, maar daar houdt het op.
Toen ik jong was verbood mijn vader dat mijn haar te lang was. 'Beatlehaar' was niet toegelaten op mijn school en evenmin bij ons thuis. Er bestaan in alle Vlaamse gemeenten ook nu nog gezinnen waar de ouders het met de kinderen aan de stok hebben over de kleding wanneer de kinderen zich bv. kleden als 'vleermuizen' of zich te 'bloot' kleden. Zowel op sommige scholen als bij een aantal jongeren thuis wordt dat soort kleding niet geduld.

Hier ligt het verschil met het hoofddoek: dat wordt in sommige landen dwingend opgelegd aan volwassenen (zowel als aan kinderen) door de overheid. Ook aan niet-moslims! In Iran zul je als buitenlandse vrouw niet zonder hoofddoek op straat moeten komen. Er worden vrouwen vermoord of tientallen jaren opgesloten omdat ze geen hoofddoek willen dragen, zoals deze knappe vrouw van 20 die voor 24 jaar in de gevangenis vliegt.
Binnen die landen bestaat er een stroming om zich te verzetten tegen dat verplicht hoofddoek. Er bestaat zo géén stroming binnen het jodendom; wie als volwassene in Israël de kledingvoorschriften niet wil volgen, die doet dat gewoon niet en dat is dan dat.

Er bestaan dan ook nauwelijks fricties tussen het wereldbeeld van de joden en onze westerse visie. En dat is dan het verband met de titel van dit draadje.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

02 sep 2019, 22:33

Wil..... : Die joodse school is m.i. wel erg 'old-school'.
Maar de joodse klederdracht is blijkbaar door de ouders aanvaard: ze gaan akkoord met het schoolreglement. Het is van dezelfde aard als het schoolreglement van "een uniformschool" hier bij ons (die zijn er nog altijd), althans voor wat er binnen de muren van de school wordt vereist.
Toch even aanstippen dat hier de klederdracht, in dit geval de vorm van het schooluniform, weergegeven wordt door de school en nergens melding gemaakt wordt in dit schoolreglement van het verplicht dragen van een tsitsit en een kippa binnen en buiten de schoolmuren of zelfs buiten Antwerpen. (Zie post Frits punt 3)
Welk schoolreglement bedoelt u nu eigenlijk daar u stelt dat de ouders blijkbaar akkoord gaan met de joodse klederdracht. U schrijft: ”ze gaan akkoord met het schoolreglement.”

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 sep 2019, 00:20

Ik verwijs naar de 'brief' die op de vorige blz. te zien was. Of die nu werkelijk de visie van de school weergeeft (dus, het reglement) of van slechts één persoon die in de school lesgeeft, laat ik nog in het midden. In geval het waar is wat er in die brief stond te lezen en de school zich daarin kan vinden, dan is dat de visie die ik betitel als 'old school'.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Ice

03 sep 2019, 11:00

Lars schreef:
02 sep 2019, 16:03
De georganiseerde vrijzinnigheid, het Evangelisch-protestantisme, de Grieks-Orthodoxe keer, het Jodendom en het Anglicanisme.
Niet moeilijk, die heb ik zelf gepost... :roll:
Lars schreef:
02 sep 2019, 16:03
Voor de rest heb ik uw anti-islam geschuim, halve waarheden en hele leugens maar diagonaal gelezen...
Men kan niks anders verwachten van een hypocriet die vindt dat moslim leerlingen achtergesteld worden terwijl ze voorkeuren krijgen en van twee walletjes mogen eten door, zowel voor onze wettelijke feestdagen als hun niet wettelijk erkende feestdagen, lessen te mogen missen die net zij broodnodig hebben.
Dus nógmaals: wíe wordt achtergesteld en gediscrimineerd? :evil:

Ja hoor, iedereen die onrecht aanklaagt is islamofoob, dé dooddoener bij uitstek, dan noemen we het maar gemakshalve halve waarheden en hele leugens die je zelfs niet kunt duiden, laat staan weerleggen met argumenten. :roll:
In de leer geweest bij ottomaan erdogan? Die schakelt ook elke tegenstander uit door hen onterecht terrorist te noemen...helaas voor hem braadt die haring niet bij intelligente mensen, dan valt de domme huichelaar door de mand, net als jij.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

