België is een ambtenarenland

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

14 feb 2020, 12:50

Dicksy schreef:
14 feb 2020, 11:23
Vandaag in De Tijd een interessant artikel met als titel: “Belgische economie overleeft op politiek kerkhof” over het verslag van de nationale bank.
.....
overleven betekent wel ontsnappen aan een ongeluk of de dood, nietwaar. Hadden ze nu nog "floreert" geschreven, dan was ik het eens met u. België is trouwens de slechtste leerling binnen Europa op zowat alle gebied.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 feb 2020, 12:54

belgië misschien op een aantal gebieden.

Vlaanderen niet. Dat is "op zowat alle gebied" :lol: zoals jij dat uitdrukt een topregio.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

14 feb 2020, 13:09

Wil. schreef:
14 feb 2020, 12:54
belgië misschien op een aantal gebieden.

Vlaanderen niet. Dat is "op zowat alle gebied" :lol: zoals jij dat uitdrukt een topregio.
... alleszins niet op het gebied van ecologische voetafdruk , pensioenen , weginfrastructuur , ( en wat nog allemaal wat mij nu niet te binnen springt ) ....

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

14 feb 2020, 13:43

Dicksy schreef:
14 feb 2020, 11:23
Vandaag in De Tijd een interessant artikel met als titel: “Belgische economie overleeft op politiek kerkhof” over het verslag van de nationale bank.

Hoe zou het toch komen dat ik hierover niets lees van onze ‘huiseconomist’ dejules als fervent lezer van De Tijd? Past het niet in zijn kraam misschien of is De Tijd plots niet meer geloofwaardig? :P
Het artikel lijkt eerder uit het partijblad van de NVA te komen, de Belgische economie doet het goed dank zij Vlaanderen en dit ondanks de matige prestaties van Brussel en Wallonië. Het feit dat de industriële activiteit zich verplaatst richting absoluut nulpunt, schijnt de schrijver geen zorg te zijn. Dat de positieve resultaten te wijten zijn aan de invoering van een paar nieuwe wetten en éénmalige hoogtepunten zijn, schijnt de schrijver te vergeten. De woonbonus kan men eenmalig afschaffen, maar dan eindigt de goed nieuws show, en valt de pudding in mekaar voor de volgende jaren. Een zelfde opmerking voor de woning isolatie die voor 2020 moet gerealiseerd worden. Voor al deze uitgaven moet de Belg inkomen hebben, dat bijna hoofdzakelijk kan gegenereerd worden door industriële activiteit. Een leger van ambtenarij zorgt misschien voor een grote dienstensector, maar zonder de inbreng van fris gegenereerd kapitaal valt het stil. De hype van het verplichte elektrische voertuig wakkert grote verwachtingen aan, maar als er niks verandert aan de technologie en de daaraan verbonden prijs setting, zouden de gevolgen wel eens dramatisch kunnen zijn.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 feb 2020, 13:45

Fred1950 schreef:
14 feb 2020, 13:09
Wil. schreef:
14 feb 2020, 12:54
belgië misschien op een aantal gebieden.

Vlaanderen niet. Dat is "op zowat alle gebied" :lol: zoals jij dat uitdrukt een topregio.
... alleszins niet op het gebied van ecologische voetafdruk , pensioenen , weginfrastructuur , ( en wat nog allemaal wat mij nu niet te binnen springt ) ....
Pensioenen ... een typisch Vlaamse aangelegenheid. :roll: :roll:

Batterijen: je kent daar veel van, Sof.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 feb 2020, 13:58

Uit De Tijd:
De economische groei (in ons land) is hoger dan het Europese gemiddelde en de koopkracht en werkgelegenheid stijgen fors.
en nog:
Het aantal jobs groeide in 2019 met 74.000 of 1,5 procent. De stijging van de werkgelegenheid was dus groter dan de toename van de economische activiteit en dat is erg uitzonderlijk. 'De gouden medaille is opnieuw voor de arbeidsmarkt', zei Wunsch. 'Mijn buikgevoel zegt dat het beleid een positieve invloed had op de jobcreatie.' De gouverneur verwijst naar de matiging van de loonkosten, de verhoging van de effectieve pensioenleeftijd en de sterkere activering van werklozen. De werkloosheidsgraad zakte naar 5,4 procent, het laagste peil in zowat 40 jaar.
Ik ga direct bellen dat Wunsch contact opneemt met de hangmat van Julleke. De zon schijnt NIET!
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

14 feb 2020, 14:24

Wil. schreef:
14 feb 2020, 13:58
Uit De Tijd:
De economische groei (in ons land) is hoger dan het Europese gemiddelde en de koopkracht en werkgelegenheid stijgen fors.
....
Koopkracht ? Laat ons stellen dat de koopkracht nu terug het niveau haalt van vóór de indexsprong op 1 april 2015 : https://www.aclvb.be/nl/artikels/indexs ... dexeringen . Mensen zijn blijkbaar toch zo vergeetachtig .....

