Soeverein Vlaanderen

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Eenzijdig verklaard souverein Vlaanderen

Peiling eindigde op 30 jan 2017, 14:41

1.Ik ben vóór scheiding op de beschreven wijze
13
32%
2.Ik ben voor scheiding op een andere wijze
8
20%
3.Ik ben tegen elke vorm van scheiding
20
49%
 
Totaal aantal stemmen: 41

plopperdeplop
Lid geworden op: 09 mar 2012, 12:04
Locatie: overal

09 mar 2017, 13:47

Dicksy schreef:
Elke partij heeft zijn eigen kanalen om te kunnen peilen naar wat er feitelijk leeft onder de bevolking.Je mag het ook opiniepeiling noemen.En uit dergelijke peilingen is al meermaals gebleken dat er belange geen draagvlak onder de bevolking is om een referendum te gaan organiseren over een splitsing
Dat er maar 2 partijen zijn die de splitsing willen kan ik best in komen, geen twijfel over. En dat er ( momenteel ) geen draagvlak voor is kan ik ook best inkomen, geen probleem. Maar mijn vraag blijft dan nog wat weerhoudt de andere partijen om een referendum te organiseren om de wind uit de zeilen te halen van die twee partijen die een splitsing nastreven ? Een 2/3 meerderheid vinden zal niet het probleem zijn. Als ze, of de rest, dan toch zo zeker zijn dat er geen draagvlak is doe de test dan zou ik zeggen dan kan die discussie voor eens en altijd begraven worden. Of zijn ze misschien toch niet zo zeker ! :roll:

Nogmaals.Waarom zouden partijen die anti-splitsing zijn zich moeten gaan inlaten met een referendum.Zij zijn geen vragende partij.Voor hun is de toestand zoals ze nu is ok.En ook nogmaals.Zolang er geen wettelijk kader bestaat over de uitslag van een referendum is referenda's houden totaal onzinnig en geldverspilling.Dat de Vlaamse regering maar eerst begint om ten volle hun nieuwe verkregen bevoegdheden te gebruiken die ze kregen dank zij de laatste staatshervorming.Daar is nog werk genoeg aan
Gast

09 mar 2017, 14:20

Nogmaals.Waarom zouden partijen die anti-splitsing zijn zich moeten gaan inlaten met een referendum.Zij zijn geen vragende partij.
O.k dan draaien we de zaak om om niet tegen de schenen te schoppen. N-VA of VB vragende partij voor een referendum waarom een keihard njet. Gun ze het hen en laat ze op hun bek gaan.

Hier een uitspraak van Di Rupo van gisteren:

" Het confederalisme betekent het einde van het land, het einde van ons België. Voor de PS kan er geen sprake van zijn”, zo heeft voorzitter Elio Di Rupo gereagerd op een artikel waarin N-VA-voorzitter Bart De Wever had aangegeven dat een regering met de PS in 2019 enkel mogelijk kan zijn mits een akkoord over het confederalisme.Volgens Di Rupo zal de PS “al haar gewicht in de schaal leggen om onze sociale zekerheid en de inkomsten van werknemers en gepensioneerden te versterken, en zeker niet om over de splitsing van de sociale zekerheid en het einde van het land te onderhandelen. "

Als ze toch zo zeker zijn dat er geen draagvlak is en ze anti-splitsing zijn waarom dan zulke paniekerige reacties ! Ze weten toch dat BDW in het zand zal bijten en toch reageren als door een wesp gestoken ! ! ! !

Uw quote van pagina 10:

.En uit dergelijke peilingen is al meermaals gebleken dat er belange geen draagvlak onder de bevolking is om een referendum te gaan organiseren over een splitsing.

Misschien dan toch partijpropaganda tegen beter weten in ?

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

09 mar 2017, 22:20

Dicksy schreef:
Elke partij heeft zijn eigen kanalen om te kunnen peilen naar wat er feitelijk leeft onder de bevolking.Je mag het ook opiniepeiling noemen.En uit dergelijke peilingen is al meermaals gebleken dat er belange geen draagvlak onder de bevolking is om een referendum te gaan organiseren over een splitsing
Dat er maar 2 partijen zijn die de splitsing willen kan ik best in komen, geen twijfel over. En dat er ( momenteel ) geen draagvlak voor is kan ik ook best inkomen, geen probleem. Maar mijn vraag blijft dan nog wat weerhoudt de andere partijen om een referendum te organiseren om de wind uit de zeilen te halen van die twee partijen die een splitsing nastreven ? Een 2/3 meerderheid vinden zal niet het probleem zijn. Als ze, of de rest, dan toch zo zeker zijn dat er geen draagvlak is doe de test dan zou ik zeggen dan kan die discussie voor eens en altijd begraven worden. Of zijn ze misschien toch niet zo zeker ! :roll:
Je kan dat idee misschien hard maken door dan voor te stellen zelf de kosten van een nodeloos referendum te zullen betalen. :lol:
Laat het middel nooit het doel vervangen !
Gast

