Openbaar ambt

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

24 feb 2020, 09:59

Lees nog eens wat ik hierboven als commentaar schreef.


Vandaag gelezen en gehoord:


" Vorig jaar namen 393 Vlaamse ambtenaren vrijwillig ontslag, blijkt uit cijfers die Somers vrijgaf na een parlementaire vraag van Vlaams parlementslid en partijgenoot Tom Ongena. In 2014 waren dat er slechts 188. Dezelfde tendens geldt voor ontslagen met onderlinge toestemming. Dat aantal steeg van 76 in 2014 naar 253 in 2019. De Vlaamse overheid voelt blijkbaar de gevolgen van de concurrentieslag op de krappe arbeidsmarkt, klinkt het. “Dit wijst erop dat ook de overheid competitiever zal moeten worden”, zegt Ongena."


Competitiever verwijst naar de verloning. Een ambtenaar - zo hoort men wel eens vaker - trekt er zich toch niks van aan of zijn werkgever goed presteert of niet.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

24 feb 2020, 10:27

Wil. schreef:
24 feb 2020, 09:59
Lees nog eens wat ik hierboven als commentaar schreef.


Vandaag gelezen en gehoord:


Vorig jaar namen 393 Vlaamse ambtenaren vrijwillig ontslag[/u], blijkt uit cijfers die Somers vrijgaf na een parlementaire vraag van Vlaams parlementslid en partijgenoot Tom Ongena. In 2014 waren dat er slechts 188. Dezelfde tendens geldt voor ontslagen met onderlinge toestemming. Dat aantal steeg van 76 in 2014 naar 253 in 2019. De Vlaamse overheid voelt blijkbaar de gevolgen van de concurrentieslag op de krappe arbeidsmarkt, klinkt het. “Dit wijst erop dat ook de overheid competitiever zal moeten worden”, zegt Ongena."

1/ het betreft allen contractuele ambtenaren.
2/ de reden van het vertrek werd niet vermeld. Politieker Ongena VERMOED dat het met de krapte op de arbeidsmarkt te maken heeft. Het kan ook zijn dat die mensen een slechte beoordeling kregen, vaak ziek zijn (veel Vlaamse diensten hebben abnormaal ziekte absenteïsme oa de VDAB gemiddeld dubbel) , ongewettigd afwezig, ...
3/ het gaat over 1.4% van alle Vlaamse ambtenaren. In verhouding tot de privé is dat 2 keer niks!
4/ er staat ook niet over hoeveel instromers uit de privé naar de Vlaamse overheid zijn gekomen (de omgekeerde beweging). Denys (Randstad) zegt dat het om een veelvoud gaat! Hij roept op om het ambtenarenstatuut af te schaffen omdat het de arbeidsmobiliteit verhindert.

In verhouding tot gidsland Nederland heeft ons land 10%BBP teveel ambtenaren (alle niveau's, incl onderwijs, zorg, etc). Dat betekent 880.000 full-time ambtenaren teveel!

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

24 feb 2020, 10:40

Het is mogelijk dat het contractuelen zijn. Ze zien betere mogelijkheden in de privé zowel qua verloning als qua promotiekansen en dan vertrekken ze. De overheid geeft niet zo gemakkelijk nog een statutaire benoeming. Maar dat maakt niet uit; indien de overheid geen concurrentieel loonbeleid aanbiedt, dan vindt ze niet genoeg werknemers meer.

Om een slechte beoordeling vlieg je niet uit de ambtenarij, julleke, dat zou jij moeten weten . Ze stappen vrijwillig op. Maar misschien was het wel omdat hun baas een stinkende adem heeft; kan zijn, toch? :roll:

Ik ben niet op de hoogte van het aantal instromers. Geef eens wat meer info?


