Formateursnota

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 aug 2019, 14:41

DelaVega schreef:
15 aug 2019, 14:09
Voor veel zieken en gehandicapten maakt eender welke beroepsactiviteit onmogelijk. De transitie naar nieuwe banen kan daar niets aan veranderen.
Dat zal voor een aantal zeker het geval zijn maar voor anderen niet. Het eigenaardige is dat bv. in Wallonië de mensen veel langer ziek zijn dan in Vlaanderen. Nochtans is de lucht daar beter.

In Nederland en in Scandinavische landen zijn de mensen ook veel minder lang ziek.
Raar, hé?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

15 aug 2019, 15:17

Wil. schreef:
15 aug 2019, 14:41
DelaVega schreef:
15 aug 2019, 14:09
Voor veel zieken en gehandicapten maakt eender welke beroepsactiviteit onmogelijk. De transitie naar nieuwe banen kan daar niets aan veranderen.
Dat zal voor een aantal zeker het geval zijn maar voor anderen niet. Het eigenaardige is dat bv. in Wallonië de mensen veel langer ziek zijn dan in Vlaanderen. Nochtans is de lucht daar beter.

In Nederland en in Scandinavische landen zijn de mensen ook veel minder lang ziek.
Raar, hé?
In Scandinavische landen hebben ze een totaal ander werkritme. Ik heb een tijdje bij Ericsson telecom opleiding gekregen. Minstens elk uur een kwartier break om koffie te drinken. Het werken is daar iets zwaarder dan het werk bij de Belgische ambtenarij. Het is dus niet te verwonderen dat ze minder ziek zijn.
Voor wat betreft Wallonië moet het ons zeker niet verwonderen dat die mensen meer ziek zijn. Wie dagelijks de leugens, de vernedering en het gezaag van de Vlaming moet aanhoren, wordt depressief. Maar er is verbetering op komst. Eens dat de nationalisten, het confederalisme er hebben doorgeduwd, komen er in Brussel alleen 200,000 arbeidsplaatsen vrij door de Vlamingen te vervangen door Walen. De Walen kennen ondertussen meer Nederlands, dan de Vlamingen het Frans beheersen. Ik herinner mij een incident dat recentelijk plaats vond in Walibi. Een groep jonge amok makende Vlamingen werd opgesloten in een lokaal door de Security. Hun klacht: zij werden onterecht behandeld en vooral aangesproken in een taal die zij niet kenden en die zij op de school niet geleerd hadden (een school middelbaar onderwijs uit Antwerpen).
.
dejules

15 aug 2019, 15:41

Wil. schreef:
15 aug 2019, 14:41


In Nederland en in Scandinavische landen zijn de mensen ook veel minder lang ziek.
Raar, hé?
Zo’n twintig personeelsmanagers uit het Zweedse Göteborg zijn de komende dagen in Friesland om te ontdekken hoe de gemeenten Leeuwarden en Súdwest-Fryslân omgaan met ziekteverzuim. Het ziekteverzuim bij gemeenten in de regio Göteborg is de afgelopen jaren gestegen en ligt gemiddeld hoger dan hier. Naast de twee gemeenten zijn ook het UWV en Pastiel betrokken bij dit internationale werkbezoek.

https://leomiddelse.nl/zweedse-personee ... friesland/

Zweden heeft één vd hoogste ziekteverzuimen van alle Oeso-landen!
ps De meeste werknemers in Zweden werken voor de overheid. Wij kunnen van dat land niets leren!

https://www.immediator.nl/wp-content/up ... el-tbv.pdf

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 aug 2019, 16:03

De kannibaal schreef:
15 aug 2019, 15:17
(…) Het werken is daar iets zwaarder dan het werk bij de Belgische ambtenarij. Het is dus niet te verwonderen dat ze minder ziek zijn.
8O Heb ik dat goed begrepen? Harder werken, dus minder ziek?
Voor wat betreft Wallonië moet het ons zeker niet verwonderen dat die mensen meer ziek zijn. Wie dagelijks de leugens, de vernedering en het gezaag van de Vlaming moet aanhoren, wordt depressief.
Kannibaal, ik begin jouw gevoel voor humor echt te kunnen smaken, jong. :lol:
Een groep jonge amok makende Vlamingen werd opgesloten in een lokaal door de Security. Hun klacht: zij werden onterecht behandeld en vooral aangesproken in een taal die zij niet kenden en die zij op de school niet geleerd hadden (een school middelbaar onderwijs uit Antwerpen). .
Wéér humor :lol:
- die 'Vlamingen' waren in feite geen 'Vlamingen' als ik me goed herinner. Het waren jongeren. En daar is wel degelijk een verschil tussen. :wink:

- als die in het algemeen Nederlands werden aangesproken (met een accentje) dan is het heel goed mogelijk dat ze er niks van begrepen hebben.
'Wa zegt chaai, jo? Chaai racist!
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 aug 2019, 16:21

dejules schreef:
15 aug 2019, 15:41
Zweden heeft één vd hoogste ziekteverzuimen van alle Oeso-landen!
ps De meeste werknemers in Zweden werken voor de overheid. Wij kunnen van dat land niets leren!
Je hebt gelijk: het ziekteverzuim is er een stuk hoger, maar de vergoeding om met ziekteverlof te gaan, is er ook veel hoger.

