PVDA/PTB

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

19 jan 2020, 10:47

Ge spreekt u zelf tegen.

dit :
Wil. schreef:
19 jan 2020, 10:15
De PVDA beweert zelf 'communistisch' te zijn en in de statuten staat dan dat ze willen dat de hele gemeenschap de samenleving bestuurt.
staat zowat regelrecht tegenover dit :
Dat betekent dat de staat elk aspect van de samenleving onder controle neemt. Meer moet dat niet zijn, hé? De totaliteit van de samenleving besturen ... een totalitaire staat dus.
Volgens u is een volksdemocratie gelijk aan een totalitaire dictatuur.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

19 jan 2020, 11:37

en in de statuten staat dan dat ze willen dat de hele gemeenschap de samenleving bestuurt.
Democratie (van het Grieks δῆμος/dèmos, "volk" en κρατειν/kratein, "heersen", dus letterlijk "volksheerschappij") is een bestuursvorm waarin de wil van het volk de bron is van legitieme machtsuitoefening. Men onderscheidt directe democratie, waarin burgers persoonlijk stemmen over wetten, besluiten en benoemingen, en indirecte, waarin het volk zich laat vertegenwoordigen door een gekozen orgaan, zoals een raad of parlement.

Duidelijk toch?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 jan 2020, 11:43

Ik vrees dat je niet ver genoeg doordenkt over wat er in de statuten staat. Het gaat niet over buurtcomiteetjes die over een fietspad gaan beslissen.

Wanneer de pvda schrijft dat "de hele gemeenschap de samenleving bestuurt" dan is dit op het niveau van een land - zelfs een klein land als het onze - onmogelijk te begrijpen als 'alle mensen mogen hun zeg doen over alles' . Dat is in de praktijk onmogelijk. Bijgevolg gaat een beperkte kliek het voor het zeggen hebben. Zij en zij alleen gaan de samenleving sturen. En het zal over élk aspect van de samenleving gaan. De tekst is duidelijk, toch?

Dat is totalitarisme, en dat is ook al gebleken in de landen waar men geëxperimenteerd heeft met 'de hele gemeenschap die de samenleving bestuurt' .
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Ice

19 jan 2020, 11:51

Fred1950 schreef:
19 jan 2020, 10:47
Leg me ook eens uit waarom het "communistische" China het zo goed doet op economisch vlak...
De chinese economie doet het nu helemaal niet zo goed meer...
In het derde kwartaal vertraagde de groei van het chinese bruto nationaal product (bnp) met 6 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2018.
...
De luchtkwaliteit, de staat van de grond en het water hebben erg te lijden gehad onder de snelle, onbelemmerde economische groei die China in drie decennia heeft doorgemaakt. Sinds zes jaar voert het land daarom beleid om de schade terug te draaien.
China kent de laagste, economische groei in 27 jaar... :roll:

Het communisme is net het tegenovergestelde van volksdemocratie waarbij de politici/staat zich totalitair opstelt tegenover de bevolking die niks te koeken hebben en waar de arts even weinig verdient als de handarbeider - onder het mom van rechtvaardige verdeling krijgt niemand iets, behalve armoede, en waar de rijke machthebbers/politieke partij de dictatoriale, totalitaire plak zwaait als alleenheerser.

De werkende ezels de wortel van gelijke en rechtvaardige verdeling voor de snuit te hangen om hen dan af te jakkeren tot ze uitgehongerd doodvallen want de boer heeft alle wortelen zelf opgegeten.

Zo probeert pvda dat ook: de indruk wekken dat ze nobel aan de kant van het volk staan om aan de macht te geraken om ons te kunnen onderdrukken/bestelen voor eigengewin, idem voor de rest van de schijnheilige, bedrieglijke politieke partijen.
Het gaat maar om 1 ding: macht en uiteraard kunnen graaien ten koste van de bevolking die in het gareel loopt zonder verzet.

@Wil: bindende referenda zijn in de praktijk wel zeker mogelijk om de wil van de meerderheid toe te passen (Zwítserland??) waarna de politiek die wil moet uitvoeren ipv beslissen tégen de wil van de meerderheid zoals nu gebeurt.
Dát is echte democratie en door de technologie/digitalisering nog wel gemakkelijker geworden.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 jan 2020, 11:55

Ice schreef:
19 jan 2020, 11:51

@Wil: bindende referenda zijn in de praktijk wel zeker mogelijk om de wil van de meerderheid toe te passen (Zwítserland??) waarna de politiek die wil moet uitvoeren ipv beslissen tégen de wil van de meerderheid zoals nu gebeurt.
Dát is echte democratie en door de technologie/digitalisering nog wel gemakkelijker geworden.
Ik ben het ermee eens dat onze democratie nog heel wat kan verbeteren.
Wanneer we echter de kant van de pvda uitgaan, dan betekent dat verder weg van de democratie.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