11 sep 2019, 11:02

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/op ... /#comments

Ophef in Nederland over salafistische moskeescholen: “Kinderen leren dat ongelovigen doodstraf verdienen”

Kinderen die in de weekenden les volgen bij Nederlandse salafistische moskeeën krijgen te horen dat mensen met een ander geloof of andere levensovertuiging de doodstraf verdienen. Dat blijkt uit onderzoek van de krant NRC en het tv-programma Nieuwsuur.


Ongelooflijk dat ze dat allemaal toelaten in ons land en andere landen .
Als je dit hard roept In België krijg je te maken met Unia .

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 sep 2019, 11:30

Pfffeew! Gelukkig is dat in Nederland, zeg, en niet hier.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

11 sep 2019, 12:18

Wil . :lol:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 sep 2019, 19:48

In Italië heeft de politie een netwerkje opgerold dat geld doorsluisde naar imams die Osama Bin Laden prijsden. Die Italiaanse islamitische cel had banden met Al Nusra, een terreurgroepering in Syrië.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Ice

12 sep 2019, 12:21

gast43 schreef:
11 sep 2019, 11:02
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/op ... /#comments

Ophef in Nederland over salafistische moskeescholen: “Kinderen leren dat ongelovigen doodstraf verdienen”

Kinderen die in de weekenden les volgen bij Nederlandse salafistische moskeeën krijgen te horen dat mensen met een ander geloof of andere levensovertuiging de doodstraf verdienen. Dat blijkt uit onderzoek van de krant NRC en het tv-programma Nieuwsuur.


Ongelooflijk dat ze dat allemaal toelaten in ons land en andere landen .
Als je dit hard roept In België krijg je te maken met Unia .
En 'gematigde' imams reppen zich nu om hun verontwaardiging uit te schreeuwen over deze extremistische stroming, het salafisme, terwijl ze de koran zélf letterlijk volgen...de hypocrieten...diezélfde koran stelt óok dat andersdenkenden en ongelovigen bekeerd of gedood moeten worden, wijzen óók de verderfelijke invloed van de ongelovige/westerse maatschappij af, weigeren óók te integreren, indoctrineren hun kinderen en jeugd óók met haatzaaierij tegen de Nederlands/westerse maatschappij en democratie.

Of hebben salafisten een andere koran dan de rest van de islam aanhangers? :roll:
Dacht het niet.

De hypocriete politici hebben het nu over ondermijning van de democratie en de rechtstaat terwijl ze Wilders, die deze ondermijning aanklaagt, voor de rechtbank dagen met de smoes van racisme...begrijpe wie kan...nu gaan ze Wilders nog gelijk moeten geven.. :twisted:

Er is nu zelfs sprake van misbruik van onze vrijheden....tiens, na 25 jaar en zélf godsdienstvrijheid aangegrepen te hebben als smoes voor discriminatie zodat islam zich kan nestelen en religieus bemoeien met onze maatschappij, spuwen politici nu weer op hun eigen falen en wanbeleid?
Hebben politici niet zélf toegestaan dat islam voet aan de grond kreeg door onterecht te schermen met racisme/discriminatie voor godsdienstvrijheid??
Nu pas komen ze erachter dat de godsdienstvrijheid die werd verleend, dient om islam propaganda te verspreiden en jongeren te hersenspoelen om onze maatschappij te haten?
Dat het crimineel wangedrag van moslimjongeren zijn oorsprong heeft in deze 'leer', gedetailleerd en letterlijk beschreven in de koran, theorie die ze enkel in praktijk brengen in onze maatschappij, dat zien politici nu gemakshalve over het hoofd?

Toch één lichtpuntje bij die salafisten: ze promoten hijra: moslims moeten émigreren naar islamitische landen want Nederland is níet hun land, ondanks een Nederlands paspoort.
Dan is het toch simpel: allemaal ophoepelen naar islamitische landen, dan is iedereen tevreden?