Mijn koopkracht is alleszins sinds jaren niet meer gestegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 feb 2020, 14:45

Fred1950 schreef:
14 feb 2020, 14:24
Mijn koopkracht is alleszins sinds jaren niet meer gestegen.
Ja, ja, we kennen dat: mijn koopkracht .... daarover gaat het niet. Het gaat over de koopkracht van de belg.

Sof had het indertijd ook moeilijk: die hooggekwalificeerde ingenieur moest zelfs beginnen kolen stoken omdat zijn pensioen werd aangetast door de levensduurte. Jij ook, Fred? :lol:


Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

14 feb 2020, 16:41

Wil. schreef:
14 feb 2020, 13:58
Uit De Tijd: De economische groei (in ons land) is hoger dan het Europese gemiddelde
België had de financieel-economische crisis veel beter verteerd dan ALLE andere Eu-landen.
Onze economische groei was hoger dan alle andere landen. We spreken over 2009.
Wat was de oorzaak?
Terwijl de crisis wereldwijd zorgde voor grote ontslagrondes ontsnapte België daar (voorlopig) aan. Dat komt omdat ons land een stelsel heeft dat vrij uitzonderlijk is nl het stelsel van tijdelijke werkloosheid, ook wel economische werkloosheid genoemd. In 2009 zaten 300.000 Belgische werknemers in dat stelsel. Maw, die groei was artificieel!
Een andere, belangrijke!!, reden is dat wij in tegenstelling tot andere landen slechts een kleine industriële sector hebben. De grootste sector in België, goed voor meer dan 80% van ons BBP, is de dienstensector.
Die kenmerkt zich doordat zij voornamelijk gesubsidieerd is : ambtenarij op alle niveau's, parastatalen, tenders die opdrachten vd overheid krijgen, nmbs, de zorgsector, onderwijs, poetsers en strijkers met dienstencheques (zowat de grootste sector in Vlaanderen met bijna 150.000 werknemers), ... Daar zijn geen grote herstructureringen en nauwelijks ontslagrondes!
Al die gesubsidieerde troep zit in ons BBP. Elke nieuwe gesubsidieerde actieve doet ons BBP stijgen Vandaar dat Van Overtveldt zich ooit liet ontvallen dat ons BBP vol ambtenarenlucht zit.
Hoe meer gesubsidieerde lucht je in de ballon blaast, hoe hoger uw BBP, hoe lager uw schuldgraad, hoe groter uw economische groei, ... en dan BOEM, ontploft de ballon!
Laatst gewijzigd door dejules op 14 feb 2020, 17:38, 5 keer totaal gewijzigd.

Lars
Lid geworden op: 22 aug 2019, 10:40

14 feb 2020, 16:46

dejules schreef:
14 feb 2020, 16:41
Wil. schreef:
14 feb 2020, 13:58
Uit De Tijd: De economische groei (in ons land) is hoger dan het Europese gemiddelde en de koopkracht en werkgelegenheid stijgen fors.
België had de financieel-economische crisis veel beter verteerd dan ALLE andere Eu-landen.
Onze economische groei was hoger dan alle andere landen. We spreken over 2009.
Wat was de oorzaak?
Terwijl de crisis wereldwijd zorgde voor grote ontslagrondes ontsnapte België daar (voorlopig) aan. Dat komt omdat ons land een stelsel heeft dat vrij uitzonderlijk is nl het stelsel van tijdelijke werkloosheid, ook wel economische werkloosheid genoemd. In 2009 zaten 300.000 werknemers in dat stelsel. Maw, die groei was artificieel!
Een andere, belangrijke!!, reden is dat wij in tegenstelling tot andere landen slechts een kleine industriële sector hebben. De grootste sector in België, goed voor meer dan 80% vd tewerkstelling, is de dienstensector.
Die kenmerkt zich doordat zij voornamelijk gesubsidieerd is : ambtenarij op alle niveau's, parastatalen, tenders die opdrachten vd overheid krijgen, nmbs, de zorgsector, onderwijs, poetsers en strijkers met dienstencheques (zowat de grootste sector in Vlaanderen met bijna 150.000 werknemers, ...
Al die gesubsidieerde troep zit in ons BBP. Elke nieuwe gesubsidieerde actieve doet ons BBP stijgen Vandaar dat Van Overtveldt zich ooit liet ontvallen dat ons BBP vol ambtenarenlucht zit.
Hoe meer gesubsidieerde lucht je in de ballon blaast, hoe hoger uw BBP, hoe lager uw schuldgraad, hoe groter uw economische groei, ... en dan BOEM, ontploft de ballon!
Zie maar dat de ballon niet ontploft nadat de verpleegster is langs geweest.
Of is het weer dikke pampernacht....