19 jan 2020, 12:12

De tekst is duidelijk, toch?
Neen volstrekt niet. Dat is uw interpretatie en that's it.
Een "gemeenschap die een samenleving bestuurt" = democratie naar de letter.
Wij hebben geen democratie maar een particratie: om Uw eigen woorden te gebruiken ".... een beperkte kliek die het voor het zeggen hebben. Zij en zij alleen gaan de samenleving sturen. En het zal over élk aspect van de samenleving gaan." Het "primaat" van de politiek plegen de leden van die kliek dat te noemen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 jan 2020, 13:09

frits1955 schreef:
19 jan 2020, 12:12
De tekst is duidelijk, toch?
Neen volstrekt niet. Dat is uw interpretatie en that's it.
Ik kan moeilijk de interpretatie van iemand anders geven, hé? Ik lees wat er staat en ik ken de consequenties: nooit kunnen miljoenen mensen tegelijk komen beslissen over de beleidsdaden. Dát zou zijn: 'de gemeenschap die de samenleving bestuurt' .

Maar misschien ken je wel landen waar er al deftig geëxperimenteerd is met het communisme en waaraan de pvda een voorbeeld neemt? Want zoals je schrijft 'democratie naar de letter' is nog iets anders dan democratie in de praktijk.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

19 jan 2020, 15:11

Ice schreef:
19 jan 2020, 11:51
Fred1950 schreef:
19 jan 2020, 10:47
Leg me ook eens uit waarom het "communistische" China het zo goed doet op economisch vlak...
De chinese economie doet het nu helemaal niet zo goed meer...
In het derde kwartaal vertraagde de groei van het chinese bruto nationaal product (bnp) met 6 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2018.
...
De luchtkwaliteit, de staat van de grond en het water hebben erg te lijden gehad onder de snelle, onbelemmerde economische groei die China in drie decennia heeft doorgemaakt. Sinds zes jaar voert het land daarom beleid om de schade terug te draaien.
China kent de laagste, economische groei in 27 jaar... :roll:
Die is inderdaad gedaald, maar China is nog steeds één van de sterkste groeiers ter wereld.
Wil. schreef:
19 jan 2020, 11:55
...
Ik ben het ermee eens dat onze democratie nog heel wat kan verbeteren.
Wanneer we echter de kant van de pvda uitgaan, dan betekent dat verder weg van de democratie.
Verbeteren ? Wij leven in een dictatuur van de representatieve democratie. Je mag gaan stemmen, maar daarna is het gedaan, zelfs zo erg dat er wetten komen die nergens in een programma van eender welke partij tijdens de verkiezingen opdoken. Noem jij dat nog democratie ?
Ice

19 jan 2020, 16:50

Fred1950 schreef:
19 jan 2020, 15:11
Leg me ook eens uit waarom het "communistische" China het zo goed doet op economisch vlak...
Ice schreef:
19 jan 2020, 11:51
De chinese economie doet het nu helemaal niet zo goed meer...
In het derde kwartaal vertraagde de groei van het chinese bruto nationaal product (bnp) met 6 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2018.
...
De luchtkwaliteit, de staat van de grond en het water hebben erg te lijden gehad onder de snelle, onbelemmerde economische groei die China in drie decennia heeft doorgemaakt. Sinds zes jaar voert het land daarom beleid om de schade terug te draaien.

China kent de laagste, economische groei in 27 jaar... :roll:
Fred1950 schreef:
19 jan 2020, 10:47
Die is inderdaad gedaald, maar China is nog steeds één van de sterkste groeiers ter wereld.
Je vroeg uitleg waarom communistisch China het zo goed doet op economisch vlak, China doet het dus helemaal niet zo goed!
En met de laagste economische groei in 27 jaar nóg beweren dat china een sterke groeier is? Zegt contradictie je iets? 8O
De economische groei heeft niks te maken met de economische positie van china op wereldvlak.... :roll:

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

19 jan 2020, 18:40

Ice schreef:
19 jan 2020, 16:50
.....
En met de laagste economische groei in 27 jaar nóg beweren dat china een sterke groeier is? Zegt contradictie je iets? 8O
De economische groei heeft niks te maken met de economische positie van china op wereldvlak.... :roll:
Economische groei ( 2019 ) :

China : 6,1 %
VS : 2,1 %
Europa : 1,4 % ( prognose, zou 1,2 % kunnen zijn )
België : 1,3 % ( prognose )

Bronnen in dezelfde volgorde als hierboven :

https://www.hln.be/geld/economie/zwakst ... ~afebcb56/
https://www.telegraaf.nl/financieel/550 ... bijgesteld
https://ec.europa.eu/commission/pressco ... IP_19_3850
https://economie.fgov.be/nl/publicaties ... -belgische

De overwinnaar is ... ( trommelgeroffel ) .... China !