Nederland heeft zelfs iets meer zieken dan wij, wat toch wel verbazend is aangezien jij zegt "dat Nederland geen ambtenaren meer heeft" 8O 8O :lol:

In Griekenland en Italië is die ziektevergoeding véél lager en wat blijkt? Die zijn zowat het minst ziek van heel Europa.
De remedie ligt dan voor de hand.
Toch?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

15 aug 2019, 17:37

Wil. schreef:
15 aug 2019, 16:21
dejules schreef:
15 aug 2019, 15:41
Zweden heeft één vd hoogste ziekteverzuimen van alle Oeso-landen!
ps De meeste werknemers in Zweden werken voor de overheid. Wij kunnen van dat land niets leren!
Je hebt gelijk
Dank U!

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

15 aug 2019, 17:50

Weer met de rug tegen de muur julleke? :cry: :cry:

DelaVega
Lid geworden op: 22 apr 2014, 17:05

15 aug 2019, 18:05

Wil. schreef:
15 aug 2019, 16:21
dejules schreef:
15 aug 2019, 15:41
Zweden heeft één vd hoogste ziekteverzuimen van alle Oeso-landen!
ps De meeste werknemers in Zweden werken voor de overheid. Wij kunnen van dat land niets leren!
Je hebt gelijk: het ziekteverzuim is er een stuk hoger, maar de vergoeding om met ziekteverlof te gaan, is er ook veel hoger.

Nederland heeft zelfs iets meer zieken dan wij, wat toch wel verbazend is aangezien jij zegt "dat Nederland geen ambtenaren meer heeft" 8O 8O :lol:

In Griekenland en Italië is die ziektevergoeding véél lager en wat blijkt? Die zijn zowat het minst ziek van heel Europa.
De remedie ligt dan voor de hand.
Toch?
Toch niet. Want mijns inziens heeft hun verminderde ziekteverzuim meer te maken met het feit dat Italianen en Grieken een gezonde leef- en voedingspatroon na streven (mediterraan voedingspatroon), wat voor minder hart- en vaatziekte, enz. zorgt en dus minder ziekteverzuim. Ook de levensverwachting ligt daar hoger
Laatst gewijzigd door DelaVega op 15 aug 2019, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Windows 8.1; Geïnstalleerd geheugen 8,00 GB; 64-bits besturingssysteem; Intel(r)Core (TM) i5 4440 CPU @ 3.10GHz; Internet Explorer 11; Ccleaner; MWB; AdwCleaner; Windows Defender.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 aug 2019, 18:34

Levensverwachting Griekenland: 81,1 j bron
België: 81,1 j
Frankrijk: 82,4 j
Zweden: 82,2 j

Maar het ziekteverzuim is laagst in Griekenland en stijgt naargelang de vergoeding hoger wordt.

Hart- en vaatziekten in Europa: lees het Foreword op blz. 7 waaruit dit stukje is genomen: (bron )

Afbeelding

Noord- en Zuid-Europa zitten op hetzelfde niveau, maar Centraal Europa scoort zwak.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

15 aug 2019, 19:09

De remedie ligt dan voor de hand.
Je bent dus sneller gezond als je minder uitkering krijgt 8O 8O 8O Misschien ga je wel sneller opnieuw aan t werk MAAR das niet hetzelfde hé :cry:

DelaVega
Lid geworden op: 22 apr 2014, 17:05

15 aug 2019, 19:32

Bij een kennis van mij werd onlangs een welbepaalde agressieve vorm van kanker vastgesteld. Doordat de NVA, Open VLD en consorten geen onderscheid meer willen maken tussen werklozen en zieken, moet hij nu voortdurend op controle komen bij de medische adviseur om te zien of hij niet opnieuw kan gaan werken, en dit terwijl hij volop in de kankerbehandeling zit en geconfronteerd wordt met enorme bijwerkingen van de behandeling waardoor hij een wrak is geworden. Degoutant!
Windows 8.1; Geïnstalleerd geheugen 8,00 GB; 64-bits besturingssysteem; Intel(r)Core (TM) i5 4440 CPU @ 3.10GHz; Internet Explorer 11; Ccleaner; MWB; AdwCleaner; Windows Defender.
dejules

15 aug 2019, 19:34

Wil. schreef:
15 aug 2019, 18:34


Maar het ziekteverzuim is laagst in Griekenland en stijgt naargelang de vergoeding hoger wordt.