10 mar 2017, 06:24

Je kan dat idee misschien hard maken door dan voor te stellen zelf de kosten van een nodeloos referendum te zullen betalen. Laughing
Waarom zou het nodeloos moeten zijn ? Maak het gewoon bindend en ieder moet zich dan aan de uitslag houden. En daar wringt het schoentje. De contra's willen niet riskeren dat er wel eens genoeg ja-stemmers zouden kunnen zijn ondanks dat hun ' peilingen ' zeggen dat er geen draagvlak onder de bevolking is en zo zal de discussie blijven duren.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

10 mar 2017, 10:19

Dicksy schreef:
Je kan dat idee misschien hard maken door dan voor te stellen zelf de kosten van een nodeloos referendum te zullen betalen. Laughing
Waarom zou het nodeloos moeten zijn ? Maak het gewoon bindend en ieder moet zich dan aan de uitslag houden. En daar wringt het schoentje. De contra's willen niet riskeren dat er wel eens genoeg ja-stemmers zouden kunnen zijn ondanks dat hun ' peilingen ' zeggen dat er geen draagvlak onder de bevolking is en zo zal de discussie blijven duren.
Nodeloos omdat meermaals al werd gepeild naar die kwestie en telkens bleek eenzelfde uitslag, ondanks de triomfen van B.Dewever.
De 2 N-VA voorstanders van een confederatie stelden onlangs nog hun boek voor over hoe makkelijk het wel zou zijn om te spitsen. Toch blijven ze als twee verworpenen van de N-VA eenzaam in hun kamerzetel spinnen en wordt al de communautaire "hotstuff" vooruit geschoven. N-VA heeft nu geproefd van de macht (de verboden vrucht) en is zelfs zonder confederalisme klaar om deel te nemen aan de volgende regering.
PS: zie ook de poll uitslag hierboven, een ruime meerderheid wil op geen enkele manier een scheiding, Zo weinig echte Vlamingen onder deze senioren ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

10 mar 2017, 10:24

" Maak het gewoon bindend "

Alle macht aan de referenda!

Meer dan 60% van de Belgen wil een rijkentaks. De wil van het volk is wet en dus voeren we per direct een rijkentaks in.

De meerderheid van de Belgen is van oordeel dat politici veel te veel verdienen . De wil van het volk is wet - halveren die dikke verloningen.

Maar wacht....allicht denken de voorstanders van referenda alleen aan quota voor migranten en aan Vlamingen/Walen toestanden :wink:
Gast

10 mar 2017, 11:23

Maar wacht....allicht denken de voorstanders van referenda alleen aan quota voor migranten en aan Vlamingen/Walen toestanden
Het gaat inderdaad een beetje verder dan migranten en Vlamingen/Walen toestanden als men een discussie over referenda wil houden in belgie. Den hoop is te groot en het eeuwige bakkeleien, over wat goed is voor Vlaanderen is slecht voor Wallonië en visa versa, zal ook stoppen.
Eerst dient de klip Vlaanderen genomen te worden, zodat de ene de andere geen stokken meer in de wielen kan steken als het vooruit wil, en dan zijn referenda onder 6.500.000 Vlamingen best haalbaar om het beleid mee te bepalen. Een verkiezing is toch ook een referendum.

plopperdeplop
Lid geworden op: 09 mar 2012, 12:04
Locatie: overal

10 mar 2017, 11:26

Dicksy schreef:
Je kan dat idee misschien hard maken door dan voor te stellen zelf de kosten van een nodeloos referendum te zullen betalen. Laughing
Waarom zou het nodeloos moeten zijn ? Maak het gewoon bindend en ieder moet zich dan aan de uitslag houden. En daar wringt het schoentje. De contra's willen niet riskeren dat er wel eens genoeg ja-stemmers zouden kunnen zijn ondanks dat hun ' peilingen ' zeggen dat er geen draagvlak onder de bevolking is en zo zal de discussie blijven duren.
Ik vrees dat je het nog steeds niet begrepen hebt.Om het bindend te maken moet er een wetverandering komen.Je zal zelfs(al ben ik niet zekers) een 2/3 meerderheid moeten hebben(hallo waar ga je die vinden).Waarop wacht je partij feitelijk om dergelijk wetsvoorstel in te gaan indienen.Als ze u mening genegen zijn moet dat toch een fluitje van ne cent worden zekers :lol: :lol:
Gast

10 mar 2017, 11:29

Maar wacht....allicht denken de voorstanders van referenda alleen aan quota voor migranten en aan Vlamingen/Walen toestanden
Het gaat inderdaad een beetje verder dan migranten en Vlamingen/Walen toestanden als men een discussie over referenda wil houden in belgie. Den hoop is te groot en het eeuwige bakkeleien, over wat goed is voor Vlaanderen is slecht voor Wallonië en visa versa, zal ook stoppen.
Eerst dient de klip Vlaanderen genomen te worden, zodat de ene de andere geen stokken meer in de wielen kan steken als het vooruit wil, en dan zijn referenda onder 6.500.000 Vlamingen best haalbaar om het beleid mee te bepalen. Een verkiezing is toch ook een referendum.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

10 mar 2017, 11:30

"en dan zijn referenda onder 6.500.000 Vlamingen best haalbaar om het beleid mee te bepalen."