Op de vrt echter greep de moslim van dienst weer de kans om islam scholen legaal te maken, tot leerplannen toe, met de smoes dat bij verbod extremisten ondergronds zouden gaan en er van overheidswege geen controle mogelijk zou zijn....

Naar mijn mening hoort er geen controle te zijn maar een VERBOD op islam onderwijs in het kader van integratie: wie hier wil leven, zal óns onderwijs volgen zoals iedereen, géén voorkeuren of uitzonderingen voor religieus onderwijs, gericht op ontwrichting vd maatschappij en segregatie.
Wie zijn kinderen wil opvoeden en leven volgens het achterlijke, islamitisch gedachtengoed van de koran, tegen de maatschappij waarin ze leven, die doet dat maar in een islamitisch land waar sharia wet is, dat hoort niet thuis in onze westerse cultuur waar kerk en staat gescheiden zijn.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 sep 2019, 12:42

Gisteren was in het programma 'Vandaag' Khalid Benhadou aan tafel gevraagd. Rondom hem een handvol ja-knikkers die nog geen bladzijde in de koran hadden gelezen. Niemand aanwezig die Benhadou eens een paar cruciale vragen kon stellen. Maar wel allemaal vol geloof in de goede bedoelingen van de 'gematigde imam'.

Die man is van zijn eerste leugen niet gestorven. Hij mag zelf misschien gematigd zijn, maar de leer is dat allerminst. Een moslim die de leer volgt, zit dan op het 'juiste pad' .
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

12 sep 2019, 16:16

Er moet wel een halt toegeroepen worden aan de salafistische koran schooltjes. Die als paddenstoelen uit de grond verrijzen.
Waar kinderen gesluierd naar toekomen en gevaarlijke theorieën worden verkondigd.
Maar niemand doet iets. Maar zwaai eens met een Vlaamse Vlag dan kun je gans de week de politiekers bezig horen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 sep 2019, 21:09

Als men toelaat dat de islamideologie wordt verkondigd, hetzij in scholen of gebedsruimtes, dan wordt het een bijna onmogelijke opdracht om te beletten dat de salafistische visie wordt verspreid. Dat is nl. de visie die in de koran en in de andere bronteksten te lezen staat. Lees gewoon de koran en je bent al goed op weg om het salafisme ingelepeld te krijgen.

Als het toch mogelijk is om de koran op een andere manier te lezen dan wat er letterlijk staat, dan zouden mensen zoals Khalid Benhadou verplicht moeten worden om minstens elke week een uitleg te publiceren over de verzen die 'een onwetende' al snel zal interpreteren als een aanzet om mensen te gaan vermoorden.

Maar Khalid B. doet dat niet. Wat houdt hem tegen? Waar staan die "juiste" lezingen van de talrijke gevaarlijke verzen ergens op het internet? Ik vind die niet.

Wanneer de koran de lezer aanbeveelt om geen christenen of joden als vrienden/nauwe contacten/ vertrouwelingen/wettelijke helpers te nemen (Arabisch awliyāa), laat de kenners daar dan eens een uitleg over geven die iedere moslim kan begrijpen en waaruit hij kan leren dat er absoluut geen probleem is wanneer men ongelovigen als vrienden beschouwt. Die kenners doen dat niet. Waarom niet? Omdat het moeilijk is om te argumenteren tegen de duidelijke richtlijnen van Allah. Daarom.

S3: 28 Laat de gelovigen geen ongelovigen als vrienden verkiezen boven de gelovigen - en wie dat doet heeft geen deel aan Allah, tenzij gij u zorgvuldig voor hen hoedt. En Allah waarschuwt u voor Hemzelf (zijn straf) en tot Allah zullen allen wederkeren

S9: 23 O gij, die gelooft, neemt uw vaders en uw broeders niet tot vrienden als zij ongeloof boven geloof verkiezen. En wie onder u dat doet, behoort tot de overtreders.

Wanneer een jonge moslim thuiskomt van de Koranschool en dit stukje gelezen heeft, zou hij dan een slag van de molen hebben gekregen als hij tegen zijn ouders zegt dat in zijn familie niemand vrienden mag hebben die ongelovig zijn?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.