Een Belgische leraar kost te veel

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

12 sep 2019, 09:13

FT betaling voor part-time werk.
In opdracht van de Minister van Onderwijs Hilde Crevits onderzocht de onderzoeksgroep TOR van de Vrije Universiteit Brussel de tijdsbesteding en taakbelasting van Vlaamse leraren. 9.596 leraren uit het basis-en secundair onderwijs hielden hiervoor gedurende een week hun tijdsbesteding bij via de MOTUS-app. Geprojecteerd op een volledig kalenderjaar (inclusief de vakanties)besteden de deelnemende leerkrachten gemiddeld 39u31’ per week aan hun job. Een voltijdse opdracht neemt in het basis onderwijs 41u11’ in beslag, in het secundair onderwijs is dat 41u50’. Tijdens de lesweken bedraagt de werktijd van een voltijdse leerkracht in het basisonderwijs 49u30’ per week, in het secundair onderwijs is dit 47u59’ per week. 60 à 70% van de werktijd wordt besteed aan les geven en lesvoorbereiding. De overige tijd gaat naar administratie, organisatie, beleidstaken en professioneel overleg.Om het werk van leraren goed in te schatten,is ook de context van het werk belangrijk. Daarvoor kijkt het onderzoek onder meer naar de timing, de plaats en de voldoening van het werk. Voor de meeste leerkrachten situeert de werkdag zich tussen 8:00 en 16:00 (inclusief de middag), tijdens de avond is op elk moment tussen 19:30 en 21:30 30% van de leerkrachten aan het werk, ook op zondagavond is er een duidelijke piek. Naast de school is thuis dan ook een belangrijke werkplaats. Leerkrachten uit het basisonderwijs besteden ongeveer 27% van de totale werktijd thuis (vakanties inbegrepen), bij leerkrachten uit het secundair onderwijs is dat zelfs 41%.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

12 sep 2019, 09:21

Je kan langs de school gaan wonen.
Jules, we leven niet meer in 1910 toen de dorpsonderwijzer niet alleen een respectabele figuur was maar ook in een herenhuis naast de school woonde he.
Ik heb méér dan 22 scholen gehad in 3 provincies voor ik een volledige benoeming had aan één school en mijn verhaal is zeker niet uniek - de meeste van mijn collega's legden zo'n parcours af. Langs welke school moest ik gaan wonen alstublieft? Bedenk ook dat een groot deel van die betrekkingen tijdelijk waren, variërend van een duur van 3 dagen tot een heel schooljaar.
dejules

12 sep 2019, 09:22

frits1955 schreef:
12 sep 2019, 09:13
FT betaling voor part-time werk.
9.596 leraren uit het basis-en secundair onderwijs hielden hiervoor gedurende een week hun tijdsbesteding bij via de MOTUS-app.
Subjectieve bevraging "Wij van WC eend adviseren WC-eend" waarvan de uitslagen uitgebreid in de media kwamen en waarmee duchtig gelachen werd want er waren onderwijzers bij die gesprekken op café over hun werk meetelden als "gewerkte tijdsbesteding".
Subjectieve enquetes zijn WAARDELOOS en stroken nooit met de waarheid.
dejules

12 sep 2019, 09:23

frits1955 schreef:
12 sep 2019, 09:21
Je kan langs de school gaan wonen.
Jules, we leven niet meer in 1910 toen de dorpsonderwijzer niet alleen een respectabele figuur was maar ook in een herenhuis naast de school woonde he.
Ik heb méér dan 22 scholen gehad in 3 provincies voor ik een volledige benoeming had aan één school en mijn verhaal is zeker niet uniek - de meeste van mijn collega's legden zo'n parcours af. Langs welke school moest ik gaan wonen alstublieft? Bedenk ook dat een groot deel van die betrekkingen tijdelijk waren, variërend van een duur van 3 dagen tot een heel schooljaar.
Hoeveel jaren was U benoemd voor het leven?
dejules