( China heeft een aantal jaren geleden ook zelf eens haar groei bijgesteld om haar economie niet te laten "oververhitten" )

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 jan 2020, 19:31

Die economische groei en het gestegen welvaartspeil hebben niets te maken met het communisme; of enkel in deze zin: de communistische machtshebbers (een groepje van nauwelijks 10 mensen) hebben besloten om de vrije markt te laten spelen in China en zie, plots ontstaat er aan alle kanten welvaart.

Het communisme heeft jarenlang geprobeerd om met de basisprincipes van hun ideologie - o.a. de centrale planeconomie - het 'aards paradijs van de arbeiders' te laten ontstaan. Tevergeefs. Het zijn de kapitalistische principes die het ganse land uit de puree hebben getrokken.

Het enige wat er nog communistisch is, is het principe dat niemand zijn mond mag opendoen tegen de alwetende partijleiding. Moet er een dam komen? Alleman verhuizen, punt uit. Moet er een autostrade door een dorp getrokken worden? Volgende week beginnen de bulldozers de huizen plat te leggen. De dictatuur is er nog altijd van kracht, maar de inkomsten voor die staat worden gegenereerd door bedrijven die volgens kapitalistische principes werken, met de uitwassen erbij die wij in de 19e eeuw hebben meegemaakt.

Dat de communisten er de totalitaire staat willen van maken, mag blijken uit hun pogingen om de bevolking via een 1984-scenario in toom te houden. Op de kruispunten camera's met gezichtsherkenning e.d.m.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 jan 2020, 19:48

Wil. schreef:
19 jan 2020, 19:31
Die economische groei en het gestegen welvaartspeil hebben niets te maken met het communisme; of enkel in deze zin: de communistische machtshebbers (een groepje van nauwelijks 10 mensen) hebben besloten om de vrije markt te laten spelen in China en zie, plots ontstaat er aan alle kanten welvaart.
En waarom zullen onze PTB/PVDA toppers dat niet doen?
Het enige wat er nog communistisch is, is het principe dat niemand zijn mond mag opendoen tegen de alwetende partijleiding. Moet er een dam komen? Alleman verhuizen, punt uit. Moet er een autostrade door een dorp getrokken worden? Volgende week beginnen de bulldozers de huizen plat te leggen.
Zoals beschreven in het Vlaams decreet complexe investeringsprojecten.
Dat de communisten er de totalitaire staat willen van maken, mag blijken uit hun pogingen om de bevolking via een 1984-scenario in toom te houden. Op de kruispunten camera's met gezichtsherkenning
De camera's hebben we al!


:lol: :lol: :lol:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 jan 2020, 19:55

E.T. schreef:
19 jan 2020, 19:48
Wil. schreef:
19 jan 2020, 19:31
Die economische groei en het gestegen welvaartspeil hebben niets te maken met het communisme; of enkel in deze zin: de communistische machtshebbers (een groepje van nauwelijks 10 mensen) hebben besloten om de vrije markt te laten spelen in China en zie, plots ontstaat er aan alle kanten welvaart.
En waarom zullen onze PTB/PVDA toppers dat niet doen?
Daar hebben we dan de pvda niet voor nodig, hé? Als ze enkel willen doen wat de anderen nu al toelaten, dan is er geen vooruitgang.

In China kwam men van een situatie die nog niet eens zo ver boven het stenen tijdperk uitgestegen was.

Mocht de pvda hier de absolute meerderheid halen ( :lol: ) dan krijgen we hier gelijkaardige toestanden. Ik heb vroeger nog Animal Farm gelezen. Op het laatste was er geen onderscheid meer tussen de oorspronkelijke kapitalistische eigenaar van de boerderij en wat uiteindelijk de communistische heersers waren geworden. In China is het zo ver.
Het enige wat er nog communistisch is, is het principe dat niemand zijn mond mag opendoen tegen de alwetende partijleiding. Moet er een dam komen? Alleman verhuizen, punt uit. Moet er een autostrade door een dorp getrokken worden? Volgende week beginnen de bulldozers de huizen plat te leggen.
Zoals beschreven in het Vlaams decreet complexe investeringsprojecten.
larie.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 jan 2020, 20:04

Het Vlaams decreet complexe investeringsprojecten.
Larie? Misschien ... tot ze jouw bij je p*etje hebben :roll:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

19 jan 2020, 20:42

E.T. schreef:
19 jan 2020, 20:04
Het Vlaams decreet complexe investeringsprojecten.
Larie? Misschien ... tot ze jouw bij je p*etje hebben :roll:
Elke wandelaar die ééns per jaar over de zeedijk wandelt, kan een bezwaarschrift indienen tegen de bouw van een windmolenpark dat 5 km in zee ligt. En daar moet de rechtbank dan tijd voor maken.

Soms moet het wat sneller kunnen, maar er zijn nog altijd de rechtbanken en de Europese Wetgeving die toezien op de rechten van de betrokken partijen. Ga zo'n zin maar eens uitspreken in China (in het Chinees dan, hé?). Wanneer je terugkeert, zul je verbaasd zijn hoeveel je kleinkinderen gegroeid zijn.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.