Performante overheid

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

12 aug 2019, 12:17

Uit de formateursnota van De Wever

De Vlaamse overheid moet een slanke en tegelijk performante overheid zijn.

De voorbije regeerperiodes zijn er al belangrijke stappen gezet, maar het werk is niet af.

In ruggespraak met onze leidend ambtenaren realiseren we een nieuwe efficiëntie-oefening waarbij we doelgerichte keuzes maken en focussen op onze kerntaken.

We vermijden betuttelende regelgeving en onnodige administratieve lasten.
We veranderen het geweer van schouder en beoordelen voortaan de effectiviteit van subsidies nog sterker op basis van behaalde resultaten en niet op basis van het volgen van procedures.

We stellen het primaat van de politiek voorop.

Tegelijk verhogen we onze investeringen in de digitalisering van overheidsprocessen.

We zetten maximaal in op een digitale overheid die administratieve eenvoud in de praktijk mogelijk maakt.

Contractuele aanwerving wordt de regel op alle Vlaamse bestuursniveaus.

https://www.scribd.com/document/4215662 ... from_embed

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 aug 2019, 12:52

Goeie visie van DW. Helemaal mee eens.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

12 aug 2019, 12:54

Wil. schreef:
12 aug 2019, 12:52
Goeie visie van DW. Helemaal mee eens.
Wacht maar op de federale regeringsverklaring en vooral het luik ambtenarij en pensioenen.
The best has yet to come.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

12 aug 2019, 13:56

Wacht maar op de federale regeringsverklaring en vooral het luik ambtenarij en pensioenen.
Wat altijd de bedoeling geweest is. Het statuut van statutair ambtenaar laten uitdoven en enkel nog contractuele ambtenaren aanwerven.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

12 aug 2019, 14:15

We stellen het primaat van de politiek voorop.
Dat klinkt pas onheilspellend :roll:
Voor wie dat niet zou weten: het primaat van de politiek wil eigenlijk zeggen dat de politiek een beslissing neemt na een gedegen openbaar debat, na degelijke informatie en na het consulteren van adviesraden, burgers en belangengroepen. Vervolgens nemen de "verkozenen" des volks een politieke beslissing die het algemeen belang ( heel belangrijk) moet dienen. Zoiets pleegt men wel eens "democratie" te noemen.
Jammer genoeg konden we de laatste jaren - en ook in een verder verleden - een valse versie van "het primaat van de politiek" aanschouwen nl. het nemen van beslissingen in afgeschermde kringen en die vervolgens als wetten door te drukken en waarbij volstrekt niet duidelijk is wiens belangen primeren.
Ik vrees te weten welke opvatting BDW huldigt.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

12 aug 2019, 14:19

Het statuut van statutair ambtenaar laten uitdoven en enkel nog contractuele ambtenaren aanwerven.
Zoals jij en Wil. ongetwijfeld waren - contractuele ambtenaren?

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

12 aug 2019, 14:26

Zoals jij en Wil. ongetwijfeld waren - contractuele ambtenaren?
Nee, statutair net als u. Mocht u mij iets anders in de mond willen leggen laat ik dat voor uw rekening.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

12 aug 2019, 14:34

Het leest nogal hypocriet dat gepensioneerde statutaire ambtenaren goedkeurend staan te monkelen omdat hun jongere soortgenoten contractuelen zullen worden. "Goeie visie van BDW" schreef een gepensioneerde statutaire ambtenaar hier boven nietwaar.
Verder wil ik benadrukken dat leerkrachten eveneens door de overheid betaald worden, een degelijk pensioen hebben maar vervolgens weinig of niets te maken hebben met de voordelen van de "gewone" statutaire ambtenaren.
dejules