Hoe ga je zo'n referendum inkleden? Wie gaat de vraagstelling formuleren?
Hoe suggestief gaat zo'n referendum zijn?
"Bent U ook van mening dat Vlaanderen beter af zou zijn zonder die potverterende Walen?" Zoiets? :lol:

Ik lees net dat de volksraadpleging in Gent ivm het lokale circulatieplan maar liefst 1 miljoen gaat kosten...
Gast

10 mar 2017, 11:54

Ik vrees dat je het nog steeds niet begrepen hebt.Om het bindend te maken moet er een wetverandering komen.Je zal zelfs(al ben ik niet zekers) een 2/3 meerderheid moeten hebben(hallo waar ga je die vinden).Waarop wacht je partij feitelijk om dergelijk wetsvoorstel in te gaan indienen.Als ze u mening genegen zijn moet dat toch een fluitje van ne cent worden zekers :lol: :lol:
Plopper beste vriend:
1.- Lees mijn post eens van Do 09.03.2017 om 13.59 uur. :roll:
2.- Ik denk dat jij het nog steeds niet begrijpt dus zal ik het nog eens proberen uit te leggen:

- Als NV-A een voorstel in de kamer doet voor een wetswijziging is hier inderdaad een 2/3 meerderheid voor nodig. Wat gebeurt is dat 2/3 van de Kamerleden op hun achterste poten gaan staan want ze willen geen splitsing van Belgie. En NVA gaat die 2/3 meerderheid dus inderdaad niet vinden.
- En nu komt het:
Jij hebt hier zelf op dit forum toch beweerd dat de partijen een soort van (intern) marktonderzoek houden/doen en vaststellen dat er geen draagvlak is voor een splitsing, correct ?
Als die partijen die tegen de splitsing zijn dan een wetsvoorstel indienen om een referendum te organiseren, want zij zullen die 2/3 meerderheid wel kunnen samen krijgen, en NV-A of VB zullen hen hierin zeker ondersteunen, dan kunnen ze hun gelijk halen dat er geen draagvlak is voor een splitsing. Ze kunnen N-VA met hun splitsing goed te kakken te zetten en hebben het bewijs dat de bevolking geen splitsing wil. Einde voor N-VA met hun communautair discours.
En hier wringt dus het schoentje bij die andere partijen ( roepers ) omdat ze zelf niet weten of willen riskeren dat zulks een referendum in hun nadeel zou kunnen uitdraaien. Dus roepen ' de meerderheid van de bevolking wil dat niet ' is praat voor de vaak zolang het niet bewezen is en iedereen ( elke stemgerechtigde van de bevolking ) zijn zeg hierin heeft kunnen doen, in 2014 waren er trouwens 8.000.458 kiesgerechtigde belgen. En daar helpen ook geen polls op seniorennet aan of ' we hebben aan 1.000 personen gevraagd ...... ' om te bewijzen dat er geen draagvlak is voor een splitsing.
Uch, ik heb geschreven. :wink:
Laatst gewijzigd door Gast op 10 mar 2017, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

10 mar 2017, 13:05

"Bent U ook van mening dat Vlaanderen beter af zou zijn zonder die potverterende Walen?" Zoiets?
Als de zoon hier constant met zijn handje zou open staan met de vraag om geld, ondanks zijn job als leraar en zijn eigen huis, zou ik hem ook eens de vraag stellen wat hij allemaal met zijn centen doet. Of niet ? :roll:

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

10 mar 2017, 13:10

"Ze kunnen N-VA met hun splitsing goed te kakken te zetten"

Misschien moet men binnen de NVA eens een referendum houden om duidelijk te maken wat ze nu precies willen: de touwtjes van een federaal België in handen houden ( daar ben ik - geheel subjectief natuurlijk :wink: - 100% van overtuigd) of een splitsing.
In dat licht gezien zijn de huidige communautaire prikken van het olijke duo Wouters/ Vuye erg irritant voor de NVA .
Gast

10 mar 2017, 13:29

In dat licht gezien zijn de huidige communautaire prikken van het olijke duo Wouters/ Vuye erg irritant voor de NVA .
Daar ben ik het mee eens. Twee muggen die ze maar niet te pakken krijgen en te pas en onpas een steekje geven. Heel irritant. :evil: :lol:

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

10 mar 2017, 16:01

Hieruit zou men kunnen besluiten dat er uiteindelijk maar twee autentische oervlamingen in N-VA zaten en dat die eruit moesten, omdat ze zegden dat de N-VA haar vlaamsgezindheid heeft verraden.
T. Francken zal tegen 2019 nog veel koren op zijn migratiemolen moeten gooien om alsnog het lek naar het V.B. weer te dichten. Er zijn blijkbaar minstens evenveel soorten "rechts als er variaties van "link" zijn.
Laat het middel nooit het doel vervangen !