Lars
Lid geworden op: 22 aug 2019, 10:40

14 feb 2020, 16:52

Vroeger was het de troika, die keer op keer op het punt stond alles over te nemen....
Nu is het een ballon geworden...

Afbeelding
Bijlagen
trojka-wodka.jpg
dejules

14 feb 2020, 16:55

Wil. schreef:
14 feb 2020, 13:58
Uit De Tijd: en de werkgelegenheid stijgt fors.
In 2014, het laatste jaar van Ford Genk en haar toelevering piekte de werkgelegenheid.
De reden : er werd overgegaan van 2 naar 1 ploeg (wisselende economische werkloosheid nl 1 week werken, 1 week economische werkloosheid dus niemand ontslagen) EN doordat de mensen wisten dat ze snel werkloos gingen worden (sluiting) was er een hoog ziekteverzuim. De uitzendbureau's deden gouden zaken. Indien U alleen naar de grafiek kijkt dan was 2014 een uitzonderlijk jaar wat betreft werkgelegenheid. Iemand die analytisch denkt zal de ware toedracht geven van die stijging. Gij kunt gewoon geen verbanden trekken. Analytisch denken is niet uw sterkste punt makker, toch?
Laatst gewijzigd door dejules op 14 feb 2020, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

14 feb 2020, 16:56

dejules schreef:
België had de financieel-economische crisis veel beter verteerd dan ALLE andere Eu-landen.
Onze economische groei was hoger dan alle andere landen. We spreken over 2009.
Wat was de oorzaak?
Terwijl de crisis wereldwijd zorgde voor grote ontslagrondes ontsnapte België daar (voorlopig) aan. Dat komt omdat ons land een.......enz, enz, enz.....
Komaan dejules. U beweert een fervent De Tijd-lezer te zijn vertel ons dan eens wat er juist in het artikel staat?
Ik heb ze hier bij mij liggen en dan kunnen we eens vergelijken of we het wel over dezelfde krant (De Tijd) hebben.
dejules

14 feb 2020, 17:01

dejules schreef:
14 feb 2020, 16:55
Wil. schreef:
14 feb 2020, 13:58
Uit De Tijd: en de werkgelegenheid stijgt fors.
In 2014, het laatste jaar van Ford Genk en haar toelevering piekte de werkgelegenheid.
De reden : er werd overgegaan van 2 naar 1 ploeg (wisselende economische werkloosheid nl 1 week werken, 1 week economische werkloosheid dus niemand ontslagen) EN doordat de mensen wisten dat snel werkloos gingen worden (sluiting) was er een hoog ziekteverzuim. De uitzendbureau's deden gouden zaken. Indien U alleen naar de grafiek kijkt dan was 2014 een uitzonderlijk jaar wat betreft werkgelegenheid. Iemand die analytisch denkt zal de ware toedracht geven van die stijging. Gij kunt gewoon geen verbanden trekken. Analytisch denken is niet uw sterkste punt makker, toch?
Genk 2019 : meeste mensen aan het werk ooit.
Echter, het netto belastbaar inkomen van de Genkse inwoners ligt 3.000 Euro lager dan "in de goede oude tijd".
U staart zich onnozel op de werkzaamheidsgraad!
dejules

14 feb 2020, 17:08

Wil. schreef:
14 feb 2020, 13:58


Ik ga direct bellen dat Wunsch contact opneemt
De NBB is een overbodige instelling dat zijn personeel laat afvloeien wegens geen werk. De meesten zitten betaald thuis. Wunsch is een politiek aangestelde figuur die het woord spreekt waarvan hij zijn brood eet nl de regering.