de knuppel in het hoenderhok ....!

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

13 aug 2019, 19:02

Charles Picqué (PS) verklaart PS is klaar om met N-VA over confederalisme te onderhandelen.
Nu federaal de blokkering compleet lijkt, wordt de mogelijkheid van nieuwe verkiezingen hier en daar steeds nadrukkelijker geopperd binnen partijen.
Ik heb lang een ander gedacht gehad maar meer en meer confederalisme is de enige uitweg, anders valt de boel op een goede dag toch uit mekaar, dat dat de Vlaming langere tijd geld zal kosten hoort erbij. Trouwens we betalen nu ook al decennia lang miljarden per jaar.
Trouwens het is niet het Vlaams nationalisme dat geld kost; het is het in stand houden van kreupel België dat dat is.
Maar wat met de staatsschuld die richting 500 miljard Euro gaat , hoe gaat men dat verdelen 50/50???
Zwitserland is een confederale staat, waar de respectivelijke inkomsten naar de respectievelijke gewesten gaat, en het gaat daar goed en is het rijkste land van Europa ; is dat hier ook mogelijk??
Eigenlijk als je het goed bekijkt hoeft men dat confederalisme niet eens in te voeren. Eigenlijk moet er maar één ding gebeuren : de sociale zekerheid moet dringend gesplitst worden. Daar zouden de Franstaligen geen verweer tegen hebben , (denk ik)
Nu Picqué als persoon " Als de Waalse vos de passie preekt, boer let op je Vlaamse kippen." :D :D :D

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

13 aug 2019, 19:22

Eigenlijk moet er maar één ding gebeuren : de sociale zekerheid moet dringend gesplitst worden. Daar zouden de Franstaligen geen verweer tegen hebben
Ze zullen zich weren als de duivel in 't wijwatervat, Ward. En ze hebben indertijd de nodige grendels laten inbouwen in onze wetten. Ik denk dat er een tweederde meerderheid moet zijn in 't Parlement en ook een meerderheid in elke taalgroep. Dus zo eenvoudig zal het niet zijn. Bart gokt erop dat hij de financieringswet kan heronderhandelen, maar wees er zeker van de zij (de Walen en Brusselaars) hun huid heel duur zullen verkopen. Want das een beetje zoals het slachten van de gans met de gouden eieren.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

13 aug 2019, 20:23

Zwitserland is GEEN confederale staat.Het is een federatie.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 aug 2019, 20:40

Het woordje is niet van belang. Het is de grote zelfstandigheid en de beslissingskracht over eigen inkomsten en uitgaven die van belang is. Het mag dan confederatie heten of brjägjulümatski voor mijn part.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

13 aug 2019, 20:42

Bart gokt erop dat hij de financieringswet kan heronderhandelen, maar wees er zeker van de zij (de Walen en Brusselaars) hun huid heel duur zullen verkopen. Want das een beetje zoals het slachten van de gans met de gouden eieren.
Waarom zou BDW gokken op het heronderhandelen van de financieringswet.
Di Rupo pleit voor een herziening omdat hij vindt dat de financiering van gemeenschappen en gewesten moet gebeuren op basis van de oppervlakte en niet op basis van de personenbelasting.
En sinds de zesde staatshervorming wijzigt het solidariteitsmechanisme vanaf 2025 en dooft uit in 2035. Daarom pleit juist Di Rupo voor een herziening van de financieringswet.
( solidariteitsmechanisme is extra geld toegestopt krijgen om te beletten dat een gemeenschap of gewest zou verarmen)
BDW kan de financieringswet enkel gebruiken als 'chantagemiddel' tegen de Walen in zijn streven naar confederalisme maar zelf het initiatief nemen om te heronderhandelen voor iets dat vanzelf zal uitdoven zou een heel lompe zet zijn. De Walen/Brusselaars hebben niks om duur te verkopen, in tegendeel ze zouden heel blij zijn mocht de financieringswet heronderhandeld worden maar dan wel niet met BDW.
Di Rupo is hier de enige die wil heronderhandelen maar ook weer niet direct maar pas vanaf 2024 of later. Voor de Walen is N-VA slechts een tijdelijk fenomeen dat uitgezweet moet worden en voorlopig voor hun financiën geen kwaad kan.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

13 aug 2019, 21:03

Het mag dan confederatie heten of brjägjulümatski voor mijn part.
Het gaat verdorie niet over woordjes. In het confederale model van Uw N-VA verdwijnt de grondwet en gaan de 2 entiteiten middels een VERDRAG afspreken welke bevoegdheden federaal blijven.In Uw confederatie hebben beide entiteiten evenveel te vertellen en kunnen ze elkaar perfect blokkeren. Dat is de reden waarom er nergens ter wereld een werkende confederatie is.Jullie zitten maar wat te kwebbelen zonder te weten wat een confederatie betekent. Alsof Walen, Vlamingen en Brusselaars effe tussen pot en pint op de achterkant van een bierviltje de structuur van dit land totaal gaan veranderen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 aug 2019, 01:02

Alsof ik dat niet weet … zucht :roll:
Je klampt je vast aan een juridische definitie die vandaag nog geldig is, en misschien nog wel lang geldig zal blijven, maar de realiteit zal dat begrip overbodig maken.