Dat is universele logica.
Als ge zondag paard gaat rijden en ge valt van uw paard en je hebt een dwarslaesie dan ga je maandag niet werken omdat je een hoge ziekte/invalideuitkering krijgt van pak weg 90% tov uw laatste loon. Je zal heel lang niet gaan werken en waarschijnlijk nooit meer. De hoogte vd uitkering is in dit geval niet relevant.
Als je een griep hebt opgelopen en je krijgt 90% van uw laatste loon dan blijf je een weekje thuis uitzweten.
Als je slechts een uitkering van 50 of 60% van uw laatste loon krijgt (dat wordt berekend op uw basisloon dwz ploegenpremies, anciënniteitspremie, nacht- en weekendvergoedingen tellen niet mee!) en je bent een modale verdiener dan scheelt dat wel een slok op de borrel en ga je waarschijnlijk toch met griep werken (en iedereen ziek maken).
Dat is wat Johannes Spinnewijn (*) zegt nl je moet uitkeringen laten stijgen in de tijd!
Als je de uitkeringen relatief laag houdt bij aanvang ziekte/werkloosheid en dan langzaam laat stijgen dan zift je automatisch de fakers eruit. Zij die in dat stelsel blijven zitten zijn niet in staat om te gaan werken en hebben recht op een menswaardige uitkering die een goede levensstandaard oplevert.
Als je een werkloze produktiearbeider van 60 jaar zijn uitkering halveert of zelfs helemaal afneemt dat zal zijn kans op een job niet verhogen en je lost er het tekort aan bio-ingenieurs ook niet mee op.
De regering wil het omgekeerde doen nl een hoge uitkering in het begin gedurende enkele maanden en daarna degressief en uitdovend.
Dat is onlogisch en heeft budgetaire redenen.

(*) Johannes Spinnewijn is een Belgisch economisch supertalent met internationale faam. De zoon van de Leuvense professor Frans Spinnewijn studeerde economie in Leuven en Brussel. Voor zijn doctoraalscriptie trok hij naar het prestigieuze MIT in de Verenigde Staten, waar alleen de allerbesten worden toegelaten. Hij kreeg er les van de absolute wereldtop. De hoofdbegeleider van zijn proefschrift was de Finse econoom Bengt Holmström, die in 2016 de 'Nobelprijs voor de Economie' won. Spinnewijn werkte er ook samen met de beroemde Amerikaanse overheidseconoom Jonathan Gruber, de architect van Obamacare, en met Nobelprijswinnaar Peter Diamond.
Laatst gewijzigd door dejules op 15 aug 2019, 19:44, 7 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 aug 2019, 19:37

Delavega,
Elke medische adviseur zou zo iemand onmiddellijk voor zeer lange periode uit het circuit houden. Die adviseur zijn diploma moet toch eens nagekeken worden: misschien wel een tuinier die zich voordoet als...
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 aug 2019, 19:44

E.T. schreef:
15 aug 2019, 19:09
De remedie ligt dan voor de hand.
Je bent dus sneller gezond als je minder uitkering krijgt 8O 8O 8O Misschien ga je wel sneller opnieuw aan t werk MAAR das niet hetzelfde hé :cry:
Ik heb geregeld mensen weten thuisblijven die niet te ziek waren om te werken. Het profitariaat moet aangepord worden om terug aan het werk te gaan. Er zijn tegenwoordig zelfs onnozelaars die tijdens hun 'ziekte' foto's posten op fakebook waar ze zitten te terrassen terwijl hun collega's - die kunnen meelezen - hun werk moeten extra bijnemen. Hoog tijd dat daar eens iemand werk van maakt.

Het probleem zit voor een groot deel bij de fierheid (het gebrek eraan) over de eigen job en het te lage bewustzijn over wie de ziektedagen betaalt.

Ik had nog meer dan 2 jaar 'ziektedagen' staan die in niet heb 'opgenomen'. Dat gevoel van in een hangmat te gaan liggen, ken ik niet.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

15 aug 2019, 19:52

Wil. schreef:
15 aug 2019, 19:37
Delavega,
Elke medische adviseur zou zo iemand onmiddellijk voor zeer lange periode uit het circuit houden. Die adviseur zijn diploma moet toch eens nagekeken worden: misschien wel een tuinier die zich voordoet als...
Die komen automatisch in een reïntegratie-programma. Controle is in principe elke 3 maanden. Dat is door de N-VA ingevoerd!
Werkgevers krijgen zelfs een compensatie als ze (ex-)kankerpatiënten aanwerven, ook als ze in THERAPIE zijn. De N-VA zegt dat werken gezond maakt! (*) Muyters : Misschien heeft zo’n werknemer wat langere middagpauzes nodig om te bekomen of moet hij wat later komen omdat hij eerst nog naar de nierdialyse moet. Met de premie compenseren we dat rendementsverlies.”

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/mu ... ~ae6209cd/

(*) Kijk naar de neo-nazi-kampen die De Wever frequenteerde en de holocaust die hij ontkende. U moet dat in die context bekijken nl Arbeit macht frei!
Laatst gewijzigd door dejules op 15 aug 2019, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.