12 sep 2019, 09:34

frits1955 schreef:
12 sep 2019, 08:54


Extralegale voordelen: 0
Voordelen van het lerarenberoep
Betere en snellere werkzekerheid door het lerarenplatform en sneller een tijdelijke aanstelling van doorlopende duur (TADD)
Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden:
Je ontvangt als starter een bruto maandloon tussen 2419 en 3029 euro. Ontdek je salaris op AGODI - Hoeveel verdien je in het onderwijs?
je krijgt een eindejaarstoelage en vakantiegeld.
Je kan deeltijds werken.
Je loon is gewaarborgd bij ziekte.
Je hebt een voordelige hospitalisatieverzekering.
Je geniet van meer dan 1000 voordelen met je Klasse - Lerarenkaart.
Je bouwt een overheidspensioen op.
Je hebt zowat 16 weken vakantie per schooljaar.
Maar ook:

Je hebt veel autonomie en vrijheid om je werk zelf te plannen.
Je kan een vast of een flexibel uurrooster hebben.
Je werkt meestal dicht bij huis.

https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/is-h ... s-voor-jou

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

12 sep 2019, 09:42

Aangezien op de man spelen uw hobby is...welaan: ik ben begonnen in 1975 en in september 2016 op pensioen gegaan. Een effectieve en volledige benoeming had ik in 1994- de voorgaande jaren was ik tijdelijk en werd in 1992 tot de stage toegelaten ( dat is een tussenstation tussen het tijdelijke statuut en het vastbenoemde). Pas vanaf 1994 had ik een aanstelling op één school - al de jaren voorafgaandelijk ging het om opdrachten aan minstens twee en vaak drie verschillende scholen met meerdere verplaatsingen per dag.
Waarom denk je dat zoveel mensen het na enkele jaren voor gezien houden in het onderwijs, beste Jules?

Wat betreft dat startersplatform : gelul beste Jules. Dat zijn maatregelen die men NU genomen heeft vanwege het ronduit rampzalige tekort aan leerkrachten. Hospitalisatie? De collectieve hospitalisatieverzekering van Ethias? Daar moet je gewoon premies voor betalen net zoals bij een andere verzekering he.
dejules

12 sep 2019, 09:49

frits1955 schreef:
12 sep 2019, 09:42

Waarom denk je dat zoveel mensen het na enkele jaren voor gezien houden in het onderwijs, beste Jules?
Om de redenen die U opsomt.
De vaste benoeming doet meer kwaad dan goed denk ik.
Ongemotiveerde, slechte, "de altijd zieke", ... onderwijzers kan men niet afdanken waardoor de mensen die geboren zijn om hun kennis met liefde over te dragen gedemotiveerd overstappen naar de privé. Want de eerste groep verhindert de intrede vd andere.
Even opmerken dat het verloop in de privé ook zeer groot is. De tijd dat je ergens begon in een bedrijf en daar ook uw pensioen haalde ligt ook ver achter ons.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

12 sep 2019, 09:59

Als je de vaste benoeming op de helling gaat zetten, beste Jules, zal jij zelf voor de klas moeten gaan staan vrees ik. De oorzaak van de grote uitval is helemaal te wijten aan de onzekerheid van de job - hoe kan je pakweg de aankoop van een huis plannen als je niet eens weet of je volgend schooljaar nog wel een job hebt?
Verder verkijken zeer veel jonge leerkrachten zich op de zware belasting die de onderwijs werkelijkheid vandaag de dag met zich meebrengt - hun opleiding schiet daar ook veel te kort. De tijd dat de "beteren" voor het onderwijs kozen is ook al lang voorbij: zij krijgen véél betere voorwaarden in de privé. Als je fatsoenlijke leerkrachten wiskunde secundair onderwijs kent die geen job hebben...laat het maar weten. Geen gesjeesde ingenieurs of zoiets he- die deugen niet om les te geven.
Op één vlak wil ik je wel gelijk geven wat betreft de vaste benoeming: wie echt niet voldoet moet je zonder veel plichtplegingen aan de deur kunnen zetten. In vergelijking met vroeger kan dat vandaag al heel wat vlotter maar het duurt soms nog te lang.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

12 sep 2019, 10:08

Subjectieve bevraging "Wij van WC eend adviseren WC-eend"
Bijna 10.000 respondenten die allemaal wat lopen te lullen? Kom alstublieft niet af met Uw caféverhaaltjes etc. - dat is typische achterlijke sennetpraat van mensen die van toeten nog blazen weten maar toch persé een mening willen ventileren over iets waar ze niks van afweten. Sorry hoor.
dejules