Confederalisme (in zijn 'oude' betekenis) is voor de N-VA een einddoel, maar er moeten tussenstappen gezet worden. Wanneer bv. de sociale zekerheid en de fiscaliteit wordt gesplitst, dan is de facto zo goed als alles bereikt wat Vlaanderen nodig heeft. Dan mag 'belgië' voor mijn part lekker blijven bestaan, we hebben er dan geen last meer van. Misschien houden we die ene voetbalploeg wel :wink:

In een helder moment zei De Gught Sr. eens dat belgië zal verdampen. Laat in die bouwvallige krot gerust één voordeur staan. Vanaf de eerste stap die je binnenzet, kom je ofwel in de entiteit Vlaanderen ofwel in de entiteit Wallonië.
Brussel wordt het Washington DC van dit land.

Nog niet zo lang geleden werd er gelachen met het idee dat de N-VA met de Franstaligen zou gaan spreken over 'confederalisme' . Blijkbaar wil Piqué nu aan tafel gaan zitten om erover te onderhandelen. Het kan verkeren (en het zal nog méér verkeren).
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

14 aug 2019, 01:08

Wil. schreef:
14 aug 2019, 01:02
Alsof ik dat niet weet … zucht :roll:
Je klampt je vast aan een juridische definitie die vandaag nog geldig is, en misschien nog wel lang geldig zal blijven, maar de realiteit zal dat begrip overbodig maken.

Confederalisme (in zijn 'oude' betekenis) is voor de N-VA een einddoel, maar er moeten tussenstappen gezet worden. Wanneer bv. de sociale zekerheid en de fiscaliteit wordt gesplitst, dan is de facto zo goed als alles bereikt wat Vlaanderen nodig heeft. Dan mag 'belgië' voor mijn part lekker blijven bestaan, we hebben er dan geen last meer van. Misschien houden we die ene voetbalploeg wel :wink:

In een helder moment zei De Gught Sr. eens dat belgië zal verdampen. Laat in die bouwvallige krot gerust één voordeur staan. Vanaf de eerste stap die je binnenzet, kom je ofwel in de entiteit Vlaanderen ofwel in de entiteit Wallonië.
Brussel wordt het Washington DC van dit land.

Nog niet zo lang geleden werd er gelachen met het idee dat de N-VA met de Franstaligen zou gaan spreken over 'confederalisme' . Blijkbaar wil Piqué nu aan tafel gaan zitten om erover te onderhandelen. Het kan verkeren (en het zal nog méér verkeren).
Laat de bruinhemden een referendum houden!

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

14 aug 2019, 09:17

Wanneer bv. de sociale zekerheid en de fiscaliteit wordt gesplitst,
"Wanneer" - inderdaad. Het zal mij benieuwen wat de andere entiteiten daarover zullen te zeggen hebben :wink: Zulke splitsing kan enkel binnen een bepaalde juridische structuur die er nu niet is. Wishful thinking dus- tenzij je die structuren gaat veranderen en dan zitten we weer bij confederalisme of onafhankelijkheid.
By the way: wat gaan we doen met die hangmatters uit Limburg? Dat is met 850€ per kop een grotere ontvanger dan pakweg Namen of Luxemburg; dat bedrag komt zelfs in de buurt van die vermaledijde transfers naar die lamzakken van Walen. Zullen we die er maar afknippen en bij Luik voegen - armoezaaiers united? Zelfs West-Vlaanderen is een netto ontvanger met 300€ per kop. Misschien lost de stijging van het zeewater dat probleem wel automatisch op :lol:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 aug 2019, 10:06

frits1955 schreef:
14 aug 2019, 09:17
Wanneer bv. de sociale zekerheid en de fiscaliteit wordt gesplitst,
"Wanneer" - inderdaad. Het zal mij benieuwen wat de andere entiteiten daarover zullen te zeggen hebben :wink: Zulke splitsing kan enkel binnen een bepaalde juridische structuur die er nu niet is. Wishful thinking dus- tenzij je die structuren gaat veranderen en dan zitten we weer bij confederalisme of onafhankelijkheid.
Wanneer de toppers van de partijen bij elkaar gaan zitten, vervallen alle 'vaste afspraken'. Nood breekt wet, weet je wel?
By the way: wat gaan we doen met die hangmatters uit Limburg? Dat is met 850€ per kop een grotere ontvanger dan pakweg Namen of Luxemburg; dat bedrag komt zelfs in de buurt van die vermaledijde transfers naar die lamzakken van Walen. Zullen we die er maar afknippen en bij Luik voegen - armoezaaiers united? Zelfs West-Vlaanderen is een netto ontvanger met 300€ per kop. Misschien lost de stijging van het zeewater dat probleem wel automatisch op :lol:
Wat Luxemburg betreft, dat zullen de Franstaligen zelf moeten oplossen - als ze het al een probleem vinden.