Bottom line: de overheid krijgt signalen vanuit het personeelsbestand dat de verloning en /of arbeidsvoorwaarden niet ver meer achteruit kunnen of de overheidsmolen komt tot een complete stilstand.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

24 feb 2020, 11:09

Wil. schreef:
24 feb 2020, 10:40


Bottom line: de overheid krijgt signalen vanuit het personeelsbestand dat de verloning en /of arbeidsvoorwaarden niet ver meer achteruit kunnen of de overheidsmolen komt tot een complete stilstand.
Wij hebben 880.000 ambtenaren teveel. Schaf dat statuut af en jaag ze naar de privé.
Je mag 1 keer werk weigeren van de VDAB, daarna wordt hun sociale bescherming afgenomen dwz geen recht op uitkeringen, geen pensioenopbouw, geen terugbetaling medische zorgen/medicatie/...
Dit is het juiste moment : arbeidskrapte in heel de Westerse wereld : in België zijn er voor elke 100 nieuwe gepensioneerden slechts 80 schoolverlaters. Schaf dat ambtenarenstatuut af : in de privé liggen er gouden bergen te wachten!

Lars
Lid geworden op: 22 aug 2019, 10:40

24 feb 2020, 11:26

dejules schreef:
24 feb 2020, 11:09
Wil. schreef:
24 feb 2020, 10:40


Bottom line: de overheid krijgt signalen vanuit het personeelsbestand dat de verloning en /of arbeidsvoorwaarden niet ver meer achteruit kunnen of de overheidsmolen komt tot een complete stilstand.
Wij hebben 880.000 ambtenaren teveel. Schaf dat statuut af en jaag ze naar de privé.
Je mag 1 keer werk weigeren van de VDAB, daarna wordt hun sociale bescherming afgenomen dwz geen recht op uitkeringen, geen pensioenopbouw, geen terugbetaling medische zorgen/medicatie/...
Dit is het juiste moment : arbeidskrapte in heel de Westerse wereld : in België zijn er voor elke 100 nieuwe gepensioneerden slechts 80 schoolverlaters. Schaf dat ambtenarenstatuut af : in de privé liggen er gouden bergen te wachten!
Dat gaat niet lekker niet gebeuren, Jules..
Ik vind dat super, jij iets minder....
:lol:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

24 feb 2020, 11:28

dejules schreef:
24 feb 2020, 11:09
Wil. schreef:
24 feb 2020, 10:40


Bottom line: de overheid krijgt signalen vanuit het personeelsbestand dat de verloning en /of arbeidsvoorwaarden niet ver meer achteruit kunnen of de overheidsmolen komt tot een complete stilstand.
Wij hebben 880.000 ambtenaren teveel. Schaf dat statuut af en jaag ze naar de privé.
Inderdaad, maak het onderwijs een privébusiness en laat de ouders betalen voor het onderwijs. Dan is de Vlaamse overheid in één klap verlost van 223.000 lonen (waarvan 61% vastbenoemden). Overschotten op de begroting, jongens!
Of de ouders dan nog een overschot op hun maandloon hebben, is nog maar de vraag.

Het is simpel: ofwel neemt de overheid bepaalde taken (onderwijs, gezondheidszorg) op zich en betaalt iedereen mee via de SZ en belastingen, ofwel betaalt de 'consument' voor zijn persoonlijk deel.
Schaf dat ambtenarenstatuut af : in de privé liggen er gouden bergen te wachten!
Hoeft niet eens: ze lopen sowieso al over. Mensen zien de mogelijkheden en handelen ernaar.


Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

24 feb 2020, 11:57

Wil. schreef:
24 feb 2020, 11:28
Dan is de Vlaamse overheid in één klap verlost van 223.000 lonen (waarvan 61% vastbenoemden).
En Nederland?

Lars
Lid geworden op: 22 aug 2019, 10:40

24 feb 2020, 12:08

dejules schreef:
24 feb 2020, 11:57
Wil. schreef:
24 feb 2020, 11:28
Dan is de Vlaamse overheid in één klap verlost van 223.000 lonen (waarvan 61% vastbenoemden).
En Nederland?
In Nederland?
Daar had men u met een fluohesje ergens aan een bareel gezet waar ge af en toe op één knop had moeten duwen....