12 sep 2019, 10:25

frits1955 schreef:
12 sep 2019, 09:59
De oorzaak van de grote uitval is helemaal te wijten aan de onzekerheid van de job - hoe kan je pakweg de aankoop van een huis plannen als je niet eens weet of je volgend schooljaar nog wel een job hebt?
Dat geldt voor iedereen in de privé. De waarde van "een contract voor onbepaalde duur" heeft niet dezelfde waarde als een statutair statuut.
In de privé kan elke dag uw laatste werkdag zijn.
dejules

12 sep 2019, 10:26

frits1955 schreef:
12 sep 2019, 10:08
Subjectieve bevraging "Wij van WC eend adviseren WC-eend"
Bijna 10.000 respondenten die allemaal wat lopen te lullen?
U gelooft in subjectieve enquetes?
Heeft U WC-eend in huis?

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

12 sep 2019, 10:56

Beste Jules, je weet dat het nonsens is om de resultaten van een onderzoek bij 10.000 mensen als "subjectief" te verwerpen. Die mensen hebben dat allemaal onafhankelijk van elkaar gedaan - of zou het misschien één groot complot zijn, Jules? :wink: Zelfs al zouden er pakweg 1000 uit hun nek zitten kletsen hou je nog een zeer gedetailleerd overzicht over van bijna 9000 onderwijsmensen die hun tijdsbesteding van één week via een app laten registreren. Neem het gerust van mij aan: die cijfers kloppen. Natuurlijk zullen pakweg leerkrachten LO een pak minder uren voorbereiding hebben dan diegenen die bv. een taalvak geven. Natuurlijk hebben leerkrachten die 8 lesuren aan één groep geven minder werk dan diegenen die telkens maar één uur geven aan zo'n groep. De eerste heeft misschien in totaal een kleine 100-tal leerlingen; de andere heeft er ergens tussen de 220 en 250 gemiddeld. Wie als arbeider 8 u aan de slagboom van het bedrijfsterrein zit heeft ook minder taakbelasting dan diegenen die 8u aan de band staan te werken - maar ze werken wel binnen hetzelfde bedrijf.
dejules

12 sep 2019, 11:02

frits1955 schreef:
12 sep 2019, 10:56
Beste Jules, je weet dat het nonsens is om de resultaten van een onderzoek bij 10.000 mensen als "subjectief" te verwerpen.
Welke Belg gaat antwoorden dat hij weinig werkt en zijn job en inkomen in gevaar brengen?
U kunt die SUBJECTIEVE bevraging bij ELKE actieve Belg doen en het resultaat zal hetzelfde zijn nl iedereen werkt veel te veel en veel te hard.
Daarom zijn subjectieve enquetes wetenschppelijk bull-shit!

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

12 sep 2019, 12:22

Tja, dan ga jij maar met je eigen ogen kijken he. Dat is het enige alternatief. En neem dan ineens die excel wizzards van de OESO mee - kunnen jullie collectief eens zien hoe het onderwijs in de 21ste eeuw functioneert.

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

13 sep 2019, 08:12

Subjectief betekenis & definitie

Subjectief houdt in dat iets vanuit persoonlijk oogpunt wordt beoordeeld of gezien. Het heeft betrekking op de eigen smaak of voorkeur.

Wanneer iemand subjectief antwoordt, is het antwoord van die persoon beïnvloed door zijn of haar eigen meningen en ervaringen. Het antwoord is dus gekleurd door datgene wat de persoon zelf meegemaakt heeft. Het tegenovergestelde van subjectief is objectief, ook wel feitelijk. Een vraag waarbij het verschil tussen beide woorden naar voren komt is: "Hoe hoog is dat flatgebouw?" Iemand die antwoordt dat het gebouw 30 meter hoog is, geeft een objectief, dus feitelijk antwoord. Maar iemand kan ook zeggen dat het gebouw te hoog is, waarmee het antwoord gekleurd is door een mening en dus subjectief is. Vragen kunnen ook op een subjectieve manier gesteld worden. Vaak hebben de vragen een vorm zoals: "U vindt toch ook dat...". Hierdoor wordt de persoon die antwoordt in de richting van een bepaalde mening gestuurd en is het gegeven antwoord niet langer objectief.

BRON ENSIE !!!

"U vindt toch ook dat er leeglopers zijn".Toch????????