12 aug 2019, 14:37

Dicksy schreef:
12 aug 2019, 14:26
Zoals jij en Wil. ongetwijfeld waren - contractuele ambtenaren?
Nee, statutair net als u. Mocht u mij iets anders in de mond willen leggen laat ik dat voor uw rekening.
Uiteindelijk staat de babyboomgeneratie op hun verworven rechten en aanvaarden zij dat hun nakomelingen niet van dezelfde rechten en plichten mogen genieten maar de afbouw vd sociale zekerheid moeten ondergaan.
Nu goed, deze niet-bevoorrechte-generatie sijpelt nu ook door naar de top vd politiek. De verworven rechten zullen op de schop gaan en veel sneller dan de meesten denken.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

12 aug 2019, 14:45

Het leest nogal hypocriet dat gepensioneerde statutaire ambtenaren goedkeurend staan te monkelen omdat hun jongere soortgenoten contractuelen zullen worden.
Bezondig u niet aan de ziekte van dejules. Reacties lezen en er een interpretatie aangeven die u het best uitkomt.
Ik schreef gewoon dat het al langer de bedoeling is/was om het statuut van statutair ambtenaar te laten uitdoven. Ik misgun niemand iets zoals anderen misschien wel doen. 🤔

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

12 aug 2019, 14:50

Je hebt gelijk bij nader inzien. Ik beperk mijn opmerking tot Uw kompaan Wil. :wink:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 aug 2019, 15:04

Dicksy schreef:
12 aug 2019, 14:45
Het leest nogal hypocriet dat gepensioneerde statutaire ambtenaren goedkeurend staan te monkelen omdat hun jongere soortgenoten contractuelen zullen worden.
Bezondig u niet aan de ziekte van dejules. Reacties lezen en er een interpretatie aangeven die u het best uitkomt.
Ik schreef gewoon dat het al langer de bedoeling is/was om het statuut van statutair ambtenaar te laten uitdoven. Ik misgun niemand iets zoals anderen misschien wel doen. 🤔
Ik steun de hervormingen die BDW voor ogen heeft. Maar ik weet ook dat de nu gepensioneerde statutaire ambtenaren in veel armtieriger omstandigheden hun carrière moesten beginnen dan de huidige ambtenaren. Dat verantwoordt hun (en mijn :wink: ) pensioen, euh ... uitgestelde wedde.

Vanaf ongeveer 1990 zijn de lonen in de privé en aan 'de staat' grosso modo gelijk getrokken. Het is dan ook niet meer dan redelijk dat de ambtenaren van vandaag zullen inleveren op hun toekomstig pensioen.

Daar komt geen gemonkel noch hypocrisie bij te pas. Gewoon op feiten gebaseerde logica en eerlijkheid.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

12 aug 2019, 15:21

anaf ongeveer 1990 zijn de lonen in de privé en aan 'de staat' grosso modo gelijk getrokken
Minus de extra legale voordelen natuurlijk waardoor je een scheefgetrokken vergelijking maakt. Ik heb jarenlang naar dezelfde stad gereden als mijn beste maat; onze verloning scheelde inderdaad niet echt veel. Enkel reed hij in een salaris Volvo die hij om de 4 jaar mocht inwisselen, had hij een prima groepsverzekering, maaltijdcheques en een prima hospitalisatieverzekering voor zijn hele gezin. Maar onze weddes geleken inderdaad op elkaar :wink:
dejules

12 aug 2019, 15:25

frits1955 schreef:
12 aug 2019, 15:21

Minus de extra legale voordelen natuurlijk waardoor je een scheefgetrokken vergelijking maakt.
Men gaat gewoon het ambtenarenstatuut afschaffen, dat staat in de sterren geschreven.
Het bevorderd de arbeidsmobiliteit en alle overheidsmensen kunnen muteren naar de privé alwaar gouden bergen liggen te wachten!
dejules

12 aug 2019, 16:30

Wil. schreef:
12 aug 2019, 15:04
Maar ik weet ook dat de nu gepensioneerde statutaire ambtenaren in veel armtieriger omstandigheden hun carrière moesten beginnen dan de huidige ambtenaren.
U calculeert met opzet de waarde van een levenslange benoeming niet mee en u eist nog eens een 2de ongelofelijk voordeel op nl een dubbel pensioen.
Dit wordt met zekerheid rechtgezet!