West-Vlaanderen dan: je lijkt hier te suggereren dat er in Vlaanderen stemmen zouden opgaan om dat stuk af te stoten?? Foute gedachte.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

14 aug 2019, 10:26

Wil. schreef:
14 aug 2019, 10:06


West-Vlaanderen dan: je lijkt hier te suggereren dat er in Vlaanderen stemmen zouden opgaan om dat stuk af te stoten?? Foute gedachte.
De nationalisten in Catalonië of Schotland kunnen rekenen op miljoenen aanhangers.
Een betoging voor Vlaamse onafhankelijkheid bracht in het recente verleden slechts 170 mensen op de been en dat steekt De Wever en zijn vrienden waarmee hij op neo-nazi kampen ging de ogen uit.
Als er geen draagvlak voor rekeningrijden is schaft De Wever dat voorstel af.
Als er geen draagvlak voor een betonstop is dan schaft De Wever dat voorstel af.
Dat er geen draagvlak is voor splitsing, confederalisme, ... blijkt De Wever niet te beseffen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

14 aug 2019, 10:48

West-Vlaanderen dan: je lijkt hier te suggereren dat er in Vlaanderen stemmen zouden opgaan om dat stuk af te stoten??
Neen natuurlijk niet - ik gebruik maar jullie logica. Er is een constante transferstroom van Vlaanderen naar Wallonië en dat vinden wij niet goed - splitsen dus of langzaam afbouwen. De grote vraag is waarom je dezelfde principes binnen Vlaanderen dan plotseling gaat goedpraten. Limburgers zijn binnen Vlaanderen bijna even grote ontvangers als Walen binnen België. Jullie kunnen enkel vanuit een bepaald ideologisch, taal- en identiteits gekleurd hoekje naar financiële solidariteit kijken. Als je het vanuit de provincies bekijkt krijg je het beeld dat ik al gegeven heb: Limburg en West-Vlaanderen zijn netto ontvangers. De grootste netto betalers zijn in Belgisch opzicht overigens Waals en Vlaams Brabant - daar moet je maar een goed over nadenken als je het hebt over Brussel( als ik me niet vergis is Brussel goed voor 20% van het BNP).
Waarom bekijk je de transfers nooit vanuit interpersoonlijke hoek? Wie veel verdient betaalt meer belastingen ( theoretisch toch) dan wie minder verdient of ziek, gehandicapt of werkloos is en dat zijn dus netto ontvangers. Een onafgebroken stroom van transfers tussen personen nietwaar. En dan zwijgen we nog maar over ambtenaren :lol: :lol:

wd
Lid geworden op: 14 aug 2002, 14:20

14 aug 2019, 11:01

Confederalisme is "geen splitsing" van België, maar elk gewest kookt zijn eigen potje.
De sociale zekerheid zou dan voor elk gewest zijn en dat is de "doorn" in het oog van het Waalse gewest.
Moest men de moed hebben om eens uit te leggen aan de Vlamingen hoe "Confederalisme" juist in elkaar zit zouden er denk ik heel veel mensen overtuigd zijn van de noodzaak ervan.
Maar ja het "Profitariaat"zal er wel voor tussen zitten dat dit niet gebeurd.

groeten
De dwarsliggers laten de treinen rechtdoor rijden.
dejules

14 aug 2019, 11:18

wd schreef:
14 aug 2019, 11:01

Maar ja het "Profitariaat"zal er wel voor tussen zitten dat dit niet gebeurd.

Mensen als De Wever en zijn N-VA-kliek maar ook heel veel forumleden die voor splitsing, confederalisme, ... zijn spreken steeds over "Profitariaat" maar kijken niet in de spiegel. Veelal zijn zij zelf VOLLEDIG afhankelijk vd BELGISCHE schatkist en wel van geboorte tot de dood. Een netto-ontvanger die durft zeggen dat hij teveel moet betalen aan de Walen, vreemdelingen, ... is een volslagen idioot.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 aug 2019, 11:38

frits1955 schreef:
14 aug 2019, 10:48
West-Vlaanderen dan: je lijkt hier te suggereren dat er in Vlaanderen stemmen zouden opgaan om dat stuk af te stoten??
Neen natuurlijk niet - ik gebruik maar jullie logica. Er is een constante transferstroom van Vlaanderen naar Wallonië en dat vinden wij niet goed - splitsen dus of langzaam afbouwen. De grote vraag is waarom je dezelfde principes binnen Vlaanderen dan plotseling gaat goedpraten.
We willen geldtransfers laten stromen naar mensen met wie we ons verbonden voelen. Ik wil geen geld laten stromen naar de Georgiërs. Het zijn nochtans ook mensen. Maar ik heb er absoluut geen band mee (noch historisch, noch cultureel …) Met de Franstaligen heb ik evenmin een band. Er is een gedwongen band: we leven in hetzelfde land, maar ik heb die band nooit erkend als een 'organische' band.
Met Limburgers, West-Vlamingen heb ik die band wel.

Er is binnen Vlaanderen geen enkele groepering die aandringt op afstoten van een of andere provincie. Tot het bewijs van het tegendeel.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.